Contacteaza-ne si pe

ACTUALITATE

Guvernul, după adoptarea rectificării de buget: Se asigură derularea Programului „Start-up Nation Romania”. Domeniile în care se alocă sume suplimentare

Publicat

baniPrima rectificare a bugetului pentru 2017 a fost aprobată miercuri de Guvern. Prin aceasta, se sigură plata majorărilor salariale pentru diferite categorii de personal din sistemul bugetar aprobate în acest an, extinderea acordării bursei studenților pe toată durata anului universitar, derularea Programului pentru stimularea înființării întreprinderilor mici și mijlocii ”Start-up Nation-România şi altele, transmite Executivul.

Potrivit Guvernului, rectificarea bugetară a fost aprobată „în condițiile înregistrării unei creșteri economice de 5,8% pe primul semestru, ceea ce a determinat o creștere a PIB cu 21,9 miliarde lei, conform estimărilor Comisiei Naționale de Prognoză, de la 815,2 miliarde lei la 837,1 miliarde lei.

Veniturile bugetului general consolidat se majorează, pe sold, cu 1.060,7 milioane lei, cheltuielile bugetului general consolidat se majorează, pe sold, cu 1.705,2 milioane lei, iar deficitul bugetar se menține la 2,96% din PIB, potrivit metodologiei cash”.

Executivul mai precizează că toate instituțiile publice au asigurate integral fondurile necesare pentru acoperirea cheltuielilor de funcționare. De asemenea, prin rectificarea bugetară se asigură plata majorărilor salariale pentru diferite categorii de personal din sistemul bugetar aprobate în acest an, extinderea acordării bursei studenților pe toată durata anului universitar, derularea Programului pentru stimularea înființării întreprinderilor mici și mijlocii ”Start-up Nation-România”, începerea selecției beneficiarilor de ajutor de stat având ca obiectiv stimularea investițiilor cu impact major în economie, plata în avans a fondurilor de sprijin pentru agricultori.

Prin rectificarea bugetului pentru acest an se asigură fonduri suplimentare, după cum urmează:

Sumele suplimentare alocate bugetelor locale, per sold, sunt în sumă de 680,1 milioane lei, în principal, pentru:

– plata salariilor, sporurilor, indemnizațiilor cadrelor didactice din învățământul preuniversitar – 350 milioane lei

– finanțarea cheltuielilor centrelor publice pentru persoane adulte cu handicap – 87,8 milioane lei

– plata indemnizațiilor însoțitorilor persoanelor cu handicap – 110,9 milioane lei

– finanțarea Programului pentru școli (prin care se distribuie preșcolarilor și elevilor din clasele I-VIII fructe, legume, lactate și produse de panificație) – 75,0 milioane lei

– susținerea sistemului de protecție a copilului – 78 milioane lei

– servicii de salvamar – 2,4 milioane lei

Ministerului Sănătății  i-a fost asigurată suplimentar  suma de 431 milioane lei pentru plata personalului, în principal pentru personalul medical din unitățile sanitare.

La Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale au fost majorate fondurile cu 1,8 miliarde pentru schemele de plăți directe pe suprafață. Aceste sume vor  asigura integral plata în avans pentru înființarea culturilor în anul 2018. Totodată, se va asigura cofinanțarea proiectelor depuse în cadrul Programului Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020 finanțate din FEADR, mai precizează Guvernul.

La Ministerul Afacerilor Interne s-au alocat suplimentar 1,2 miliarde lei pentru:

– asigurarea drepturilor salariale și de pensii militare de stat polițiștilor

– asigurarea mentenanței în vederea menținerii în stare operațională a aeronavelor

– achiziția de echipamente de protecție pentru polițiști

La Ministerul Mediului de Afaceri, Comerț si Antreprenoriat s-au alocat suplimentar, în completarea fondurilor europene (500 de milioane lei) pentru Programul Start-up Nation, suma de 250 milioane lei.

La Ministerul Muncii și Justiției Sociale s-a asigurat suma de 795 milioane lei aferentă pensiilor și drepturilor de asisteță socială.

La Ministerul Finanțelor Publice – Acțiuni Generale s-a asigurat suma de 2.464 milioane lei pentru prefinanțarea de la bugetul de stat în cazul indisponibilității temporare a fondurilor europene.

Rectificarea bugetară nu generează influențe asupra bugetului Ministerului Apărării Naționale.

Potrivit Fuvernului, diminuările bugetare au fost operate, în principal, de la Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene (-1.980 milioane lei), Ministerul Transporturilor (-6.249,1 milioane lei), Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale (-303,4 milioane lei), în principal din sumele aferente proiectelor cu finanțare din fonduri europene,  motivat de aprobarea cu întârziere a bugetului pe anul 2017, întârzierea procedurilor de achiziție, ceea ce a condus la un grad redus al execuției bugetare pe primele 8 luni din acest an.

„La ministerele la care au fost operate diminuări ale creditelor bugetare nu au fost reduse corespunzător și creditele de angajament, astfel încât să nu fie afectat  procesul de contractare a proiectelor finanțate din fonduri europene și a lucrărilor de investiții. Diminuarea are în vedere doar creditele bugetare (cash) ce nu mai pot fi utilizate în următoarele 4 luni.

De asemenea, în bugetul Ministerului Finanțelor – Acțiuni generale, au fost incluse credite de angajament în sumă de 638 milioane lei pentru Programul „Ajutoare de stat pentru finanțarea proiectelor pentru investiții”, în vederea demarării procesului de selecție a beneficiarilor de ajutor de stat pentru stimularea investițiilor cu impact major în economie”, potrivit Guvernului.

ȘTIREA TA - Evenimentele nu se întâmplă doar în fața reporterilor profesioniști. Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite să vadă și alții ceea ce tu ai trait "live". Poți trimite prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
loading...
loading...
Publicitate

ACTUALITATE

Când pot fi scoşi banii de la Pilonul II de pensii private

Publicat

Un act normativ recent al Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) va introduce, din 2018, regulile de retragere a banilor pentru încă o categorie de persoane: cei care se pensionează pentru limită de vârstă și au un activ la Pilonul II.

Ca regulă generală, nu se pot retrage banii din fondurile de pensii private (Pilonul II de pensii). Există însă și situații excepționale, iar două dintre ele sunt deja reglementate pe larg încă din 2015: e vorba de cei care beneficiază de pensie de invaliditate și de cei care decedează înainte să depună o cerere pentru obținerea unei pensii private, caz în care banii, desigur, revin moștenitorilor.

Dacă nu există suficienți bani la Pilonul II de pensii private, fiecare beneficiar care se pensionează va putea să ceară să i se dea banii din cont, toți deodată sau în rate, dar care nu se vor întinde pe mai mult de cinci ani.

Noul act normative publicat în Monitorul Oficial reglementează situația celor care se pensionează pentru limită de vârstă și nu au suficienți bani în cont pentru a primi pensia privată, alături de cea de la stat. Norma ASF nr. 27/2017 privind utilizarea activului personal net al participantului la un fond de pensii administrat privat a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 13 decembrie 2017 și se va aplica de la 1 aprilie 2018.

„Participantul care beneficiază de pensie pentru limită de vârstă, în condițiile Legii pensiilor publice, respectiv de o categorie similară de pensie stabilită în baza legilor care reglementează acordarea pensiei în cazul unor categorii profesionale, după caz, are dreptul să primească contravaloarea activului personal net, ca plată unică sau plăți eșalonate, la cerere”, scrie în norma ASF.

surse: avocatnet.ro, digi24.ro

Citește mai departe
Publicitate

BLAJ

Sala polivalentă de la Blaj. Parteneriat cu CJ Alba pentru investiţia de 2 milioane de euro. Când va fi gata

Publicat

Primăria Blaj pregăteşte terenul pentru construirea sălii polivalente ce ar putea deservi tot judeţul Alba. În acest sens, propune încheierea unui parteneriat cu CJ Alba, pentru derularea investiţiei şi împărţirea cheltuielilor şi preluarea în cote egale a terenului respectiv.

Primăria a identificat un teren de 17.118 mp, într-o zonă apropiată centrului municipiului, pentru construirea sălii de sport polivalente. A fost finalizat concursul de soluţii de arhitectură, iar acum este în faza de proiectare.

Sala va avea un total de 11.000 mp și 2.000 de locuri, investiţia urmând să fie finalizată în 2019.

“Prin adresa nr. 26070/31 octombrie 2017, înregistrată la registratura Consiliului Judeţean Alba cu nr. 20184/31 octombrie 2017, Consiliul Local al municipiului Blaj solicită realizarea unui parteneriat, în cote părți egale, între Județul Alba prin Consiliul Județean Alba și municipiul Blaj prin Consiliul Local al municipiului Blaj pentru construirea la Blaj a Sălii de sport polivalentă a Județului Alba.

În acest sens Consiliul Local al municipiului Blaj a identificat bunul imobil-teren situat administrativ în municipiul Blaj, înscris în CF nr. 76992 Blaj și CF nr. 77085 Blaj, în suprafaţă totală de 17.118 mp, teren adecvat construirii unei săli polivalente în condițiile și la standardele naționale și internaționale impuse unui asemenea obiectiv sportive

imobilul – teren, unde urmează să se construiască sala polivalentă, conform legislației în vigoare, trebuie să fie în proprietatea celor două unități administrativ teritoriale, în părți egale.

În consecință se impune însușirea cereri adresate Consiliului local al municipiului Blaj, pentru transmiterea cotei de ½ părți asupra unui bun imobil – teren situat administrativ în municipiul Blaj, din domeniul public al municipiului Blaj și din administrarea Consiliului local al municipiului Blaj , în domeniul public al Județului Alba și în administrarea Consiliului Județean Alba, în vederea realizării în comun a obiectivului „Sală de sport polivalentă a Județului Alba în municipiul Blaj”, se arată în documentaţia proiectului ce va fi supus votului consilierilor judeţeni în 14 decembrie.

În adresa primăriei către CJ Alba se arată că Blajul şi judeţul Alba au jucat, în ultimii patru ani, un rol primordial în voleiul feminin românesc.

“Volei Alba Blaj este prima echipă din Transilvania, în istoria voleiului românesc feminin, care a cucerit titlul de Campioană a României şi Cupa României. De trei sezoane, Blajul şi judeţul Alba reprezintă România în cea mai prestigioasă competiţie europeană de volei feminin – Liga Campionilor”, potrivit sursei citate.

Administraţia locală mai arată că, în lipsa unei săli adecvate, cu 2000 de locuri del puţin, echipele de volei, baschet şi handbal nu se pot bucura de un număr important de spectatori la meciurile disputate în judeţ, iar în cupele europene trebuie găsite săli în Sibiu, Cluj sau Mureş.

Având în vedere că, “la Alba Iulia nu există o intenţie avansată în ceea ce priveşte construirea unei săli de sport polivalente a judeţului Alba, municipiul Blaj are în intenţie să demareze procedurile pentru construirea unei săli de sport cu aproximativ 2000 de locuri în folosul întregului sport din judeţul Alba”, mai scrie în adresă.

Echipele naţionale de volei ale României îşi vor disputa toate meciurile la sala din Blaj, după finalizarea acesteia.

Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Răsărit de soare în Munţii Şureanu. Imagini superbe de iarnă

Publicat

Imagini superbe din Munţii Şureanu, în decembrie. Răsăritul de soare contrastează albul zăpezii cu nuanţe vii de roşu, portocaliu şi galben.

Natura este parcă mai frumoasă, aproape de cer, în munţi. Poţi vedea până departe, de pe pârtiile din Şureanu, când este senin. Iar aerul curat îţi dă bună dispoziţie şi zăpada proaspătă din acest an te invită să-ţi pui forţele în mişcare, pe schiuri.

E doar un crâmpei din peisajul spectaculos din Munţii Şureanu, în această perioadă.

Imaginile au fost făcute publice miercuri, pe reţeaua de socializare, de către Domeniul Schiabil Şureanu.

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

Rolul temelor pentru acasă ale elevilor. Primele concluzii, după consultarea publică organizată de minister

Publicat

Temele pentru acasă sunt considerate utile și necesare pentru îmbunătățirea învățării, a fost concluzia generală în urma consultării publice din perioada 7-20 noiembrie, organizată de Ministerul Educației Naționale și Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei. Totuşi, sunt şi unele aspecte ce ar trebui îmbunătăţite.

La consultare au participat, completând integral un chestionar on-line, 70.952 de actori din învățământul preuniversitar, dintre care 27.383 părinți (84% – mame), 32.786 de elevi și 10.783 de cadre didactice din toate județele țări. În urma analizei răspunsurilor primite, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei a elaborat un raport care include rezultatele și concluziile acestei consultări publice.

Conform studiului, temele pentru acasă sunt considerate utile și necesare pentru îmbunătățirea învățării de cei mai mulți dintre respondenți.

Cu toate acestea, se constată o preponderență a temelor repetitive, monotone și dificile, care întăresc ceea ce s-a predat la clasă. Profesorii se centrează pe explicarea sarcinilor și pe feedback-ul frontal, în timp ce elevii și părinții își doresc teme diferențiate, provocatoare, pe care să le rezolve creativ și eventual în echipă. Mai mult de jumătate dintre profesori declară că nu dau teme pentru vacanță.

Pe de altă parte, 75-80% dintre elevii şi părinții care au completat chestionarele consideră că temele sunt adesea prea obositoare și prea multe și că acestea consumă o mare parte din timpul liber. Un alt efect negativ face referire la faptul că temele pentru acasă conduc la neliniște, îngrijorare sau stres. Această afirmație este susținută cu prioritate de către părinți (70,7%) şi de către elevi (67,8%), în ponderi mai ample la liceu şi la gimnaziu, unde şi complexitatea temelor este mai mare. În același timp, aproape 80% dintre părinți afirmă că elevii au nevoie de sprijin în rezolvarea temelor.

În privința adoptării unui act normativ care să reglementeze rolul temelor pentru acasă și timpul necesar efectuării acestora, opiniile cadrelor didactice sunt polarizate: o parte consideră că temele pentru acasă trebuie să beneficieze de o reglementare juridică pentru o raportare la un cadru comun, evitându-se astfel excesele legate de volumul temelor, gradul de dificultate, timpul necesar efectuării acestora etc.

La polul opus se situează opinia potrivit căreia această chestiune trebuie să fie și poate fi gestionată de către profesioniști (cadrele didactice), în funcție de particularitățile fiecărei clase, reglementarea acestei problematici fiind văzută drept o constrângere a libertății de acțiune a profesorilor.

Fetele şi băieții se raportează la teme în mod diferit. La nivel general, ponderea elevilor care susțin efectele pozitive ale temelor este mai mare în rândul fetelor, comparativ cu băieții.

Recomandările respondenților susțin acordarea unei atenții speciale nu doar tehnicilor de învățare independentă, care contribuie la formarea unor deprinderi de rezolvare independentă a unor sarcini, transferabile în efectuarea temelor pentru acasă, ci și tehnicilor de lucru în echipă, care contribuie la exersarea competențelor de comunicare, negociere, management al timpului etc., competențe transferabile în realizarea unor teme de grup.

Alte propuneri vizează nevoia de stabilire a unor teme pentru acasă cu caracter interdisciplinar sau transdisciplinar, alternarea temelor clasice, tradiționale, cu cele cu caracter practic-aplicativ, legate de viața reală (proiecte, machete), diferențierea între teme zilnice și teme cu termen mai lung de realizare (săptămânal, bilunar, lunar, semestrial) pentru formarea/dezvoltarea abilităților și competențelor elevilor legate de managementul timpului, a responsabilității etc.

De asemenea, apar recomandări privind utilizarea unor instrumente pentru monitorizarea temelor zilnice și săptămânale la nivelul clasei, care să sprijine cadrele didactice în stabilirea realistă a temelor (ex. caietul/jurnalul/graficul clasei, disponibil/accesibil pentru toți profesorii care predau la clasa respectivă).

Reamintim că demersul consultativ al MEN și al ISE are ca obiective corectarea unor disfuncționalități semnalate și identificarea unor noi abordări în ceea ce privește rolul temelor în procesul de învățare. Studiul integral și sinteza de cercetare sunt disponibile pe site-ul Institutului de Științe ale Educației: http://www.ise.ro/temele-pentru-acasa-raport-de-consultare-nationala.

sursă: realitatea.net

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

Camera Deputaţilor a adoptat Split TVA. Care sunt prevederile din lege

Publicat

Legea de aprobare a OUG privind split TVA a fost aprobată miercuri de Camera Deputaţilor, cu 163 de voturi ”pentru” și 95 ”împotrivă”.

Potrivit noilor reglementări adoptate la articolul 2, „au obligația să deschidă și să utilizeze cel puțin un cont de TVA persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal, pentru încasarea și plata TVA, și instituțiile publice înregistrate în scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal, pentru încasarea TVA, care se află în cel puțin una din următoarele situații:

a) la 31 decembrie 2017 înregistrează obligații fiscale restante reprezentând TVA, cu excepția celor pentru care s-a obținut eșalonarea la plată, în cuantum mai mare de: 15.000 lei în cazul contribuabililor mari, 10.000 de lei în cazul contribuabililor mijlocii, 5.000 de lei pentru restul contribuabililor, dacă aceste obligații nu sunt achitate până la 31 ianuarie 2018;

b) începând cu 1 ianuarie 2018 înregistrează obligații fiscale restante reprezentând TVA mai vechi de 60 de zile de la scadență, cu excepția celor pentru care s-a obținut eșalonarea la plată, în cuantum mai mare de: 15.000 lei în cazul contribuabililor mari, 10.000 de lei în cazul contribuabililor mijlocii, 5.000 de lei — restul contribuabililor;

c) se află sub incidența legislației naționale privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență”.

De asmenea, persoanele publice și persoanele impozabile care nu sunt înregistrate în scopuri de TVA au fost scoase din rândul celor care au obligația să plătească contravaloarea TVA aferente achizițiilor de bunuri și servicii în cont separat al furnizorului aflat în sistem split TVA.

sursa: realitatea.net

Citește mai departe
Publicitate