Contacteaza-ne si pe

EVENIMENT

Accidentul aviatic din Apuseni: COORDONATE GREȘITE transmise salvatorilor. Corpurile decedaţilor, examinate de legiştii din Alba

avatar

Publicat

Victimele din accidentul aviatic din Apuseni ar fi putut fi găsite cu aproximativ trei ore mai devreme, dacă indicaţiile primite de echipajele de salvatori ar fi fost corecte. Potrivit Salvamont Alba, sub o presiune și un haos de neimaginat, în timp ce căutau locația, oamenii au fost deviați de trei ori la distanță de zeci de kilometri, și cu toate că la ora 18.30 se aflau în Albac, la doar un kilometru de Horea, aceștia au fost coordonați să se îndrepte spre pasul Ursoaia, apoi spre Mătișești, reușind să ajungă la vârful Petreasa abia în jurul orei 21.00.

Vedeți și:

VIDEO de la înălțime, din locul ACCIDENTULUI AVIATIC din Apuseni: Ce au văzut pasagerii în momentul în care s-au prăbușit

Corpurile neînsuflețite ale pilotului Adrian Iovan și studentei Aurelia Ion au fost aduse, marți dimineață, la Alba Iulia, la Serviciul de Medicină Legală al Spitalului Județean de Urgență, pentru efectuarea autopsiei. În același timp, la locul accidentului se desfășoară o anchetă pentru cercetarea urmelor rămase și stabilirea exactă a cauzelor prăbușirii aparatului de zbor.

UPDATE4: „Sistemul de supraveghere prin radiolocaţie a detectat aeronava, implicată în accidentul de pe data de 20 ianuarie, până la dispariţia acesteia de pe sistemul radar. De la momentul dispariţiei, echipamentul de supraveghere nu a mai recepţionat niciun semnal”, a transmis MApN, printr-un comunicat de presă.

UPDATE3: Medicul Radu Zamfir a răspuns unor întrebări ale jurnaliştilor, la Spitalul Fundeni, în conferinţă de presă, organizată în jurul orei 15.40.

Aflat încă în stare de şoc, a descris cum s-a întâmplat accidentul: „A apărut o zonă cu ceaţă, avionul a givrat, a pierdut înălţime, a pierdut un motor, am văzut copacii de aproape, după care ne-am recules de la faţa locului, care mai traumatizaţi, care mai prinşi, a durat ceva până am fost găsiţi, ne-am descurcat cum am putut, am încercat să-i ajutăm pe toţi. Am acordat ajutor celor cărora era de acordat ajutor.

Domnul Iovan era iniţial prins între fiare, am încercat să-l descarcerez, nu am reuşit, ulterior devenind conştient, părea conştient. Datorită lui suntem în viaţă.

Când am văzut copacii îndeaproape, am realizat că o să ne prăbuşim.

Am încercat să-i ajut pe ceilalţi, extrăgându-i din avion şi acordându-le ajutor cu mijloacele pe care le aveam acolo.

Toată lumea şi-a dat silinţa să facă ce s-a putut. Am sunat la 112 , apoi am fost sunat de alţii implicaţi în operaţiunea de salvare, am încercat să transmit coordonatele. Ne-a găsit un pădurar, apoi a ajuns şi SMURD-ul.

Nu se putea ajunge decât cu piciorul acolo. Eu am mers susţinut de cineva.

Am încercat să o rescuscitez (pe Aurelia Ion – n.r.), nu părea conştientă….

Eu m-am considerat mai puţin vătămat. Am folosit ce aveam, pături, ca să-i încălzim pe ceilalţi.

Eram poziţionaţi în avion în funcţie de centraj.

Ironia sorţii, purtam un costum de motocicletă, cu care am venit (la aeroport – n.r.).

Mi s-a părut că a trecut o jumătate de oră, nu şase ore (după prăbuşirea accidentului şi până la găsirea lor de către salvatori – n.r.)

Pilotul Adrian Iovan m-a rugat să-l scot din avion. Mi-e greu să spun dacă Adrian Iovan ar fi putut fi salvat.”

UPDATE2: În jurul orei 14.00, săteni din Horea au adus o cruce din lemn, de trei metri, în memoria celor decedaţi în accidentul aviatic. Pe aceasta scrie: “în memoria răposaţilor Iovan Adrian şi Aura Ion, accident aviatic, 20.01.2014”, scrie Ziua de Cluj. Pentru aceeaşi sursă, procurorul şef Augusti Lazăr a declarat că avionul avea cutie neagră şi că au fost ridicate toate probele detaşabile de la locul respectiv, însă zona rămâne sigilată câteva zile, pentru finalizarea cercetărilor.

UPDATE1: Potrivit MApN, tânăra care şi-a pierdut viaţa, sublocotenentul Aurelia Ion, era ofiţer-student în anul V la Institutul Medico-Militar din Bucureşti. Aurelia Ion, în vârstă de 23 de ani, efectua un stagiu de pregătire la Spitalul Fundeni. De-a lungul studiilor, tânăra s-a implicat voluntar în numeroase activităţi pe linie medicală.

UPDATE: Comunicatul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia: “Procurorii Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia au fost sesizaţi în data de 20.01.2014, la orele 16.30, cu privire la producerea unui accident aviatic, la limita teritorială dintre judeţele Alba şi Cluj. S-au deplasat de îndată la faţa locului, alcătuind o echipă de cercetare formată din procurori şi ofiţeri criminalişti din cadrul Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Alba şi Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Cluj, precum şi din inspectori din cadrul Centrului de Investigaţii a Aviaţiei Civile. La faţa locului s-a deplasat şi o echipă specializată a Institutului Criminalistic al Poliţiei Române, conduse de chestorul Ţâru Gabriel. La orele 21.00 a fost localizată aeronava şi s-a început extragerea victimelor de la locul accidentului, luându-se măsurile pentru salvarea acestora. Din cele şapte persoane aflate la bordul aeronavei, cinci au fost preluate de paramedici pentru a li se acorda ajutor, iar pentru două persoane s-a constatat decesul. Cele două persoane decedate, au fost preluate de Serviciul Judeţean de Medicină Legală Alba, pentru efectuarea necropsiei. Victimele rănite au fost transportate la Clinicile din Cluj, pentru îngrijiri medicale. Cercetările la faţa locului au început în jurul orelor 3.00, fiind efectuate de ofiţerii criminalişti de la Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Alba şi au fost reluate în dimineaţa zilei de 21.01.2014, fiind continuate împreună cu ofiţeri din cadrul Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Cluj.

La faţa locului au sosit şi experţi din cadrul Centrului de Investigaţii a Aviaţiei Civile, experţi din cadrul Institutului Criminalistic ai Poliţiei Române, cercetările fiind conduse de către procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia”.

Augustin Lazăr- procuror sef la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia:  Avionul prăbuşit în Apuseni nu avea cutie neagră, ci doar alte aparate de bord

Avionul prăbuşit în Munţii Apuseni nu avea cutie neagră, ci doar alte aparate de bord, care vor fi examinate de anchetatori, iar investigaţia în acest caz va dura câteva luni, pentru realizarea raportului Autorităţii Aeronautice, afirmă procurorul general al Parchetului Curţii de Apel Alba Iulia.

Procurorul general al Parchetului Curţii de Apel Alba Iulia, Augustin Lazăr, a declarat, marţi seară, corespondentului MEDIAFAX că în urma anchetei desfăşurate la locul accidentului aviatic au fost ridicate probe care urmează să fie supuse expertizei, iar epava va fi păzită până când va putea fi transportată într-un loc special pentru a fi studiată.

„Au fost ridicate mijloace materiale de probe care au fost sigilate şi urmează să fie supuse expertizei şi în continuare a fost asigurat locul accidentului pentru eventuale nevoi de cercetare mai departe şi pentru recuperarea aeronavei avariate. Aeronava a rămas la faţa locului fiindcă este greu de recuperat, deoarece a fost vizibilitate redusă, a plouat şi ar fi fost dificil să vină acolo un elicopter pentru a o putea extrage din pădure”, a afirmat Lazăr.

El a adăugat că în perioada următoare vor fi interpretate mijloacele materiale de probă pentru a se putea clarifica un mecanism al producerii accidentului.

Întrebat dacă printre probele ridicate se află şi cutia neagră, procurorul a răspuns că acest avion nu avea cutie neagră, ci doar alte aparate de bord care vor fi examinate de către anchetatori.

SML Alba | REZULTATELE AUTOPSIEI pilotului Adrian Iovan și a studentei Aurelia Ion, decedați în accidentul aviatic din Apuseni

Potrivit șefului Serviciului de Medicină Legală Alba, dr. Gheorghe Vieru, până la ora 12.20 a fost efectuat examenul extern al celor două corpuri, iar până la ora 14.00 a fost efectuată autopsia. Din primele concluzii, cei doi (pilotul şi tânăra studentă) ar fi supravieţuit impactului avionului cu solul. Iovan ar fi avut hemoragie internă, iar tânăra ar fi prezentat compresie la nivel toracic. Studenta a decedat din cauza hipotermiei.

Reamintim că salvatorii au găsit-o pe tânără în stop cardio-respirator, cu traumatisme craniene, fracturi la membre, la bazin, la coloana cervicală, cu temperatura corpului de 18 grade.

Salvamont Alba a primit coordonate greșite. Se aflau aproape de locul catastrofei dar au fost redirecționați în altă zonă

Echipajul Salvamont Alba a ajuns abia în jurul orei 21.00 la locul accidentului aviatic, deoarece au primit de trei ori coordonate greşite. Prima dată au fost trimişi spre Scărişoara, apoi pe drum li s-a spus să meargă la Mătişeşti, iar în final la pasul Ursoaia. Distanţa faţă de locul accidentului este de peste 80 de kilometri.

Echipa Salvamont Alba a plecat la intervenţie, imediat după anunţarea accidentului. Dacă primeau coordonatele corecte, aveau posibilitatea să ajungă în timp util la locaţia respectivă. La ora 18.30, aceştia se aflau deja în zona Albac, care se află la doar un kilometru de comuna Horea, respectiv 21 de kilometri de pasul Ursoaia şi 15 kilometri de Mătişeşti (localitatea spre care au fost direcţionaţi să se îndrepte). Distanţa de la Horea la locul accidentului este de aproximativ 15 kilometri, din care circa 13 kilometri sunt accesibili cu maşina de teren, iar pe o distanţă de 1-2 kilometri se merge pe jos.

Potrivit șefului Salvamont Alba, Lucian Forda, timp de mai bine de trei ore, echipajele au primit tot felul de informații contradictorii din toate părțile, autorități, colegi din Bihor, Cluj „Toată lumea își dădea cu presupusul. A fost un haos general, care poate fi pus și pe seama lipsei comunicațiilor bune, care au fost un foarte mare impediment, a semnalului slab, nu mergeau telefoanele, stațiile, vremea a fost groaznică. A fost o acțiune foarte greu de gestionat, eram peste 200 de oameni de intervenție. Până la urmă am primit coordonatele corecte și am ajuns la locul accidentului, după trei ore de deviații”.

Ajunși la fața locului în jurul orei 21.00, salvamontiștii i-au găsit acolo pe localnici, care deja începuseră evacuarea victimelor. „Pilotul nu mai trăia, iar studenta rezidentă a decedat după o oră de resuscitări, fiind deja în șoc cardio-respirator și hipotermic”, a mai spus Lucian Forda.

În raportul ROMATSA privind desfăşurarea cronologică a evenimentului din 20 ianuarie în care  fost implicată aeronava YR-BNP, citat de sursazilei.ro, se descrie la interval de minute, cum s-au desfăşurat operaţiunile de comunicare între autorităţi (ROMATSA şi ISU).

Se precizează că sistemul de transmisie în caz de impact ELT, aflat la bordul aeronavei a funcţionat, însă datele trimise prin satelit trebuiau decriptate de Centrul Internaţional de la Moscova. Potrivit raportului, acesta nu a răspuns solicitărilor.

Pe lângă informaţiile legate de planificarea de zbor, în raport se menţionează că între orele 15.45 şi 15.49 s-a încercat luarea legăturii cu aeronava, pentru că dispăruse de pe ecranul radar. La ora 16.02 “ISU Oradea – general Bas este înrebat dacă se ştie ceva de aeronavă”, apoi, la “ora 16.04, a fost primită informarea de la ISU Oradea, prin TWR Oradea că există o aeronavă aterizată forţat, localizată la sud de lacul Fântânele, cu coordonatele de localizare.

La ora 16.05 TWR Oradea a supat SUP ACC că a căzut o aeronavă între peştera Scărişoara şi Huedin.

La ora 16.08 SUP ACC a sunat la ISU Alba să confirme informaţia. ISU Alba a confirmat informaţia şi poziţia.

La ora 16.30 ISU Alba a confirmat că există coordonatele geografice de la pasager de pe telefonul mobil şi a transmis aceste coordinate, exista legătură telefonică cu un supravieţuitor care a dat coordonate şi repere din teren.

Au existat informaţii de la aeronavele în zbor despre emisia staţiei ELT a aeronavei YRBNP, dar nu a existat informare de la centrul COSPAS-SARSAT, prin centrul alocat de la Moscova (MCC)”.

La locul accidentului se desfășoară o anchetă pentru cercetarea urmelor rămase și determinarea cauzelor exacte ale prăbușirii avionului. „Se efectuează cercetări la locul accidentului, unde sunt prezenți inspectori ai Aviației Civile, ofițeri criminaliști. Se cercetează toate urmele rămase și urmează să se formuleze niște concluzii. Dintre pasageri, două persoane decedate au fost transportate la Serviciul de Medicină Legală din Alba Iulia pentru autopsie, iar cei cinci supraviețuitori sunt la Cluj. Au intrat cu avionul într-o pădure tânără de brazi de pe vârful Petreasa, au atins vârfurile brazilor după care au căzut între brazi. Urmează să se determine exact care au fost cauzele prăbușirii”, a declarat Augustin Lazăr, procurorul șef al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia.

Ministerul Apărării Naţionale explică de ce nu au intervenit elicopterele Medevac pentru salvarea victimelor:

“Ministerul Apărării Naţionale a urmat procedurile conform legislaţiei şi regulamentelor în vigoare.

Astfel, s-a dispus pregătirea elicopterelor IAR 330 M echipate cu chit MEDEVAC de la Câmpia Turzii şi Gearmata pentru plecarea în misiune. Din cauza condiţiilor meteo nefavorabile, ceaţă densă şi condiţii de givraj, conform cărţii tehnice, elicopterele nu au putut desfăşura misiunea. Executarea unei misiuni în condiţii meteo nefavorabile pune în pericol securitatea personalului şi a aeronavei.

Având în vedere că zona de cercetare se desfăşura pe o rază destul de mare, ministrul apărării naţionale a dispus ca un detaşament din cadrul Batalionului 317 Cercetare de la Cluj să se alăture forţelor de căutare-salvare ale celorlaltor instituţii implicate.

Totodată, ministrul apărării naţionale a dispus pregătirea aeronavei de tip C-27 J Spartan echipată MEDEVAC pentru a transporta victimele accidentului de la Cluj la Bucureşti.

M.Ap.N., prin Centrul Naţional Militar de Comandă-Nucleu (structura care asigură funcţiile de Centru Operativ în situaţii de urgenţă) a colaborat şi colaborează permanent cu toate centrele operative ale instituţiilor publice centrale şi locale care acţionează în astfel de situaţii.”

Citeşte mai multe informaţii despre accidentul aviatic din Apuseni:

REZULTATELE AUTOPSIEI pilotului Adrian Iovan și a studentei Aurelia Ion, decedați în urma accidentului aviatic din Apuseni »

ACCIDENTUL aviatic din APUSENI: Copilotul spune că avionul s-a apropiat prea mult de sol, într-o manevră de degivrare – declaraţii ale copilotului Răzvan Petrescu, ale şefului ROMATSA, Aleodor Frâncu, ale pădurarului care a găsit echipajul şi pasagerii avionului, Argentin Todea, detalii despre cei care se aflau în avion, comunicate STS, Ministerul Transporturilor şi IGSU

ȘTIREA TA - Evenimentele nu se întâmplă doar în fața reporterilor profesioniști. Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite să vadă și alții ceea ce tu ai trait "live". Poți trimite prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

loading...
loading...
13 Comentarii

13 Comments

  1. avatar

    depistatul

    marți, 21.01.2014 la 21:11

    Daca cineva urmeaza toate legile si regulamentele in vigoare si da gres in halul asta, e clar ca legile si regulamentele sunt degeaba.

  2. avatar

    Marcel

    marți, 21.01.2014 la 22:00

    …din 1945 noi nu am mai avut razboi in tara, dar totusi tara este plina de generali si colonei, eu ma intreb , ce au facut acesti oameni pt. tara?!! toata viata lor au impins o foaie de hartie de la unul la altul si au fost avansati pt. „merite deosebite” iar in adevaratele situati de urgenta sunt incapabili sa le gestioneze, de ce ??!! Pt. ca au fost avansati doar lingai,rudele sau cei care au mituit pe cei ” incoruptibili” si din aceasta cauza tara noastra este praf si suntem pe ultimul loc in Europa, pt. ca ne conduc niste incapabili si analfabeti.

  3. avatar

    GEORGE TAG

    marți, 21.01.2014 la 22:51

    George A
    TOATĂ LUMEA DĂ VINA PE I.S.U. SI JANDARMERIE, CĂ NU AU LOCALIZAT ȘI NU AU GĂSIT EPAVA ….. DAR PE POLITICENII ROMANI CARE IȘI CUMPĂRĂ LIMUZINE DE MII DE EURO DIN BANII NOSTRI (TAXE ȘI IMPOZITE …. ETC ) CA-SĂ SE PLIMBE CUM VOR EI …………… NU FACE NIMENI ATÂTA GURĂ ȘI EMISIUNI TV ,,,,,,,,. ÎN LOC SĂ CUMPERE APARATE PERFORMANTE PT NOI … PT ȚARĂ (PT ROMÂNIA !!! ) ,,,PILOTĂM APARATE (DIN 1970) DE PE VREMEA LUI CEAUȘESCU. NE MOR PRIETENII ÎN RAZBOAIELE ALTORA !!!!!!!! …….. PT CE ? PT CEI DIN GUVERNUL ROMANIEI RUȘINE VICTOR PONTA ȘI TOT TACAMUL VOSTRU DE CĂCATI !!!!!!!! ÎN PRIMUL RÂND NOUA ROMANILOR CĂ STĂM CU MÂINILE ÎN SÂN ȘI NU FACEM NIMIC …………………… DEȘTEAPTĂTE ROMÂNE……. ….. !!!!!!!!!!!!!

    • avatar

      Andreea

      miercuri, 22.01.2014 la 22:02

      Multumesc ca existi! Ma bucur ca mai sunt si oameni care gandesc asa in tara asta plina de retarzi!

  4. avatar

    Rares

    miercuri, 22.01.2014 la 08:09

    Marcele cum naiba sa ii gaseasca si sa ajunga la ei cocalarii de la ISU nu sunt in stare sa isi gaseasca PRUNELE din propriile buzunare si sa ajunga cu ceeee…, motorina a fost vanduta de mult ca doar mno..au venit sarbatoriile:))) au murit oameni nevinovati din cauza lor RUSINE INCOMPETENTILOR sau mai bine ACEEASI SOARTA !!!!

  5. avatar

    coco

    miercuri, 22.01.2014 la 10:50

    felicitari ISU,SMURD ati facut-o lata!!!!!!!!!

  6. avatar

    Florin

    miercuri, 22.01.2014 la 11:13

    La Jandarmerie sunt ocupati cu falsificarea adeverintelor de salarii sa mai ia un credit pe naspa

  7. avatar

    Cristy

    miercuri, 22.01.2014 la 12:36

    Sa nu uitati faptul ca acesti oameni de la ISU au salvat, salveaza si vor salva in continuare vieti, SMURD-ul este mereu in actiune, poate veti fi si voi in cazul in care veti avea nevoie de ei, atunci le veti multumi.Daca nu sti unde sa ajungi ce faci? Daca primesti destinatie gresita unde te indrepti? Singura vina este a STS sau a altor structuri care se ocupa cu pozitionarea exacta a apelantilor, daca informatiile erau corecte ISU ajungea in cel mai scurt timp. Iar acuzatiile pe care le faci Rares sustinele cu dovezi!

  8. avatar

    ariadna

    miercuri, 22.01.2014 la 13:18

    Ai dreptate Marcele, e plina tara de colonei si generali care nu au facut nimic barbatesc in viata lor. De unde sa stie ei ce sa faca in situatii de forta majora?Sunt buni doar sa umfle salarii si pensii grase. Ar fi interesant sa-i aduca D-ZEU si pe ei in asa o situatie sa vada cum e! Vorba aceea ochi pt ochi, dinte pt dinte.

  9. avatar

    piromanul

    miercuri, 22.01.2014 la 13:31

    In concluzie ati frecat menta cu totii smurdu-l,stsu-l,isu ,toti incompetentii v-au dat clasa de superioritate oameni simpli care nu sunt antrenati si nici pregatiti pt asemenea situatii dovezile nu cred ca mai sunt necesare si importante la ora asta faptele vb de la sine si mai sunt si platiti pt prostie si neprofesionalism,doamne fereste de un cutremur,atunci victimele vor fi gasite asa cum gasim noi astazi situri arheologice de mii de ani..RUSINE!

  10. avatar

    adrian

    miercuri, 22.01.2014 la 16:48

    PONTA SI STROE , DEMISIA DACA AVETI ONOARE >

  11. avatar

    adrian

    miercuri, 22.01.2014 la 16:48

    PONTA SI STROE , DEMISIA DACA AVETI ONOARE >

  12. avatar

    nelu

    joi, 06.02.2014 la 08:36

    daca poate cineva sa-mi dea coordonatele unde a cazut avionul

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

Publicitate

ACTUALITATE

FOTO-VIDEO: Claudiu Borza din Ceru-Băcainți a ratat „LIKE-urile” la IUmor

avatar

Publicat

Anul trecut a ajuns în semifinale la Românii au Talent, iar anul acesta, Claudiu Borza din Ceru Băcăinț și-a încercat norocul și la IUmor. Din păcate simpaticul agricultor din Alba nu a reușit să impresioneze nici măcar un jurat cu „monologul” său despre care Delia spunea că este un colind. Botza nu a trecut mai departe pentru că nu a reușit să bage în „straiță” nici măcar un like. 

Concurentul a scos din traistă o pălincă pentru a-i îmbuna pe jurați. Însă cuvântarea lui nu i-a convins pe jurați că merită să meargă mai departe.

Claudiu Borza l-a făcut Mihai Bendeac să își spună o rugăciune pentru a mai scăpa de plictiseală. „Este monolog în versuri?”, l-a întrebat Bendeac. „Dracu știe!”, a recunoscut Claudiu.

Delia a insistat că este un colin, iar pe Chelo l-a impresionat pălinca despre care spune că este bună, dar numărul nu prea.

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

FOTO: Cerul a fost mai aproape la Alba Iulia, duminică de „Ziua Astronomiei 2018”

avatar

Publicat

„Ziua Astronomiei” a fost marcată la Alba Iulia în data de 22 aprilie, când zeci de oameni au așteptat să observe stelele prin diferite instrumente astronomice care au fost amplasate în zona Obeliscului. 

Începând cu anul 1973, într-o sâmbătă senină din luna aprilie sau luna mai, când Luna e în preajma fazei de Primul Pătrar, astronomii din lumea întreagă sărbătoresc „Ziua Astronomiei”.

De câțiva ani această zi se sărbătorește și la Alba Iulia în luna aprilie-mai. Anul acesta ziua a fost marcată în 22 aprilie.

În România, ziua astronomiei a fost organizată pentru prima oară de Societatea Astronomică Română de Meteori, primele manifestări datând probabil din anul 2003.

În prezent, Ziua Internațională a Astronomiei este coordonată de Astronomy League din SUA.

Și pentru că Universul este prea grandios, din 2007 s-a decis că în fiecare an vor exista două Zile ale Astronomiei, una primăvara, alta toamna.

De obicei, săptămâna din care face parte Ziua Astronomiei se numește Săptămâna Astronomiei.

 

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

Veniturile brute ale personalului nedidactic din mediul preuniversitar, majorate cu 20%. Proiect la Senat

avatar

Publicat

bani

Un proiect de lege potrivit căruia veniturile brute ale personalului nedidactic din mediul preuniversitar să fie majorate cu 20% faţă de nivelurile lunii februarie 2018, începând din martie 2018, a fost inițiat de fostul ministru al educației, senatorul Liviu Pop. Proiectul a fost înregistrat la Senat pe 4 aprilie, iar la Consiliul Economic şi Social – pe 16 aprilie.

În expunerea de motive a proiectului de modificare a Legii cadru nr. 153 din 2017 Pop spune că începînd din martie 2018, personalul didactic şi didactic auxiliar beneficiază de o majorare cu 20% a veniturilor brute faţă de nivelul lunii februarie, în vreme ce personalul nedidactic din mediul preuniversitar a fost privat de această creştere, ceea ce a dus la discriminări între categoriile de personal din învăţământul preuniversitar.

Senatorul PSD vrea corectarea acestei inechităţi prin acordarea aceleiaşi creşteri de venit şi personalului nedidactic.

În acest sens, senatorul PSD Liviu Pop a iniţiat un proiect de modificare a articolului 38, alineatul 3, litera d) din Legea nr. 153 din 2017, astfel: „începînd din martie 2018, cuantumurile brute ale salariilor de bază, precum şi cele ale sporurilor, indemnizaţiilor, primelor, premiilor, dar şi ale celorlalte elemente care fac parte din salariul brut lunar al personalului din învăţămîntul preuniversitar şi universitar de stat să fie majorate cu 20% faţă de nivelurile lunii februarie 2018”.

 

 

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

Blocurile de locuințe vor trebui dotate obligatoriu cu spații de colectare selectivă a deșeurilor. Proiect

avatar

Publicat

Blocurile de locuințe vor trebui dotate obligatoriu cu spații de colectare selectivă a deșeurilor, care să faciliteze reciclarea, potrivit unui proiect de lege depus la Senat. Draftul de act normativ modifică Legea locuințelor din 1996. În forma aflată în prezent în vigoare, aceasta impune, ca exigență minimală, dotarea blocurilor de locuințe cu „spații destinate colectării, depozitării și evacuării deșeurilor menajere”.

Inițiatorii proiectului au în vedere înăsprirea exigenței, prin impunerea de „spații destinate colectării, depozitării și evacuării separate pe fracții a deșeurilor menajere”. Aceștia menționează, în expunerea de motive a proiectului, că normele UE obligă România să ajungă la un grad de reciclare a deșeurilor municipale de 50% până în 2020, țintă imposibil de atins în condițiile în care, în prezent, procentul real de reciclare este de doar 5-6%. „Gradul scăzut de reciclare este urmarea lipsei unui sistem eficient de colectare selectivă  deșeurilor și revalorizare a acestora. Primul pas în implementarea acestui sistem este crearea infrastructurii pentru cetățeni. Deși legislația permite în prezent colectarea selectivă pe patru fracții, în realitate gunoiul se colectează împreună și ajunge la gropile de gunoi în loc să fie tratat, reciclat și reutilizat”, se arată în documentul citat.

 

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

VREMEA în ALBA: Prognoza meteo pentru săptămâna 23-29 aprilie. Zile înnorate, cu ploi, dar și zile cu soare

avatar

Publicat

De

soare nori cetate ionut vaidean

Vreme de primăvară, cu toate ”ingredientele”: căldură, soare, nori, furtuni și ploaie. Până și weekend-ul va fi  împărțit între soare și ploi.
Vă prezentăm mai jos prognoza meteo în perioada 23-29 aprilie, în principalele localităţi din judeţul Alba:

Luni, 23 aprilie

Alba Iulia: minime de 12 grade Celsius, maxime de 25 grade Celsius; parțial însorit

Sebeș: minime de 12 grade Celsius, maxime de 25 grade Celsius; aversă posibilă

Oaşa: minime de 8 grade Celsius, maxime de 13 grade Celsius; parțial însorit

Aiud: minime de 13 grade Celsius, maxime de 25 grade Celsius; parțial însorit

Blaj: minime de 13 grade Celsius, maxime de 25 grade Celsius; parțial însorit

Ocna Mureş: minime de 13 grade Celsius, maxime de 24 grade Celsius; parțial însorit

Zlatna: minime de 11 grade Celsius, maxime de 24 grade Celsius;  parțial însorit

Abrud: minime de 10 grade Celsius, maxime de 22 grade Celsius; parțial însorit

Cîmpeni: minime de 10 grade Celsius, maxime de 22 grade Celsius; parțial însorit

Arieşeni: minime de 8 grade Celsius, maxime de 18 grade Celsius; parțial însorit

Cugir: minime de 12 grade Celsius, maxime de 25 grade Celsius; aversă posibilă

Marţi, 24 aprilie

Alba Iulia: minime de 10 grade Celsius, maxime de 23 grade Celsius; câteva averse de ploaie și furtuni

Sebeș: minime de 10 grade Celsius, maxime de 24 grade Celsius; câteva averse de ploaie și furtuni

Oaşa: minime de 5 grade Celsius, maxime de 12 grade Celsius; câteva averse de ploaie și furtuni

Aiud: minime de 11 grade Celsius, maxime de 23 grade Celsius; câteva averse de ploaie și furtuni

Blaj: minime de 11 grade Celsius, maxime de 23 grade Celsius; câteva averse de ploaie și furtuni

Ocna Mureş: minime de 11 grade Celsius, maxime de 22 grade Celsius; câteva averse de ploaie și furtuni

Zlatna: minime de 9 grade Celsius, maxime de 22 grade Celsius; câteva averse de ploaie și furtuni

Abrud: minime de 8 grade Celsius, maxime de 20 grade Celsius; câteva averse de ploaie și furtuni

Cîmpeni: minime de 8 grade Celsius, maxime de 20 grade Celsius; câteva averse de ploaie și furtuni

Arieşeni: minime de 5 grade Celsius, maxime de 16 grade Celsius; câteva averse de ploaie și furtuni

Cugir: minime de 10 grade Celsius, maxime de 24 grade Celsius; câteva averse de ploaie și furtuni

Miercuri, 25 aprilie

Alba Iulia: minime de 11 grade Celsius, maxime de 25 grade Celsius; parțial însorit

Sebeș: minime de 11 grade Celsius, maxime de 26 grade Celsius; parțial însorit

Oaşa: minime de 7 grade Celsius, maxime de 14 grade Celsius; parțial însorit

Aiud: minime de 10 grade Celsius, maxime de 26 grade Celsius; parțial însorit

Blajminime de 10 grade Celsius, maxime de 26 grade Celsius; parțial însorit

Ocna Mureş: minime de 10 grade Celsius, maxime de 24 grade Celsius; parțial însorit

Zlatna: minime de 10 grade Celsius, maxime de 24 grade Celsius; parţial însorit

Abrud: minime de 9 grade Celsius, maxime de 22 grade Celsius; parţial însorit

Cîmpeni: minime de 9 grade Celsius, maxime de 22 grade Celsius; parţial însorit

Arieşeni: minime de 8 grade Celsius, maxime de 19 grade Celsius; parţial însorit

Cugir: minime de 11 grade Celsius, maxime de 26 grade Celsius; parţial însorit

Joi, 26 aprilie

Alba Iulia: minime de 12 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; predominant însorit

Sebeș: minime de 12 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; predominant însorit

Oaşa: minime de 9 grade Celsius, maxime de 14 grade Celsius; predominant însorit

Aiud: minime de 12 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; însorit

Blaj: minime de 12 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; însorit

Ocna Mureş: minime de 12 grade Celsius, maxime de 26 grade Celsius; însorit

Zlatna: minime de 12 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; predominant însorit

Abrud: minime de 11 grade Celsius, maxime de 23 grade Celsius; predominant însorit

Cîmpeni: minime de 11 grade Celsius, maxime de 23 grade Celsius; predominant însorit

Arieşeni: minime de 10 grade Celsius, maxime de 20 grade Celsius; predominant însorit

Cugir: minime de 12 grade Celsius, maxime de 27 grade Celsius; predominant însorit

Vineri, 27 aprilie

Alba Iulia: minime de 11 grade Celsius, maxime de 23 grade Celsius; mai răcoros

Sebeș: minime de 10 grade Celsius, maxime de 23 grade Celsius; ploaie scurtă

Oaşa: minime de 5 grade Celsius, maxime de 11 grade Celsius; după un început noros, soarele revine

Aiud: minime de 10 grade Celsius, maxime de 24 grade Celsius; mai răcoros

Blaj: minime de 10 grade Celsius, maxime de 24 grade Celsius; mai răcoros

Ocna Mureş: minime de 10 grad Celsius, maxime de 23 grade Celsius; câteva averse

Zlatna: minime de 11 grade Celsius, maxime de 22 grade Celsius; ploaie scurtă

Abrud: minime de 10 grade Celsius, maxime de 19 grade Celsius; nori şi soare

Cîmpeni: minime de 10 grade Celsius, maxime de 19 grade Celsius; nori şi soare

Arieşeni: minime de 7 grade Celsius, maxime de 15 grade Celsius; parţial însorit

Cugir: minime de 10 grade Celsius, maxime de 23 grade Celsius; ploaie scurtă

Sâmbătă, 28 aprilie

Alba Iulia: minime de 12 grade Celsius, maxime de 24 grade Celsius; nori și soare

Sebeș: minime de 12 grade Celsius, maxime de 24 grade Celsius; nori și soare

Oaşa: minime de 7 grade Celsius, maxime de 11 grade Celsius; posibil o aversă de ploaie sau furtună

Aiud: minime de 11 grade Celsius, maxime de 24 grade Celsius; nori și soare

Blaj: minime de 11 grade Celsius, maxime de 24 grade Celsius; nori și soare

Ocna Mureş: minime de 11 grade Celsius, maxime de 24 grade Celsius; parțial însorit

Zlatna: minime de 11 grade Celsius, maxime de 22 grade Celsius; nori şi soare

Abrud: minime de 10 grade Celsius, maxime de 19 grade Celsius; câteva averse îndeosebi spre sfârşitul zilei

Cîmpeni: minime de 10 grade Celsius, maxime de 19 grade Celsius; câteva averse îndeosebi spre sfârşitul zilei

Arieşeni: minime de 8 grad Celsius, maxime de 16 grade Celsius; posibil o aversă sau furtună

Cugir: minime de 12 grade Celsius, maxime de 24  grade Celsius; nori şi soare

Duminică, 29 aprilie

Alba Iulia: minime de 13 grade Celsius, maxime de 24 grade Celsius; predominant noros

Sebeș: minime de 13 grade Celsius, maxime de 24 grade Celsius; ploaie scurtă

Oaşa: minime de 9 grade Celsius, maxime de 17 grade Celsius; ploaie scurtă

Aiud: minime de 12 grade Celsius, maxime de 26 grade Celsius; ploaie scurtă

Blaj: minime de 12 grade Celsius, maxime de 26 grade Celsius; ploaie scurtă

Ocna Mureş: minime de 12 grade Celsius, maxime de 24 grade Celsius; o aversă

Zlatna: minime de 12 grade Celsius, maxime de 24 grade Celsius; şanse de ploaie

Abrud: minime de 12 grade Celsius, maxime de 20 grade Celsius; noros

Cîmpeni: minime de 12 grade Celsius, maxime de 20 grade Celsius; noros

Arieşeni: minime de 10 grade Celsius, maxime de 19 grade Celsius; noros

Cugir: minime de 13 grade Celsius, maxime de 24 grade Celsius; ploaie scurtă

sursa: accuweather.com

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate