Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Asigurarea de sănătate pe durata şederilor temporare în altă țară din UE. Modalitățile de eliberare și utilizare a Cardului European

Publicat

asigurare sanatateCa cetăţean european, dacă vă îmbolnăviţi pe durata unei şederi temporare în altă ţară (indiferent că vă aflaţi acolo în vacanţă, într-o călătorie de afaceri sau la studii), puteţi primi orice tratament care nu poate fi amânat până la întoarcerea acasă. Aveţi dreptul la aceleaşi îngrijiri medicale de care beneficiază cetăţenii asiguraţi în ţara respectivă.

Când călătoriţi în străinătate, este de preferat să aveţi la dumneavoastră cardul european de asigurări sociale de sănătate (CEASS). Acesta reprezintă dovada că sunteţi asigurat într-o ţară din UE şi simplifică procedurile de plată şi de rambursare.

Dacă nu sunteţi în posesia cardului sau îl aveţi dar nu îl puteţi folosi (de exemplu, în cazul asistenţei medicale private), nu vi se poate refuza accesul la tratament, dar va trebui să plătiţi şi să solicitaţi rambursarea la întoarcerea acasă, scrie infocons.ro.

La nivel de proceduri, există o mare diferenţă între asistenţa medicală neplanificată (de care beneficiaţi când vă îmbolnăviţi pe neaşteptate) şi tratamentele medicale planificate (pentru care vă deplasaţi special în străinătate).

Solicitarea cardului european de asigurări sociale de sănătate (CEASS)

Începând cu anul 2007, persoanele asigurate de pe teritoriul României pot solicita cardul european de asigurări sociale de sănătate (CEASS), care le dă dreptul la asistența medicală devenită necesară în timpul şederii temporare pe teritoriul  statelor membre UE, Spaţiul Economic European sau Confederaţiei Elveţiene.

Prin ședere temporară se înțelege deplasarea unei persoane în unul dintre statele membre ale Uniunii Europene/SEE/Confederaţia Elveţiană pentru motive turistice, profesionale, familiale sau pentru studii, pentru o perioadă de timp de cel mult 6 luni.

Cum intri în posesia CEASS?

Acest  card se eliberează la cerere. Asiguratul va depune în scris,  la sediul casei de asigurări de sănătate în evidenţa căreia se află, o cerere (publicată în format .pdf – AICI).

Asiguratul va intra în posesia cardului în termen de maxim 7 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii în sistemul informatic unic naţional care gestionează aplicarea regulamentelor europene privind drepturile asiguraţilor aflaţi în şedere temporară într-un stat membru al UE. În cazul în care circumstanţe excepţionale împiedică eliberarea Cardului European sau dacă există situaţii de urgenţă care ar face necesară eliberarea cardului în mai puţin de 7 zile lucrătoare, casa de asigurări de sănătate va elibera un certificat provizoriu de înlocuire a cardului (CIP).

Costul cardului european este suportat din FNUASS ( Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate).

Perioada de valabilitate a Cardului European de Asigurări de Sănătate este de 1 an de la data emiterii.

Care sunt serviciile medicale pe care le acoperă CEASS?

Asiguratul care posedă  CEASS beneficiază de serviciile medicale devenite necesare, în timpul şederii  temporare pe teritoriul unui stat membru al UE/SEE/Confederaţiei Elveţiene, in aceleaşi condiţii ca şi asiguraţii din ţara în care s-a deplasat.

Este însă  posibil ca, pentru anumite servicii, să fie necesară co-plata, chiar dacă în România aceleaşi servicii sunt decontate integral. Acest lucru depinde de sistemul de asigurări din ţara în care ne sunt acordate aceste servicii.

Cardul european nu acoperă situaţia în care asiguratul se deplasează întru-un stat membru al UE/SEE/Confederaţiei Elveţiene  în scopul obţínerii unui tratament medical planificat.

CEASS acoperă numai serviciile medicale obţinute de la furnizorii care fac parte din sistemul de securitate socială din ţara respectivă.

Titularii Cardului European emis de unul dintre statele membre ale Uniunii Europene, Spaţiul Economic European sau Confederaţia Elveţiană în perioada de valabilitate a cardului, beneficiază de servicii medicale în Romania în aceleaşi condiţii ca şi persoanele asigurate în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate din ţara noastră. Furnizorii de servicii medicale aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate au obligaţia de a acorda asistenţă medicală necesară, urmând a evidenţia şi raporta distinct caselor de asigurări sociale de sănătate, serviciile medicale acordate pentru aceste categorii de persoane.

Decontarea serviciilor medicale aferente cardului european se face la nivel interinstituţional.

Ce facem în absenţa CEASS-ului?

În situaţia în care asiguratul se află pe teritoriul unui stat membru al UE/SEE/Confederaţiei Elveţiene şi, din diferite motive, nu se mai află în posesia CEASS ( nu l-a solicitat la plecare, l-a pierdut, a fost distrus sau i-a fost furat sau cardul nu este recunoscut de furnizorul de servicii medicale unde este prezentat sau în orice altă situaţie similară), acesta trebuie să contacteze casa de asigurări care i-a emis cardul( prin poştă, fax, email) şi să  solicite certificatul provizoriu de înlocuire al cardului european de asigurari sociale de sanatate. Casa de asigurări de sănătate îi va trimite certificatul la adresa menţionată în termen de 24 ore.

Certificatul provizoriu de înlocuire (CIP) conferă  asiguratului aceleaşi drepturi ca şi CEASS.

sursa: infocons.ro, cnas.ro, europa.eu

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate



Parteneri: Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro. Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax