Contacteaza-ne si pe

EVENIMENT

EVALUAREA NAȚIONALĂ 2014: Modele de teste pentru elevii claselor a II-a, a IV-a, a VI-a şi a VIII-a, publicate de Ministerul Educației

Publicat

Texte și întrebări despre urși, formularea unui mesaj de anunț pentru o colegă, probleme de șah sau întrebări despre organismele animalelor. Acestea sunt doar câteva dintre punctele atinse de testele de final de clasa a II-a, a IV-a și a VI-a, pe care elevii le vor susține în luna mai a acestui an. Subiectele vor fi redactate de Ministerul Educației și vor fi similare cu testele internaționale primite de elevi. Notele nu se trec în catalog, ci vor fi analizate în interiorul școlilor, de către cadre didactice și părinți. Vedeți mai jos câteva modele de teste.

Citește și: EVALUARE NAŢIONALĂ: SUBIECTELE şi BAREMUL la Matematică. Funcţii, volumul unei prisme drepte şi perimetrul unui triunghi echilateral

Citește și: EVALUARE NAŢIONALĂ: SUBIECTELE și BAREMUL la Limba română. Poezie de Minulescu, compunere despre empatie şi întâlnire cu un scriitor

Într-un model de test pentru clasa a II-a, elevii trebuie să citească un text de aproape o pagină despre urşi, iar apoi să răspundă la 11 de întrebări cu câte patru variante de răspuns şi să o aleagă pe cea corectă.

Un alt model de test pentru clasa a II-a include subiectul cu următorul enunţ: „Ana a lipsit ieri de la şcoală. Scrie-i, pe spaţiul dat, un bilet prin care o anunţi despre excursia care va avea loc mâine”. Elevii au la dispoziţie cinci rânduri pentru a scrie respectivul bilet, fiind atenţionaţi ca, la final, să verifice dacă au respectat cerinţa, au scris formula de început şi au semnat biletul.

Pentru clasa a IV-a, un model de subiect pleacă de la o poveste de două pagini („Maria se rătăceşte în pădure”), pe care elevii trebuie să o citească, iar apoi să răspundă la 18 întrebări, fie încercuind varianta corectă din patru, fie scriind soluţia pe câteva rânduri sau într-un tabel.

Tot la clasa a IV-a, modelul de subiect pentru matematică include 21 de exerciţii şi probleme, ultima cerinţă fiind legată de traseul unei piese pe tabla de şah: „La jocul de șah, mutarea permisă pentru cal este în formă de ‘L’, ca în oricare din figurile de mai jos. (…) Calul se află în poziţia B8 pe tabla de sah si trebuie să ajungă în poziţia C4 prin cât mai puţine mutări posibile. Desenează, pe tabla de sah, un traseu posibil pentru deplasarea calului de la B8 la C4”.

La clasa a VI-a, modelul de test pentru matematică şi ştiinţe ale naturii are 15 cerinţe, cu întrebări ce vizează, printre altele, sistemul respirator al piţigoiului şi relaţia dintre organele de simţ, sistemul nervos şi aparatul locomotor în cazul unui mamifer din parcul Cozia, pentru depăşirea unui pericol care l-ar putea ameninţa.

Astfel, cerinţa nr. 13 este „Explică relaţia dintre organele de simţ, sistemul nervos şi aparatul locomotor în cazul unui mamifer din parcul Cozia, pentru depăşirea unui pericol care l-ar putea ameninţa”, iar cerinţa 15 – „În timpul cercetărilor, copiii observă un piţigoi aflat în zbor. Precizează o adaptare a sistemului respirator al piţigoiului pentru zbor”.

Acelaşi test include şi o întrebare despre citirea temperaturii corpului: „Justifică faptul că temperatura indicată de un termometru trebuie citită după un anumit interval de timp de la aducerea lui în contact cu corpul a cărui temperatură trebuie determinată”.

MODELE de TESTE pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a:

Clasa a II-a română citit

Clasa a II-a română citit 2

Clasa a II-a română scris

Clasa a II-a matematică

Clasa a IV-a matematică

Clasa a IV-a română

Clasa a IV-a română 2

Clasa a VI-a engleză

Clasa a VI-a franceză

Clasa a VI-a matematică și științele naturii

Noul CALENDAR stabilit de Ministerul Educaţiei este următorul:

CLASA a IV-a

– 28 mai 2014: – Limba Română

– 29 mai 2014: – Matematică

– 30 mai 2014: – Limba maternă

CLASA a II-a

– 2 iunie 2014: Limba română – scris, citit

– 3 iunie 2014:  Limba maternă – scris, citit

– 4 iunie 2014: Matematică

CLASA a VI-a

– 5 iunie 2014: Limbă şi comunicare

– 6 iunie 2014: Matematică şi Ştiinţe ale naturii.

Subiectele vor fi realizate de către Centrul Național de Evaluare și Examinare din cadrul Ministerului Educației. Pentru clasa a IV-a, testele vor avea un format asemănător cu cel al evaluărilor internaționale administrate elevilor la vârsta de 10-12 ani, iar nivelul de dificultate al testelor va fi mediu, anunța Ministerul Educației Naționale (MEN) la începutul anului.

Rezultatele pe care le vor obține elevii NU se înregistrează în catalog, ci „sunt valorificate la nivelul unității de învățământ prin elaborarea planurilor individualizate de învățare, consemnarea în portofoliul educațional al elevului, respectiv informarea părinților/reprezentanților legali ai elevului asupra stadiului formării și dezvoltării competențelor evaluate”, potrivit MEN.

MODELE DE SUBIECTE PENTRU EVALUAREA NAŢIONALĂ, CLASA A VIII-A

Model subiect_EN2014_cls VIII_limba_romana_2014

Model barem EN2014_cls VIII_Limba_romana

Model subiect EN2013_cls VIII_Limba_romana

Model barem EN2013_cls VIII_Limba_romana

Model subiect_EN2012_Limba romana.doc

Model subiect_EN2014_cls VIII_Matematica

Model barem_EN2014_cls VIII_matematica

Model barem_EN2013_cls VIII_Matematica

Model subiect_EN2013_cls VIII_Matematica

Test_pregatire_matematica_ENVIII_01

Test_pregatire_matematica_ENVIII_02

Test_pregatire_matematica_ENVIII_03

Test_pregatire_matematica_ENVIII_04

Test_pregatire_matematica_ENVIII_05

MODELE SUPLIMENTARE MATEMATICĂ

Descarcă testele suplimentare:

Test_pregatire_matematica_ENVIII_01

Test_pregatire_matematica_ENVIII_02

Test_pregatire_matematica_ENVIII_03

Test_pregatire_matematica_ENVIII_04

Test_pregatire_matematica_ENVIII_05

Surse: Realitatea.net, Hotnews.ro

ȘTIREA TA - Evenimentele nu se întâmplă doar în fața reporterilor profesioniști. Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite să vadă și alții ceea ce tu ai trait "live". Poți trimite prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

loading...
loading...
51 Comentarii

51 Comments

  1. Ragea Leonardo

    miercuri, 02.04.2014 la 13:47

    am dat si eu test

    • alexandra pop-rus

      luni, 05.05.2014 la 15:53

      si cum a fos .ai avut emoti?

      • alexutu

        sâmbătă, 24.05.2014 la 10:18

        am dat si eu dar am luat 10

        • tu

          duminică, 25.05.2014 la 16:59

          usor

  2. stoian ionela

    miercuri, 02.04.2014 la 18:31

    Wow . mare chestie . eram foarte interesata de asta . serios !!!

  3. irina madalina

    joi, 24.04.2014 la 14:57

    foarte grele(chiar usuare)!

  4. nu e treaba ta

    vineri, 25.04.2014 la 15:15

    usor

  5. eu

    sâmbătă, 26.04.2014 la 22:25

    Naspa frate sunt chiar usoare :))

    • CAMELIA

      marți, 29.04.2014 la 15:09

      ACCESIBILE,DISTRACTIVE

    • alexandra pop-rus

      luni, 05.05.2014 la 15:54

      serios! chiar asa de usoare
      .

  6. ana

    duminică, 04.05.2014 la 14:29

    Usor usor or

  7. eu

    luni, 05.05.2014 la 09:53

    Eu voi da..mi se pare usor la limba romana decat la mate..ma rog..Doamne ajuta

    • IONA

      luni, 05.05.2014 la 12:53

      Oare d-nii ministri sau politicieni au dat teste in cl a II-a, a IV-a, aVi-a ????? De ce sa se faca testari pe copiii nostril? Simplu pt ca nu vor sa distruga ,,caracatita,, intereselor personale privitor editarea de manuale etc. si atunci mai contruiesc o testare……….

      • costi

        duminică, 08.06.2014 la 13:57

        nu we ca sa nu mai intre la 5-8 toti tantalaii

    • alexandra pop-rus

      luni, 05.05.2014 la 15:59

      la mate daca faci subiectu 1 vei lua nota 5.

    • Mihai

      miercuri, 21.05.2014 la 20:43

      Salut,,eu,, cum crezi ca va fi evaluarea de anul acesta astept sa mai vorbim pe facebook (Mihai Hosu) …..si sa mai disputam niste evaluari 😉

  8. alexandra pop-rus

    luni, 05.05.2014 la 15:57

    e foarte naspa sa dai testarea

  9. flavius dan

    miercuri, 07.05.2014 la 17:44

    foarte usor nu este greu

  10. andreea

    joi, 15.05.2014 la 16:09

    Andreea ;daca ai vointa vei fii cel mai bun

  11. andreea

    joi, 15.05.2014 la 16:14

    testarea este super daca esti un premiant

  12. razvvvvan

    sâmbătă, 17.05.2014 la 12:22

    astai bataie de joc doamna invatatoare mia spus ca e o testare asa grea de o sami sara chreieri e asa grea daca testarile astea de clasa a 4a sunt grele eu beau pisat eu sigur eau 10 cele mai usoare testari

    • Deni

      joi, 17.12.2015 la 16:21

      daca si tu iei 10….nici nu sti sa vorbesti romana corect „sami , chreieri , eau”(cel mai prost copil dupa PAMANT!!)

  13. razvvvvan

    sâmbătă, 17.05.2014 la 12:26

    psss ce usor

  14. Mihai

    miercuri, 21.05.2014 la 20:41

    Nu stie nimeni ce se vor da anul acesta(2014-2015) la evaluare nationala nu la simulari …. va multumesc oricum :)) 😉

  15. ely

    vineri, 23.05.2014 la 13:10

    copiii nu mai va ingrijorati doar cititi mult si multe exercitiii si veti loa

    • uncopil

      miercuri, 20.05.2015 la 16:19

      citim multe exercitii ! Au , romana!

  16. coco

    sâmbătă, 24.05.2014 la 17:07

    mie imi e frica,dar totusi sunt si incantata ca le dau! 😉

  17. Gabryela

    marți, 27.05.2014 la 15:41

    Bun… Is usoare.. Da’ mi frica rau de tot! Mai sunt si premianta, iete la mine… Am mai cumparat si o carte cu 10 teste finale de clasa a IV-ala romana si 10 la mate (usoare si alea). Am mai participat si la olimpiada de la mate si la romana de anul acesta si am luat note mari.. Simt ca plesnesc!

  18. bia

    miercuri, 28.05.2014 la 13:07

    Pe site-ul asta am gasit ce-mi trebuia dar imi mai trebuia unul ! 🙂 .

  19. Razvan

    miercuri, 28.05.2014 la 16:12

    Eu am dat azi testul la limba română am avut aşa mari emoţii ca o sa pic testul dar când l-am văzut am ras ce uşor a fost în 18 minute l-am terminat de la ora 10 si 10 minute pana la 10 si 28 de minute foarte uşor aştept ziua de mâine sa vad cum esteroizi testul de matematică

    • Cristi

      marți, 03.06.2014 la 21:24

      in ce clasa esti Razvan?

  20. savio

    sâmbătă, 31.05.2014 la 14:29

    a fost usor :*

  21. savio

    sâmbătă, 31.05.2014 la 14:31

    am luat 10

  22. Eu

    luni, 02.06.2014 la 11:32

    Mai,mie unul mi se par foarte usoare si textele sunt interesante si usor de inteles.Cred ca si cel mai prost om de pe Pamant ar lua macar un 8!

  23. Lidiaaa

    marți, 03.06.2014 la 17:38

    imi este foarte fricaa…..sunt in clasa a 6 a si imi e frica foarte mult la mate si fizica ….am emotii

  24. iulik...

    miercuri, 04.06.2014 la 14:48

    nu am emotii sunt foarte sigura pe mine va pwp…….

  25. tu

    miercuri, 04.06.2014 la 19:01

    si eu l-am dat si la limba si comunicare am luat 10 si la matematica si stiinte am luat 9,60.

  26. tu

    miercuri, 04.06.2014 la 19:01

    eu la romana am luat 10 si la mate am luat9,60.

  27. mrr

    miercuri, 04.06.2014 la 20:38

    Cum sunt testele de la mate , fizica si stiinte ale naturii?
    Sunt grele?
    Le poate face si cineva care e cam bata la aceste obiecte?

  28. Diaaaa.....

    miercuri, 04.06.2014 la 22:05

    vaiiii…si mie imi este frica ,,si eu
    sunt tot clasa a 6a…am mari emotii pentru joi si vineri :3 🙂

  29. Madalin

    miercuri, 04.06.2014 la 22:41

    Doamne ajuta ! Maine dam si noit estarea la romana , :O 🙁

  30. maaa

    joi, 05.06.2014 la 13:45

    bai deci astazi am dat testele erau la fiecare diferite textul 1 si 2 la 1 era vorba despre tom si jerry iar la 2 despre carti care dintre astea al doilea era greu fata de celelalte teste 1…nu-i corect…:(( prosti mai sunteti

  31. renato

    joi, 05.06.2014 la 15:47

    si eu l-am avut pe testul 1 cu ”Tom si Jerry” a fost foarte usor.

  32. renato

    joi, 05.06.2014 la 15:49

    Si eu l-am avut pe testul 1 cu ”Tom si Jerry” a fost foarte usor. 🙁

  33. fa

    joi, 05.06.2014 la 16:41

    usor

  34. Knafy

    sâmbătă, 21.06.2014 la 23:24

    din pacate mi-a iesit 9.40 =]]

  35. turturica

    miercuri, 23.07.2014 la 20:34

    am lat 10

  36. simona

    miercuri, 23.07.2014 la 20:36

    ce usor a fost am luat 10

  37. eu doar eu

    miercuri, 23.07.2014 la 20:38

    am luat 4

  38. arina

    miercuri, 14.01.2015 la 15:26

    cum a fost testul

  39. rusu laura

    luni, 23.03.2015 la 14:09

    dar peste cat trb sa iei ca sa poti sa treci clasa a lV -a ?

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate

ACTUALITATE

O nouă bancă de stat în România. Senatul a aprobat înfiinţarea BDR, cu capital de 1 miliard de lei

Publicat

Înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Băncii de Dezvoltare a României a fost adoptată, miercuri, de Senat. Iniţiativa aparţine parlamentarilor PSD şi ALDE.

Propunerea legislativă a trecut de Senat cu 66 de voturi „pentru”, 2 abţineri şi 18 „împotrivă”. Va intra în dezbaterea Camerei Deputaţilor, cu rol decizional în acest caz.

Iniţiat încă din noiembrie 2015, proiectul de înfiinţare a Băncii de Dezvoltare este semnat de 184 de senatori şi deputaţi PSD şi ALDE, iar primul semnatar este Liviu Dragnea.

Caracterul de urgență al înființării noii bănci, în opinia inițiatorilor, este dat de existența unui „risc major al pierderii unor finanțări nerambursabile cauzate de lipsa cofinanțării”.

Impactul financiar asupra bugetului de stat constă în asigurarea capitalului de stat inițial în cuantum de 1 miliard de lei, se arată în expunerea de motive a propunerii legislative.

Banca va avea sediul central la Bucureşti. La ora actuală, statul este acţionar majoritar doar la CEC Bank şi la Eximbank.

Pe fondul unei lipse acute de finanţare extra-bugetară, se impune necesitatea înfiinţării unei instituţii a cărei activitate să constea în realizarea deopotrivă pentru persoane fizice şi juridice legal constituite de finanţări, cofinanţări, refinanţări, garantări sau alte operaţiuni bancare, asigurări şi reasigurări destinate să asigure dezvoltarea infrastructurii, dezvoltarea autorităţilor de interes public, dezvoltarea regională, susţinerea activităţilor de cercetare-dezvoltare, protecţia mediului înconjurător şi susţinerea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii în concordanţă cu politica asumată prin programul de guvernare„, mai spun inițiatorii legii.

Proiectul de lege prevede că se înfiinţează Banca de Dezvoltare a României (BDR – SA), ca entitate juridică autonomă şi independentă capabilă să încheie orice tip de contracte în scopul îndeplinirii atribuţiilor sale, poate participa la achiziţii publice şi poate deţine sau înstrăina orice bunuri în acord cu obiectul sau de activitate.

„Obiectivul Băncii este de a sprijini antreprenoriatul şi dezvoltarea socio-economică a României prin promovarea investiţiilor şi asigurarea finanţării, prin derularea de servicii financiare şi de consultanţă, şi prin emiterea de titluri de valoare şi strângerea de fonduri sau de capital în scopul susţinerii acestor servicii. În desfăşurarea activităţilor sale, Banca acordă o atenţie deosebită nevoilor IMM, prin măsurile de Ajutor de Stat (…) şi marilor proiecte de infrastructură”, se arată în proiect.

De asemenea, BDR „va putea acorda împrumuturi directe cu condiţia să nu excludă finanţarea viabilă din partea băncilor comerciale, a investitorilor privaţi şi a altor intermediari financiari privaţi şi va putea să ofere finanţare în condiţiile pieţei şi să obţină rentabilitate echivalentă cu cea obţinută pe piaţă pe repere comparabile, cu condiţia ca, în desfăşurarea unei astfel de activităţi nesusţinute prin ajutor de stat, să nu concureze cu furnizorii comerciali, ci să remedieze deficitul sau eşecurile infrastructurii financiare”, se arată în textul actului normativ adoptat de Senat.

Instituţia ar urma să fie condusă de un consiliu de administraţie format din 7 membri: preşedinte şi patru directori, persoane cu înaltă competenţă în sectorul economic, financiar şi bancar, numiţi de ministrul Finanţelor Publice, doi directori independenţi din sectorul non-guvernamental, numiţi de Ministrul Finanţelor Publice, la recomandarea Consiliului de Dezvoltare Economică şi Socială şi care nu fac parte din acesta.

Potrivit actului normativ, calitatea de preşedinte sau director al BDR este incompatibilă cu calitatea de parlamentar, funcţionar public, director sau funcţionar în cadrul altei instituţii de creditare. În plenul Senatului a fost adoptat amendamentul senatorului USR Nicoleta Ramona Dinu, care prevedea că şi calitatea de membru al vreunui partid politic e incompatibilă cu calitatea de preşedinte sau director al BDR, amendament respins iniţial de Comisia de buget.

sursă: realitatea.net

Citește mai departe
Publicitate

ADMINISTRATIE

Peste 51 de milioane de lei, înregistrați GREȘIT la administrațiile din Alba. Contabili depășiți de situație

Publicat

Situații de înregistrare eronată sau chiar neînregistrarea în evidența contabilă a unor bunuri sau valori din domeniul public sau privat al unităților administrativ-teritoriale, în sumă de peste 51 de milioane de lei, majoritatea în comune, unde serviciile de contabilitate sunt uneori depășite de situație. Acesta este tabloul desprins din raportul Curții de Conturi, care a analizat modul în care o parte dintre administrațiile publice din Alba au gestionat banii publici. Un tablou cu milioane de lei contabilizați greșit, cu mijloace fixe neînscrise în contabilitate și cu prejudicii la bugetele locale. 

Ca urmare a misiunilor de audit, ”au fost identificate multiple și grave abateri de la disciplina financiară în utilizarea banului public, generatoare de prejudicii în cazul: unităților administrative din Cugir, Câmpeni, Teiuș, Zlatna și UATC: Vințu de jos, Poșaga, Bistra, Livezile, Săsciori, Sălciua, Săliștea, Șibot și Râmeț” se precizeză în raport.

Deficiențe în ceea ce privește organizarea și efectuarea operațiunii de inventariere a patrimoniului entităților auditate, în sumă de aproape 3 milioane de lei. În speță, este vorba despre următoarele situații:

– nu au fost inventariate toate elementele patrimoniale, de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii ale fiecărei entităţi, abatere identificată la Teiuș și la următoarele unități teritorial – administrative: Bistra, Cergău, Lopadea Nouă, Lupșa, Mogoș, Poiana Vadului, Poșaga, Râmeț, Șibot, Șpring, Vadu Moților și Vințu de Jos, la Căminul pentru Persoane Vârstnice Alba Iulia, ordonator terțiar de credite subordonat municpiului Alba Iulia, la Spitalul de Boli Cronice Câmpeni, ordonator terțiar de credite subordonat orașului Câmpeni și la Școlile Gimnaziale Doștat, Lopadea Nouă, Ohaba și Săliștea, ordonatori terțiari de credite subordonați comunelor: Doștat, Lopadea Nouă, Ohaba și Săliștea;

– nu a fost efectuată reevaluarea activelor fixe corporale aflate în patrimoniul instituţiilor publice, cel puţin odată la 3 ani, în scopul actualizării valorii acestora, potrivit cadrului legal specific, ceea ce a diminuat nejustificat patrimoniul entităţilor respective, cu suma de 2.986 mii lei, abatere identificată la Câmpeni și Teiuș, la UATC: Arieșeni, Doștat, Livezile, Lupșa, Râmeț, Râmetea și la Spitalul de Boli Cronice Câmpeni, ordonator terțiar de credite subordonat orașului Câmpeni.

La nivelul comunei Râmetea nu s-a efectuat, până la finele anului 2015, evaluarea tuturor elementelor patrimoniale existente în patrimoniul comunei, în speță a terenurilor forestiere în suprafață de 803 ha, conform prevederilor legale, care impun efectuarea acestei operațiuni, cel puțin odată la 3 ani, cu scopul de a se asigura o valoare justă și reală a patrimoniului entității, în situațiile financiare. În timpul verificării, această operațiune a fost efectuată de entitatea auditată, iar diferențele rezultate, în sumă de peste 2,4  milioane de lei, au fost evidențiate în contabilitate.

La nivelul comunei Mirăslău nu s-au stabilit corect zonele de impozitare pentru suprafețele de teren ale Comunei Mirăslău, potrivit prevederilor legale, în perioada 2011 – 2015, ceea ce a determinat nestabilirea, neînregistrarea și neîncasarea de venituri cuvenite bugetului local, reprezentând impozit pe clădiri și terenuri, persoane fizice și juridice, în sumă estimată de peste 1 milion de lei, fiind diminuate nejustificat veniturile proprii ale UATC Mirăslău.

Comuna Arieșeni nu a înregistrat în evidența contabilă și nu a inventariat două mijloace de transport elevi (microbuze școlare), în valoare de 230 mii lei, deși acestea existau faptic în entitate încă din anul 2014 (un microbuz) și din cursul anului 2015 – al doilea microbuz, fiind folosite pentru transportul elevilor, ceea ce a denaturat patrimoniul entității.

Totalul abaterilor constatate de către Curtea de Conturi Alba sunt de 93,4 milioane de lei. Totalul prejudiciilor sunt de peste 7,3 milioane, din care au fost recuperate operativ 411.000 de lei.

Curtea de Conturi a verificat Consiliul Județean Alba, 2 municipii (din 4), 4 orașe (din 7)și 33 de comune ”din 67).

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

FOTO ȘTIREA TA: Intrarea în curtea unui bloc din cartierul Bărăbanț, „invadată” de gunoaie

Publicat

Intrarea în curtea unui bloc situat în cartierul Bărăbanț din Alba Iulia a fost „invadată” de gunoaie. Un cititor Alba24 a surprins pe imagini deșeurile aruncate, la întâmplare, de persoane certate cu bunul simț.

„Intrarea în curtea blocului se face pe lângă un magazin situat la parter. Pe terasa magazinului se consumă băuturi alcoolice, se fumează, se bea cafea și majoritatea ambalajelor se aruncă pe jos, după cum se vede: pahare, bețișoare, sticle, țigări. Parte din vină au și vânzătoarele.

Din nefericire, de foarte mult timp, grămada de gunoaie a tot crescut, acestea ajungând până în curtea blocului.

Unii consumatori își fac nevoile în jurul blocului, pentru aceasta s-au chemat jandarmii dar încă nu s-au luat măsurile necesare”, ne-a transmis cititorul Alba24.

 

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

Efectele „revoluției fiscale”: Patronii IMM anunță concedieri din cauza majorării salariului minim

Publicat

Aproape jumătate dintre patronii de firme mici și mijlocii participanți la un sondaj online au spus că vor avea loc disponibilizări de personal din IMM-uri, ca urmare a majorării salariului minim pe economie de la 1 ianuarie 2018 și a obligației de plată a contribuțiilor sociale pentru angajații cu contracte de muncă part-time la nivelul întreg al salariului minim pe economie.

Potrivit Consiliului Național al Întreprinderilor Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR), la sondajul realizat de această organizație de patroni cu IMM-uri au participat 1.752 de respondenți, din care 71,4 % microîntreprinderi, 13,4 % întreprinderi mici, 11,9% întreprinderi mijlocii şi 3,3% ONG-uri și alte forme juridice.

Întrebați dacă punerea în aplicare a creșterii începând cu 1 ianuarie 2018 a salariului minim pe economie de la 1.450 de lei la 1.900 de lei (creștere de 31,03%) a creat dificultăţi întreprinderii lor, 79,4% au răspuns pozitiv.

Întrebați dacă creșterea salariului minim pe economie începând cu 1 ianuarie 2018 va avea ca efect disponibilizarea unor salariaţi, 49,9% au răspuns pozitiv. Dintre cei care au răspuns pozitiv, 91,3% au menționat că vor disponibiliza între 1 și 5 salariați,  6,1% între 5 și 10, doar 2,4% urmând a disponibiliza peste 10 salariați.

De asemenea, 81,2% din respondenți au menționat că punerea în aplicare a creșterii contribuțiilor sociale pentru salariații cu timp parțial la nivelul salariul de baza minim brut pe țară a creat dificultăţi întreprinderii lor.

În plus, 68,7% dintre respondenți au menționat că, de la 1 ianuarie 2018, s-au confruntat cu situația de a avea salariați cu timp parțial (cu 1-2 ore/zi) cu salarii mai mici decât cuantumul contributiilor sociale aferente întregului salariu de baza minim brut pe tara (665 lei).

În ceea ce privește măsurile aplicate în cazul creșterii contribuțiilor sociale pentru salariații cu timp parțial, au fost menționate:

  • 49,1% – Creșterea salariilor pentru compensarea în totalitate a trecerii contribuţiilor de la angajator la salariat
  • 39,8% – Restructurări/concedieri
  • 6,7% – Creșterea salariilor pentru compensarea parțială a trecerii contribuţiilor de la angajator la salariat
  • 4,4% – Alte măsuri

„Unul din doi întreprinzători menționează că între 1 și 5 salariați vor fi disponibilizați, atât pentru partea a ceea ce înseamnă majorarea salariului minim, dar cu atât mai mult pentru partea contribuțiilor part-time, pentru că sunt locurile de muncă cele mai vulnerabile și la care întreprinzătorii renunță cel mai ușor” – a explicat Florin Jianu, președintele CNIPMMR.

Reamintim că de la 1 ianuarie 2018 salariul minim pe economie a crescut de la 1.450 de lei brut la 1.900 de lei brut, majorare care conține atât creșterea salariului minim net, cât și mutarea contribuțiilor sociale de la angajator la angajat.

Supranumită de guvernarea PSD-ALDE „revoluția fscală”, mutarea contribuțiilor și celelalte măsuri cuprinse într-un pachet fiscal care a intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2018 a pus probleme angajatorilor și salariaților, atât în mediul privat, cât și la stat.

„Peste 93% dintre întreprinzătorii intervievați vor ca Guvernul să renunțe cu totul la această revoluție fiscală și să revenim la ceea ce a fost anterior lui 1 ianuarie 2018, pentru că societatea era așezată, lucrurile erau înțelese și economia funcționa” – a mai spus Jianu, referitor la sondajul realizat în rândul patronilor IMM.

În ceea ce privește dificultățile întâmpinate de către antreprenori în stabilirea/ negocierea/ aplicarea trecerii contribuțiilor la salariat, 58,6% au răspuns că au întâmpinat dificultăți în trecerea contribuțiilor.

Astfel, pentru trecerea contribuțiilor la salariat, respondenții au aplicat următoarele măsuri:

  • 72,2% – Creșterea salariilor pentru compensarea în totalitate a trecerii contribuțiilor de la angajator la salariat
  • 13,3% – Acordare de prime lunare
  • 12,9% – Creșterea salariilor pentru compensarea parțială a trecerii contribuțiilor de la angajator la salariat
  • 1,6% – Alte măsuri.

Întrebați “Ce dificultăți/probleme ați întâmpinat în aplicarea reformelor privind salariul minim, creșterea contribuțiilor sociale pentru salariații cu timp parțial și trecerea contribuțiilor la salariat?”, respondenții au menționat:

  • 64,8% – Creșterea birocrației pentru angajator;
  • 63,8% – Efort semnificativ de implementare a reformelor (modificarea tuturor contractelor individuale de muncă, înregistrare în REVISAL, negocieri, etc.);
  • 61,1% – Creșterea cheltuielilor de personal pentru salariații angajați cu salariul minim brut pe țară, raportat la creșterea lui la 1900 lei;
  • 50,3% – Timpul foarte scurt stabilit pentru implementare;
  • 49,7% – Creșterea cheltuielilor administrative, privind actualizarea programelor informatice;
  • 47,7% – Birocrația foarte mare a negocierilor colective;
  • 38,9% – Creșterea cheltuielilor de personal datorită trecerii contribuțiilor la salariat și instituirea noii contribuții sociale asiguratorie pentru muncă;
  • 38,7% – Necesitatea unor restructurări (concedieri individuale sau colective);
  • 30,4% – Creșterea cheltuielilor de personal pentru toți salariații din unitate;
  • 9,3% – Probleme de asigurare a competitivității și derulării contractelor la export, generate de creșterea cheltuielilor salariale, contracte deja negociate la export pentru 2018.

De asemenea, Consiliul IMM-urilor atrage atenția că în 2017, legislația care privește firmele private „a fost major modificată, fiind adoptate 1.388 acte normative (cu excepția ordinelor ministerelor), din care prin 11 acte normative, au fost modificate / completate 290 de articole din Codul fiscal”.

Patronii IMM se plâng că aceste modificări „au generat efecte multiple negative asupra IMM-urilor”.

sursa: startupcafe.ro

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Cățelușa Yukan’na din Alba Iulia, vedeta unui stagiu de pregătire pentru câini de salvare

Publicat

În perioada 17-25 februarie are loc la Cabana Capra Transfăgărășan, la o altitudine de 1700 metri, Stagiul Național de Formare al Unităților Canine de Intervenție la Avalanșă, forma de specializare în meseria de salvator montan. Vedeta competiției este cățelușa Yukan’na (pe numele ei adevărat Inna Mediguard), rasa Golden Retriever, în vârstă de 3 ani, aparținându-i salvamontistului din Alba Tiberiu Krizbai.

Pe parcursul a nouă zile, unitatea canină (conductor + câine) va trebui să progreseze în așa fel încât la examenul final, va dovedi capabilitatea accesului oriunde în zona montană, va executa misiunea de salvare prin găsirea a minimum două victime umane îngropate în zăpadă, după care va arăta că se poate retrage în siguranță.

Probele de acces vor include schi de tură, rapelul pe stâncă și gheață, precum și alte situații care pot fi întâlnite în timpul unei actiuni de salvare, toate efectuate împreună cu partenerul canin.

Participă pentru brevetare sau pregătire, echipaje din Alba, Neamț, Hunedoara, Argeș și Gorj.

Yukan’na a absolvit mai multe examene, printre care se numără și căutarea în avalanșă. În această perioadă, cățelușa se află la școala Salvamont, pentru reatestare.

„Din păcate, după o perioadă fără cazuistică în ceea ce privește avalanșele, în ultimele două sezoane de iarnă au fost înregistrate opt decese la nivel național. Intenția Salvamont România este ca, la nivel național să fie în permanență pregătite între 20 și 30 de unități canine de avalanșă, răspândite pe arcul carpatic, astfel încât să se asigure o intervenție optimă” ne-a transmis Tiberiu Krizbai.

Video: Ion Sănduloiu

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate