Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

De MARŢI: 254.800 de CARDURI de SĂNĂTATE vor ajunge la asigurații din județul ALBA. Ce detalii trebuie să ştie utilizatorii

Publicat

card sanatate Un număr de aproximativ 254.800 de carduri vor fi distribuite prin Poştă, gratuit, persoanelor peste 18 ani din judeţul Alba începând de marți, 23 septembrie. Odată ce vor ajunge în posesia lor, asiguraţii trebuie să le activeze la medicii de familie, care prin contractul pe care îl au cu Casa de Asigurări de Sănătate sunt obligaţi să îşi cumpere cititoare de carduri. Prezentarea cardului naţional de sănătate va fi obligatorie din 2015.

Din 22 septembrie va începe distribuirea cardului, concomitent, în mai multe judeţe din ţară. Procesul de distribuire va continua în luna octombrie pentru cei aproximativ 12,5 milioane de asiguraţi pentru care au fost tipărite cardurile naţionale de sănătate.

Când vor primi asiguraţii din Alba cardul de sănătate?

Reprezentanții Casei de Asigurări de Sănătate Alba au declarat pentru Alba24 faptul că luni, 22 septembrie, vor ridica de la București cardurile, iar acestea vor fi distribuite asiguraților începând de marți, 23 septembrie. Un număr de aproximativ 254.800 de asiguraţi din judeţul Alba vor primi acasă cardul, gratuit, prin Poştă.

Ce trebuie să facă un posesor de card după ce îl primeşte?

Pentru a putea folosi cardul, acesta trebuie activat la medicii de familie. Cardul de sănătate primit acasă de asigurat este inactiv. După ce va intra în posesia cardului de sănătate, asiguratul îl va prezenta pentru activare la prima vizită la un furnizor de servicii medicale. Mai exact, pin-ul de transport al cardului naţional (0000) va fi schimbat cu un PIN personalizat, format dintr-o combinaţie de patru cifre. PIN-ul personalizat va fi introdus şi confirmat personal de către pacient.

Personalizarea PIN-ului este obligatorie, altfel cardul rămâne în stare inactivă şi nu poate confirma servicii medicale în sistem. Acest pin va fi introdus de către asigurat ori de câte ori va beneficia de un serviciu medical pentru validarea şi, mai apoi, decontarea acestuia din fondul asigurărilor sociale de sănătate.

Introducerea altor date suplimentare pe cardul de sănătate este opţională şi se realizează doar la medicul de familie. Această etapă nu este obligatoriu să se realizeze concomitent cu activarea cardului.

Cine plăteşte serviciile poştale pentru distribuirea cardurilor?

Serviciile poştale pentru distribuirea cardurilor de sănătate sunt gratuite pentru asiguraţi. Aceastea vor fi plătite de către Casa de Sănătate.

Ce informaţii vor exista pe cardul de sănătate?

Cardul va avea o componentă de accesare a serviciilor, legată de calitatea de asigurat, şi alta legatăde informaţiile despre starea pacientului, adică dosarul lui medical electronic. Această a doua componentă, dosarul medical, va intra în cursul anului viitor.

Fiecare accesare de serviciu de sănătate se va face în baza acestui card, care va avea un cod PIN, la fel ca un card bancar. Dacă acest cod nu va fi introdus şi cardul nu va fi accesat, serviciul respectiv nu va putea fi raportat şi plătit.

Nu vor exista astfel servicii simultane, de exemplu: pacient internat în spital care în acelasi timp beneficiază de reţeta gratuită, de consult în ambulatoriu sau de investigaţii paraclinice, care îi sunt asigurate de spital în timpul internării.

Unde va putea fi folosit cardul?

Cardul va putea fi folosit la medicul de familie, la spital şi oriunde pacientul primeşte un serviciu medical. În cazul farmaciilor, acolo deja se lucrează pe reţeta electronică, fară a mai fi nevoie de card. Totuşi, eliberarea reţetei şi consultul în urma căreia este ea este eliberată se înregistrează prin intermediul cardului.

Care sunt avantajele cardului pentru pacient?

Cardul va face legatura directă a Casei de Sănătate cu pacientul. Cardul va spune dacă a beneficiat de serviciul respectiv şi trebuie să fie decontat. Cardul va spune totul şi se estimează că fraudele din sistem, din banii plătiţi de asiguraţi, vor scădea la sub 10%.

Pacientul nu va mai fi plimbat pentru o adeverinţă de asigurat. Cardul îi va confirma calitatea de asigurat şi nu îl va mai trimite nimeni după adeverinţă.

Circulaţia documentelor între medici va fi mai simplă, nu va mai fi transferată pacientului ca până acum. Pacientul trebuie doar să aibă cardul asupra sa şi fiecare document va fi procesat în dosarul lui electronic.

De asemenea, după distribuirea cardurilor se va vedea şi câţi asiguraţi mai avem în mod real în România acum, deci dacă în unele situaţii nu sunt raportaţi mai multi asiguraţi decât există.

Pentru ca toate să devină realitate este obligatoriu ca medicii de familie, în primul rând, să aibă cititoare de card. Unii însă nu vor să îl cumpere.

„Cine are contract cu Casa de Asigurări de Sănătate Alba este obligat să cumpere citioare de carduri. Este obligatoriu să le cumpere, indiferent cât costă”, a declarat şeful George Haber, preşedintele Asociaţiei Medicilor de Familie Alba. De asemenea, acesta a mai precizat că CAS a comunicat de curând care sunt aparatele compatibile cu cardurile de sănătate care vor ajunge la asiguraţi.

Medicul care nu va avea cititor nu va avea contract cu Casa de Sănătate

Medicul care nu va achiziţiona cititor de carduri nu îşi pierde dreptul de liberă practică, acesta va putea functiona în continuare, dar serviciile lui vor fi plătite exclusiv de pacient.

Pe card va fi înscris tot istoricul medical al pacientului, toate afecţiunile de care a suferit, diagnostice.

Când cardului îi va fi ataşat şi dosarul medical al pacientului, va putea fi accesat istoricul acestuia. Cardul e deţinut de pacient, iar dosarul medical e la medic, există reguli de confidenţialitate stricte în această relaţie. Gestiunea sistemului electronic e securizată.

Există mai multe paliere de securitate, în primul rând, nu poate citi decât dacă are codul PIN. Dacă îl are, va putea accesa doar informaţia ca titularul cardului e asigurat şi poate beneficia de un serviciu.

Doar medicul care gestionează dosarul electronic al pacientului poate intra în istoricul lui, iar medicul are şi el un mod de identificare la accesarea sistemului. Fiecare accesare se vede exact de cine şi când e făcută.

Cardul trebuie şi activat, ceea ce se poate face numai la medic. La prima vizită, după primirea cardului. Casa de Asigurări vede imediat la ce terminal a fost activat cardul, există un cod de parafa, un cod în sistemul informatic.

Ce se va întâmpla cu cardul european, cel valabil pentru şase luni, odată cu apariţia cardului de sănătate?

Deocamdată, cardul european va fi folosit în continuare.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate



Parteneri: Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro. Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax