Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

AUTOSTRADA Sebeş-Turda: 12 SITURI ARHEOLOGICE descoperite pe loturile 3 şi 4, cercetate de specialişti de la muzeele din Alba Iulia şi Bucureşti

Publicat

autostrada Sebes Turda. captura youtube.com Traseul Autostrăzii Sebeş-Turda cuprinde aproximativ 30 de situri arhologice şi zone protejate, 12 dintre ele intrând deja în atenţia specialiştilor de la Muzeul Naţional de Istorie şi a Muzeului Naţional al Unirii din Alba Iulia, odată cu începerea lucrărilor pe loturile 4 şi 3 şi demersurilor pentru obţinerea autorizaţiilor de construcţie. Până în prezent, au fost identificate opt situri pe segmentul 4 dinspre Turda, respectiv alte patru pe lotul 3, zona Aiud, după cum a precizat directorul Muzeului Unirii din Alba Iulia, Gabriel Rustoiu, pentru Alba24.ro.

Potrivit evaluării teoretice a zonei vizate de construcţia Autostrăzii Sebeş-Turda, efectuată acum doi ani de către reprezentanţii Muzeului din Alba Iulia, au fost găsite 29 de situri arheologice, ce cuprind urme ale aşezărilor preistorice, cimitire şi materiale din epoca fierului, bronzului, romană şi medievală.

În prezent, pe loturile 3 şi 4 se efectuează evaluarea prin sondaje pe traseu, în urma cărora specialiştii stabilesc şi adâncimea siturilor, prin care se vor determina şi cheltuielile de cercetare a acestora.

Din declaraţiile directorului Gabriel Rustoiu, pentru lotul 4, de la Turda la Inoc, arheologii de la Muzeul Naţional de Istorie a României au descoperit şi cercetează opt situri arheologice, cu vestigii din perioada dintre epoca bronzului şi cea a migraţiilor, în vreme ce pe lotul 3, zona Aiud, rezultatele finale vor fi cunoscute în câteva zile. Deocamdată, pe acest lot au fost descoperite patru situri arheologice, cărora li se adaugă Drumul Roman.

Pentru loturile 1 şi 2, aceste cercetări arheologice vor începe abia după ce litigiile legate de procedura de licitaţie vor fi finalizate şi vor fi începute lucrările în teren.

În urma evaluărilor teoretice şi de suprafaţă de până acum, pe lista siturilor arheologice identificate de specialiști se află următoarele zone:

Lotul 1:

Lancrăm – Sebeş (zona de intrare pe autostrada Orăştie – Sibiu): sit ce datează din epoca fierului (cultura Gava) şi epoca romană

Oarda, lângă Alba Iulia – 3 situri: kilometrii 3,15 – 3,35 (epoca fierului – cultura Gava; epoca romană); kilometrii 6 – 6,4 (posibil fragmente de villa rustica din epoca romană – ceramică de construcţie şi materiale ceramice medievale); kilometrii 7,7 – 8,05 (straturi din epoca neolitică, culturile Precris, Starcevo-Cris, Vinca; epoca fierului; au fost descoperite locuinţe şi bordeie neolitice; suprafaţa cercetată este de aproximativ 300 mp, cu adâncime până la 2,2 m; situl de la punctul Bordaje a fost cercetat în perioada 1944-1947 de I.Berciu, respectiv în intervalul 1995-1999 de specialişti de la Universitatea „1 Decembrie 1918”)

Ciugud – kilometrii 9-9,2 (epoca romană – cărămizi; posibil legat de oraşul roman de la Partoş, Apulum I)

Alba Iulia – Partoş – zona nodului rutier ce va lega şoseaua de centură (parţial oraşul antic Apulum III, latura de nord-est, limita nordică şi nord-estică)

Lotul 2:

Alba Iulia – Sântimbru – kilometrii 17-17,1 (ceramică preistorică, posibil aşezare preistorică)

Sântimbru – 2 situri: kilometrii 20 – 20,2 (epoca neolitică, bronzului, fierului) şi pe teritoriul comunei (posibil intersectare cu câmpul de bătălie între armata lui Iancu de Hunedoara şi Imperiul Otoman din 18 martie 1442; artefacte, echipament militar, arme)

Oiejdea (Galda) – kilometrii 22,4-22,7 (materiale ceramice, epoca eneolitică, cultura Coţofeni)

Beldiu (Teiuş) – kilometrii 31,7-31,95 (posibil aşezare preistorică; descoperite materiale ceramice şi fragmente de chirpici)

Rădeşti – kilometrii 34,9-35,5 (epoca preistorică, romană)

Sâncrai – kilometrii 39,9-40,05 (cultura Coţofeni, neolitic, eneolitic; epoca romană şi medievală)

Lotul 3:

Gâmbaş – Aiud, 3 situri: kilometrii 46,2-46,05 (epoca medievală târzie şi modernă), kilometrii 46,6-46,9 (aceleaşi epoci); kilometrii 47,05-47,2 (epoca bronzului – cultura Wietenberg, epoca medievală târzie)

Ormeniş – Miraslău: kilometrii 53,3-53,5 (epoca bronzului timpurie: ceramică, topor din piatră, cărămizi)

Lotul 4

Ormeniş – Miraslău: kilometrii 53,9-54 (epoca preistorică şi medievală; ceramică)

Decea – Miraslău: kilometrii 55-56,4 (cimitir eneolitic – 15 morminte, buzdugane cruciforme de granit, cuţite silex, perle de cupru, vase ceramice; epoca romană – piatră sculptată, statuie, materiale arheologice)

Miraslău – teritoriul localităţii – posibil intersectare cu câmpul de bătălie dintre armatele lui Mihai Viteazul şi cea habsburgică a generalului Basta, din 1601; artefacte militare, arme)

Inoc – Unirea: 2 situri: kilometrii 57-57,3 (materiale ceramice din neolitic şi epoca bronzului; lamă de obsidian, fragmente ceramice romane)

Unirea: 2 situri kilometrii 58-58,4 (fragmente ceramice epoca fierului şi medievală) şi kilometrii 58,65-58,9 (epoca fierului şi medievală; „Cetatea Jidovilor” – menţionată în secolul XIX)

Dumbrava – Unirea: kilometrii 61,7-62 (ceramică preistorică)

Măhăceni – Unirea: kilometrii 64,5-64,6 (ceramică preistorică)

Stejeriş – Moldoveneşti (judeţul Cluj): 3 situri, kilometrii 66,3-66,6, respectiv 66,7-66,95 şi 67,4-57,65 (fragmente ceramice preistorice şi medievale)

Turda (judeţul Cluj) – kilometrii 73,3-74 şi nodul rutier (oraşul antic Potaissa, Provincia Dacia, Legiunea a V/a Macedonică; necropola principală, la sudul cartierului industrial al orașului Turda / sarcofage, monumente funerare, descoperite încă din secolul XIX).

Pentru cei 12,45 km ai lotului 3 al autostrăzii Sebeș – Turda, CNADNR a semnat contract cu asocierea Tirrena Scavi SpA – Societa Italiana Per Condotte D’Aqua SpA, cu suma de aproximativ 421 milioane de lei fără TVA. Data de începere: 20.05.2014, data de finalizare contractuală: 20.03.2016. Contractul se află în perioada de proiectare (4 luni de la data de începere).

De la începutul lunii septembrie, firma executantă a lucrărilor la Autostrada Sebeş – Turda, tronsonul 3, zona Aiud, are dreptul de acces total pe suprafaţa destinată şantierului de lucru din zonă, ca urmare a exproprierilor efectuate recent. În urma discuţiilor purtate între prefectul judeţului Alba şi reprezentanţii firmei constructoare, s-a decis ca pe o lungime de circa 1,5 kilometri, din tronsonul 3, lucrările să nu înceapă mai devreme de începutul lunii noiembrie, deoarece există plantaţii de viţă de vie şi pepiniere viticole şi pomicole, o parte din aceste investiţii fiind realizate cu fonduri europene.

Pentru lotul 4, cu o lungime de 16.3 km, constructorul este Asocierea S.C. PORR Construct S.R.L. – PORR Bau GmbH, iar lucrarea costă costă 470.004.894,83, lei. Data de începere: 20.05.2014, data de finalizare contractuală: 20.03.2016. Contractul se află în perioada de proiectare (4 luni de la data de începere).

Autostrada A10 Sebeş – Turda (potrivit proiectului tehnic, autostradă cu 2 benzi de circulaţie pe sens, lăţimea platformei de 26 metri şi acostamentul de 1,75 m pentru a permite amplasarea parapeţilor)

Lotul 1 – 17 km – de la intrarea pe autostradă de la Sebeș până la Pârâul Iovului (km 0+000 – km 17+000); inclusiv nodul direcţional Sebeş, o parcare de scurtă durată la km 4+200 (stânga), km 4+500 (dreapta); două noduri rutiere inclusiv bretele de acces: nodul rutier Alba Iulia Sud la km 8, nodul rutier Alba Iulia Nord la km 16.

Lotul 2 – 24,25 km – de la Pârâul Iovului până la intrarea în municipiul Aiud (km 17+000 – km 41+250), inclusiv un spaţiu de servicii tip S3 la km 22+800 (stânga), km 23+400 (dreapta); nodul rutier Teiuş la km 26, inclusiv bretele de acces; un centru de întreţinere şi monitorizare la km 26+000 amplasat în interiorul nodului rutier Teiuş.

Lotul 3 – 12,45 km – de la intrarea în Aiud până la nodul de la Decea (km 41+250 – km 53+700), cu două noduri rutiere inclusiv bretele de acces: nodul rutier Aiud la km 44+700, nodul rutier Unirea la km 53+200; un spaţiu de servicii tip S1 la km 46+800 (stânga), km 47+700 (dreapta).

Lotul 4 – 16,3 km – de la nodul Decea până la intrarea în autostradă în zona Turda (km 53+700 – km 70+000), inclusiv o parcare de scurtă durată la km 60+030 (stânga), km 60+280 (dreapta); un centru de întreţinere şi coordonare la km 61+375.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate



Parteneri: Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro. Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax