Connect with us

ACTUALITATE

S-au împlinit 231 de ani de la martiriul lui Horea, Cloşca şi Crişan. Tragica poveste a ţăranilor iobagi din Apuseni

avatar

Publicat

în

Pe 28 februarie, se împlinesc 231 de ani de când conducătorii răscoalei țărănești de la 1784-1785, Horea, Cloșca și Crișan, au fost pedepsiți și executați cu cruzime, prin tragerea pe roată, la Alba Iulia, pentru acțiunile lor prin care au încercat să îi scape pe țărani de situația extrem de grea în care trăiau. Povestea lor, îngrozitoare, dar frumoasă, are încă puterea de a-i cutremura pe cei care, pentru a le cinsti memoria celor care s-au revoltat împotriva constrângerilor nobiliare, își doresc să reconstituie, cel puțin mental, acele momente.

Secolul XVIII a adus emancipare socială în Europa

Pentru a se înțelege fenomenul care a dus la răscoala țăranilor din Transilvania, condusă de Horea, Cloșca și Crișan în 1784-1785, aceasta trebuie introdusă în contextul istoric al vremii. Condițiile de viață ale țăranilor din Transilvania erau greu suportabile, aproape fără echivalent în Europa la vremea respectivă. Aceștia erau nevoiți să slujească pentru nobili 4-5 zile pe săptămână, aveau de plătit dări, zeciulială, erau obligați la cărăușii. De cealaltă parte, nobilimea avea monopol pe crâșmuit, pescuit, păduri, pășuni, tot ce putea aduce venit. Țăranii trăiau din gospodăria proprie, muncind peste măsură în puținul timp care le rămânea, după împlinirea datoriilor față de nobili.

Totodată, pe plan internațional, apar teorii sociale, se naște un curent de emanciapare socială, secolul al XVIII-lea fiiind considerat și Secolul Luminilor. Noua mișcare era stimulată de împăratul Iosif al II-lea, care emitea decrete favorabile cetățenilor. Toate aceste tendințe occidentale ajung să fie cunoscute și în spațiul românesc, trezind în oameni dorinţa de a ieşi de sub abuzurile grofilor maghiari.

Sistem „de modă veche” în Transilvania

În structurile medievale, pe sistem vechi, care funcționau încă în Transilvania, acceptarea acestor principii moderne era dificilă, ceea ce ducea la o situație contradictorie. Pe de o parte, împăratul realiza reforme avangardiste, iar pe de altă parte, în Transilvania, societatea funcționa pe sistemul unui „stat în stat”, în care nobilimea maghiară îi asuprea pe ţăranii români.

Horea, la Curtea Împăratului Iosif al II-lea

În acest context, Horea a mers la Viena, la împărat de patru ori, de 3 ori cu Cloșca și cu delegații de țărani și o dată singur. Scopul vizitelor lor acolo era de a aduce la cunoștința împăratului, prin petiții și memorii, situația dificilă a țăranilor din Transilvania. Unul dintre aceste documente este Supplex Libellus Valachorum. Cel mai probabil, motivul pentru care Horea a fost trimis și primit la Curtea Împăratului Iosif al II-lea este că știa carte, posibil chiar limba germană.

Ultima vizită a lui Horea la Viena se petrece din toamna anului 1783 până după Paști, în 1784. Imediat după această perioadă, izbucnește răscoala. Prima acțiune are loc în 28 octombrie, în timpul unui Târg la Brad, după care, în 31 octombrie, are loc o adunare la Mesteacăn, în judeţul Hunedoara. Horea nu a participat la aceste evenimente, însă Cloșca și Crișan, le-au vorbit celor 500-600 de oameni prezenți, în numele lui. Aceștia le-au arătat participanților o cruce de aur pe care Horea ar fi primit-o de la împărat și o scrisoare a împăratului către țărani prin care erau îndemnați să se înroleze în regimentele de grăniceri, ca singura cale pentru a-și schimba statutul social.

În urma acestui eveniment, Horea dobândește o figură de „om al împăratului”, care transmite poruncile și mesajele acestuia. Evoluția ulterioară a răscoalei nu este îndreptată niciun moment împortiva împăratului, țăranii nu atacă domenii, conace, armata imperială, ci aceștia se revoltă exclusiv împotriva nobilimii maghiare.

Începutul răscoalei

La începutul lunii noiembrie, țăranii pornesc spre Alba pentru a se înrola în luptă, însă, la primele lor încercări, sunt opriți de contingențele slujbașilor nobiliari. O parte sunt omorâți, și, astfel, începe răscoala. Din 2 noiembrie, țăranii încep să atace și să incendieze curți nobiliare, chiar să omoare grofi. Răscoala ia amploare și se extinde în mare parte din Transilvania: din Zărand, Hunedoara, Alba, până la Turda. Horea dăduse ordin ca din fiecare casă să vină cel puțin un om înarmat.

Pe parcursul evenimentelor, Horea și Cloșca rămân împreună, iar Crișan acționează separat, pe zona Brad, Cîmpeni, Baia de Criș, până înspre Hunedoara. Acesta din urmă, singurul cu pregătire militară, se pare că a rămas în istorie ca fiind și cel mai sângeros dintre ei: își formează o armată fidelă de 500-600 oameni, iar cele mai multe crime sunt înregistrate pe zona lui de acțiune. Cu toate acestea, numărul total al celor omorâți pe parcursul  întregii răscoale (nobili, slujbași) nu a depășit 200 de persoane.

Tăranii au dat un ultimatum dur nobililor

Revendicările țăranilor au fost făcute publice pe 5 noiembrie, când aceștia atacă Deva și dau un ultimatum nobililior din cetate. Se dezvăluie astfel un program al răscoalei, neașteptat de dur și de îndrăzneț: să se stârpească nemeșimea/nobilimea, nobilii să își părăsească moșiile, să plătească dări ca toți oamenii, posesiunile nobiliare să se împartă între oameni. Au loc atacuri, distrugeri de conace.

La 12 noiembrie, se face un armistițiu de 8 zile cu armata austiacă, în special din motiv că țăranii începeau să fie relativ scăpați de sub control. Guvernatorul Transilvaniei, Samuel von Brukenthal, nu a luat în considerare cererile țărănești și nu a întreprins nicio negociere cu aceștia.

Cea mai cunoscută bătălie a fost cea de la Mihăileni, judeţul Hunedoara, de la sfârșitul lunii noiembrie, începutul lunii decembrie, în care răsculații sunt învinși. Armata ocupă orașele Abrud și Cîmpeni. În 14 decembrie, Horea dă ordin ca țăranii să se întoarcă la casele lor peste iarnă, pentru a se strânge din nou în primăvară.

Trădați de țărani, Horea, Cloșca și Crișan sunt întemnițați

După această dată, Horea și Cloșca se ascund în zona Albacului de astăzi, în pădurea Râul Mare, însă, în 27 decembrie, sunt prinși, după ce au fost trădați de niște țărani cu care aveau contact, pentru a le duce merinde. În prima fază, aceștia sunt duși la Abrud, iar, în 2 ianuarie, după Anul Nou, sunt aduși la Alba Iulia. Crișan a fost prins, tot după ce a fost trădat, în 30 ianuarie. Toți trei sunt închiși la Alba Iulia: Horea în Poarta a IV-a de astăzi, Cloșca în Poarta a III-a și Crișan în beciurile comandamentului militar.

În ianuarie 1785, fenomenul a fost discutat la nivel european, în presă. Artiști din Viena au sosit la Alba Iulia ca să le deseneze chipurile, să le facă portretele, să îi descrie narativ în amănunt pe cei trei conducători ai răscoalei. Cele mai cunoscute reprezentări sunt cele ale artistului Jakob Adam din Viena.

Unele surse istorice spun să Horea și Cloșca, făcând legământ de tăcere, nu au răspuns la nicio întrebare a anchetatorilor, însă Crișan, neavând cunoștință de legământ, le-a divulgat acestora tot ceea ce au vrut să știe, crezând că totul este deja cunoscut. Aflând ulterior că a deconspirat informații tăinuite, aceasta și-a pus capăt zilelor, spânzurându-se cu curelele de la opinci, în data de 14 februarie. Cu toate că murise deja, câteva zile mai târziu, cadavrul său a fost tras pe roată, iar corpul său a fost afișat la răscruce de drumuri.

Comisia care îi ancheta pe Horea și pe Cloșca era condusă de Contele Iancovici. În afară de aceștia, o mulțime de răsculați au fost anchetați și au primit pedepse, dar ulterior, printr-o amnistie, a fost anulată o mare parte dintre acestea, după execuția lui Horea și Cloșca.

Sentința: „Rota fragendos, fără lovitură de grație”

Sentința prevedea poate cea mai aspră pedeapsă din Codul Terezian, tragerea pe roată, „Rota fragendos”, fără „lovitură de grație ”, pentru a nu îi scuti de chinuri. La mijlocul anilor ’80 din secolul al XVIII-lea, asemenea pedepse nu se mai practicau în lumea civilizată.

Locul de execuție al orașului se găsea undeva în zona gării de azi și se numea „La spânzurătoare”. 7.000 de țărani au fost aduși cu forța să privească execuția, câte 3 tineri și 3 bătrâni din fiecare sat care fusese curpins în răscoală. La execuție au fost prezenți și reprezentanți ai noblilmii, care asistau la eveniment ca la o sărbatoare, considerând că se dă un exemplu țăranilor.

Călăul orașului, Grancea Racoți, era renumit pentru talentul său, de a-i ține pe condamnați în viață și treji cât mai mult timp, ajutat de asistenți care trezeau oamenii cu apă, ca să nu leșine în timpul torturii.

Execuția

Primul a fost executat Cloșca. Întreaga procedură a durat 50 de minute și a constat în 20-25 lovituri. Apoi a urmat Horea, care a primit 8 lovituri, pentru că după primele lovituri, se spune că ar fi început să strige că, adevăratul responsabil pentru izbucnirea răscoalei este împăratul. Atunci, reprezentantul Comisiei, de teamă ca gloata să nu se revolte din nou, a dat ordin de lovitură de grație, deși în sentința inițială nu era prevăzută.

Ce înseamnă „tragere pe roată”?

Lovitura de grație se dădea pe piept, pentru a-l omorî pe condamnat imediat, fără a-l mai supune la chinuri, iar celelalte lovituri erau aplicate pe membre, pe mâini, pe picioare, la un interval de  aproximativ două minute. Aparatul de tortură era compus dintr-o roată de car ce avea o lamă de fier pe obadă, iar cu partea de fier se frângeau oasele. Se așezau niște suporturi de lemn, din 20 în 20 cm, sub membre, iar lovitura se dădea între suporturi, pentru a frânge osul mai ușor.

După execuție, urma eviscerarea. Măruntaiele și inima erau înmormântate la locul execuției, iar corpurile, tăiate în patru părți, așezate pe roți identice cu cele din execuție, la diverse răscruci de drumuri.

Ce urmări a avut răscoala, pentru țărani?

În august 1785, împăratul Iosif al II-lea decide desființarea iobăgiei. Din nefericire, această măsură nu ține mult, întrucât după moartea sa, în 1790, multe dintre legile date de el sunt anulate. Multe nici nu s-au aplicat deloc, din cauza opoziției puternice a sturcturilor nobiliare.

În perioada imediat următoare, elita intelectualității românești, cronicarii, Samuel Micu, Gheorghe Șincai și Petru Maior, care au prins evenimentul în viață, l-au relatat în scrierile lor, desconsiderându-l, în termenii unei mișcări de „oameni fără căpătâi”. În conștiința populară, mișcarea a fost valorificată ca moment important pentru națiunea română. Pentru țărani, însă situația s-a schimbat nesemnificativ chiar atunci, însă, încet-încet, soarta lor s-a îmbunătățit.

Mulţumim istoricului Tudor Roşu de la Muzeul Naţional al Unrii din Alba Iulia, pentru disponibilitatea şi amabilitatea cu care ne-a relatat povestea lui Horea, Cloşca şi Crişan, ajutându-ne să rememorăm acest episod sfâşietor din istoria tărâmurilor noastre.

Adina E. CURTA

Comentarii

8 Comments

  1. avatar

    Aron

    duminică, 28.02.2016 la 20:44

    Cinste și recunoștiință veșnică, eroilor neamului străbun!
    Horea, Cloșca și Crișan, au fost scriși în Cartea Veșniciei Neamului, iar jertfa lor supremă, va aminti peste veacuri, urmașilor noștri, că spiritul străbun, în veci nu va piere.

  2. avatar

    gabi

    duminică, 28.02.2016 la 23:04

    de ce nu are nimenea bunul simt sa spuna de ce nationalitate erau acesti tarani si ca s-au rasculat si romanii si maghiarii,asta nu trebuie sa stie lumea?

    • avatar

      Ulev

      marți, 06.09.2016 la 23:02

      Paí baga, daca stii…

  3. avatar

    George

    luni, 29.02.2016 la 12:24

    Cinste lor, eroilor nostri!

  4. avatar

    Ciorba

    miercuri, 07.09.2016 la 09:47

    Horea Closca si Crisan – poveste comunista plina de falsiciuni – Horea vroia sa fie Regele Transilvaniei si a adunat toti criminalii si netrebnicii si a parjolit Transilvania. La vremea aceea s-a numit „Rascoala netrebnicilor”, a oamenilor fara capatai. Astia nu au fost niciodata „martiri”. Crisan, de exemplu, s-a sinucis imediat dupa ce a fost prins, cu sireturile de la opinci. A fost un fel de mineriada. Asta e istoria falsa a Romaniei.

    • avatar

      un Român

      joi, 08.09.2016 la 11:22

      „Mulţumim istoricului Tudor Roşu de la Muzeul Naţional al Unrii din Alba Iulia, pentru disponibilitatea şi amabilitatea cu care ne-a relatat povestea lui Horea, Cloşca şi Crişan” – draga dle „Ciorba”, asta se numeste o informatie care citeaza sursa.

      Ne spuneti multe lucruri minunate, insa in afara de faptul ca numele sau denumirea dvs. este „Ciorba”, ceea ce va face intr-adevăr foarte credibil, referitor la sursele dvs. ati uitat sa mentionati ceva.

    • avatar

      Claudiu

      vineri, 09.09.2016 la 09:48

      Ai documente? Daca nu….ghinion…ramane istoria scrisa si ilustrata. Asta e.

    • avatar

      Dan

      vineri, 23.09.2016 la 12:24

      Si ce dacă voia să fie rege , ce numai spinii si criminalii de unguri au voie ?

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ABRUD

POSTURI la Primăria Alba Iulia, UAB, DGASPC, spitale şi alte instituţii publice din Alba. Condiţii

avatar

Publicat

în

În perioada octombrie-noiembrie, se organizează concursuri pentru ocuparea mai multor posturi vacante în instituţii publice din judeţul Alba. Candidaţii interesaţi de aceste locuri de muncă trebuie să îndeplinească anumite condiţii, privind studii sau vechime în muncă sau alte cerinţe.

Posturi vacante şi condiţii de participare la concurs:

Primăria Municipiului Alba Iulia

– director executiv- Direcţia Venituri

Condiţii: studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă, în ramura de ştiinţă (RSI): ştiinţe economice, științe juridice sau științe administrative; studii de masterat sau postuniversitare în domeniul administraţiei publice, management ori în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice; vechimea în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice: minimum 3 ani; cunoştinţe de operare PC – nivel mediu.

Termenul limită pentru depunerea dosarelor: 6 noiembrie 2017, ora 15:00

Concurs: 21 noiembrie 2017, ora 11:00: proba scrisă; data și ora interviului va fi comunicată ulterior.

– şef serviciu, la Serviciul Comunitar pentru Cadastru și Agricultură

Condiţii: studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată, absolvite cu diplomă dc licenţă sau echivalentă, în domeniul de licență (DL): inginerie geodezică sau mine, petrol și gaze, specialitatea: topografie minieră; vechimea în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice: minimum 5 ani; studii de masterat sau postuniversitare absolvite în domeniul administraţiei publice, management ori în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice; cunoştinţe de operare PC – nivel avansat, program AUTOCAD.

Termenul limită pentru depunerea dosarelor: 8 noiembrie 2017, ora 15.00

Concurs: 22 noiembrie 2017, ora 11.00: proba suplimentară (eliminatorie) de testare a cunoștințelor PC; 23 noiembrie 2017, ora 11.00: proba scrisă; data și ora interviului va fi comunicată ulterior.

consilier, clasa I, gradul profesional debutant / Direcţia venituri – Biroul constatare, impunere persoane fizice

consilier, clasa I, gradul profesional debutant / Compartimentul încasări impozite şi taxe locale

Condiţii: studii superioare de lungă durată, absolvite cu diplomă dc licenţă sau echivalentă In ramura de ştiinţă (RSI): ştiinţe economice, ştiinţe juridice sau ştiinţe administrative; vechimea în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice: -; cunoştinţe de operare PC – nivel mediu.

Termenul limită de depunere a dosarelor: 30 octombrie 2017, ora 15:00

Concurs: 13 noiembrie 2017, ora 11:00: proba eliminatorie de testare a cunoştinţelor de operare PC – la sediul Primăriei Municipiului Alba Iulia, Calea Moţilor, nr. 5 A; 14 noiembrie 2017, ora 11:00: proba scrisă – la Centrul de Resurse „Academia Doamnelor“, Alba Iulia, Str. Gladiolelor nr. 3 A; data și ora interviului va fi comunicată ulterior

Relații suplimentare se obțin la sediul Primăriei Municipiului Alba Iulia, et. 2 din Calea Moţilor nr. 5A, județul Alba, Telefon: 0258/819.462.

şef serviciu – Serviciul Urbanism – Primăria Alba Iulia (concurs organizat de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici)

Condiţii: studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniul de licenţă arhitectură – specializarea arhitectură, conservarea şi restaurare de arhitectură sau în domeniul de licenţă urbanism – specializarea proiecte şi planificare urbană sau urbanism şi administrarea teritoriului; studii de masterat sau postuniversitare absolvite în domeniul administraţiei publice, management ori în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice, în condiţiile legii; vechime în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice minimum 2 ani; cunoştinţelor de operare PC – nivel mediu.

Anunţ publicat în 13 octombrie, termen limită pentru depunerea dosarelor, 20 de zile

Concurs: 14 noiembrie 2017, ora 10:00: proba suplimentară de testare a cunoştinţelor PC; 14 noiembrie 2017, ora 11:00: proba scrisă – la sediul Instituţiei Prefectului – judeţul Alba; data și ora interviului vor fi comunicate ulterior.

şef serviciu – Serviciul Public Comunitar Local de Evidenţă a Persoanelor – Primăria Alba Iulia (concurs organizat de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici)

Condiţii: studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă; studii de masterat sau postuniversitare absolvite în domeniul administraţiei publice, management ori în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice, în condiţiile legii; vechime în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice minimum 2 ani; cunoştinţelor de operare PC – nivel mediu.

Anunţ publicat în 13 octombrie, termen limită pentru depunerea dosarelor, 20 de zile

Concurs: 14 noiembrie 2017, ora 10:00: proba suplimentară de testare a cunoştinţelor PC; 14 noiembrie 2017, ora 11:00: proba scrisă – la sediul Instituţiei Prefectului – judeţul Alba; data și ora interviului vor fi comunicate ulterior.

– muncitor necalificat

Condiţii: studii generale; vechime în specialitate necesară: -.

Data limită pentru depunerea dosarelor: 31 octombrie 2017, ora 15:00

Concurs: 8 noiembrie 2017, ora 11:00: proba practică la „Adăpostul public al câinilor fără stăpân” din municipiul Alba Iulia, Str. Rogozului nr. 40; data și ora interviului vor fi comunicate ulterior.

Relaţii suplimentare, la sediul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici din bd. Mircea Vodă, nr. 44, bloc M17, tronsonul III, sectorul 3, Bucureşti, telefon 0374/112.726.

Unitatea Militară 02401 – Colegiul Naţional Militar Alba Iulia

– muncitor calificat (zugrav-vopsitor) I – personal civil contractual

Condiţii: studii profesionale, cu o vechime în specialitatea studiilor de minimum 10 ani

îngrijitor (studii: minimum 10 clase) – personal civil contractual

Data limită pentru depunerea dosarelor: 3 noiembrie 2017, ora 15.00

Concurs: 10 noiembrie 2017, ora 9.30-  proba scrisă; 14 noiembrie 2017, ora 09.00: proba interviu

Relații suplimentare se pot obține la sediul Unitatății Militare 02401, Alba Iulia din Ministerul Apărării Naţionale, Alba Iulia, Bd. Revoluţiei nr. 25, telefon 0258/834.010, interior 123.

Universitatea “1 Decembrie 1918” Alba Iulia

administrator financiar gradul II S – Serviciul Financiar – Contabilitate

Condiţii: studii superioare de lungă durată (S) absolvite cu diplomă (Ciclul I şi II Bologna) sau echivalentă acestora, specializarea ştiinţe economice (finanţe sau contabilitate); minimum 3 ani vechime în muncă în domeniul financiar-contabil pe funcţii ce necesită studii superioare de lungă durată; cunoştinţe de utilizare a calculatorului (Word, Internet, Excel).

administrator patrimoniu treapta I M – Serviciul Social – Cantina Studenţească

Condiţii: studii medii liceale absolvite cu diplomă de bacalaureat, profil tehnologic, specializarea/ domeniul: Economic/ Turism şi alimentaţie/ Industrie alimentară; minimum 10 ani vechime în muncă în specialitatea studiilor liceale absolvite

îngrijitor – Serviciul Social – Cămine studenţeşti.

Condiţii: studii medii (minimum 10 clase); minimum 1 an vechime în muncă.

Data limită pentru depunerea dosarelor: 31 octombrie 2017, orele 8.00 – 16.00

Concurs: 8 noiembrie 2017: proba scrisă/ practică; data și ora interviului vor fi comunicate ulterior.

Universitatea „1 Decembrie 1918“ Alba Iulia – Serviciul Social – Cantina Studenţească

– muncitor calificat II – bucătar
Condiţii: studii medii (minimum 10 clase); deţinerea unui certificat de calificare în meseria de bucătar; minimum 5 ani vechime în meseria de bucătar.

– muncitor calificat II – ospătar
Condiţii: studii medii (minimum 10 clase); deţinerea unui certificat de calificare în meseria de ospătar; minimum 3 ani vechime în meseria de ospătar.

Termenul limită de depunere a dosarelor: 23 octombrie 2017, ora 16.00

Concurs: 31 octombrie 2017, ora 10:00: proba scrisă; 2 noiembrie 2017, ora 10:00: proba practică; data și ora interviului vor fi comunicate ulterior.

Relaţii suplimentare, la Universitatea „1 Decembrie 1918″ din Alba Iulia, cu sediul în Alba Iulia, str. Gabriel Bethlen, nr.5, judeţul Alba, telefon 0258.806.276.

Direcţia Generală de Asistenţă Socială și Protecţia Copilului Alba

Centrul de Recuperare şi Reabilitare Neuropsihiatrică Galda de Jos

– medic primar, specialitatea psihiatrie 1/2 post (0,5 normă)

– medic primar, specialitatea psihiatrie 1/2 post (0,5 normă)

– medic specialist, specialitatea psihiatrie – 2 posturi

– medic 5 posturi

Centrul de îngrijire şi Asistenţă Baia de Arieş

– medic.

Serviciul de Evaluare Complexă a Persoanelor Adulte cu Handicap:

– medic primar, specialitatea medicină internă – 1/4 post (0,25 normă)

– medic specialist, specialitatea psihiatrie – 1/4 post (0,25 normă)

– medic primar, specialitatea neurologie – 1/4 post (0,25 normă)

– medic primar, specialitatea oftalmologie – 1/4 post (0,25 normă)

– medic primar, specialitatea expertiza medicală a capacităţii de muncă – 1/4 post (0,25 normă)

Condiţiile pentru posturile de medic/medic specialist medic primar: studii superioare de specialitate, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniul medical; adeverinţă/certificat de confirmare în gradul profesional în specialitatea: medicină de familie, recuperare, psihiatrie, medicină internă sau medicină generală; certificat de membru al Colegiului Medicilor din Romania vizat pe anul în curs.

Termenul limită pentru depunerea dosarelor: 1 noiembrie 2017, ora 16.00

Concurs: 10 noiembrie 2017, ora 11.00 proba scrisă; data și ora interviului vor fi comunicate ulterior.

Relaţii suplimentare la la sediul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Alba, din Alba Iulia, Bulevardul 1 Decembrie 1918 nr. 68, judeţul Alba, tel. 0258/818.266, interior 115 sau mobil 0755/069.660.

şef birou – Biroul Adopţii şi Postadopţii din cadrul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Alba.

Condiţii: studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă, în ştiinţe juridice, psihologie sau asistenţă socială; studii de masterat sau postuniversitare absolvite în domeniul administraţiei publice, management ori în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice, în condiţiile legii; vechime în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice minimum 2 ani.

Termen limită pentru depunerea dosarelor, 27 octombrie

Concurs: 30 octombrie 2017, ora 11:00: proba scrisă – la sediul Instituţiei Prefectului – judeţul Alba; data și ora interviului vor fi comunicate ulterior.

Relaţii suplimentare, la sediul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici din bd. Mircea Vodă, nr. 44, bloc M17, tronsonul III, sectorul 3, Bucureşti, telefon 0374/112.726.

şef birou – Biroul Evidenţă şi Plată Prestaţii Sociale

Condiţii: studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă, în asisţenţă socială, drept, administraţie publică, ştiinţe inginereşti sau ştiinţe economice; studii de masterat sau postuniversitare absolvite în domeniul administraţiei publice, management ori în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice, în condiţiile legii; vechime în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice minimum 2 ani.

Termen limită pentru depunerea dosarelor, 27 octombrie.

Concurs: 30 octombrie 2017, ora 11:00: proba scrisă – la sediul Instituţiei Prefectului – judeţul Alba; data și ora interviului vor fi comunicate ulterior.

Relaţii suplimentare, la sediul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici din bd. Mircea Vodă, nr. 44, bloc M17, tronsonul III, sectorul 3, Bucureşti, telefon 0374/112.726.

şef serviciu la Serviciul Juridic şi Contencios

Condiţii: studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată absolvite cu diploma de licenţă sau echivalentă în domeniul ştiinţelor juridice, specializarea drept; vechime în specialitate studiilor necesare exercitării funcţiei publice de cel puţin 2 ani; studii de masterat sau postuniversitare în domeniul administraţiei publice, management ori în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice.

Data limită pentru depunerea dosarelor: 16 octombrie 2017, ora 16:00

Concurs: 25 octombrie 2017, ora 11.00 – proba scrisă; data și ora interviului vor fi comunicate ulterior.

Relaţii suplimentare se pot obţine la Direcţia Generală de Asistenţă Socială și Protecţia Copilului Alba, din Alba Iulia, Bulevardul 1 Decembrie 1918 nr. 68, telefon: 0258/818.266, interior 115 sau mobil 0755/069.660.

Primăria Comunei Ciugud

– şef Serviciu Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă, grad profesional superior, în cadrul Compartimentului Situaţii de Urgenţă

Condiţii: studii superioare de lungă durată absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă; vechime în muncă de minimum 9 ani.

Data limită pentru depunerea dosarelor: 30 octombrie 2017, ora 16.00

Concurs: 7 noiembrie 2017, ora 11.00: proba scrisă; 9 noiembrie 2017, ora 11.00: proba interviu.

şofer – Compartimentul Administrarea domeniului public şi privat

Condiţii: studii generale; permis de conducere categoria B; vechime în muncă de minimum 6 ani.

Data limită pentru depunerea dosarelor: 30 octombrie 2017, ora 16.00

Concurs: 7 noiembrie 2017, ora 11.00: proba scrisă; 9 noiembrie 2017, ora 11.00: proba practică; 13 noiembrie 2017, ora 11.00: proba interviu.

Relații suplimentare se pot obține la sediul Primăriei Comunei Ciugud, str. Principală, nr.141, judeţul Alba, telefon 0258/841.205.

 

Spitalul de Boli Cronice Cîmpeni

– director medical – norma întreagă, perioadă determinată

Condiţii: absolvent de învăţământ universitar de lungă durată, cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniul medicină, specializarea medicină; cel puţin medic specialist; minimum 5 ani vechime în specialitatea respectivă

Termen limită pentru depunerea dosarelor de înscriere: 10 noiembrie, ora 15.00, la Spitalul de Boli Cronice Cimpeni – serviciul RUNOS

Concurs: 20 noiembrie, ora 10.00, la sediul spitalului, test-grilă/ lucrare scrisă de verificare a cunoştinţelor din legislaţia specifică postului; 21 noiembrie, ora 10.00, susţinerea proiectului de specialitate pe o temă din domeniul de activitate al postului; 22 noiembrie, ora 10.00, interviu.

director financiar-contabil (normă întreagă, perioadă determinată).

Condiţii: absolvent de învăţământ universitar de lungă durată, cu diplomă de licenţă sau echivalentă în profil economic; cel puţin 2 ani vechime în specialitatea studiilor.

Termen limită pentru depunerea dosarului de înscriere: 17 noiembrie 2017, ora 15.00

Concurs: 27 noiembrie, ora 10.00, la sediul spitalului, test-grilă/lucrare scrisă de verificare a cunoştinţelor din legislaţia specifică postului; 28 noiembrie, ora 10.00, susţinerea proiectului de specialitate pe o temă din domeniul de activitate al postului; 29 noiembrie, ora 10.00, interviul.

Detalii la Serviciul Resurse Umane, telefon 0258/771.582.

ALTE POSTURI

Primăria Municipiului Aiud

director executiv – Direcţia de Asistenţă socială

Condiţii: studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă; studii de masterat sau postuniversitare absolvite în domeniul administraţiei publice, management ori în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice, în condiţiile legii; vechime în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice minimum 3 ani.

Anunţ publicat în 13 octombrie, termen limită pentru depunerea dosarelor, 20 de zile

Concurs: 14 noiembrie 2017, ora 11:00: proba scrisă – sediul Instituţiei Prefectului – judeţul Alba; data și ora interviului vor fi comunicate ulterior.

director executiv – Direcţia Economică

Condiţii: studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă în ştiinţe economice; studii de masterat sau postuniversitare absolvite în domeniul administraţiei publice, management ori în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice, în condiţiile legii; vechime în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice minimum 3 ani.

Anunţ publicat în 13 octombrie, termen limită pentru depunerea dosarelor, 20 de zile

Concurs: 14 noiembrie 2017, ora 10:00: proba suplimentară de testare a cunoştinţelor PC; 14 noiembrie 2017, ora 11:00: proba scrisă – la sediul Instituţiei Prefectului – judeţul Alba; data și ora interviului vor fi comunicate ulterior.

arhitect şef al municipiului (concurs organizat de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici)

Condiţii: studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniul arhitectură sau în domeniul urbanism cu studii de masterat sau postuniversitare în domeniul urbanismului şi amenajării teritoriului conform art. 36 indice 1 lit. b) din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismului, cu modificările şi completările ulterioare; vechime în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice: minimum 3 ani; studii de masterat sau postuniversitare absolvite în domeniul administraţiei publice, management, ori în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice, în condiţiile legii.

Anunţ publicat în 13 octombrie, termen limită pentru depunerea dosarelor, 20 de zile

Concurs: 14 noiembrie 2017, ora 10:00: proba suplimentară de testare a cunoştinţelor PC; 14 noiembrie 2017, ora 11:00: proba scrisă – la sediul Instituţiei Prefectului – judeţul Alba; data și ora interviului vor fi comunicate ulterior.

Relaţii suplimentare, la sediul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici din bd. Mircea Vodă, nr. 44, bloc M17, tronsonul III, sectorul 3, Bucureşti, telefon 0374/112.726.

auditor, clasa I, gradul profesional asistent

Condiţii: cel puţin 3 ani vechime în gradul profesional al funcţiei publice din care promovează; să fi obţinut cel puţin calificativul «bine» la evaluarea anuală a performanţelor individuale în ultimii 2 ani calendaristici; să nu aibă în cazierul administrativ o sancţiune disciplinară neradiată în condiţiile legii.

Concurs: 30 octombrie 2017, ora 11:00: proba scrisă – sediul Instituţiei Prefectului – judeţul Alba; data și ora interviului vor fi comunicate ulterior.

Relaţii suplimentare, la sediul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici din bd. Mircea Vodă, nr. 44, bloc M17, tronsonul III, sectorul 3, Bucureşti, telefon 0374/112.726.

Primăria municipiului Blaj

– architect şef al municipiului (concurs organizat de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici)

Condiţii: studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniul arhitectură sau în domeniul urbanism cu studii de masterat sau postuniversitare în domeniul urbanismului şi amenajării teritoriului conform art. 36 indice 1 lit. b) din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismului, cu modificările şi completările ulterioare; studii de masterat sau postuniversitare absolvite în domeniul administraţiei publice, management ori în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice, în condiţiile legii; vechime în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice: minimum 3 ani.

Anunţ publicat în 13 octombrie, termen limită pentru depunerea dosarelor, 20 de zile

Concurs: 14 noiembrie 2017, ora 11:00 – proba scrisă – la sediul Instituţiei Prefectului – judeţul Alba; data și ora interviului vor fi comunicate ulterior

Relaţii suplimentare, la sediul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici din bd. Mircea Vodă, nr. 44, bloc M17, tronsonul III, sectorul 3, Bucureşti, telefon 0374/112.726.

Spitalul Municipal Aiud

– director medical

Condiţii: absolvenţi de învăţământ universitar de lungă durată, cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniul medicină, specializarea medicină; sunt confirmaţi cel puţin medic specialist; au minimum 5 ani vechime în specialitatea respectivă.

Anunţ publicat în 10 octombrie, data limită pentru depunerea dosarului de concurs, 10 zile, la sediul instituţiei.

Concurs: 15 noiembrie 2017, ora 10.00: test – grilă/lucrare scrisă de verificare a cunoştinţelor din legislaţia specifică postului; 20 noiembrie 2017: susţinerea proiectului de specialitate pc o temă din domeniul de activitate al postului; 23 noiembrie 2017: interviul de selecţie.

Relații suplimentare se pot obține la sediul Spitalului Municipal Aiud, str. Spitalului nr. 2, județul Alba, telefon 0258/861.816, interior 192.

Primăria Municipiului Sebeş

şef serviciu – Serviciul Cheltuieli şi Resurse Umane (Primăria Sebeş)

Condiţii: studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniul ştiinţelor economice; studii de masterat sau postuniversitare absolvite în domeniul administraţiei publice, management ori în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice, în condiţiile legii; vechime în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice minimum 2 ani.

Anunţ publicat în 13 octombrie, termen limită pentru depunerea dosarelor, 20 de zile

Concurs: 14 noiembrie 2017, ora 11:00: proba scrisă – sediul Instituţiei Prefectului – judeţul Alba; data și ora interviului vor fi comunicate ulterior.

Relaţii suplimentare, la sediul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici din bd. Mircea Vodă, nr. 44, bloc M17, tronsonul III, sectorul 3, Bucureşti, telefon 0374/112.726.

Spitalul Municipal Sebeş

asistent medical debutant (2 posturi)

Condiţii: nivelul studiilor, superioare, de scurtă durată, postliceale; vechime în specialitatea studiilor necesare ocupării postului – fără vechime

îngrijitor de curăţenie

Condiţii: nivelul studiilor, medii; vechime în specialitatea studiilor necesare ocupării postului – fără vechime.

registrator medical debutant

Condiţii: nivelul studiilor, medii; vechime în specialitatea studiilor necesare ocupării postului – fără vechime.

asistent medical debutant (6 posturi)

Condiţii: nivelul studiilor: superioare, de scurtă durată, postliceale; vechime în specialitatea studiilor necesare ocupării postului – fără vechime.

–  îngrijitor de curăţenie (5 posturi)

Condiţii: nivelul studiilor, medii; vechime în specialitatea studiilor necesare ocupării postului – fără vechime

registrator medical debutant

Condiţii: nivelul studiilor, medii; vechime în specialitatea studiilor necesare ocupării postului – fără vechime

inginer IA

Condiţii: nivelul studiilor, superioare; vechime în specialitatea studiilor necesare ocupării postului 5 ani

Anunţ publicat în 10 octombrie, termen pentru depunerea dosarelor, 10 zile

Concurs: 6 noiembrie 2017, ora 09.00: proba scrisă; 8 noiembrie 2017, ora 09.00: proba practică/ interviu

Relații suplimentare se pot obține la sediul Spitalului Municipal Sebeş, str. Şurianu nr. 41, judeţul Alba, telefon 0722/565.427.

Primăria Oraşului Cugir

inspector clasa I, gradul profesional superior – Biroul Resurse Umane, Arhivă.

Condiţii: studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniile: drept, administraţie publică, ştiinţe politice și administrative, contabilitate sau economie; vechime în specialitatea studiilor necesară exercitării funcţiei publice: minimum 9 ani.

Termenul limită pentru depunere a dosarelor: 25 octombrie 2017

Concurs: 7 noiembrie 2017, ora 11:00 – proba scrisă; 9 noiembrie 2017 – proba interviu.

consilier, clasa I, gradul profesional principal – Compartimentul Achiziții Publice.

Condiţii: studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniile: drept, administraţie publică, contabilitate, finanțe sau economie; vechime în specialitatea studiilor necesară exercitării funcţiei publice: minimum 5 ani

Termenul limită pentru depunere a dosarelor: 23 octombrie 2017

Concurs: 1 noiembrie 2017, ora 11:00: proba scrisă; 3 noiembrie 2017 – proba interviu.

Relaţii suplimentare se pot obţine la sediul Primăriei Orașului Cugir din Cugir, str. I.L. Caragiale nr. 1, camera 15, Județul Alba, telefon 0258/751.001, interior 115.

Primăria oraşului Abrud

– secretar al oraşului (concurs organizat de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici)

Condiţii: studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă, în domeniul ştiinţelor juridice sau administrative; studii de masterat sau postuniversitare absolvite în domeniul administraţiei publice, management ori în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice, în condiţiile legii; vechime în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice minimum 3 ani.

Termen limită pentru depunerea dosarelor, 27 octombrie.

Concurs: 30 octombrie 2017, ora 11:00: proba scrisă – sediul Instituţiei Prefectului – judeţul Alba; data și ora interviului vor fi comunicate ulterior.

Relaţii suplimentare, la sediul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici din bd. Mircea Vodă, nr. 44, bloc M17, tronsonul III, sectorul 3, Bucureşti, telefon 0374/112.726.

Primăria oraşului Zlatna

auditor, clasa I, gradul profesional principal (concurs organizat de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici)

Condiţii: cel puţin 3 ani vechime în gradul profesional al funcţiei publice din care promovează; cel puţin calificativul «bine» la evaluarea anuală a performanţelor individuale în ultimii 2 ani calendaristici; să nu aibă în cazierul administrativ o sancţiune disciplinară neradiată în condiţiile legii.

Concurs: 30 octombrie 2017, ora 11:00: proba scrisă – sediul Instituţiei Prefectului – judeţul Alba; data și ora interviului vor fi comunicate ulterior.

Relaţii suplimentare la sediul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici din bd. Mircea Vodă, nr. 44, bloc M17, tronsonul III, sectorul 3, Bucureşti, telefon 0374/112.726.

Primăria comunei Galda

auditor, clasa I, grad profesional superior – Compartimentul Audit (concurs organizat de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici)

Condiţii: studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniul ştiinţe economice; vechime în specialitatea studiilor necesare exercitării funcţiei publice: minimum 9 ani.

Termen limită pentru depunerea dosarelor, 27 octombrie.

Concurs: 30 octombrie 2017, ora 11:00: proba scrisă – sediul Instituţiei Prefectului – judeţul Alba; data și ora interviului vor fi comunicate ulterior.

Relaţii suplimentare la sediul Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici din bd. Mircea Vodă, nr. 44, bloc M17, tronsonul III, sectorul 3, Bucureşti, telefon 0374/112.726.

Mai multe detalii despre posturile scoase la concurs le puteţi afla de la fiecare instituţie care organizează procedurile de angajare.

Citește mai departe

ACTUALITATE

Calendar ortodox 2018-2019: Perioadele în care nu se fac NUNŢI. Zilele de post şi cele de sărbători

avatar

Publicat

în

Cei care vor să-şi unească destinele ţin cont, de regulă, şi de perioadele în care preoţii nu oficiază ceremonii religioase pentru căsătorii sau în care nu se fac nunţi. Biserica Ortodoxă a reamintit calendarul cu date importante, pentru anul viitor, dar şi în 2019. De asemenea, sunt stabilite zilele de post, zilele libere şi sărbători.

Anul 2018 – calendar ortodox – nu se fac nunţi:

– în toate zilele de post de peste an

– în zilele Praznicelor împărăteşti şi în ajunul acestora

– în săptămâna lăsatului sec de carne (11 februarie – 17 februarie)

– în Postul Sfintelor Paşti (18 februarie – 8 aprilie)

– în Săptămâna Luminată (9 aprilie – 15 aprilie)

– în Postul Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel (4 iunie – 28 iunie)

– în Postul Adormirii Maicii Domnului (1 august – 15 august)

– în postul Naşterii Domnului (14 noiembrie – 24 decembrie)

– în perioada de la Crăciun până la Bobotează (25 decembrie – 6 ianuarie)

Zile de post si posturi – Calendar Ortodox 2018

Miercurile şi vinerile de peste an, cu excepţia celor cu dezlegare, însemnate cu “harţi”

Ajunul Bobotezei (5 ianuarie)

Tăierea Capului Sfântului Ioan Botezătorul (29 august)

Înălţarea Sfintei Cruci (14 septembrie)

Postul Sfintelor Paşti (19 februarie – 7 aprilie)

Postul Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel (4 iunie – 28 iunie)

Postul Adormirii Maicii Domnului (1 august – 14 august)

Postul Naşterii Domnului (14 noiembrie – 24 decembrie)

Zile în care nu se săvârşeşte Sfânta Liturghie – 2018

Miercuri şi vineri, în săptămâna dinaintea Postului Sfintelor Paşti (4 aprilie şi 6 aprilie)

Luni şi marţi, în prima săptămână a Postului Sfintelor Paşti (9 aprilie şi 10 aprilie)

Vineri, în săptămâna Patimilor (6 aprilie)

Sărbători bisericeşti naţionale – Calendar Ortodox 2018

Înălţarea Domnului – Ziua Eroilor (17 mai)

Sf. Apostol Andrei cel întâi chemat – Ocrotitorul Romaniei (30 noiembrie)

Zile şi sărbători legale în care nu se lucrează – 2018

1 si 2 ianuarie: Anul Nou

8 aprilie şi 9 aprilie, prima şi a doua zi de Paşti

1 mai: ziua internaţională a muncii

27 mai şi 28 mai: prima şi a doua zi de Rusalii

15 august: Adormirea Maicii Domnului

30 noiembrie: Sfântul Andrei

1 decembrie: Ziua Naţională

25 şi 26 decembrie: prima şi a doua zi de Crăciun

Alte zile şi date importante – 2018

Duminică, 17 mai: Ziua Naţionala a Familiei

Duminică, 7 iunie: Ziua mamei şi copilului

1 septembrie: Ziua rugăciunii pentru mediu

13 noiembrie: Ziua Bibliei

Anul 2019 – calendar ortodox – nu se fac nunţi:

– în toate zilele de post de peste an

– în zilele Praznicelor împărăteşti şi în ajunul acestora

– în săptămâna lăsatului sec de carne (3 martie – 9 martie)

– în Postul Sfintelor Paşti (10 martie – 28 aprilie)

– în Săptămâna Luminată (29 aprilie – 5 mai)

– în Postul Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel (24 iunie – 28 iunie)

– în Postul Adormirii Maicii Domnului (1 august – 15 august)

– în postul Naşterii Domnului (14 noiembrie – 24 decembrie)

– în perioada de la Crăciun până la Bobotează (25 decembrie – 6 ianuarie)

Zile de post si posturi – Calendar Ortodox 2019

Miercurile şi vinerile de peste an, cu excepţia celor cu dezlegare, însemnate cu “harţi”

Ajunul Bobotezei (5 ianuarie)

Tăierea Capului Sfântului Ioan Botezătorul (29 august)

Înălţarea Sfintei Cruci (14 septembrie)

Postul Sfintelor Paşti (11 martie – 27 aprilie)

Postul Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel (24 iunie – 28 iunie)

Postul Adormirii Maicii Domnului (1 august – 14 august)

Postul Naşterii Domnului (14 noiembrie – 24 decembrie)

Zile în care nu se săvârşeşte Sfânta Liturghie – 2019

Miercuri şi vineri, în săptămâna dinaintea Postului Sfintelor Paşti (24 aprilie şi 26 aprilie)

Luni şi marţi, în prima săptămână a Postului Sfintelor Paşti (29 aprilie şi 30 aprilie)

Vineri, în săptămâna Patimilor (26 aprilie)

Sărbători bisericeşti naţionale – Calendar Ortodox 2019

Înălţarea Domnului – Ziua Eroilor (6 iunie)

Sf. Apostol Andrei cel întâi chemat – Ocrotitorul Romaniei (30 noiembrie)

Zile şi sărbători legale în care nu se lucrează – 2019

1 si 2 ianuarie: Anul Nou

28 aprilie şi 29 aprilie, prima şi a doua zi de Paşti

1 mai: ziua internaţională a muncii

16 iunie şi 17 iunie: prima şi a doua zi de Rusalii

15 august: Adormirea Maicii Domnului

30 noiembrie: Sfântul Andrei

1 decembrie: Ziua Naţională

25 şi 26 decembrie: prima şi a doua zi de Crăciun

Alte zile şi date importante – 2019

17 mai: Ziua Naţionala a Familiei

7 iunie: Ziua mamei şi copilului

1 septembrie: Ziua rugăciunii pentru mediu

13 noiembrie: Ziua Bibliei

sursa: crestinortodox.ro

 

Citește mai departe

ACTUALITATE

Mai multe străzi noi, din Alba Iulia, primesc nume de la Primărie. Care este zona de încadrare

avatar

Publicat

în

Patru străzi noi din Alba Iulia primesc denumiri de la primărie, astfel încât locuitorii din aceste zone să-şi poată definitiva documentele. Toate sunt încadrate în zona D intravilan a municipiului. Un proiect în acest sens intră la aprobare, în şedinţa Consiliului Local Alba Iulia de joi, 26 octombrie.

Ca urmare a dezvoltării localității și a reglementărilor urbanistice în vigoare care stau la baza realizării zonelor rezidențiale cu locuințe individuale, izolate, cu regim mic de înălțime, au luat amploare construcțiile, cu precădere locuințe familiale, se arată în documentaţia proiectului.

Construcțiile finalizate în număr mare, sunt în prezent locuite. Odată cu acţiunea de construire, s-au conturat străzile aferente cartierelor de locuit. Numărul de cereri pentru atribuire denumiri străzi este solicitat de cetăţeni pentru obţinerea numerelor de casă pentru întocmirea actelor de proprietate şi identitate şi iniţierea procedurilor de dotare cu reţele edilitare (electrice, gaz, apă).

Denumirile de străzi propuse:

Strada Feneşasa – stradă mixtă, având la bază drum de exploatare, din strada Pădurii în strada Tarniţa

Strada Viorilor – stradă mixtă, având la bază drum de exploatare, din strada Bayonne în De 1087

Strada Celestia – stradă privată, din strada Brânduşei, până la limita intravilanului

Strada Rodiei – prelungire pe drumul de exploatare De 749/5/3/2 până în strada Pădurii.

 

Citește mai departe

ACTUALITATE

Peste 70 de maşini date în urmărire în Spaţiul Schengen, găsite în România, într-o săptămână

avatar

Publicat

în

Poliţiştii români şi partenerii de pe teritoriul celorlalte state membre Schengen au depistat, în ultima săptămână, 731 de persoane, 106 autovehicule și 62 de documente ce făceau obiectul unor semnalări introduse în Sistemul Informatic Schengen, transmite IGPR.

În urma schimbului suplimentar de informaţii prin intermediul Biroului SIRENE din cadrul Centrului de Cooperare Poliţienească Internaţională – Inspectoratul General al Poliţiei Române, în perioada 13 – 20 octombrie, au fost localizate, pe teritoriul ţării noastre, 405 persoane care fac obiectul unor semnalări în S.I.S. (Sistemul Informatic Schengen).

Poliţiştii români au pus în aplicare 20 de mandate europene de arestare, au depistat 118 de persoane care erau căutate în vederea participării la o procedură judiciară şi 12 care erau semnalate ca dispărute de partenerii din statele Schengen.

De asemenea, de pe teritoriul României, au fost ridicate 39 de documente, 2 certificate de înmatriculare și au fost identificate 77 de autovehicule ce erau căutate de partenerii din Spaţiul Schengen pentru a fi confiscate sau folosite ca probe în cadrul procedurilor judiciare.

Totodată, 326 de persoane căutate de autorităţile române au fost identificate de partenerii străini pe teritoriul lor, în urma schimbului de informaţii prin intermediul Biroului SIRENE din cadrul Centrului de Cooperare Poliţienească Internaţională – Inspectoratul General al Poliţiei Române.

Dintre acestea, 26 erau urmărite de Poliţia Română, în baza unor mandate europene de arestare, 16 persoane erau căutate pentru participarea la o procedură judiciară, iar alte 3 persoane erau semnalate dispărute de autorităţile române.

Partenerii din statele membre au identificat 29 de autovehicule, 17 documente și 3 certificate de înmatriculare căutate de autorităţile române în vederea indisponibilizării sau pentru a fi folosite ca probe în cadrul procedurilor penale.

România, din punct de vedere al cooperării poliţieneşti, este membru de facto al Spaţiului Schengen din 5 noiembrie 2010.

Biroul SIRENE din cadrul Centrului de Cooperare Poliţienească Internaţională al Inspectoratul General al Poliţiei Române a fost inaugurat în 16 septembrie 2010.

Pentru a asigura un flux continuu de date şi informaţii, Biroul Sirene funcţionează 24/7, având acces permanent la datele operative ale Poliţiei Române, Poliţiei de Frontieră Române, Oficiului Român de Imigrări etc..

Sistemul informatic SIRENE este destinat stocării informaţiilor de către autorităţile române şi schimbului de date între acestea şi sistemul comun european de urmărire poliţienească transfrontalieră, respectiv S.I.S. (Sistemul Informatic Schengen), un element determinant pentru procesul de aderare a României la spaţiul Schengen.

S.I.S. conţine date minime despre persoanele sau bunurile urmărite în cadrul unei proceduri judiciare, iar datele şi informaţiile suplimentare ce pot conduce la localizarea acestora sunt obţinute prin intermediul Birourilor SIRENE constituite la nivelul fiecărui stat membru Schengen.

România s-a conectat la SIS în octombrie 2010, prin intermediul SISone4ALL, o soluţie tehnică intermediară dezvoltată de Portugalia. Cu ocazia vizitei de evaluare Schengen în domeniul SIS/SIRENE din decembrie 2010, experţii europeni au concluzionat că România respectă standardele Schengen pentru utilizarea SIS.

De la data de 9 aprilie 2013, autorităţile române sunt conectate la Sistemul de Informaţii Schengen de a doua generaţie (SIS II). Astfel, acest sistem a devenit funcţional şi în România la fel ca şi în cele 26 de state membre Schengen, fiind utilizat în activitatea zilnică a autorităţilor de aplicare a legii.

 

Citește mai departe

ACTUALITATE

ELECTRICA: Întreruperi de curent programate în judeţul Alba, pentru săptămâna 23-26 octombrie

avatar

Publicat

în

Electrica anunţă întreruperi programate în alimentarea cu energie în judeţul Alba, în perioada 23-26 octombrie, din cauza lucrărilor de întreţinere a reţelei.

Sunt vizate mai multe localităţi aparţinătoare comunelor Albac, Scărişoara, Săliştea, Vadu Moţilor, Arieşeni.

În funcţie de condiţiile meteo, lucrările ar putea fi reprogramate.

Luni, 24 octombrie

Orele 8.00-16.00 Albac, După Pleşe (strada Principală), Pleşeşti (strada Principală)

Orele 8.00-16.00 Săliştea – Tărtaria, strada Bisericii, strada Doba, Gruieţi, Principală (parţial), Roşia

Ora 8.00-16.00 Scărişoara, strada Principală

Orele 8.00-16.00 Vadu Moţilor, Popeştii de Sus, strada Principală

Marţi, 25 octombrie

Orele 8.00-16.00 Gârda de Sus, strada Principală

Orele 8.00-16.00 Arieşeni, Dealu Bajului (strada Principală), Fata Cristesei (strada Principală), Pantesti (strada Principală), Patrahaiteşti (strada Principală), Poieniţa (strada Principală), Ştei (strada Principală), Buciniş (strada Principală)

Miercuri, 26 octombrie

Orele 8.00-16.00 Arieşeni, satele Bubeşti (strada Principală), Cobleş (strada Principală), Galbena (strada Principală), Izlaz (strada Principală)

Joi, 26 octombrie

Orele 8.00-16.00 Albac, satele Fata (strada Principală), Pleşeşti (strada Principală)

Orele 8.00-16.00 Albac, Avrămeşti, strada Principală

Citește mai departe

ACTUALITATE

ORA de IARNĂ 2017: Ceasurile se dau înapoi cu o oră, săptămâna viitoare

avatar

Publicat

în

Săptămâna viitoare, ora oficială se schimbă, ceasurile fiind date înapoi cu o oră. Se face trecerea la ora de iarnă.

Modificarea va fi în noaptea dintre 28 și 29 octombrie 2017 (ultima duminică din luna octombrie). Ora 4.00 a dimineţii de 29 octombrie 2017 devine ora 3.00. Vom dormi mai mult, iar duminica viitoare va fi cea mai lungă zi din an.

Odată cu modificarea orei, diferența față de timpul universal (GMT) va fi de două ore. În restul anului, diferența orară față de ora meridianului Greenwich (GMT) este de trei ore.

România se află în fusul orar 2, iar Timpul Legal Român se aplică din ultima duminică a lunii octombrie până în ultima duminică a lunii martie 2018, când România va trece la ora de vară, iar diferenţa faţă de timpul universal (UTC) va fi de trei ore.

Trecerea la ora Europei Orientale, ora oficială de iarnă, nu va modifica mersul trenurilor în vigoare.

De ce se schimbă ora

Conform Convenţiei fusurilor orare, ceasornicele arată pentru fiecare punct de pe Pământ acelaşi minut şi aceeaşi secundă, iar diferenţele dintre ore sunt date de faptul că la fiecare 15 grade longitudine apare o oră în plus. Numerotarea acestor fusuri începe de la meridianul de origine, care trece prin localitatea Greenwich (Marea Britanie), în sens pozitiv către est. Astfel, pentru Europa, ora Europei Occidentale este ora fusului 0, a Europei Centrale – ora fusului 1 şi a Europei Orientale – ora fusului 2.

România se afla în fusul orar 2, iar perioada dintre lunile octombrie şi martie (cea a lunilor de iarnă) este denumită „timpul legal român”.

Convenţia a fost semnată de România în 1979, iar în 1997, prin ordonanţă guvernamentală, orarul de vară a fost din nou corelat cu cel practicat în ţările Uniunii Europene.

În 1996, ţinând cont de avantajele decalării orarului cu o oră, vara, pentru a profita la maximum de orele de lumină, acest orar a fost prelungit în Europa cu încă o lună.

România a instaurat acest sistem al orei de vară în 1932. Pe atunci, ora se schimba în prima duminică a lunii aprilie, respectiv în prima duminică a lunii octombrie. Această practică a rămas valabilă până în 1943, când legea trecerii la ora de vară nu a mai fost în vigoare. De abia după 36 de ani, în 1979, s-a revenit la acest procedeu.

Cum ne poate afecta

Adaptarea la ora de iarnă nu este prea uşoară, spun psihologii. Schimbarea creează senzaţia de oboseală şi irascibilitate, accentuează stările de depresie sau creşte stresul şi anxietatea din cauza întunericului şi a frigului. Persoanele cărora le place rutina sunt cele mai stresate, pentru că trecerea la ora de iarnă le dă peste cap obiceiurile zilnice.

Pentru a contracara efectele trecerii la ora de iarnă, medicii recomandă ca în următoarele săptămâni somnul să înceapă cu o oră mai devreme.

sursă: digi24.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

Investiţie de peste 7 milioane lei, la Sebeş, pentru modernizarea unor străzi din oraş

avatar

Publicat

în

Peste 7 milioane de lei vor fi investite la Sebeş, pentru modernizarea a opt străzi din municipiu. Lucrările vor fi la carosabilul rutier şi trotuare.

Documentaţiile tehnice au fost prezentate vineri, în dezbatere publică.

Intervenţiile sunt planificate pentru următoarele străzi, în zona de sud-est a Sebeșului: strada Orizontului, strada Zorii Noi, strada Câmpului, strada Macului, strada Izvorului, strada Luncii și strada Cloșca. Acestea însumează o lungime de 2.092 metri.

De asemenea, a fost prezentată și documentația aferentă străzii Depozitelor, în lungime de 257 metri. Acum, strada este asfaltată pe primii aproximativ 100 de metri, iar pe restul de 157 metri, sistemul rutier este compus dintr-o pietruire degradată. Valoarea investiției: peste 2 milioane de lei.

Informaţiile au fost făcute publice de către primarul Dorin Nistor.

sursa: Facebook

Citește mai departe

ACTUALITATE

Cum se calculează pensia. Explicaţii pentru beneficiari, de la Casa de Pensii

avatar

Publicat

în

Cuantumul pensiei se determină prin înmulţirea punctajului mediu anual realizat de asigurat cu valoarea unui punct de pensie. Punctajul mediu anual realizat de asigurat se determină prin împărţirea numărului de puncte rezultat din însumarea punctajelor anuale ale asiguratului la numărul de ani corespunzător stagiului complet de cotizare.

Potrivit Casei de Pensii, în cazul persoanelor care realizează stagii de cotizare în mai multe situaţii, pentru care legea prevede stagii complete de cotizare diferite, punctajul mediu anual se determină prin însumarea punctajelor medii anuale calculate corespunzător stagiilor complete de cotizare prevăzute de lege, pentru fiecare dintre situaţiile respective.

Punctajul anual al asiguratului se determină prin împărţirea la 12 a sumei punctajelor lunare realizate în anul calendaristic respectiv.

Punctajul lunar se calculează prin raportarea câştigului salarial brut/solda brută sau, după caz, a venitului lunar asigurat, care a constituit baza de calcul a contribuţiei de asigurări sociale, la câştigul salarial mediu brut din luna respectivă, comunicat de Institutul Naţional de Statistică.

În situaţia asiguratului care contribuie la un fond de pensii administrat privat, punctajul lunar stabilit în condiţiile legii se corectează cu raportul dintre contribuţia datorată la sistemul public de pensii şi contribuţia prevăzută de lege pentru condiţii normale de lucru.

Pentru lunile pentru care Institutul Naţional de Statistică încă nu a comunicat câştigul salarial mediu brut se utilizează, pentru întreaga lună, ultimul câştig salarial mediu brut comunicat.

Pentru perioadele asimilate, la determinarea punctajului lunar al asiguratului se utilizează: a) cuantumul pensiei de invaliditate, în situaţia in care persoana a beneficiat de pensie de invaliditate.; b) 25% din câştigul salarial mediu brut lunar din perioadele respective, în situaţiile in care persoana : a urmat cursurile de zi ale învăţământului universitar, organizat potrivit legii, pe durata normală a studiilor respective, cu condiţia absolvirii acestora cu diplomă; a satisfăcut serviciul militar ca militar în termen sau militar cu termen redus, pe durata legal stabilită, a fost concentrat, mobilizat sau în prizonierat; a beneficiat, începând cu data de 1 ianuarie 2006, de concediu pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau, în cazul copilului cu handicap, de până la 3 ani; a fost elev al unei şcoli militare/şcoli de agenţi de poliţie sau student al unei instituţii de învăţământ din sistemul de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională pentru formarea cadrelor militare, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare, cu excepţia liceului militar. c) cuantumul indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă, în situaţiile in care persoana a beneficiat, începând cu data de 1 ianuarie 2005, de concediu pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de accident de muncă şi boli profesionale;

Pentru asiguraţii care au realizat stagiul minim de cotizare şi care contribuie la sistemul public de pensii după împlinirea vârstei standard de pensionare prevăzută în anexa nr. 5, punctajul lunar realizat în perioada respectivă se majorează cu 0,5%.

Majorarea punctajului lunar nu se acordă pentru perioadele în care se cumulează pensia cu venituri de natură salarială. Persoanele care au desfăşurat activităţi în locuri de muncă încadrate în grupele I şi a II-a de muncă, potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, cele care au desfăşurat activităţi în locuri de muncă încadrate în condiţii deosebite, condiţii speciale sau alte condiţii de muncă, potrivit legii, beneficiază de majorarea punctajelor lunare realizate în perioadele respective, după cum urmează: a) cu 25% pentru perioadele în care au desfăşurat activităţi în locuri încadrate în grupa a II-a de muncă, potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, sau în locuri de muncă încadrate în condiţii deosebite, potrivit legii; b) cu 50% pentru perioadele în care au desfăşurat activităţi în locuri încadrate în grupa I de muncă, potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, sau în locuri de muncă încadrate în condiţii speciale, potrivit legii; c) cu 50% pentru perioadele în care au desfăşurat activităţi în locuri încadrate în alte condiţii de muncă, potrivit legii.

La determinarea punctajelor lunare, pentru perioadele anterioare datei de 1 aprilie2001, se utilizează salariile brute sau nete, după caz, în conformitate cu modul de înscriere a acestora în carnetul de muncă, astfel: La determinarea punctajelor lunare, pe lângă salariile tarifare de incadrare se au în vedere şi sporurile cu caracter permanent care, după data de 1 aprilie 1992, au făcut parte din baza de calcul a pensiilor conform legislaţiei anterioare şi care sunt înscrise în carnetul de muncă sau sunt dovedite cu adeverinţe eliberate de unităţi, conform legislaţiei în vigoare. Sporul de vechime care se utilizează la stabilirea punctajelor lunare este următorul: a) perioada 1 martie 1970-1 septembrie 1983: – 3% pentru o vechime în muncă totală cuprinsă între 5-10 ani; – 5% pentru o vechime în muncă totală cuprinsă între 10-15 ani; – 7% pentru o vechime în muncă totală cuprinsă între 15-20 ani; – 10% pentru o vechime în muncă totală de peste 20 de ani; b) perioada 1 septembrie 1983-1 aprilie 1992: – 3% pentru o vechime în muncă totală cuprinsă între 3-5 ani; – 6% pentru o vechime în muncă totală cuprinsă între 5-10 ani; – 9% pentru o vechime în muncă totală cuprinsă între 10-15 ani; – 12% pentru o vechime în muncă totală cuprinsă între 15-20 ani; – 15% pentru o vechime în muncă totală de peste 20 de ani. Pentru perioadele de după 1 aprilie 1992, sporul de vechime utilizat la stabilirea punctajelor lunare este cel înscris în carnetul de muncă sau în alte acte doveditoare. Sporurile cu caracter permanent care se pot valorifica la stabilirea şi/sau recalcularea drepturilor de pensie sunt cele prevăzute în anexa nr. 15 la Normele metodologice.

Adeverinţa prin care se dovedesc aceste sporuri va cuprinde obligatoriu cel puţin următoarele elemente: a) denumirea angajatorului; b) datele de identificare a persoanei; c) perioada în care s-a desfăşurat activitatea, cu indicarea datei de începere şi de încetare a acesteia; d) funcţia, meseria sau specialitatea exercitată; e) denumirea sporurilor, procentul sau suma acordată; f) perioada în care a primit sporul şi temeiul în baza căruia s-a acordat. Adeverinţele vor avea număr şi dată de înregistrare, ştampila unităţii emitente, precum şi semnătura celui care angajează unitatea sau a persoanei delegate în acest sens de conducerea unităţii.

La determinarea punctajelor lunare, pentru perioada cuprinsă între 1 aprilie 2001 şi data intrării în vigoare a Legii 263/2010, se utilizează venitul brut lunar realizat care a constituit, conform legii, baza de calcul a contribuţiei individuale de asigurări sociale, aşa cum acesta a fost înscris în declaraţia privind evidenţa nominală a asiguraţilor şi a obligaţiilor de plată către bugetul asigurărilor sociale de stat sau, după caz, în declaraţia de asigurare sau în contractul de asigurare socială.

Asiguraţii care au contribuit la Fondul pentru pensia suplimentară cu 2%, 3%, respectiv 5%, beneficiază de o creştere a punctajului, determinat prin aplicarea următoarelor procente la punctajele lunare realizate în aceste perioade, astfel: a) 16% pentru perioada 1 ianuarie 1967-1 ianuarie 1973; b) 13% pentru perioada 1 ianuarie 1973-1 ianuarie 1978; c) 14% pentru perioada 1 ianuarie 1978-1 iulie 1986; d) 21% pentru perioada 1 iulie 1986-1 noiembrie 1990; e) 15% pentru perioada 1 noiembrie 1990-1 aprilie 1991; f) 14% pentru perioada 1 aprilie 1991-1 aprilie 1992; g) 13% pentru perioada 1 aprilie 1992-1 ianuarie 1999; h) 22% pentru perioada 1 ianuarie 1999-1 februarie 1999; i) 17% pentru perioada de după 1 februarie 1999.

Asiguraţii care au contribuit cu 4% la Fondul pentru pensia suplimentară beneficiază de o creştere a punctajului, determinat prin aplicarea următoarelor procente la punctajele lunare realizate în aceste perioade, astfel: a) 26% pentru perioada 1 iulie 1977-1 ianuarie 1978; b) 28% pentru perioada 1 ianuarie 1978-1 iulie 1986. La data intrării în vigoare a legii, valoarea punctului de pensie este de 732,8 lei.

Valoarea punctului de pensie se majorează anual cu 100% din rata inflaţiei, la care se adaugă 50% din creşterea reală a câştigului salarial mediu brut, realizat pe anul precedent. În situaţia în care unul dintre indicatorii prevăzuţi mai sus, realizaţi pe anul precedent, are valoare negativă, la stabilirea valorii punctului de pensie se utilizează indicatorul cu valoare pozitivă. În situaţia în care indicatorii prevăzuţi mai sus , realizaţi pe anul precedent, au valori negative, se păstrează ultima valoare a punctului de pensie.

Începând cu anul 2021, valoarea punctului de pensie se majorează anual cu 100% din rata inflaţiei, la care se adaugă 45% din creşterea reală a salariului mediu brut, realizate pe anul precedent. Procentul din creşterea reală a salariului mediu brut, luat în considerare la majorarea anuală a valorii punctului de pensie, se reduce gradual cu câte 5% în fiecare an. Începând cu anul 2030, valoarea punctului de pensie se majorează anual cu 100% din rata inflaţiei realizată pe anul precedent. Prevederile referitoare la majorarea valorii punctului de pensie se aplică începând cu 01.01.2012.

sursă: realitatea.net

Citește mai departe

ACTUALITATE

VACANŢĂ pentru elevii din clasele primare şi preşcolari, din 28 octombrie. Noutăţi de anul viitor

avatar

Publicat

în

De sâmbăta viitoare, 28 octombrie, elevii din clasele primare şi preşcolarii intră într-o vacanţă de o săptămână, prima din acest an şcolar. Vor reveni la şcoală şi grădiniţă, pe 6 noiembrie.

Pentru ceilalţi elevi, următoarea vacanţă este cea de iarnă, ce începe în 23 decembrie. Vor reîncepe cursurile abia anul viitor, în 14 ianuarie.

Reamintim că anul şcolar 2017-2018 are 35 de săptămâni de școală. Față de anul școlar trecut, Ministerul Educatiei a stabilit și câteva noutăți. Astfel, absolvenții de liceu vor susține probele orale ale examenului de Bacalaureat, în timpul semestrului al II-lea, în luna februarie, iar profesorii vor putea corecta de acasă, online, lucrările candidaților la Evaluarea Națională și Bacalaureat.

Dincolo de noutăți, multe dintre probleme rămân aceleași: profesori slab pregătiți, programe școlare învechite și necorelate cu piața muncii, iar unii elevi nu au avut toate manualele pe bănci.

Structura anului școlar 2017-2018:

Semestrul I (11 septembrie 2017 – 2 februarie 2018)

Vacanţă preşcolari şi elevi clase primare: 28 octombrie – 5 noiembrie

Vacanța de iarnă: 23 decembrie 2017 – 14 ianuarie 2018

Vacanța intersemestrială: 3 – 11 februarie 2018

Semestrul al II-lea (12 februarie 2018 – 15 iunie 2018)

Vacanța de primăvară: 31 martie – 10 aprilie 2018

Vacanța de vară: 16 iunie – 9 septembrie 2018

Pentru clasele terminale din învățământul liceal, anul școlar se încheie în data de 25 mai 2018, iar pentru clasa a VIII-a, în data de 8 iunie 2018.

Programul național „Școala altfel” are o durată de 5 zile consecutive lucrătoare în timpul anului școlar și poate fi derulat în perioada 2 octombrie 2017 – 31 mai 2018 pe baza unei planificări ce rămâne la decizia școlilor. Desfășurarea programului „Școala altfel” nu coincide cu perioada alocată susținerii tezelor semestriale.

Noutăți:

– probele orale ale examenului de Bacalaureat se vor desfășura în februarie, în timpul anului școlar.

Citește și SCHIMBĂRI la BACALAUREAT 2018: Probele orale pentru prima sesiune vor avea loc în februarie, iar examenele scrise încep în 25 iunie. Vezi CALENDARUL

– lucrările examenelor naționale vor fi corectate online, acasă sau în centrul de corectare, de către profesori, potrivit Ministerul Educației Naționale.

Citește și Schimbări majore la examenele de Bacalaureat şi Evaluare Naţională: Lucrările scrise, corectate online

CALENDAR Bacalaureat 2018

Prima sesiune a examenului de Bacalaureat 2018 (iunie – iulie):

29 ianuarie – 2 februarie: înscrierea candidaților

25 mai – încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a / a XIII-a

12-13 februarie – evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A

14-15 februarie: evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B

16, 19-20 februarie: evaluarea competențelor digitale – proba D

21-22 februarie: evaluarea competențelor lingvistice într-o limba de circulație internațională – proba C

25 iunie: limba și literatura română – proba Ea) – proba scrisă

26 iunie: limba și literatura maternă – proba Eb) – proba scrisă

27 iunie: proba obligatorie a profilului – proba Ec) – proba scrisă

28 iunie: proba la alegere a profilului și specializării – proba Ed) – proba scrisă

4 iulie: afișarea primelor rezultate (până la ora 12:00) și depunerea contestațiilor (orele 12:00 – 16:00)

5-8 iulie: rezolvarea contestațiilor

9 iulie: afișarea rezultatelor finale

A doua sesiune a examenului de Bacalaureat 2018 (august – septembrie) are următoarea structură:

10 – 13 iulie: înscrierea candidaților

27 iulie: înscrierea candidaților care au promovat examenele de corigențe

20 august: limba și literatura română – proba Ea) – proba scrisă

21 august: limba și literatura maternă – proba Eb) – proba scrisă

22 august: proba obligatorie a profilului – proba Ec) – proba scrisă

23 august: proba la alegere a profilului și specializării – proba Ed) – proba scrisă

24 și 27 august: evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A

28 august: evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B

29-30 august: evaluarea competențelor digitale – proba D

30-31 august: evaluarea competențelor lingvistice într-o limba de circulație internațională -proba C

1 septembrie: afișarea primelor rezultate (până la ora 12:00) și depunerea contestațiilor (orele 12:00 – 16:00)

2 – 5 septembrie: rezolvarea contestațiilor

6 septembrie: afișarea rezultatelor finale.

CALENDAR Evaluarea Națională 2018

11 iunie 2018 – prima proba scrisă limba și literatura română

13 iunie – proba scrisă la matematică

14 iunie – proba la limba și literatura maternă

19 iunie (până la ora 12:00) – Afișarea primelor rezultate. Subsecvent, în aceeași zi, intervalul orar 14:00 – 19:00 este rezervat înregistrării contestațiilor.

20 – 22 iunie – soluționarea contestațiilor.

23 iunie – afișarea rezultatelor finale.

Înscrierea absolventilor clasei a VIII-a în vederea participării la Evaluarea Națională se face în perioada 4 – 8 iunie 2018. Conform ordinului de ministru privind structura anului școlar 2017 – 2018, cursurile școlare pentru clasa a VIII-a se vor finaliza vineri, 8 iunie 2018.

sursă: hotnews.ro

Citește mai departe

ACTUALITATE

O nouă PROBĂ OBLIGATORIE la BACALAUREAT. Care sunt propunerile

avatar

Publicat

în

O propunere legislativă vizează introducerea unei probe sportive obligatorii la Bacalaureat şi creşterea numărului de ore de sport în fiecare ciclu de învăţământ. A fost iniţiată consultare publică la nivel naţional, pe această temă.

Proiectul este demarat de secretarul Comisiei pentru Învăţământ a Camerei Deputaţilor, Mihaela Huncă. Se referă la „creşterea numărului de ore de educaţie fizică şi sport în fiecare ciclu de învăţământ şi introducerea probei practice de evaluare a competenţelor motrice ca disciplină obligatorie a examenului de bacalaureat, în vederea dezvoltării sportului de masă”.

Într-un comunicat, precizează că, în noua abordare legislativă se prevede majorarea timpului alocat activităţilor sportive la nivelul învăţământului preuniversitar şi universitar, precum şi diversificarea acestora pentru toţi copiii şi tinerii din România care urmează o formă de învăţământ.

Iniţiativa legislativă are în vedere promovarea unei strategii pentru dezvoltarea sportului de masă şi pentru a determina tinerii să se implice în activităţi sportive, se arată în comunicatul citat, unde se menţionează, de asemenea, şi faptul că majorarea numărului de ore de sport la toate nivelurile de învăţământ din România va contribui la creşterea bazei de selecţie pentru sportul de performanţă.

La consultări sunt invitaţi sportivi de performanţă, membrii Comitetului Executiv al COSR, preşedinţi ai federaţiilor sportive naţionale, reprezentanţi ai organizaţiilor de părinţi şi elevi, ai asociaţiilor şi fundaţiilor care promovează activităţile sportive, profesori universitari şi specialişti în diferite ramuri sportive, conducerile Ministerului Educaţiei Naţionale, Ministerului Tineretului şi Sportului, Ministerului Sănătăţii, Ministerului Apărării şi reprezentanţi ai societăţii civile.

Evenimentul este organizat, potrivit sursei citate, cu sprijinul Comitetului Olimpic şi Sportiv Român şi va avea loc luni, 23 octombrie 2017, începând cu ora 17.00, în Amfiteatrul din sediul central al Comitetului Olimpic şi Sportiv Român.

sursă: realitatea.net

Citește mai departe

Copyright © 2017 Alba24.ro powered by Independent Media & More