Connect with us
Publicitate

ADMINISTRATIE

Încă o veste bună pentru bugetari. O parte dintre angajaţii de la Stat vor primi sporuri până la 75%

Publicat

bani

Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene a pus în dezbatere un proiect ce clarifică regulile privind acordarea de sporuri la salarii, pentru bugetari. În unele cazuri, acestea ajung până la 75%.

Acest supliment de venituri, de 75% din salarii, va reveni, pentru muncă în condiţii deosebit de periculoase, angajaţilor din instituţiile publice sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor.

Vezi și Guvernul vrea să taie o parte din sporurile angajaților de la stat. Cîțu: Am descoperit sporuri despre care nu știam că există

În documentaţia proiectului se precizează că vor beneficia de sporuri atât funcţionarii publici, cât şi personalul contractual.

„Pentru a acoperi toate categoriile de personal prevăzute în familia ocupaţională de funcţii bugetare <Administraţie>, a fost elaborat proiectul de hotărâre a Guvernului pentru aprobarea Regulamentului privind stabilirea locurilor de muncă, a categoriilor de personal, mărimea concretă a sporurilor pentru condiţii de muncă, precum şi condiţiile de acordare a acestora pentru familia ocupaţională de funcţii bugetare <Administraţie> din administraţia publică centrală”, se arată în nota de fundamentare.

Sporurile la salarii pentru bugetari, în acest caz, se acordă pentru: condiţii periculoase sau vătămătoare, condiţii deosebite de muncă vătămătoare sau periculoase, condiţii deosebit de periculoase, de izolare şi pentru condiţii deosebite de muncă reprezentate de izolare.

„Ca urmare, în baza stabilirii locurilor de muncă în condiţii periculoase sau vătămătoare, a fost prevăzută mărimea concretă a sporului, pentru egalitate de tratament, similar personalului din administraţia publică locală. De asemenea, s-a instituit obligativitatea de acordare a acestor sporuri exclusiv pentru acele posturi ori categorii de personal pentru care activitatea se desfăşoară în locuri de muncă care nu se încadrează în cele definite la art. 5 lit. k) din Legea securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006 şi care îndeplinesc cerinţele prevăzute de această lege, precum şi de legislaţia subsecventă acesteia. Conform art. 37 din Legea nr. 188/1999 privind statutul funcţionarilor publici, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, autorităţile şi instituţiile publice, inclusiv cele din administraţia publică locală, au obligaţia să asigure funcţionarilor publici şi personalului contractual, condiţii normale de muncă şi igienă, de natură să le ocrotească sănătatea şi integritatea fizică şi psihică”, potrivit documentaţiei de proiect.

Stabilirea şi acordarea sporului pentru condiţii de muncă se realizează, potrivit proiectului, doar în situaţiile în care autorităţile şi instituţiile publice din administraţia publică se află, din motive obiective, în imposibilitatea de a-şi respecta această obligaţie, iar orice modificare în sens pozitiv a caracteristicilor de mediu duce în mod justificat la încetarea acordării compensării materiale asociate gradului de risc.

„Ca urmare, drepturile salariale şi de natură salarială ce au la bază desfăşurarea de activităţi profesionale în orice ale condiţii decât cele prezumate a ocroti sănătatea şi integritatea fizică şi psihică a angajaţilor se acordă cu titlu de compensare materială a riscurilor la care persoanele vizate se supun prin desfăşurarea activităţii în astfel de condiţii, recunoscute potrivit buletinelor de determinare sau, după caz, de expertizare a locurilor de muncă, eliberate de compartimentele de specialitate din cadrul direcţiilor de sănătate publică”, se mai arată în actul normativ.

Diferenţierea sporului se face în funcţie de următorii factori de risc:

– existența factorilor nocivi şi mecanismul de acţiune a acestora asupra organismului;

– intensitatea de acţiune a factorilor nocivi sau asocierea acestor factori;

– durata de expunere la acţiunea factorilor nocivi;

– existenţa unor condiţii de muncă ce implică o suprasolicitare nervoasă, care determină un risc de îmbolnăvire sau de accidentare;

– structura şi nivelul morbidităţii în raport cu specificul locului de muncă.

Mărimea concretă a sporului pentru condiţii periculoase sau vătămătoare de muncă, potrivit proiectului, este următoarea:

– spor de până la 15% din salariul de bază pentru personalul care îşi desfăşoară activitatea sub influenţa a 4 factori de risc din cei prevăzuți mai sus;

– spor de până la 10% din salariul de bază pentru personalul care îşi desfăşoară activitatea sub influenta a 3 factori de risc din cei prevăzuți mai sus;

– spor de până la 5% din salariul de bază pentru personalul care îşi desfăşoară activitatea sub influenţa a 2 factori de risc din cei prevăzuți mai sus.

La stabilirea sporului pentru condiţii de muncă, pentru a nu afecta echilibrele bugetare, a fost introdusă condiţia de a se respecta încadrarea în sumele prevăzute pentru cheltuieli de personal din bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat.

De asemenea, personalul din instituţiile publice sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor care este încadrat şi îşi desfăşoară activitatea în specialitatea funcţiilor specifice beneficiază şi de următoarele categorii de sporuri:

– spor pentru condiţii deosebite de muncă vătămătoare/periculoase – de până la 35%;

– sporul pentru condiţii deosebit de periculoase – de până la 75%.

Cuantumul sporurilor de mai sus se aprobă prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, cu consultarea sindicatelor sau, după caz, a reprezentanţilor salariaţilor, în limita prevederilor prezentului Regulamentul, având la bază buletinele de determinare sau, după caz, expertizare, emise de către autorităţile abilitate în acest sens.

„Sporul de izolare şi pentru condiţii deosebite de muncă reprezentate de izolare datorată activităţii desfăşurate în localităţi amplasate la altitudine, care au căi de acces dificile sau unde atragerea personalului se face cu dificultate, în punctele de frontieră amplasate în afara localităţilor sau de activitatea desfăşurată în condiţii de radiaţii şi altele asemenea stabilite de ordonatorul principal de credite, cu consultarea sindicatelor – de până la 20%”, potrivit proiectului.

Personalul din cadrul Administraţiei Rezervaţiei Biosferei „Delta Dunării” şi comisariatul Rezervaţiei Biosferei „Delta Dunării“ din cadrul Gărzii Naţionale de Mediu, care îşi desfăşoară activitatea în teritoriul rezervaţiei, beneficiază de un spor de izolare de până la 20% din salariul de bază, care nu se ia în calcul la limita sporurilor prevăzută la art. 25 din Legea-cadru nr. 153/2017.  Acest spor se acordă proporţional cu timpul lucrat în rezervaţie.

De asemenea, pentru personalul Consiliului Concurenţei,  în cazul condiţiilor de muncă vătămătoare, se acordă un spor de până la 15% din salariul de bază, corespunzător cu timpul efectiv lucrat în aceste condiţii, iar locurile de muncă, categoriile de personal şi condiţiile de acordare a sporului se aprobă de ordonatorul principal de credite, având la bază buletinele de determinare sau, după caz, expertizare, emise de către autorităţile abilitate în acest sens.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







Dacă ți-a plăcut articolul:


ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate



Parteneri: Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro. Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax