Contacteaza-ne si pe
Publicitate

ABRUD

Bărbat din Galaţi, cu dosar penal la Abrud. A condus o maşină adusă din Spania, cu numere expirate

avatar

Publicat

Un bărbat din judeţul Galaţi s-a ales cu dosar penal la Abrud, după ce a fost oprit în trafic de poliţişti. Oamenii legii au constatat că autoturismul pe care îl conducea fusese radiat din circulaţie.

Potrivit IPJ Alba, joi, 26 octombrie, în jurul orei 14.50, poliţiştii rutieri din Abrud, în timp ce acţionau împreună cu poliţiştii Postului de Poliție Bucium, pentru supravegherea şi controlul traficului rutier pe strada Detunata din Abrud, au oprit un autoturism, condus de un bărbat de 64 de ani, din judeţul Galaţi.

În urma verificărilor efectuate, poliţiştii au constatat că autoturismul, pe care erau aplicate plăcuţe de înmatriculare emise de autorităţile spaniole, fusese radiat din circulaţie din luna iunie a acestui an.

Faţă de conducătorul auto a fost întocmit dosar penal în care este cercetat sub aspectul comiterii infracțiunii de conducerea, pe drumurile publice, a unui autovehicul neînmatriculat.

ȘTIREA TA - Evenimentele nu se întâmplă doar în fața reporterilor profesioniști. Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite să vadă și alții ceea ce tu ai trait "live". Poți trimite prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

loading...
loading...
Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

Publicitate

ACTUALITATE

De la 1 ianuarie 2019 se schimbă modalitatea de emitere a tichetelor de masă, creşă, culturale şi de vacanţă

avatar

Publicat

Legea tichetelor tichetelor de masă, tichetelor cadou, tichetelor de creșă, tichetelor culturale, respectiv voucherelor de vacanță se va modifica de la 1 ianuarie 2019. Printre cele mai importate modificări este că, angajatorii vor suporta integral costurile de emitere a tichetelor pe hârtie sau electronice. Important de reţinut este că biletele de valoare emise pe suport electronic nu permit efectuarea de operaţiuni de retragere de numerar sau de preschimbare în numerar.

În termen de 60 de zile de la publicarea legii în Monitorul oficial, trebuiesc adoptate normele de aplicare pentru acest act normativ.

Reglementări generale

În esență, prezenta lege are o secțiune unitară cu privire la toate biletele de valoare enumerate, iar ulterior reglementează punctual fiecare dintre tipul de bilet de valoare acordat. Astfel, biletele de valoare care pot fi acordate de angajatori sunt: tichete de masă, tichete cadou, tichete de creşă, tichete culturale şi vouchere de vacanţă.

Acestea pot fi acordate atât pe suport hârtie, cât și electronic. Biletele de valoare se emit numai de către unităţile autorizate de Ministerul Finanţelor Publice.

Decontarea biletelor de valoare între unităţile care acceptă aceste bilete de valoare şi unităţile emitente se face numai prin intermediul unităţilor bancare sau prin unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului, potrivit legii. Acelaşi regim de decontare se va aplica şi în cazul relaţiei dintre angajator şi unitatea emitentă.

Costurile legate de emiterea biletelor de valoare pe suport hârtie şi/sau pe suport electronic se suportă integral de angajatori. Angajatorul care achiziţionează direct de la o unitate emitentă necesarul de bilete de valoare pe suport hârtie achită atât contravaloarea nominală a acestora, stabilită potrivit legii, cât şi costul imprimatului reprezentând biletul de valoare pe suport hârtie.

Foarte important! Biletele de valoare emise pe suport electronic nu permit efectuarea de operaţiuni de retragere de numerar sau de preschimbare în numerar.

Biletele de valoare pot fi utilizate doar pe teritoriul României, în termenul de valabilitate şi numai pentru achiziţionarea bunurilor şi serviciilor pentru care au fost emise.De asemenea, se interzice operatorilor economici şi unităţilor care acceptă bilete de valoare acordarea unui rest de bani la acestea.

Sumele corespunzătoare biletelor de valoare acordate de angajator, în limitele nominale prevăzute, sunt deductibile la calculul impozitului pe profit. Sumele nu se iau în calcul nici pentru angajator, nici pentru salariat la stabilirea drepturilor şi obligaţiilor care se determină în raport cu venitul salarial.

Notă. Prevederea amintită anterior se contrazice cu prevederea existentă în Codul fiscal, ce stabilește faptul că aceste tichete de valoare sunt supuse impozitului pe venit. Apreciem că impozitarea rămâne aplicabilă, fiind prevăzută chiar de art. 1 din prezenta lege, astfel:

“Prezenta lege reglementează modul de acordare, în beneficiul angajaţilor, a biletelor de valoare, în condiţiile şi cu excepţiile prevăzute de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.”

Tichetele de masă

Tichetele de masă sunt bilete de valoare acordate angajaţilor, lunar, ca alocaţie individuală de hrană, utilizate numai pentru achitarea mesei sau pentru achiziţionarea de produse alimentare.

Tichetele de masă pe suport hârtie pot fi utilizate în unităţi de alimentaţie publică, magazine alimentare, cantine-restaurant, bufete sau orice alte tipuri de unităţi care comercializează produse alimentare, cu care unităţile emitente au contractat prestarea serviciilor respective.

Tichetele de masă pe suport hârtie se distribuie de către angajator, lunar, în ultima decadă a fiecărei luni, pentru luna următoare.

Angajatorul distribuie, pe salariat, un număr de tichete de masă corespunzător numărului de zile lucrătoare din luna pentru care se face distribuirea, iar salariatul poate utiliza, lunar, un număr de tichete de masă cel mult egal cu numărul de zile lucrate.

Salariatul are obligaţia să restituie angajatorului, la finele fiecărei luni, precum şi la încetarea contractului individual de muncă, tichetele de masă necuvenite, în cazul tichetelor de masă pe suport hârtie, sau valoarea corespunzătoare tichetelor de masă necuvenite, în cazul tichetelor de masă pe suport electronic.

Valoarea nominală a unui tichet de masă nu poate depăşi suma de 15,18 lei. Legea prevede actualizarea trimestrială a valorii nominale pentru tichetele de masă cu rata inflației.

Tichetele cadou

Tichetele cadou sunt bilete de valoare acordate, ocazional, angajaţilor, pentru cheltuieli sociale.

Pot fi acordate tichete cadou şi altor categorii de beneficiari, pentru campaniile de marketing, studiul pieţei, promovarea pe pieţe existente sau noi, pentru protocol, pentru cheltuielile de reclamă şi publicitate.

Angajatorii de comun acord cu salariații stabilesc suma maximă ce poate fi acordată sub formă de tichete cadou. De asemenea, dacă tichetele sunt utilizate în activități de marketing, se impune stabilirea unui buget maximal.

Valoarea nominală a unui tichet cadou este de 10 lei sau un multiplu de 10, dar nu mai mare de 50 lei.

Tichete de creșă

Tichetele de creşă sunt bilete de valoare care se acordă, lunar, angajaţilor care nu beneficiază de concediul şi de indemnizaţia acordate pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv de până la 3 ani în cazul copilului cu handicap.

Tichetele de creşă pot fi utilizate numai pentru achitarea taxelor la creşa unde este înscris copilul.

Nivelul maxim al sumelor acordate sub forma tichetelor de creşă nu poate depăşi suma de 450 de lei pentru o lună, pentru fiecare copil aflat la creşă.

Valoarea nominală a unui tichet de creşă este de 10 lei sau un multiplu de 10, dar nu mai mare de 100 lei.

Tichete culturale

Tichetele culturale sunt bilete de valoare acordate angajaţilor, lunar sau ocazional, pentru achitarea contravalorii de bunuri şi servicii culturale.

Bunurile şi serviciile culturale pot fi:

abonamente sau bilete la spectacole, concerte, proiecţii cinematografice, muzee, festivaluri, târguri şi expoziţii, permanente sau itinerante, parcuri tematice, inclusiv cele destinate copiilor;
cărţi, manuale şcolare, albume muzicale, filme, în orice format.
Nivelul maxim al sumelor acordate sub forma tichetelor culturale nu poate depăşi suma de 150 de lei pentru tichetele acordate lunar, respectiv suma de 300 de lei/eveniment, pentru cele acordate ocazional.

Valoarea nominală a unui tichet cultural este de 10 lei sau un multiplu de 10, dar nu mai mare de 50 lei.

Vouchere de vacanță

Voucherele de vacanţă sunt bilete de valoare care se acordă angajaţilor pentru acoperirea unor cheltuieli ocazionate de efectuarea concediului de odihnă în regim de turism intern.

Nivelul maxim al sumei care poate fi acordată unui angajat în decursul unui an fiscal sub forma voucherelor de vacanţă este de 6 salarii de bază minime brute pe ţară garantate în plată.

Voucherele de vacanţă sunt destinate acoperirii cheltuielilor cu servicii turistice, de cazare, de masă şi/sau de recuperare a capacităţii de muncă a angajaților.

Voucherele de vacanţă pot fi utilizate şi pentru acoperirea cheltuielilor cu servicii de călătorie şi/sau de divertisment, dacă se regăsesc într-un pachet turistic.

sursa: legestart.ro

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

Regulament nou pentru urmărirea calităţii în construcţii, din septembrie. Clădiri controlate și excepţii

avatar

Publicat

Un nou regulament privind controlul de stat al calității în construcții urmează să intre în vigoare în luna septembrie a acestui an. Noul document prevede, printre altele, exceptarea de la control a locuințelor unifamiliale parter și anexelor gospodărești din proprietatea persoanelor fizice, situate în mediul rural și în satele aparținătoare municipiilor și orașelor, precum și a construcțiilor provizorii și lucrărilor de construcții care se pot executa fără autorizație de construire sau desființare, după caz, potrivit legii.

O hotărâre de Guvern recentă abrogă Regulamentul din 1994 privind controlul de stat al calității în construcţii. Noul regulament, aprobat prin HG nr. 492/2018 şi publicat în Monitorul Oficial nr. 594 din 12 iulie, urmează să intre în vigoare la 60 de zile de la data publicării, mai exact pe 10 septembrie 2018.

Activităţi şi factori implicaţi

O precizare expresă stabileşte că dispozițiile regulamentului sunt obligatorii pentru toți factorii implicați care fac obiectul activităților prevăzute de Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, și care au obligația asigurării cerințelor fundamentale pentru obținerea unor construcţii de calitate, potrivit responsabilităților fiecăruia stabilite în condițiile legii, în etapele de proiectare, de verificare tehnică a proiectelor, de producere și furnizare de produse pentru construcții, execuție și recepție a construcțiilor, precum și în etapele de exploatare, expertizare tehnică și intervenții la construcțiile existente și de postutilizare a acestora.

În vechea reglementare erau precizaţi şi „factorii implicaţi”, si anume: investitori, cercetători, proiectanți, specialiști verificatori de proiecte atestați și experți tehnici atestați, fabricanți și furnizori de produse pentru construcţii, executanți și responsabili tehnici cu execuția atestați, diriginți de specialitate, proprietari, administratori, utilizatori, autorități publice, asociații profesionale de profil etc.

Construcţii controlate şi excepţii

Controlul de stat al calității în construcții se aplică tuturor construcțiilor, inclusiv instalațiilor aferente acestora, indiferent de forma de proprietate, destinație, categorie și clasă de importanță sau sursa de finanțare.

În noul Regulament se mai precizează, însă, că de la acest control sunt exceptate locuințele unifamiliale parter și anexele gospodărești din proprietatea persoanelor fizice, situate în mediul rural și în satele aparținătoare municipiilor și orașelor, precum și construcțiile provizorii și lucrărilor de construcții care se pot executa fără autorizație de construire sau desființare, după caz, potrivit legii.

Sunt incluse, aici, şi alte precizări care nu existau în vechiul regulament şi au care au fost dezvoltate:

  • instalațiile aferente construcțiilor sunt cele definite potrivit art. 2 alin. (2) din Legea nr. 10/1995, republicată, cu modificările ulterioare.
  • controlul se exercită atât la lucrările noi, la construcțiile existente, cât și la lucrările de intervenții în timp, diferențiat, potrivit legii, în toate etapele ciclului de existență a construcțiilor.
  • lucrările de intervenții în timp se efectuează potrivit prevederilor Legii nr. 10/1995.
  • exigențele privind calitatea și controlul calității instalațiilor, utilajelor și echipamentelor tehnologice de producție/industriale se stabilesc și se realizează, potrivit legii, prin reglementări specifice fiecărui domeniu de activitate.

Ce se urmăreşte prin control

Controlul de stat al calității în construcții urmărește, în principal, următoarele obiective:

a) îndeplinirea, de către organele de specialitate ale administrației publice centrale, comisiile tehnice sau operatorii economici, a obligațiilor prevăzute de lege referitoare la o serie de proceduri, detaliate în regulament, din care menţionăm, ca noutate, certificarea performanței energetice și auditarea energetică a clădirilor

b) respectarea, de către toți factorii care contribuie sau sunt implicați în producerea și furnizarea de produse pentru construcții, în conceperea, realizarea, exploatarea și postutilizarea construcțiilor; semnaăm, şi aici, verificarea calității lucrărilor executate, expertizarea tehnică a execuției construcțiilor, precum și auditul energetic al clădirilor;

c) respectarea prevederilor autorizațiilor de construire/desființare, a avizelor, acordurilor și a altor documente referitoare la construcţii, emise de autorități sau organe ale administrației publice centrale și locale, precum și de alte organe abilitate de lege;

d) îmbunătățirea sistemului calității în construcții și a regulamentelor aferente componentelor acestuia.

A dispărut o categorie care era expres precizată în vechiul Regulament, şi anume respectarea reglementărilor tehnice privind modul de tratare a accidentelor tehnice produse la construcţii, cauzate de fenomene sau calamități naturale (cutremure de pământ, inundații, alunecări de teren, uragane etc.) sau provocate prin acțiuni ale omului (incendii, explozii, bombardamente, șocuri, deficiențe de concepție și/sau de execuție etc.), cu repercusiuni defavorabile asupra stării și siguranței construcțiilor.

Proceduri de control

Controlul de stat al calității în construcții se organizează și se exercită în mod diferențiat, prin modalităţi care apar mai aprofundate, ca precizări, în noul regulament

a) controale curente la factorii și operatorii economici implicați în procesul de proiectare, execuție și exploatare a construcțiilor, în diverse etape ale acestui proces, pe bază de programe trimestriale;

b) controale prin sondaj la factorii și operatorii economici implicați în producerea și furnizarea de produse pentru construcţii, în procesul de proiectare, execuție, recepție și exploatare a construcțiilor, în diverse etape ale acestui proces, efectuate din dispoziția conducerii Inspectoratului de Stat în Construcții – I.S.C. sau a conducătorilor inspectoratelor regionale și/sau județene/Inspectoratului în Construcții al Municipiului București – ICMB, precum și de către conducerile instituțiilor prevăzute la art. 34 din Legea nr. 10/1995, după caz;

c) controale în faze determinante ale execuției lucrărilor de construcții, prin care se înţelege se înțelege stadiul fizic la care o lucrare de construcții, odată ajunsă, nu mai poate continua fără acceptul scris al investitorului/beneficiarului, proiectantului și executantului;

d) controale tematice la factorii și operatorii economici implicați în producerea și furnizarea de produse pentru construcții, în procesul de proiectare, execuție și exploatare a construcțiilor, având ca obiect analiza unor probleme complexe legate de calitatea construcțiilor sau modul de funcționare și de aplicare a componentelor sistemului calității în construcții;

e) controale ca urmare a producerii unor accidente tehnice sau dezastre, în urma cărora se concluzionează că nu este asigurată cerința fundamentală “rezistență mecanică și stabilitate” și sunt puse în pericol viața sau integritatea corporală a cetățenilor sau se pot înregistra distrugeri totale sau parțiale ale construcției;

f) controale sectoriale, la operatorii economici implicați în producerea, furnizarea și punerea în operă a produselor pentru construcții, efectuate din dispoziția conducerii Inspectoratului de Stat în Construcții – I.S.C., în conformitate cu legislația europeană de armonizare a produselor pentru construcții.

Nu mai figurează inspecțiile la autoritățile administrațiilor publice centrale și locale implicate în eliberarea certificatului de urbanism și a autorizației de construire, potrivit legii.

Obligaţii pentru controlori

În exercitarea controlului de stat al calității în construcții, personalul cu atribuții de control și inspecție are o serie de obligații și răspunderi principale, detaliate în Regulament. Faţă de vechea reglementare notăm obligaţii nou inserate sau completate, astfel:

  • controlarea, la proprietari, administratori și utilizatori de construcții modul de respectare a reglementărilor privind urmărirea comportării în exploatare și intervenții la construcții existente, precum și postutilizarea construcțiilor.
  • dispunerea de măsuri, în atenţia proprietarilor, administratorilor sau utilizatorilor, pentru reducerea riscurilor privind siguranța vieții oamenilor, în condițiile legii, după caz: (i) efectuarea de expertize tehnice la construcții, indiferent de forma de proprietate, destinație sau sursa de finanțare a acestora, atunci când în urma controlului se concluzionează astfel; (ii) încetarea utilizării construcțiilor când în urma unei expertize se concluzionează că prin neasigurarea cerinței fundamentale rezistență mecanică și stabilitate este pusă în pericol viața sau integritatea corporală a cetățenilor sau poate cauza distrugerea totală sau parțială a construcției.

Condiții de oprire a lucrărilor de construcții

Reglementările au fost reformulate şi se referă la:

  • nerespectarea prevederilor din autorizația de construire, a soluțiilor tehnice din proiect și a detaliilor de execuție, precum și a reglementărilor tehnice în vigoare prin încălcarea uneia sau mai multor cerințe fundamentale;
  • utilizarea de produse pentru construcții fără declararea și, după caz, fără certificarea, în condițiile legii, a performanței, respectiv a conformității acestora sau în lipsa avizelor obligatorii emise de Ministerul Sănătății sau Ministerul Mediului, acolo unde se impune;
  • execuția de lucrări fără proiecte sau în baza unor proiecte neverificate de specialiști atestați, în condițiile legii;
  • constatarea unor neconformități care pot afecta siguranța construcțiilor;
  • execuția de lucrări fără personal calificat de supraveghere tehnică, respectiv fără responsabil tehnic cu execuția și diriginte de șantier.

sursa: legestart.ro

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

FOTO-VIDEO: Premii pentru reprezentanţi Club Alba Off Road la a treia etapă a Campionatului Naţional, de la Orăştie

avatar

Publicat

O nouă etapă a Campionatului Naţional de Off-Road (CNOR), o nouă performanţă pentru reprezentanţi Club Alba Off Road. Copilotul Jan Willem Eek, stabilit la Alba Iulia, a urcat pentru a doua oară pe podium, pe locul I, de la începutul campionatului din acest an. A făcut echipă cu pilotul Dorin Toma,la Arc Fest – a treia etapă CNOR, competiţie desfăşurată în perioada 12-15 iulie, la Orăştie, în Arsenal Park.

Vezi şi FOTO: Reprezentant Club Alba Off Road, pe podium la competiţia cu participare internaţională din Hunedoara

Echipajul Eek-Toma (Nissan Patrol) a câştigat locul I la clasa Standard B. Au terminat traseele cu o oră avans faţă de următorii clasaţi, asta după ce şi-au măsurat forţele motorului şi îndemânarea la pilotat, pe drumuri dificile din zone deluroase, împădurite şi montane din împrejurimile Orăştiei.

Şi nu a fost uşor. După prima etapă, 18 echipaje din concurs au abandonat cursa.

Au parcurs cei 180 km de pe traseele din concurs într-un timp total de 6 ore, 35 de minute şi 9 secunde, faţă de echipajul Emilian şi Daria Burlea (7 ore, 38 de minute, 34 de secunde), pe locul doi. Podiumul a fost completat de Adrian Cernea – Sorin Popa (7 ore, 54 minute, 51 secunde).

A fost frumos, a fost greu, a meritat. Nici această cursă nu a fost lipsită de peripeţii pentru Jan şi Dorin. În prima zi de concurs, după aproximativ 10 km de traseu, Nissan-ul a rămas fără tracţiunea faţă. A doua zi, au ajuns într-o poiană sau cel puţin aşa părea la prima vedere, povesteşte Jan. Terenul era mlăştinos, iar maşina s-a scufundat până la caroserie, astfel că a fost nevoie de intervenţie cu troliul din dotare. Unul dintre parcursurile spectaculoase a fost cel de aproximativ 2 km în albia plină cu bolovani a unui pârâu.

La final, au fost şi alte echipaje Club Alba Off-Road pe podium. La clasa Standard A, Eugen Ştef – Ovidiu Filipescu (Suzuki Samurai) au urcat pe locul 3 la proba de Trial.

Concursul de la Orăştie a fost structurat pe 4 clase: Standard grupa A (autovehicule cu capacitatea cilindrică 2000 cm3), Standard grupa B (autovehicule cu capacitatea cilindrică >2000 cm3), Open şi Extrem. Competiţia a inclus două zile de “trophy” și o probă superspecială “trial”.

S-au înscris echipaje din toată ţara, iar de la Club Alba Off Road au mai participat: la clasa Standard A, pilotul Radu Viţălaru (Suzuki Samurai – echipaj cu copilotul Mihai Oprica), Marius Gherman – Mihai Popescu (Suzuki Vitara); la Extrem, Radu Guşat – Sorin Vasinc şi pilotul Ioan Avram (copilot Cristian Lucan); la trial, Sebastian Avram – Alex Ghişe.

Vezi şi FOTO: Echipaje de la Club Alba Off Road, pe primele locuri la a doua etapă a Campionatului Naţional 2018

A fost pentru prima dată când off road-ul și rally raid-ul au avut etapă comună, cu evenimente conexe precum o cupă de enduro, una de ATV, un concurs de biciclete, concerte, dar și zone de expozanţi şi vendor, potrivit fras.ro.

Urmează a cincea etapă din Campionatul Național de Off Road 2018, Cupa T44, care se va desfășura în perioada 20-23 septembrie, la Slănic Prahova.

În seria competiţiilor de off road pregătite în acest an se înscrie şi Cupa Transalpina Off Road Trophy, ce se va desfăşura în perioada 30 august-2 septembrie, la Luncile Prigoanei (Munţii Şureanu). Este organizată de Club Alba Off Road.

surse foto-video: Facebook (Jan Willen Eek, Dorin Toma, CNOR, ArcFest)

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

DEFINITIVAT 2018: Miercuri, proba scrisă. Peste 100 de candidaţi din Alba participă la examen. Reguli şi calendar

avatar

Publicat

Proba scrisă din cadrul examenului naţional de definitivare în învăţământ, sesiunea 2018, se va desfăşura miercuri, 18 iulie, începând cu ora 10.00, a anunţat Ministerul Educaţiei Naţionale.

În judeţul Alba, cei peste 100 de candidaţi vor susţine proba la centrul de examen organizat la sediul Colegiului Naţional “Horea, Cloşca şi Crişan” Alba Iulia. Intrarea în săli se face în intervalul orar 8.00-8.45, pe baza actului de identitate (carte de identitate sau paşaport valabil).

Potrivit listei publicate de MEN, sunt 148 de candidaţi înscrişi la proba scrisă, din judeţul Alba (liste actualizate până în 3 iulie). Detalii, AICI.

Cadrele didactice care promovează examenul de definitivat dobândesc dreptul de practică în învăţământul preuniversitar.

Stagiul minim de practică obligatoriu pentru obţinerea definitivării în învăţământ are o durată de un an şcolar (sau ore de predare echivalente normei de un an), fiind un stagiu efectiv de predare la catedră, în sistemul naţional de învăţământ preuniversitar, ca personal didactic calificat conform studiilor absolvite, potrivit metodologiei de examen (OMEN 4814 din 31 august 2017).

În ţară, sunt 42 centre de examen (câte unul în fiecare judeţ şi în Municipiul Bucureşti). În acest an proba va fi susținută la 98 de discipline de examen.

După primirea subiectelor, durata de redactare a lucrărilor este de 4 (patru) ore, timp ce poate fi depăşit doar în cazul candidaţilor cu cerințe speciale, care au solicitat acest lucru.

La nivel naţional, în funcție de opțiunile manifestate, s-a înregistrat un număr mare de candidați înscriși pentru învăţământ preşcolar în limba română (2.253), învăţământ primar în limba română (1.534), educaţie fizică şi sport (887), limba şi literatura română (525) și limba și literatura engleză (511).

Dintre cei 9.475 de candidaţi înscrişi la începutul anului şcolar, au fost admişi la proba scrisă 8.920 de candidaţi care au îndeplinit cumulativ următoarele condiţii: efectuarea unui stagiu de predare în specialitate de cel puţin un an, calificativul pentru anul şcolar în curs „Bine” sau „Foarte bine”, media aritmetică a notelor obținute la cele 2 inspecții la clasă și la evaluarea portofoliului profesional – minimum 8, dar note nu mai mici de 7 la fiecare din probele respective. Comparativ cu sesiunea de anul trecut, organizată în luna aprilie, se constată un plus de peste 2.500 de candidați înscriși.

Subiectele, traducerea acestora în limbile minorităţilor naţionale la solicitarea candidaților, precum şi baremele de evaluare sunt asigurate de Centrul National de Evaluare şi Examinare şi vor fi afișate, după susţinerea probei scrise, pe site-ul subiecte.edu.ro (ora 16.00) și la avizierele centrelor de examen.

Lucrările scrise vor fi evaluate în 6 centre organizate la nivel naţional, anume la nivelul inspectoratelor școlare din județele Alba, Bihor, Brașov, Iași, Prahova și din Municipiul București.

Nota la proba scrisă are o pondere de 70% în calculul mediei finale, care trebuie să fie cel puțin 8 pentru promovarea examenului.

Primele rezultate vor fi afişate în data de 24 iulie, la centrele de examen şi pe definitivat.edu.ro.

Contestaţiile se depun la centrele de examen, conform calendarului aprobat,  în zilele de 24 iulie, după afişarea rezultatelor, şi 25 iulie, până la ora 14.00. Rezultatele finale se afişează la centrele de examen şi pe site-ul anterior menţionat în data de 27 iulie 2018.

Cadrele didactice promovate dobândesc dreptul de practică în învăţământul preuniversitar, acesta fiind, de altfel, şi obiectivul acestui examen naţional. Prin dobândirea definitivării în învățământ, cadrul didactic depășește stadiul de debutant şi poate intra pe o rută de profesionalizare ascendentă, având dreptul de a deveni titular în sistemul de învățământ preuniversitar și de a participa ulterior la susținerea examenelor pentru obținerea gradelor didactice.

Structura examenului:

Etapa I – eliminatorie:

– susţinerea a două inspecţii de specialitate;

– evaluarea portofoliului profesional;

Etapa a II-a – finală – proba scrisă.

Subiectele pentru proba scrisă sunt elaborate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, în conformitate cu programele specifice pentru examen, valabile pentru sesiunea respectivă, aprobate prin ordin al ministrului educaţiei naţionale.

Examenul se organizează distinct pentru fiecare funcţie didactică de predare, pe discipline sau pe specialităţi.

La proba scrisă din cadrul examenului naţional de definitivare în învăţământ se pot prezenta şi cadrele didactice al căror contract de muncă, la data desfăşurării acestei probe, este suspendat sau a încetat.

Structura probei scrise a examenului:

– disciplina de specialitate şi metodica predării acesteia – pentru profesori din învăţământul de masă şi din învăţământul special, antrenori şi cadre didactice medicale cu studii superioare;

– limba şi literatura română şi matematică, metodica predării acestora – pentru învăţători, institutori şi profesori pentru învăţământul primar din unităţile şcolare cu limba de predare română;

– limba şi literatura română şi universală pentru copii, limba şi literatura maternă, matematică, metodica predării acestora la clasele cu predare în limbile minorităţilor – pentru învăţători, institutori şi profesori pentru învăţământul primar din unităţile şcolare cu limba de predare în una dintre limbile minorităţilor naţionale;

– limba română şi literatura pentru copii, metodica activităţii instructiv-educative din învăţământul preşcolar – pentru educatoare, institutori şi profesori pentru învăţământul preşcolar din unităţile preşcolare cu predare în limba română;

– limba şi literatura română şi universală pentru copii, limba şi literatura maternă, metodica predării acestora – pentru educatoare, institutori şi profesori pentru învăţământul preşcolar din unităţile preşcolare cu limba de predare în una dintre limbile minorităţilor naţionale;

– limba română şi literatura pentru copii, matematică, metodica predării acestora sau terapie educaţională complexă şi integrată – pentru învăţători-educatori, învăţători, învăţătorii-tineranţi, institutori, profesori pentru învăţământul primar din învăţământul special cu predare în limba română;

– limba şi literatura română şi universală pentru copii, limba şi literatura maternă, matematica, metodica predării acestora la clasele cu predare în limbile minorităţilor sau terapie educaţională complexă şi integrată – pentru învăţători, învăţători-itineranţi, institutori, profesori pentru învăţământul primar din învăţământul special cu predare în una dintre limbile minorităţilor;

– limba română şi literatura pentru copii, metodica activităţii instructiv-educative în învăţământul preşcolar sau terapie educaţională complexă şi integrată – pentru educatoare, institutori, profesori pentru învăţământul preşcolar din învăţământul special cu predare în limba română;

– limba şi literatura română şi universală pentru copii, limba şi literatura maternă, metodica predării acestora sau terapie educaţională complexă şi integrată – pentru educatoare, institutori, profesori pentru învăţământul preşcolar din învăţământul special cu predare în una dintre limbile minorităţilor;

– disciplina de specialitate şi didactica acesteia – pentru maiştri-instructori, antrenori şi cadre didactice medicale cu studii medii.

Reguli pentru examen

 

Candidaţii şi asistenţii supraveghetori nu pot avea asupra lor, în sala de examen, obiecte sau materiale din următoarele categorii: genţi, poşete, ziare, reviste, cărţi, caiete, mijloace electronice de calcul, telefoane mobile sau orice alte mijloace care intermediază/ facilitează comunicarea la distanţă, alte obiecte/materiale a căror utilizare afectează desfăşurarea examenului în condiţii de legalitate, echitate şi obiectivitate. Materialele şi/sau obiectele nepermise vor fi depuse în sala de depozitare a obiectelor personale, înainte de intrarea în sala de examen.

Candidaţii care introduc în sala de examen materiale nepermise sau compatibile cu acelea, chiar dacă nu le utilizează în momentul în care sunt depistaţi, sunt eliminaţi din examen pentru tentativă de fraudă, prin decizie motivată a preşedintelui comisiei de examen, situaţie în care asistenţii supraveghetori sau membrii comisiei de examen încheie un proces-verbal.

Preşedintele comisiei de examen, împreună cu secretarul comisiei, distribuie în sălile de examen plicurile secretizate cu subiecte, astfel încât, la ora 10,00, acestea să poată fi desfăcute, în prezenţa candidaţilor.

Din momentul deschiderii plicului cu subiecte, niciun candidat nu mai poate părăsi sala decât dacă predă lucrarea şi semnează de predare. Candidaţii care nu se află în sală în momentul deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susţine examenul în sesiunea respectivă.

Pentru redactarea lucrărilor se foloseşte cerneală sau pix de culoare albastră; desenele/ graficele se execută cu creion negru.

Candidaţii pot avea, în sala de examen, dicţionare – pentru disciplinele latină sau greacă veche – şi planuri de conturi – pentru disciplinele economice.

Candidaţii care doresc să corecteze o greşeală taie fiecare rând din pasajul greşit cu o linie orizontală, iar schemele/ desenele, cu o linie oblică

Candidatul care se retrage din proprie iniţiativă poate solicita anularea lucrării, pe baza unei declaraţii, predă lucrarea şi foaia cu subiecte şi părăseşte sala după cel puţin o oră, dar nu la mai mult de 3 ore de la deschiderea plicului cu subiecte. În acest caz, lucrarea scrisă nu este evaluată, iar în statistici candidatul respectiv se consideră retras, cu dreptul de a se înscrie în sesiunea imediat următoare, conform prevederilor legale.

În cazuri excepţionale, dacă un candidat solicită părăsirea temporară a sălii, el este însoţit de unul dintre asistenţii supraveghetori până la înapoierea în sala de examen, fără a beneficia de prelungirea timpului alocat rezolvării subiectelor.

Lucrarea scrisă este apreciată cu note de la 1 la 10, conform baremului de evaluare şi notare.

În structura lucrării scrise, subiectul de specialitate are o pondere de 60%, iar subiectul de metodică de 30%, 10% din punctaj fiind acordat din oficiu.

Fiecare lucrare scrisă este evaluată independent, de doi profesori evaluatori, conform baremului de evaluare şi notare.

Nota obţinută la examen se calculează după formula: ND = (NI1 + NI2 + NP + 7NS) / 10, unde ND reprezintă nota la examen, NI1 reprezintă nota inspecţiei de specialitate 1, NI2 reprezintă nota inspecţiei de specialitate 2, NP reprezintă nota acordată pentru portofoliul profesional personal, iar NS reprezintă nota la proba scrisă. Nota minimă de promovare a examenului este 8 (opt).

În cazul în care diferenţa – în plus sau în minus – dintre nota acordată la soluţionarea contestaţiei şi nota acordată la evaluarea lucrării este mai mică de 1,5 puncte sau egală cu 1,5 puncte, rămâne definitivă nota acordată la soluţionarea contestaţiei.

Candidaţii care, din motive obiective, nu pot participa la efectuarea inspecţiilor de specialitate la clasă sau care sunt declaraţi absenţi sau retraşi la susţinerea probei scrise nu sunt consideraţi nepromovaţi, au dreptul de a se înscrie la examen în sesiunea următoare, iar sesiunea respectivă nu este luată în considerare între cele 3 sesiuni fără taxă prevăzute de lege.

Alte condiţii din meteodologie

Reluarea stagiului de practică având durata de un an şcolar (sau ore de predare echivalente normei de un an) este obligatorie în vederea prezentării la o nouă sesiune de examen, pentru candidaţii declaraţi nepromovaţi la proba scrisă sau ale căror lucrări au fost anulate în sesiunea respectivă.

Probele susţinute în cadrul etapei eliminatorii a examenului sunt valabile numai în anul şcolar respectiv.

Prin excepţie, cadrele didactice aflate în anul şcolar 2016 – 2017 pentru prima dată în situaţia efectuării stagiului de practică şi care au susţinut probe în cadrul etapei eliminatorii a examenului pot solicita în scris recunoaşterea probelor susţinute, pentru sesiunea 2018.

Cadrelor didactice angajate în baza unui contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată în învăţământul preuniversitar până la 31 august 2012, cu o vechime mai mare de 7 ani de predare efectivă la catedră cu statut de cadru didactic calificat, care nu au dobândit definitivarea în învăţământ li se modifică durata contractului de muncă din perioadă nedeterminată în perioadă determinată

Pentru candidaţii care nu au dobândit definitivarea în învăţământ, cadre didactice debutante, şi au ocupat un post didactic vacant, prin concurs naţional, directorul unităţii de învăţământ încheie contractul individual de muncă pe o perioadă de cel mult un an şcolar. În situaţia în care aceşti candidaţi promovează în termen de cel mult 6 ani de la ocuparea postului didactic vacant examenul naţional pentru definitivarea în învăţământ, consiliul de administraţie modifică durata contractului individual de muncă din perioadă determinată în perioadă nedeterminată

Cadrele didactice care nu obţin definitivarea în învăţământ pot fi angajate în sistemul naţional de învăţământ preuniversitar numai pe perioadă determinată, cu statut de profesor debutant.

Definitivarea în învăţământ poate fi obţinută, în baza specialităţilor/ programelor de studiu înscrise pe diploma/ diplomele de absolvire/licenţă/ master pe care candidatul le deţine, la una dintre disciplinele pe care cadrul didactic o poate preda conform Centralizatorului privind disciplinele de învăţământ, domeniile şi specializările, precum şi probele de concurs valabile pentru încadrarea personalului didactic din învăţământul preuniversitar, în vigoare în anul şcolar respective.

Drepturile salariale se acordă cadrelor didactice care au promovat examenul, începând cu data de 1 septembrie a anului şcolar următor celui în care s-a desfăşurat examenul.

CALENDAR DEFINITIVAT 2018

 

18 iulie: susţinerea probei scrise

24 iulie: afişarea rezultatelor la proba scrisă

24 și 25 iulie: depunere contestații

25 – 27 iulie: soluţionarea contestaţiilor

27 iulie: afişarea rezultatelor finale

30 iulie – 3 august: listele nominale cu candidații admiși vor fi transmise la Ministerul Educației Naționale; validarea rezultatelor examenelor prin ordin al ministrului Educaţiei naţionale

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

RAPORT ONG: Schweighofer exploatează lemn din parcurile naţionale. Despre aprovizionarea riscantă a Kronospan Sebeș

avatar

Publicat

Compania de prelucrare a lemnului Holzindustrie Schweighofer continuă să se aprovizioneze cu material lemnos provenit din parcurile naţionale ale României, în ultimele 18 luni furnizorii de lemn ai firmei transportând peste 35.000 de metri cubi de lemn provenit din două parcuri naţionale, susţine un raport al Agenţiei americane pentru Investigaţii de Mediu (EIA – Environmental Investigation Agency).

Autorii raportului solicită Guvernului să continue instrumentarea cazului Schweighofer, îmbunătăţirea platformei Inspectorul Pădurii pentru a pune mai multe informaţii la dispoziţia publicului, consolidarea aplicării legii în domeniul tăierilor ilegale şi corupţiei şi oprirea tăierilor comerciale în parcurile naţionale.

Potrivit raportului intitulat „Jaful pădurilor din România”, furnizorii firmei Schweighofer exploatează peste 50 de zone din două parcuri naţionale din nordul României. În ultimul an şi jumătate, arată realizatorii raportului, au fost transportaţi peste 35.000 de metri cubi de lemn din aceste zone.

EIA arată că firma Schweighofer şi-a vândut majoritatea depozitelor proprii şi toate pădurile pe care le deţinea, iar acum este dependentă de depozitele private.

„Compania a făcut numeroase afirmaţii înşelătoare cu privire la capacitatea sa de a-şi monitoriza lanţul de aprovizionare, în special referindu-se la sistemul său de monitorizare prin GPS, Timflow. Companie pretinde că fiecare camion care livrează lemn la gaterele companiei este prevăzut cu un dispozitiv GPS care dovedeşte cu precizie locul de încărcare al buştenilor. Cu toate că acest lucru este adevărat, locul de încărcare pentru aproape jumătate din aceste transporturi este doar un depozit de buşteni, lucru care nu ajută compania să cunoască efectiv pădurea de origine a buştenilor respectivi”, scrie în raport.

Unul dintre depozitele care furnizează lemn către Schweighofer este compania românească Frasinul, care vinde lemn din patru depozite de lângă parcurile naţionale Rodna şi Călimani. Camioanele firmei Frasinul au transportat cel puţin 6.000 de metri cubi de lemn din aceste parcuri pe parcursul ultimelor 18 luni.

„Firma Frasinul are un istoric în privinţa problemelor cu legea. Patronul acesteia se află sub investigaţia autorităţilor româneşti anticorupţie începând cu anul 2014”, atrag atenţia realizatorii raportului.

Ei amintesc şi de ancheta DIICOT privind modul ilegal de obţinere a lemnului de către Schweighofer, care este acuzată de fraudarea statului cu suma de 25 de milioane de euro.

Potrivit raportului EIA, din Parcul Naţional Călimani, dintr-un singur loc, o companie de exploatare a lemnului care aprovizionează firma austriacă a tăiat peste 4.600 de copaci, mai mulţi decât în orice alt loc dintr-un parc naţional românesc în 2017. De asemenea, importurile de lemn ale companiei Schweighofer în României au crescut la 1,6 milioane de metri cubi, o mare parte din acestea provenind din ţări vecine cu niveluri de corupţie ridicate, printre care Ucraina şi Belarus.

Kronospan și Egger

EIA a realizat un scurt studiu pentru a obţine o imagine de ansamblu asupra lanţului de aprovizionare cu materie primă al Kronospan şi Egger – două dintre cele mai mari alte companii producătoare de cherestea din România; ambele sunt austriece şi amândouă au strânse legături de afaceri cu Schweighofer. EIA a organizat supravegheri ale fabricilor de cherestea aparţinând celor două companii, înregistrând numerele de înmatriculare ale fiecărui camion care a intrat în aceste fabrici într-o perioadă de timp dată. EIA a căutat ulterior aceste numere de înmatriculare pe site-ul de internet www.inspectorulpadurii.ro, pentru a determina originea fiecărui camion care livra produse lemnoase.

„Atât Kronospan, cât şi Egger fabrică produse cu un grad mai înalt de procesare decât Schweighofer. Din această cauză, ambele companii procesează mai puţini buşteni decât Schweighofer şi mai puţine dintre camioanele care au fost văzute intrând în fiecare fabrică au fost găsite în sistemul Inspectorul Pădurii. În România, fiecare transport de buşteni sau cherestea trebuie să se înregistreze pentru un aviz oficial de transport – care imediat devine public pe site-ul www.inspectorulpadurii.ro. Şoferii trebuie să înregistreze transporturile de lemn tocat şi alte deșeuri din lemn aferente primelor curse – direct din păduri – însă nu şi dacă vin de la fabrici sau depozite de cherestea.

Mulţi experţi silvici consideră că aceasta este o portiţă de scăpare, permiţând ca mari cantităţi de biomasă să fie strecurate ilegal afară din păduri. Într-o  situaţie, EIA a asistat la introducerea de trunchiuri întregi de molid într-un mare tocător mobil de lemn, de către muncitorii forestieri, în interiorul unui parc naţional. Doar în acea zi, anchetatorii au văzut patru camioane mari umplute cu lemn tocat. Niciunul dintre acestea nu era înregistrat în sistemul Inspectorul Pădurii – acest lucru însemnând că toate cele patru transporturi erau absolut ilegale şi fără trasabilitate”, se mai precizează în raport.

Aprovizionarea riscantă a Kronospan Sebeș

Realizatorii studiului mai spun că au verificat numerele de înmatriculare ale camioanelor care au intrat în fabricile celor două companii. Pe durata a cinci ore de supraveghere, au fost înregistrate 137 de camioane care au intrat în fabrica Kronospan din Sebeş, dintre acestea 86 erau acoperite, 19 erau încrăcate cu resturi lemnoase, alte 30 erau încărcate cu buşteni întregi. 22 dintre aceste camioane veneau direct de la locurile de încărcare din pături, în timp ce alte opt veneau de la depozite. 18 erau înregistrate ca transportând buşteni pentru lemn de foc, în timp ce alte 12 transportau buşteni cu calitate standard. Cele mai multe dintre camioanele care transportau lemn tocat şi camioanele acoperite nu erau înregistrate.

„Anchetatorii EIA au vizitat o pădure care era provenienţa unuia dintre camionele care aprovizionau Kronospan cu buşteni. Acest loc era o pădure de fag  situată într-un sit Natura 2000, la doar 30 km de fabrica Kronospan din Sebeș; acest lucru în ciuda faptului că Kronospan afirmă că poate <da asigurări că furnizorii nu folosesc lemn din parcurile naţionale, rezervaţiile naturale, pădurile virgine şi alte zone protejate>” se precizează în raport.

De asemenea, într-o pădure din care se aproviziona firma Kronospan cu buşteni, lângă locul de încărcare, EIA a descoperit o operaţiune de exploatare forestieră în curs de desfăşurare, unde muncitorii făceau mici defrişări circulare, transformând un rău într-un drum forestier ilegal, pe care târau buştenii pe o distanţă de 700 de metri până la zona de încărcare.

În ceea ce priveşte firma Egger din Rădăuţi, realizatorii raportului au observat 20 de camioane care intrau în fabrică şi niciunul nu era înregistrat în sistemul Inspectorul Pădurii.

EIA a trage atenţia că România rămâne o ţară cu risc ridicat în privinţa tăierilor ilegale de lemn şi cere companiei Schweighofer să stopeze achiziţiile de material lemnos fără deplină trasabilitate până în pădurea de origine, nu doar la punctul de încărcare, iar companiilor Kronospan şi Egger – reanalizarea lanţurilor de aprovizionare şi stabilirea unor termene pentru obţienrea trasabilităţii până cel târziu în 2020. Guvernului japonez, care în prezent se aprovizionează de la Schweighofer, EIA îi solicită să oprească aprovizionarea până în momentul în care compania poate asigura o trasabilitate completă.

De asemenea, realizatorii raportului solicită Guvernului să continue instrumentarea cazului Schweighofer, îmbunătăţirea platformei Inspectorul Pădurii pentru a pune mai multe informaţii la dispoziţia publicului, consolidarea aplicării legii în domeniul tăierilor ilegale şi corupţiei şi oprirea tăierilor comerciale în parcurile naţionale.

Citește AICI raportul complet.

sursa: eia-global.org, digi24.ro

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate