Contacteaza-ne si pe

ACTUALITATE

Procedura de inspecţie privind decontul cu sumă negativă de TVA, modificată de ANAF. Care sunt noutăţile

Publicat

plata tvaÎn vederea rambursării TVA, decontul cu sumă negativă va presupune o procedură de inspecţie modificată, la fel ca şi formularistica necesară. Din 13 aprilie, prin publicarea în Monitorul Oficial nr. 262/2017, este în vigoare OPANAF nr. 1232/2017 privind modificarea şi completarea OPANAF nr. 3699/2015 pentru aprobarea Procedurii de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare şi pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare.

Reglementarea dată de art.169 din Codul de procedură fiscală prevede rambursarea solicitată prin deconturile cu sumă negativă de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare.

Procedura ANAF urmăreşte ca, dacă există un risc pentru o rambursare de TVA necuvenită, solicitările de rambursare ale persoanelor impozabile să se soluționeze după efectuarea inspecției fiscale anticipate.

În plus, mai există şi baza de date speciale privind persoanele impozabile pentru care organele fiscale au stabilit risc fiscal.

Ordinul preşedintelui ANAF nr. 3699/2015 prevede că în această bază de date specială sunt înscrise persoanele impozabile despre care organele de inspecţie fiscală sau organele cu atribuţii de administrare fiscală au informaţii că prezintă un risc fiscal mare pentru rambursarea TVA.

Ordinul de modificare a reglementării amintite are în vedere necesitatea ca baza de date specială să cuprindă informații privind existenţa unui risc fiscal cu privire la rambursarea de TVA, transmise de structurile cu atribuții de inspecție fiscală, de administrare fiscală, Direcţia generală juridică sau structurile juridice teritoriale şi Direcţia generală antifraudă fiscală.

Având în vedere că, pentru decontul care prezintă un risc fiscal mare, rambursarea se efectuează în urma unei inspecţii fiscale şi că alineatul (9) al art.169 din Codul de procedură fiscală, prevede că: „(9) În cazul inspecţiei fiscale anticipate, efectuate pentru soluţionarea deconturilor cu sumă negativă de TVA, prin excepţie de la prevederile art. 117, perioada supusă inspecţiei fiscale va cuprinde exclusiv perioadele fiscale în care s-au derulat operaţiunile care au generat soldul sumei negative a taxei…”, s-a considerat necesar ca, pornind de la informaţiile cuprinse în baza de date specială, să se efectueze o analiză distinctă, pentru a se stabili dacă, într-adevăr pentru decontul respectiv, există riscul unei rambursări necuvenite.

Analiza se va efectua pornind de la informaţiile care au condus la înscrierea persoanei impozabile în baza de date specială, raportate la soldul sumei negative solicitat la rambursare şi având în vedere orice alte informaţii relevante care pot configura sau nu existenţa unui risc fiscal constând într-o rambursare necuvenită, risc ce poate fi verificat şi identificat de către organele de inspecţie fiscală în cadrul unei acţiuni de inspecţie.

Totodată, pentru a asigura aplicarea unitară a Procedurii de soluţionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare, sunt prevăzute, expres, atât situaţiile sau motivele care stau la baza stabilirii riscului fiscal pentru persoanele impozabile şi, implicit, pentru înscrierea în baza de date specială, cât și situaţiile/motivele pe baza cărora organele fiscale pot radia din această bază de date persoanele impozabile.

Reţinem din recentul ordin al Preşedintelului ANAF:

  • Deconturile cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare depuse de persoanele impozabile care au fapte de natura infracţiunilor înscrise în cazierul fiscal se încadrează la risc fiscal mare şi se soluţionează conform prevederilor pct. 34.(1)-34.(5).
  • Compartimentul de specialitate verifică, prin accesarea bazei de date speciale, pentru fiecare decont cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare supus procedurii, dacă persoana impozabilă este înscrisă în baza de date menţionată.
  • Deconturile cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare depuse de persoanele impozabile care nu au fapte de natura infracţiunilor înscrise în cazierul fiscal şi nici nu au fost identificate în baza de date specială, prin care se solicită rambursarea unei sume de până la 45.000 lei, se încadrează la risc fiscal mic.
  • Baza de date specială conţine informaţii privind denumirea/numele şi prenumele persoanei impozabile înregistrate în scopuri de TVA, codul de înregistrare în scopuri de TVA, numărul şi data referatului prin care s-a propus înscrierea în baza de date specială, structura din cadrul organului fiscal care a făcut propunerea, motivele care au stat la baza înscrierii în baza de date, numărul şi data referatului prin care s-a propus menţinerea în baza de date, motivele care au stat la baza menţinerii în baza de date, numărul şi data referatului prin care s-a propus radierea din baza de date, structura care a făcut propunerea, motivele care au stat la baza radierii, după caz.
  • De îndată ce structurile cu atribuţii de inspecţie fiscală, de administrare fiscală, Direcţia generală juridică sau structurile juridice teritoriale, Direcţia generală antifraudă fiscală deţin informaţii relevante, vor înştiinţa despre acest fapt compartimentul de specialitate. În acest sens se întocmeşte un referat motivat, prin care se propune înscrierea persoanei impozabile în baza de date specială, aprobat de coordonatorul structurii care face propunerea. Persoanele impozabile pentru care se primesc referate vor fi înscrise de către compartimentul de specialitate în baza de date specială.

Referatele se întocmesc numai dacă cuprind cel puţin unul dintre elementele următoare:

  • operaţiunile/tranzacţiile efectuate în scopul sustragerii de la îndeplinirea obligaţiilor fiscale din punctul de vedere al taxei pe valoarea adăugată;
  • estimarea implicaţiilor asupra bazei de impozitare a TVA.

Referatele vor cuprinde şi cel puţin o categorie de informaţii din care să rezulte elemente cum ar fi:

  • informaţii din care să rezulte stabilirea, în mod eronat sau cu rea-credinţă, de către persoana impozabilă a impozitelor şi taxelor, cu incidenţă în diminuarea bazei impozabile a TVA şi a taxei pe valoarea adăugată aferente;
  • informaţii din care să rezulte existenţa indiciilor de omisiune, în tot sau în parte, a evidenţierii, în actele contabile ori în alte documente legale, a operaţiunilor comerciale efectuate sau a veniturilor realizate, cu influenţă asupra taxei pe valoarea adăugată;
  • informaţii din care să rezulte evidenţierea, în actele contabile sau în alte documente legale, a cheltuielilor care nu au la bază operaţiuni reale ori evidenţierea altor operaţiuni fictive sau ţinerea de evidenţe contabile duble, folosindu-se înscrisuri sau alte mijloace de stocare a datelor, cu influenţă asupra taxei pe valoarea adăugată.

În cazul în care informaţiile provin de la organe de cercetare penală, referatele se întocmesc numai la momentul punerii în mişcare a acţiunii penale;

b) în cadrul acţiunilor de control fiscal s-au constatat fapte care pot întruni elementele constitutive ale unor infracţiuni cu implicaţii de natură fiscală. În acest sens, în referatele întocmite de organele fiscale care au efectuat controlul fiscal se vor detalia operaţiunile/tranzacţiile efectuate cu influenţă asupra bazei de impozitare a taxei pe valoarea adăugată, operaţiuni care pot întruni elementele unei infracţiuni, cu precizarea prevederilor legale încălcate pentru situaţia de fapt identificată. În acest caz, referatul va cuprinde cel puţin elementele prevăzute la lit. a);

c) cu ocazia inspecţiei fiscale ulterioare au fost stabilite diferenţe mai mari de 10% din suma rambursată, dar nu mai puţin de 50.000 lei pentru fiecare decont de TVA care a făcut obiectul inspecţiei fiscale ulterioare.

Referatele întocmite de organele de inspecţie fiscală vor cuprinde informaţii referitoare la: diferenţele suplimentare constatate, cuantumul acestora, prevederile legale încălcate, caracterul întâmplător sau continuu al încălcării prevederilor legale, informaţii privind conformarea voluntară a persoanei impozabile, alte informaţii relevante în motivarea propunerii de înscriere în baza de date specială;

d) s-au constatat neconcordanţe semnificative, verificate şi confirmate de organul fiscal, între informaţiile înscrise în declaraţiile informative privind livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional de persoanele înregistrate în scopuri de TVA (formular 394) depuse de persoana impozabilă şi cele depuse de partenerii de afaceri şi/sau neconcordanţe semnificative între datele primite prin sistemul VIES şi cele declarate de către persoana impozabilă prin declaraţia recapitulativă privind livrările/achiziţiile/prestările intracomunitare (formular 390 VIES).

Referatul întocmit de structura din cadrul organului fiscal care a făcut constatarea va conţine informaţii din care să rezulte că neconcordanţele semnificative sunt generate de persoana impozabilă în cauză, că nu au fost corectate ulterior şi că au o influenţă relevantă asupra acordării unei rambursări necuvenite de taxă pe valoarea adăugată. Totodată, în cuprinsul acestuia se va menţiona modalitatea de confirmare a neconcordanţelor, cum ar fi: notificarea contribuabilului şi confirmarea neconcordanţelor, solicitarea de informaţii de la terţi (inclusiv solicitarea de informaţii prin SCAC), constatarea la faţa locului.

sursa: legestart.ro

ȘTIREA TA - Evenimentele nu se întâmplă doar în fața reporterilor profesioniști. Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite să vadă și alții ceea ce tu ai trait "live". Poți trimite prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate

ADMINISTRATIE

Hava îl parafrazează pe Seneca în legătură cu mașinile parcate ”aiurea” în Alba Iulia: ”ridicare urbanum est”

Publicat

Primarul din Alba Iulia, Mircea Hava, a anunțat că prin implementarea sistemului de ridicare a mașinilor parcate neregulamentar în oraș, administrația nu face decât să ”taxeze nesimțirea afișată ostentativ”. Acesta a adăugat că toți cei implicați în această activitate au făcut astăzi o vizită la Sibiu, un oraș unde acest sistem a fost deja pus în practică. ”Niciun albaiulian care își ia cu el la volan și bunul simț, nu doar cheile, nu va fi afectat” a afirmat Hava. Pentru a fi mai convingător, primarul a parafrazat vorbele atribuite filosofului Seneca: errare humanum est au devenit ridicare urbanum est.

”Alba Iulia, la nașterea ei, a fost contemporană cu Seneca. O adaptare mai mult sau mai puțin inspirată, pornind de vestitul ”errare humanum est” atribuit lui, tot se impune: ridicare urbanum est. Cam așa aș rezuma ceea ce se va întampla, cel mai probabil, din februarie și în Alba Iulia, ca în orice alt oraș civilizat din țară și, mai ales, din Europa. Vorbesc de ridicarea mașinilor parcate aiurea, pe spațiul public. Și subliniez aiurea.

Pentru că, nicio mașină parcată regulamentar nu va fi afectată de noua măsură impusă de lege. Pe scurt, nu vom face altceva decât să taxam nesimțirea afișată ostentativ. Să îi punem la respect pe cei care “descalecă “ din mașină direct la casa de marcat din supermarket.

Oricine are treabă, oriunde în oras, între 8 si 16, are și alternative de parcare, cu condiția să le și caute, cum fac oamenii cu bun simț. În afara acestui interval, aproape la fel, cu puțină răbdare în plus. Așadar, niciun albaiulian care își ia cu el la volan și bunul simț, nu doar cheile, nu va fi afectat.

Cei care vor greși înseamnă că au timpul, nervii și banii necesari să își răscumpere greșeala… Momentan se studiază problema, se compară cu alte sisteme asemanatoare și se evaluează toate posibilitățile de adaptare la situația din teren, astfel încât surprizele să fie excluse. Azi, toți cei implicați sunt în deplasare de documentare la Sibiu” a afirmat Mircea Hava, într-o postare pe contul său de facebook.

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

Concurs la IPJ Alba pentru încadrare a 12 posturi de ofiţeri, agenţi şi de personal contractual

Publicat

Inspectoratul de Poliţie Judeţean Alba a scos la concurs, pentru încadrare din sursă externă, 12 posturi vacante de ofiţeri, agenţi şi de personal contractual. Înscrierile se efectuează până în data de 19 ianuarie, pentru posturile de ofiţeri şi agenţi de poliţie şi până în data de 26 ianuarie, pentru posturile de personal contractual.

La data de 11 ianuarie au debutat înscrierile la concursurile organizate de Inspectoratul de Poliţie Judeţean Alba, pentru încadrarea, din sursă externă a unui număr de 12 posturi, după cum urmează:

-un post de ofițer specialist la Serviciul Resurse Umane – Formare profesională continuă;
-un post de ofițer specialist la Serviciul Logistic – Administrarea patrimoniului imobiliar și intendență,
-un post de ofițer specialist la Serviciul de Investigare a Criminalității Economice;
-un post de ofițer specialist la Structura de Securitate (CSTIC);
-două posturi de agent la Financiar;
-un post de agent la Serviciul Logistic, Biroul Tehnic – Exploatare și reparații auto;
-un post de agent la Serviciul Logistic – Administrarea patrimoniului imobiliar și intendență – construcții;
-un post de agent (analist programator ajutor) la Serviciul Comunicații și Informatică;
-un post de agent (administrator rețea) la Serviciul Comunicații și Informatică;
-un post de personal contractual muncitor calificat (bucătar) la Serviciul Logistic – Popotă;
-un post de personal contractual operator controlor date la Serviciul Rutier;

Condiţiile ce trebuie îndeplinite de către candidaţi, calendarul întregii activităţi, tematica şi bibliografia, precum şi alte date de interes, se regăsesc pe site-ul https://ab.politiaromana.ro.

Înscrierile au loc până în data de 19 ianuarie, pentru posturile de ofiţeri şi agenţi de poliţie şi până în data de 26 ianuarie, pentru funcțiile de personal contractual.

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

IPJ Alba: Amenzi de peste 60.000 de lei, în ultimele 24 de ore. Opt şoferi au rămas fără permise

Publicat

În ultimele 24 de ore, poliţiştii din Alba au intervenit la 22 de evenimente, 17 fiind solicitări ale cetăţenilor făcute prin serviciul de urgenţă 112, au aplicat 250 de amenzi şi au constatat 42 de infracţiuni. 13 infracţiuni au fost constatate în flagrant delict.

Au fost constatate 42 de infracţiuni şi au fost aplicate 250 de sancţiuni contravenţionale, în valoare de  63.855 lei, din care 20 pentru nerespectarea normelor privind ordinea şi liniştea publică, 227 la O.U.G. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, iar restul la alte acte normative, transmite IPJ Alba.

Dintre sancţiunile aplicate la regimul rutier, 45 au fost aplicate pentru depăşirea regimului legal de viteză.

Au fost reţinute 8 de permise de conducere, în vederea suspendării exercitării dreptului de a conduce autovehicule pe drumurile publice şi au fost retrase 6 certificate de înmatriculare.

13 autori de infracțiuni au fost depistaţi în flagrant delict.

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

Minor din Blaj, cu dosar penal pentru furt. I-a sustras telefonul mobil unui tânăr, pe stradă

Publicat

Un minor, în vârstă de 15 ani, din Blaj, este cercetat de poliţiştii de investigaţii criminale din muncipiu, pentru un furt comis în noiembrie 2017. A fost depistat luni, în cadrul unei acţiuni cu efective mărite.

Citeşte şi Acţiune de amploare a Poliţiei, la Blaj şi localităţile arondate. Amenzi de peste 30.000 de lei

Minorul ar fi abordat, pe stradă, alt minor căruia i-ar fi cerut să-i împrumute telefonul mobil pentru a verifica o aplicaţie, iar ulterior ar fugit cu telefonul, în valoare de 850 de lei.

Prejudiciul a fost recuperat integral şi restituit păgubitului, iar faţă de minor, cercetările sunt continuate sub aspectul comiterii infracțiunii de furt.

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

A distrus tastatura unui bancomat, la Blaj. Tânăr de 33 de ani, cercetat de poliţişti

Publicat

Un tânăr în vârstă de 33 de ani din Blaj este cercetat de poliţiştii de investigaţii criminale, pentru o faptă de distrugere comisă la sfârșitul lunii decembrie 2017.

Bărbatul ar fi distrus tastatura unui aparat ATM aparţinând unei unităţi bancare din Blaj, potrivit IPJ Alba.

Pe numele său a fost întocmit dosar penal în care este cercetat pentru distrugere.

A fost depistat în cadrul unei acţiuni cu efective mărite, ale Poliţiei, la Blaj şi localităţile arondate.

Vezi şi Acţiune de amploare a Poliţiei, la Blaj şi localităţile arondate. Amenzi de peste 30.000 de lei

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate