ADMINISTRATIE

FOTO: „Ultimii DINOZAURI din Transilvania”, prezentați la Muzeul Unirii din Alba Iulia. Expoziția va fi deschisă până în 30 septembrie

IMG_1859 Expoziția inedită „Ultimii dinozauri din Transilvania” a fost vernisată joi, la Muzeul Național al Unirii din Alba Iulia. Vizitatorii vor putea admira printre exponate, până în data de 30 septembrie, patru reconstituiri spectaculoase ale unor reptile mezozoice, dintre care un dinozaur terestru ale cărui fosile au fost descoperite la Vurpăr dar și o reptilă zburătoare.

„Avem în zona noastră o insulă, numită insula Hațegului, cu prelungiri până în zona Albei Iulia și Sebeș. În urmă cu 70 de milioane de ani apar acești dinozauri în zona noastră. Ei sunt mai mici, deoarece trăind în zonă insulară și datorită lipsei unei hrane adecvate, au trebuit să se adapteze la mediu”, a explicat directorul Muzeului Național al Unirii din Alba Iulia, Gabriel Rustoiu.

Expoziția prezentată la Muzeul Național al Unirii din Alba Iulia cuprinde patru reconstituiri ale unor reptile mezozoice (trei dinozauri tereștrii și un pterozaur – o reptilă zburătoare), un dinozaur care eclozează și un ou de dinozaur în care cei mici pot intra, iar părinții le pot face fotografii.

„Dinozaurii au fost descoperiți în zona Hațeg, avem descoperiri și în Alba, în zona Lancrăm, la Oarda de Jos, pe drumul dinspre Pâclișa spre Vurpăr și la Râpa Roșie de lângă Sebeș”, a mai transmis Gabriel Rustoiu.

În urmă cu 70 de milioane de ani, aspectul Terrei era foarte diferit de cel actual. Antarctica nu era acoperită de ghețuri, India încă nu devenise parte a Asiei. Europa era un arhipelag de insule efemere iar clima era caldă, de tip subtropical. Dinozaurii erau prezenți pe fiecare continent, stăpânind oricare nișă trofică terestră, de mai bine de 150 de milioane de ani. Dar numai peste câteva milioane de ani, un impact cosmic va pune capăt hegemoniei lor, lăsând în urmă o planetă pe care mamiferele vor ajunge să o domine la rândul lor.

IMG_1825 Ornithocheirus sp. – Una dintre reptilele zburătoare care planau pe cerul străvechii insule. Această formă este o rudă de mai mici dimensiuni a giganților care dominau cerul Europei.

Carena din vârful botului stabiliza capul în timpul vânătorii la suprafața apei, la masculi rolul secundar fiind probabil de a atrage femelele în perioada de împerechere.

IMG_1833 Elopteryx nopcsai – Era prădătorul reprezentativ al insulei. Acest dinozaur carnivor este unic în lume datorită anatomiei particulare.

Cu toate că face parte din grupa dinozaurilor din care au evoluat păsările actuale, Elopteryx prezintă adaptări particulare evoluției insulare cum ar fi ghearele de ucidere, care spre deosebire de ceilalți membri ai grupului erau duble.

IMG_1831 Struthiosaurus transsylvanicus – Singurul reprezentant al dinozaurilor cu platoșă de la noi este și unul dintre cei mai rari. Acest dinozaur de mici dimensiuni era un erbivor solitar.

Rămășițele platoșei și a spinilor dorsali reprezintă cele mai comune resturi care atestă prezența acestuia în fauna locală.

Fosile ale acestui dinozaur au fost descoperite pe drumul care merge de la Pâclișa spre Vurpăr.

IMG_1878 Magyarosaurus dacus – Probabil cel mai mare dinozaur din paleoecosistemul insulei. Acesta era un erbivor gregar docil, fiind printre cei mai comuni dinozauri de la noi.

Numeroase ouă izolate și cuiburi complete pot fi văzute pe teren, datorită predispoziției acestuia de a refolosi terenurile de cuibărit generații de-a rândul.

Rudele cele mai apropiate ale acestuia din America de Sud au fost cele mai mari animale terestre din toate timpurile, cunoscându-se o specie care putea ajunge până la 100 de tone.

Expoziția va fi găzduită de muzeul albaiulian în perioada 21 iulie – 30 septembrie.

Evenimentul a fost organizat de Consiliul Județean Alba, Universitatea Babeș-Bolyai, Direcția Patrimoniu Cultural Universitar și Muzeul Național al Unirii Alba Iulia.