Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

Dosarul Transalpina: Firma Romstrade și administratorul Nelu Iordache, trimiși în judecată pentru instigare la abuz în serviciu și fals

Publicat

Modul în care au fost realizate și decontate lucrările pentru modernizarea DN67C-Transalpina ajunge în atenția instanței. Procurorii Direcției Naționale Anticorupție (DNA) au dispus trimiterea în judecată la Tribunalul Bucureşti a firmei Romstrade și a administratorului acesteia, Nelu Iordache, cu acuzații de instigare la abuz în serviciu și fals în înscrisuri sub semnătură privată. Din “lotul” celor trimişi în judecată mai fac parte şapte reprezentanţi ai DRDP Craiova şi altul de la Romstrade. Potrivit procurorilor, constructorul și angajații Direcției de Drumuri au „acoperit” prin fals lucrări neexecutate, dar trecute ca efectuate, pentru a fi decontate de CNADNR. Reamintim că lucrările la Transalpina nu sunt finalizate, iar CNADNR are în vedere continuarea acestora cu alt constructor.

Potrivit unui comunicat DNA, CNADNR a fost păgubită de Romstrade SRL, prin decontarea unor lucrări neexecutate, cu suma totală de 22.849.267,12 lei. Aceasta a fost însă recuperată în întregime în cursul urmăririi penale, la solicitarea procurorilor Direcţiei Naţionale Anticorupţie.
În dosarul ce intră pe rol la Tribunalul Bucureşti sunt inculpaţi Nelu Iordache, pentru instigare la infracţiunea de fals în înscrisuri sub semnătură privată, în formă continuată (7 acte materiale), respective instigare la infracţiunea de abuz în serviciu dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată, cu consecinţe deosebit de grave (7 acte materiale).

Pentru Romstrade, procurorii au reţinut infracţiunile de fals în înscrisuri sub semnătură privată, în formă continuată (7 acte materiale) şi instigare la abuz în serviciu contra intereselor publice, dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată, cu consecinţe deosebit de grave (7 acte materiale).

De asemenea, Nicolae Dorel Mircea, director la Departamentul Analize – Decontări din cadrul Romstrade, este acuzat de fals în înscrisuri sub semnătură privată, în formă continuată, (7 acte materiale) şi instigare la abuz în serviciu contra intereselor publice, dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată, cu consecinţe deosebit de grave (7 acte materiale).

Ceilalţi inculpaţi sunt angajaţi ai Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Craiova (DRDP): Constantin Șerban, director adjunct Investiții, Ștefan Brânaru, director adjunct tehnic, Mihai Adrian Radu, șef Departament Reparații Capitale și Investiții, Ștefan Radu, șef Birou Investiții, Ion Dina și Marin Tudor, ambii diriginți de șantier, Luchian Toma Panduru, angajat. Fiecare dintre aceştia sunt acuzaţi de abuzz în serviciu, fals intelectual şi uz de fals.

Lucrări neexecutate şi materiale de construcţii “fictive”, vizate pentru decontare către CNADNR

În rechizitoriul întocmit, procurorii au reţinut următoarea stare de fapt:
În perioada august 2009 – iunie 2010, în condiţiile executării lucrărilor de modernizare a drumului naţional DN 67 C Bengeşti – Novaci – Rânca – Obârşia Lotrului – Sebeş (Transalpina) pe o lungime de 184 km, în cadrul unui contract finanţat de Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Craiova (DRDP), inculpaţii Dina Ion şi Tudor Marin, diriginţi de şantier, Panduru Luchian Toma, responsabil cu derularea contractului, Radu Mihai Adrian, şef departament, Radu Ştefan, şef birou, Şerban Constantin şi Brânaru Ştefan, directori, toţi angajaţi ai DRDP Craiova, au certificat/vizat, în vederea decontării, situaţii de lucrări fictive/neexecutate şi materiale de construcţii care figurau că ar fi fost achiziţionate, încălcându-şi astfel atribuţiile şi sarcinile de serviciu.
Pentru ca cei menţionaţi să aprobe la plată lucrările neefectuate şi materialele de construcţie inexistente, inculpatul Iordache Nelu, în calitate de administrator la SC Romstrade SRL (societatea care a primit contractul de executare a lucrărilor), l-a determinat pe Mircea Nicolae Dorel, director la Departamentul Analize – Decontări al societății să întocmească în fals mai multe situații de lucrări și facturile aferente.
Paguba cauzată de SC Romstrade SRL părţii vătămate CNADNR SA, reprezentând decontarea unor lucrări neexecutate a fost estimată la suma totală de 22.849.267,12 lei, fiind recuperată în întregime în cursul urmăririi penale, la solicitarea procurorilor Direcţiei Naţionale Anticorupţie.
Concret, starea de fapt detaliată în rechizitoriu este următoarea:
Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Craiova (DRDP) este o subunitate a Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România SA
La data de 5.09.2008, CNADNR SA – Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Craiova a încheiat cu SC Romstrade SRL Giurgiu un contract prin care constructorul se obliga să proiecteze şi să execute modernizarea drumului naţional DN 67 C Bengeşti – Novaci – Rânca – Obârşia Lotrului – Sebeş (Transalpina) pe o lungime de 184 km contra sumei de 1.231.210.293,41 lei (345.476.820,64 euro) la care se adaugă TVA de 144.195.413,18 lei.
Pentru execuţia lucrării s-au stabilit 18 luni de la emiterea ordinului de începere dat de CNADNR SA – DRDP Craiova (22.10.2008), durată ce nu include perioada de timp friguros.

Citeşte TRANSALPINA va fi redeschisă oficial din 1 iunie, cel mai devreme. Încă există porțiuni acoperite cu zăpadă și zone cu risc de avalanșă

Sistemul de finanţare al lucrării era <credit furnizor>. Acesta înseamnă că executantul SC Romstrade SRL Giurgiu mai întâi efectuează lucrările de construcţie drumuri şi poduri, iar după finalizare i se decontează plata lucrărilor.
Având în vedere complexitatea lucrărilor, pentru a urmări dacă situaţiile de plată şi facturile sunt conforme cu prevederile contractului (studiu de fezabilitate, proiectul tehnic, detalii de execuţie etc.), au fost numite, prin decizie a directorului regional al DRDP Craiova, persoane din cadrul instituţiei, responsabile să răspundă pentru corectitudinea documentelor confirmate / acceptate.
Pe fondul apariției unor suspiciuni, la solicitarea procurorilor Direcţiei Naţionale Anticorupţie, la data de 8 aprilie 2010, a fost adusă la cunoştinţă conducerii DRDP Craiova, că directorul general al CNADNR a dispus efectuarea unui control la direcţia regională cu privire la legalitatea deconturilor efectuate şi realitatea lucrărilor executate. De la data înştiinţării şi până la data de controlului efectiv, deci perioada 8 – 23.04.2010, reprezentanţii DRDP Craiova împreună cu cei ai SC Romstrade SRL au întreprins demersuri pentru acoperirea deficienţelor, mai exact au fost suplimentate echipele de muncitori pentru a executa un volum cât mai mare de lucrări din cele neexecutate, dar confirmate ca fiind executate şi decontate în lunile august – octombrie 2009.
Deşi, de la data întocmirii situaţiei de lucrări (luna august 2009) şi până la data controlului (23 aprilie 2010), au trecut aproximativ 8 luni şi, cu toate eforturile depuse de inculpaţi în perioada 8-23.04.2010 (data anunţării controlului şi data efectuării în concret a controlului), de a masca şi muşamaliza neregulile în executarea obiectivului investiţional DN 67C, nu s-a reuşit acoperirea tuturor lucrărilor neexecutate şi decontate de DRDP Craiova, raportul de constatare realizat în urma controlului a confirmat faptul că în derularea proiectului au fost acceptate la plată sume mari de bani pentru lucrări neexecutate.
Din probele administrate în cauză a rezultat că în perioada august 2009 – iunie 2010, Dina Ion şi Tudor Marin, diriginţi de şantier, Panduru Luchian Toma, responsabil cu derularea contractului, Radu Mihai Adrian, şef departament, Radu Ştefan, şef birou, Şerban Constantin şi Brânaru Ştefan, directori, toţi angajaţi ai DRDP Craiova, au certificat/vizat, în vederea decontării, situaţii de lucrări fictive/neexecutate şi materiale care figurau că au fost achiziţionate, încălcându-şi astfel atribuţiile şi sarcinile de serviciu.
Conform contractului, verificarea existenţei obligaţiei de plată se realizează prin verificarea documentelor justificative din care să rezulte pretenţia SC Romstrade SRL, precum şi realitatea <serviciului efectuat> (bunurile au fost livrate, lucrările executate şi serviciile prestate).
Documentele care atestă bunurile livrate, lucrările executate şi serviciile prestate sau din care reies obligaţii de plată certe, se vizează pentru <bun de plată> de către persoanele nominalizate prin decizie, în cazul de față reprezentanții DRDP Craiova, inculpați în cauză.
Pentru aprobarea la plată a lucrărilor neefectuate şi a materialelor de construcţie inexistente, în cursul derulării contractului menţionat, Iordache Nelu, în calitate de administrator la SC Romstrade SRL, l-a determinat pe Mircea Nicolae Dorel, director la Departamentul Analize – Decontări al societății să întocmească în fals următoarele acte:
– două situaţii de lucrări prin care s-a atestat în mod nereal că SC Romstrade SRL ar fi executat lucrări la trei poduri (la kilometrul 13, respectiv 121, respectiv 122), valoarea totală confirmată şi neexecutată fiind de 1.750.962 lei
– o situaţie de lucrări în care a inclus aprovizionarea cu materiale de construcţii în valoare de 17.034.324,75 lei, documente pe care le-a depus la sediul DRDP Craiova în vederea decontării mai multor facturi cu lucrări neexecutate şi materiale achiziţionate
– mai multe situaţii de lucrări prin care s-a atestat, în mod nereal, că SC Romstrade SRL ar fi executat lucrări constând în „doborârea copacilor cu diametre mai mari de 40 cm” şi „scoaterea rădăcinilor şi a buturugilor cu diametre mai mari de 40 cm”, valoarea totală a plăţilor nelegale efectuate de DRDP Craiova fiind de 4.063.978,44 lei. Totodată, a întocmit facturile fiscale pentru situaţiile de lucrări sus menţionate, pe care le-a depus la sediul DRDP Craiova în vederea decontării în beneficiul SC Romstrade SRL”.

Despre Romstrade SRL

Firma Romstrade aparține omului de afaceri Nelu Iordache (patronul Blue Air) şi a intrat în faliment după ce acesta a fost arestat de DNA într-un dosar pentru fraudare de fonduri europene, pentru primul tronson din autostrada Nădlac – Arad. Unul dintre cei mai mari constructori români din ultimii ani, compania a rămas, la sfârşitul anului trecut, cu sub 100 de angajaţi din cei 930 din decembrie 2012, momentul în care firma a intrat în insolvenţă.

Firma a încheiat anul 2011 cu un rulaj de circa 540 milioane lei, pierderi de aproape 11 milioane lei şi un număr mediu de 1.623 de salariaţi.

Romstrade are contracte reziliate pentru construirea primului tronson al autostrăzii Nadlac-Arad, reabilitarea unui tronson al DN6 Alexandria-Craiova, modernizarea DN5 Bucureşti – Adunaţii Copăceni, construcţia variantei de ocolire Caracal sau executarea pasajului suprateran Mihai Bravu – Splaiul Unirii din Bucureşti

Romstrade a fost fondată în anul 1994 şi are ca asociaţi pe Nelu Iordache (76%) şi Gheorghe Cruceru (24%), principalii clienţi fiind Aeroportul Internaţional Băneasa, CNADNR, DRDP Bucureşti şi Craiova, primăriile Deva, Voluntari şi Ploieşti, FDFEE Electrica Muntenia, Alpine şi Astaldi, după cum se arată în raportul privind cauzele şi împrejurările care au condus la insolvenţa companiei, elaborat de Casa de Insolvenţă Transilvania în luna martie, anul trecut.

Administratorul judiciar arăta că declinul Romstrade a fost cauzat de investiţii neproductive, costuri de finanţare nesustenabile şi scăderea profitabilităţii, apreciind că este dificil de identificat acel „nucleu sănătos” de la care să pornească reconstrucţia firmei.

După neregulile găsite la modernizarea celui mai spectaculos drum montan din România, lucrările au rămas în stand-by. Anul trecut, CNADNR anunţa că din vara acestui an lucrările vor fi reluate cu alt constructor.

Citeşte şi FOTO-VIDEO: O zi pe Transalpina. Vezi cum se prezintă “Drumul Regelui”, cea mai înaltă șosea din România

Citeşte şi Pe Transalpina, au mai rămas de executat 15% din lucrările de amenajare în Alba. Se va organiza licitaţie pentru finalizarea şoselei

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. Barba Liviu Viorel

    sâmbătă, 17.05.2014 at 06:28

    Dosa, dosar, dar de peste 3 ani lucrarile la Transalpina sunt intrerupte ! Cand se reiau, ca e dezastru ? Se strica si ce s-a facut.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate



Parteneri: Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro. Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax