Contacteaza-ne si pe
Publicitate

ACTUALITATE

CSM, despre modificarea legii răspunderii magistraţilor: Nu este necesară adoptarea altor dispoziţii legale

avatar

Publicat

Consiliul Superior al Magistraturii CSMPreşedintele Consiliului Superior al Magistraturii, Mariana Ghena, a prezentat joi, în şedinţa de plen, punctul de vedere al CSM privind legea răspunderii magistraţilor, arătând că aceasta nu este oportună din moment ce puterile legislativă şi executivă nu au o lege a răspunderii demnitarilor, potrivit News.ro.

După consultarea asociaţiilor de magistrati, plenul CSM şi-a exprimat un punct de vedere privind independenţa sistemului judiciar din perspectiva răspunderii materiale a magistraţilor şi a independenţei financiare, acesta fiind citit în şedinţa de joi.

„Independenţa justiţiei reprezintă o componentă esenţială a statului de drept, în care cele trei puteri, legislativă, executivă şi judecătorească, trebuie să fie într-un permanent echilibru. Consiliul subliniază că legislaţia actuală reglementează răspunderea magistraţilor sub o triplă formă: disciplinară, penală şi civilă. Nu este necesară adoptarea altor dispoziţii legale privind acest aspect. O altă reglementare care nu-şi găseşte corespondentul în forme similare de răspundere a membrilor celorlalte două puteri în stat, cea legislativă şi cea executivă, reprezintă în sine o perturbare a echilibrului dintre acestea, cu grave consecinţe pentru bună funcţionare a societăţii”, a arătat Mariana Ghenă.

Preşedintele CSM a precizat că sistemul judiciar „a dovedit de-a lungul timpului că are capacitatea de a autoregla, inclusiv prin sancţionare sub cele trei forme a magistraţilor, fiind de altfel şi singura dintre cele trei puteri care are reglementată o formă a răspunderii materiale.

În opinia CSM, orice iniţiativa legislativă care să aibă ca obiect angajarea răspunderii materiale a magistraţilor pe alte coordonate decât cele deja existente în prezent este inoportună.

Referitor la independenţa financiară a sistemului judiciar, CSM se angajează să intensifice demersurilor pentru preluarea bugetului instanţelor de la Ministerul Justiţiei.

„Până la îndeplinirea acestui obiectiv, se impune o strânsă colaborare între ordonatorii principali de credite în vederea administrării eficiente a instanţelor şi parchetelor. În acest context, este necesară inclusiv luarea unei măsuri unitare privind salarizarea personalului din justiţie. Inechităţile rezultate ca urmare a interpretării neunitare a legilor de salarizare trebui înlăturate în acord cu decizia Curţii Constituţionale 794 din 15 decembrie 2016, astfel încât cei care fac parte din sistemul judiciar să fie salarizaţi avându-se în vedere valoarea de referinţă sectorială unică”, a mai spus preşedintele CSM.

Ministrul Justiţiei, Florin Iordache, a declarat, în 6 ianuarie, la CSM, că este necesară o lege a răspunderii magistraţilor, iar aceasta ar putea intra în dezbaterea Parlamentului cel târziu în februarie, după ce va avea discuţii cu reprezentanţii sistemului judiciar. Florin Iordache a precizat atunci că va iniţia discuţii informale cu reprezentanţii sistemului judiciar.

Ministrul Justiţiei a invocat în sprijinul demersului său legea europeană a răspunderii magistraţilor. De asemenea, Iordache a subliniat că nu crede că ar trebui să fie motive de îngrijorare legat de această lege, pentru că se va elabora după o consultare publică.

Mircea Aron, cel care a condus în ultimul an Consiliul Superior al Magistraturii, a declarat, la constituirea noului CSM, că vor fi încercări de modificare a statutului magistratului, care nu trebuie să se transforme într-o umilinţă.

„Este bine să rămână în continuare la fel (statutul magistratului, n.r.). Acum, pe ultima sută de metri, aţi văzut că s-au modificat, prin decizii ale Curţii Constituţionale, s-au modificat şi indemnizaţiile în ceea ce îi priveşte pe judecători. Ar fi bine ca ele să rămână la fel. În ceea ce mă priveşte, am mari temeri că se va încerca să se umble la acest sistem de indemnizaţii. (…) Pe răspundere, sunt sigur că ştiţi mai bine decât noi cum să nu se transforme într-o umilinţă, în aşa fel cum independenţa magistratului să nu fie afectată, aşa cum se pare că se doreşte a fi concepută răspunderea magistratului. (…)”, a spus Mircea Aron, la ceremonia de predare-primire a mandatului de către noii membri ai CSM.

Despre acest subiect, preşedinta instanţei supreme, Cristina Tarcea, declara, în 6 ianuarie, la finalul şedinţei de plen a CSM, că este de acord cu îmbunătăţirea legii răspunderii magistraţilor, numai dacă se propune o lege a răspunderii parlamentarilor şi una a răspunderii Guvernului.

„Eu, personal, nu am nimic împotriva unei legi a răspunderii magistraţilor, dacă este necesar poate fi îmbunătăţită, dar în limita dispoziţiilor constituţionale. Dar, în acelaşi timp, nu pot să nu remarc faptul că, aşa cum există o lege a răspunderii magistraţilor, trebuie să existe o lege a răspunderii Legislativului şi o lege a răspunderii Executivului. În ultimă instanţă, judecătorii nu fac altceva decât să aplice legi pe care Parlamentul le aprobă. Dacă legea nu e suficient de clară sau de previzibilă, desigur, aplicarea legii va fi în consecinţă”, a spus Cristina Tracea.

Şi procurorul general al României, Augustin Lazăr, a spus că, în acest moment, răspunderea magistraţilor este reglementată atât în Constituţie, cât şi în alte legi, nefiind o urgenţă modificarea ei.

sursa: digi24.ro

ȘTIREA TA - Evenimentele nu se întâmplă doar în fața reporterilor profesioniști. Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite să vadă și alții ceea ce tu ai trait "live". Poți trimite prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

loading...
loading...
Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Accident rutier la Alba Iulia. Două mașini s-au izbit frontal la intersecția străzilor Iederei cu Macului

avatar

Publicat

Un accindet rutier a avut loc vineri, în jurul orei 19.00, la intersecția străzilor Iederei cu Macului. Două mașini, una înmatriculată în județul Alba și una în județul Timiș, s-au izbit fontal, cel mai probabil din cauza neacordării de prioritate.

Pagubele produse în urma accidentului sunt destul de mari. Ambele mașini au fost făcute praf. Potrivit martorilor, ar fi existat și persoane rănite, printre care și un copil.

Revenim cu amănunte.

 

 

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

ANAF nu va mai putea executa silit sau pune popriri fără încuviințarea instanței. PROIECT legislativ, la Senat

avatar

Publicat

Parlamentarii propun ca organele fiscale să ceară încuviințarea instanței competente înainte de executarea silită sau popririle pe conturi ale persoanelor fizice și juridice. În acest sens a fost inițiat la Senat un proiect de modificare a Codului de procedură fiscală.

“Executările silite și în special popririle, înființate de ANAF, în mod strict administrativ și fără încuviințarea instanțelor au condus în practică la abuzuri, mai ales că popririle conduc la incapacitatea persoanelor respective de a-și folosi sumele existente în conturile bancare, împiedicându-se, astfel, uneori, accesul cetățenilor de a-și exercita dreptul de a se apăra sau contesta actele administrative fiscale”, argumentează inițiatorii în expunerea de motive a proiectului legislativ.

Potrivit proiectului, se dispun măsuri asigurătorii sub forma popririi și sechestrului asigurător asupra bunurilor mobile și/sau imbile proprietate a debitorului, precum și asupra veniturilor acestuia, în cazuri excepționale, respectiv în situația în care există pericolul ca acesta să se sustragă, să își ascundă ori să risipească patrimoniul, periclitând sau îngreunând în mod considerabil colectarea.

De asemenea, se precizează că și în cazul măsurilor asigurătorii dispuse prin deciziile organelor fiscale, acestea devin executorii doar dacă sunt încuviințate de instanțele competente.

În cazul datornicilor care nu își achită de bună voie datoriile la Fisc, ANAF-ul nu poate iniția acțiuni de executare silită decât dacă are încuviințarea instanțelor judecătorești competente. Excepție fac cazurile în care există o cerere de restituire/rambursare în curs de soluționare, iar cuantumul sumei solicitate este egal cu sau mai mare decât creanța fiscal datorată de debitor.

 

Proiectul de modificare și completare a Codului de procedură fiscală va fi dezbătut mai întâi la Senat, prima cameră sesizată, apoi plenul Camerei Deputaților va decide dacă va fi adoptat.

sursa: senat.ro, legestart.ro

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

COD PORTOCALIU de INUNDAŢII în zona Blajului. Viituri, creşteri de debite şi niveluri pe unele râuri

avatar

Publicat

Institutul Naţional de Hidrologie şi Gospodărire a Apelor (INHGA) a emis atenţionare hidrologică, Cod PORTOCALIU, valabilă vineri până la ora 24.00, în zona Blajului.

Vor fi scurgeri importante pe versanţi, torenţi şi pâraie, viituri rapide pe râurile mici cu posibile efecte de inundaţii locale şi creşteri de debite şi niveluri pe unele râuri din bazinele hidrografice menţionate, cu posibile depăşiri ale cotelor de atenţie.

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

„Investește în tine”, noul credit cu dobândă zero pentru tinerii din România

avatar

Publicat

Programul “Investește în tine”, a fost votat în Parlament, el prevede acordarea de credite cu dobândă zero pentru tineri. Destinaţia creditului este de a acoperi nevoile tinerilor și familiilor acestora privind educaţia, sănătatea, cultura și sportul.

Categoria de vârstă care se încadrează în program este cea între 16 și 26 de ani, dar un articol prevede ca prin excepție, să poată beneficia de aceleași condiții de creditare și alți tineri, cu vârsta cuprinsă între 26 și 55 de ani, dacă persoanele respective “sunt cuprinse în sistemul de învățământ sau efectuează cursuri de reconversie și/sau specializare profesională.”

Această categorie exceptată va beneficia de un credit de până la 35.000 de lei, nu de 40.000 de lei, așa cum este prevăzut pentru categoria principală. Ambele categorii pot avea și o suplimentare de până la 20.000 lei.

Creditul acordat poate fi suplimentat cu până la 20.000 lei în cazul în care beneficiarul se angajează sau este angajat pe perioada derulării creditului.

Pentru acordarea creditului beneficiarul va fi însoţit de cel puţin un codebitor, dacă nu este el angajat.”

Creditul va fi acordat într-una sau mai multe tranșe, pentru o perioadă de cel mult 10 ani, 80% din valoarea fiind garantată de stat.

Beneficiarul împreună cu finanţatorul stabileşte de comun acord o perioadă de graţie, cu obligaţia finanţatorului de a asigura o perioadă de graţie cel puţin egală cu perioada studiilor, nu mai mult de 5 ani, începând de la data acordării creditului.

Destinaţia creditului este de a acoperi nevoile beneficiarilor si familiilor acestora privind educaţia, sănătatea, cultura, sportul şi de habitat.”

Se vor considera cheltuieli eligibile următoarele cheltuieli ale familiei beneficiarului, pe teritoriul României:

-plata cărţilor, rechizitelor, cursurilor, revistelor de specialitate;
-plata creșelor, grădinițelor, școlilor particulare;
-plata cursurilor de specializare/calificare;
-plata cursurilor de pregătire profesională;
-taxe de studii, inclusiv master, doctorat, MBA;
-plata chiriei şi a utilităţilor;
-plata locurilor de cazare în căminele studenţeşti;
-parte din construcţia sau achiziţia unei locuinţe;
-modernizarea sau renovarea unei locuinţe;
-costul medicamentelor, analizelor, serviciilor dentare şi al intervenţiilor chirurgicale;
-achiziţionarea de calculatoare, laptop-uri, imprimante, softuri de specialitate.
-abonamente sau bilete culturale: cinema, teatru, operă, bibliotecă, muzee;
-costul publicării cărţilor sau al studiilor de specialitate;
-articole sportive;
-taxa de participare la manifestări ştiinţifice şi concursuri;
-cheltuielile de transport pentru deplasări la manifestări ştiinţifice şi concursuri.

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

România, la coada clasamentului european în ceea ce priveşte lucrul de acasă. Care este situaţia în UE

avatar

Publicat

laptop calculator

România era, anul trecut, penultima țară din Uniunea Europeană în ceea ce privește ponderea celor care lucrau de acasă în totalul persoanelor ocupate pe piaţa muncii, potrivit datelor Eurostat.

Reamintim că, în România, abia din 2018 a fost reglementat expres lucrul de acasă, prin noua lege a telemuncii.

În anul 2017, în România doar 0,4% dintre persoanele ocupate, cu vârste între 15 și 64 de ani, lucrau de acasă, mult sub media Uniunii Europene, de 5%. În Uniunea Europeană, doar în Bulgaria era mai mică ponderea celor care lucrau de acasă, 0,3%.

La polul opus, țările UE în care se practică cel mai mult lucrul de acasă sunt: Olanda (13,7%), Luxemburg (12,7%) și Finlanda (12,3%).

La nivelul UE, persoanele care desfășoară o activtăți independente lucrează de obicei de acasă (18,1%). În cazul angajaților, doar 2,8% dintre aceștia muncesc de acasă, la nivelul întregii UE.

Legea telemuncii în România prevede că “salariatul, în mod regulat şi voluntar, îşi îndeplineşte atribuţiile specifice funcţiei, ocupaţiei sau meseriei pe care o deţine, în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, cel puţin o zi pe lună, folosind tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor”. Astfel, telemunca este reglementată și pentru contractele part-time.

sursa: startupcafe.ro

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate