Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

CARDUL de sănătate: Sistemul funcţionează greu şi pacienţii au de aşteptat zeci de minute, în Alba. Precizări de la CJAS şi medici

Publicat

asteptare medic de familie

asteptare medic de familie Obligaţia utilizării sistemului informatic de validare centralizat pentru servicii medicale prin intermediul cardului de sănătate creează probleme medicilor şi pacienţilor şi în judeţul Alba. Dacă la nivel naţional medicii de familie au reclamat că, marţi dimineaţa, sistemul era total blocat, în Alba Iulia, acesta funcţiona greu, „cu poticneli”, din cauza numărului mare de operaţiuni pe minut. Medicii de familie apelează la înţelegerea pacienţilor şi cer soluţii de la autorităţile centrale pentru fluidizarea procedurii, iar Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate revine cu precizări pentru utilizatori.

 

policlinica medici de familie ”Sunt cazuri în care pacienţii au de aşteptat şi o jumătate de oră. Şi vorbim de pacienţi care vin la consultaţie la medicul de familie, nu pentru iniţializarea cardului de sănătate. În unele cazuri, avem noroc că oamenii înţeleg că nu noi suntem de vină şi aşteaptă, însă problema ar trebui să fie rezolvată de autorităţile responsabile, astfel încât sistemul să funcţioneze mai uşor. În această dimineaţă, a mers cu poticneli. Adică am avut de stat şi zeci de minute până să validăm o operaţiune”, a declarat George Haber, reprezentantul Asociaţiei Medicilor de Familie Alba, pentru Alba24.

Şi la Casa Judeţeană de Asigurări Alba, situaţia este „aglomerată”. Cu alte cuvinte, luni, au fost eliberate peste 140 de adeverinţe pentru asiguraţi, 40 pentru co-asiguraţi şi 37 de duplicate pentru carduri de sănătate pierdute, după cum a precizat directorul CJAS Alba,  Silvia Puie. Marţi, la cele patru ghişee ale Casei, era deja mai multă lume, iar sistemul funcţiona mai greu, dar nu era blocat în totalitate.

Pentru a veni în sprijinul asiguraţilor, directorul CJAS Alba a reamintit că persoanele care au nevoie de servicii medicale se pot adresa oricărui furnizori – unităţi spitaliceşti, farmacii etc, chiar dacă nu au cardul de sănătate, pentru că vor fi găsiţi în sistemul informatic. De asemenea, recomandă asiguraţilor să meargă la medic sau la alţi furnizori de servicii medicale doar în momentul în care au nevoie de aceste servicii, nu neapărat pentru iniţializarea cardului de sănătate.

Situaţia la nivel naţional

Vicepreşedintele Asociaţiei Medicilor de Familie, Sandra Alexiu, a declarat pentru Realitatea Tv că marţi, de la ora 10.00, nu se mai puteau activa cardurile, iar de la 11.00 nu se mai puteau elibera nici reţete pentru medicamente compensate şi nici trimiteri.

„Stăm degeaba în cabinete, nu putem facem nimic”, a spus aceasta, adpugând că deşi CNAS suţine că se pot elibera medicamente şi fără cardul de sănătate, de fapt, s-a blocat tot sistemul, deci nu pot fi eliberate deloc reţete.

„Datele de pe card nu pot fi citite. Nu putem face consultaţii”, a spus Sandra Alexiu.

În plus, nici sistemul prin care se poate interogra calitatea de asigurat nu mai merge. „Deci nu putem verifica dacă pacienţii sunt asiguraţi. Am rugat pacienţii să ne înţeleagă. I-am reprogramat”, a continuat mediciul de familie.

Conform acesteia, până la ora 10.00 lucrurile au mers relativ bine.

În acelaşi timp, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate a transmis., într-un comunicat de presă, că furnizorii de servicii medicale sunt vinovaţi pentru situaţia creată în prima zi lucrătoare în care a fost utilizat sistemul cardului de sănătate.

Astfel, CNAS a constatat că numărul serviciilor medicale şi farmaceutice validate cardul de sănătate e a crescut în a doua parte a zilei. „O posibilă explicație ar fi aceea că unii furnizori au utilizat ieri pentru prima oară sistemul cardului și în prima parte a zilei au întâmpinat greutăți la accesarea lui”, afirmă reprezentanţii Casei de Sănătate.

Aceştia mai susţine că actele normative în vigoare permit acordarea serviciilor medicale asiguraților care încă nu au primit cardul de sănătate. Este vorba despre aproximativ 500.000 de asigurați care pot accesa servicii medicale în baza verificării calității de asigurat efectuată în sistem de către furnizori.

„Unii furnizori, în mod nejustificat, refuză să le acorde servicii medicale”

„Şi astăzi continuă să sosească sesizări de la asigurați despre faptul că unii furnizori, în mod nejustificat, refuză să le acorde servicii medicale fără cardul de sănătate. Echipele de control din cadrul CNAS și ale caselor de asigurări de sănătate se află în teren pentru a rezolvă fiecare caz în parte. Solicităm în continuare pacienților să ne sesizeze eventualele disfuncționalități pentru a le rezolvă și a ne asigură că au acces neîngrădit la serviciile medicale”, a declarat Vasile Ciurchea, președintele CNAS.

La nivel național, pe parcursul zilei de luni, 4 mai, au fost acordate 224.470 servicii medicale și farmaceutice, dintre care 136.556 de servicii fără card de sănătate și 87.914 servicii validate cu cardul de sănătate.

Dintre aceste servicii, la nivel național, au fost eliberate 70.892 de rețete fără card de sănătate și 24.693 de rețete validate cu cardul.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate



Parteneri: Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro. Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax