Contacteaza-ne si pe
Publicitate

ACTUALITATE

Procedura de inspecţie privind decontul cu sumă negativă de TVA, modificată de ANAF. Care sunt noutăţile

avatar

Publicat

plata tvaÎn vederea rambursării TVA, decontul cu sumă negativă va presupune o procedură de inspecţie modificată, la fel ca şi formularistica necesară. Din 13 aprilie, prin publicarea în Monitorul Oficial nr. 262/2017, este în vigoare OPANAF nr. 1232/2017 privind modificarea şi completarea OPANAF nr. 3699/2015 pentru aprobarea Procedurii de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare şi pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare.

Reglementarea dată de art.169 din Codul de procedură fiscală prevede rambursarea solicitată prin deconturile cu sumă negativă de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare.

Procedura ANAF urmăreşte ca, dacă există un risc pentru o rambursare de TVA necuvenită, solicitările de rambursare ale persoanelor impozabile să se soluționeze după efectuarea inspecției fiscale anticipate.

În plus, mai există şi baza de date speciale privind persoanele impozabile pentru care organele fiscale au stabilit risc fiscal.

Ordinul preşedintelui ANAF nr. 3699/2015 prevede că în această bază de date specială sunt înscrise persoanele impozabile despre care organele de inspecţie fiscală sau organele cu atribuţii de administrare fiscală au informaţii că prezintă un risc fiscal mare pentru rambursarea TVA.

Ordinul de modificare a reglementării amintite are în vedere necesitatea ca baza de date specială să cuprindă informații privind existenţa unui risc fiscal cu privire la rambursarea de TVA, transmise de structurile cu atribuții de inspecție fiscală, de administrare fiscală, Direcţia generală juridică sau structurile juridice teritoriale şi Direcţia generală antifraudă fiscală.

Având în vedere că, pentru decontul care prezintă un risc fiscal mare, rambursarea se efectuează în urma unei inspecţii fiscale şi că alineatul (9) al art.169 din Codul de procedură fiscală, prevede că: „(9) În cazul inspecţiei fiscale anticipate, efectuate pentru soluţionarea deconturilor cu sumă negativă de TVA, prin excepţie de la prevederile art. 117, perioada supusă inspecţiei fiscale va cuprinde exclusiv perioadele fiscale în care s-au derulat operaţiunile care au generat soldul sumei negative a taxei…”, s-a considerat necesar ca, pornind de la informaţiile cuprinse în baza de date specială, să se efectueze o analiză distinctă, pentru a se stabili dacă, într-adevăr pentru decontul respectiv, există riscul unei rambursări necuvenite.

Analiza se va efectua pornind de la informaţiile care au condus la înscrierea persoanei impozabile în baza de date specială, raportate la soldul sumei negative solicitat la rambursare şi având în vedere orice alte informaţii relevante care pot configura sau nu existenţa unui risc fiscal constând într-o rambursare necuvenită, risc ce poate fi verificat şi identificat de către organele de inspecţie fiscală în cadrul unei acţiuni de inspecţie.

Totodată, pentru a asigura aplicarea unitară a Procedurii de soluţionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare, sunt prevăzute, expres, atât situaţiile sau motivele care stau la baza stabilirii riscului fiscal pentru persoanele impozabile şi, implicit, pentru înscrierea în baza de date specială, cât și situaţiile/motivele pe baza cărora organele fiscale pot radia din această bază de date persoanele impozabile.

Reţinem din recentul ordin al Preşedintelului ANAF:

  • Deconturile cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare depuse de persoanele impozabile care au fapte de natura infracţiunilor înscrise în cazierul fiscal se încadrează la risc fiscal mare şi se soluţionează conform prevederilor pct. 34.(1)-34.(5).
  • Compartimentul de specialitate verifică, prin accesarea bazei de date speciale, pentru fiecare decont cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare supus procedurii, dacă persoana impozabilă este înscrisă în baza de date menţionată.
  • Deconturile cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare depuse de persoanele impozabile care nu au fapte de natura infracţiunilor înscrise în cazierul fiscal şi nici nu au fost identificate în baza de date specială, prin care se solicită rambursarea unei sume de până la 45.000 lei, se încadrează la risc fiscal mic.
  • Baza de date specială conţine informaţii privind denumirea/numele şi prenumele persoanei impozabile înregistrate în scopuri de TVA, codul de înregistrare în scopuri de TVA, numărul şi data referatului prin care s-a propus înscrierea în baza de date specială, structura din cadrul organului fiscal care a făcut propunerea, motivele care au stat la baza înscrierii în baza de date, numărul şi data referatului prin care s-a propus menţinerea în baza de date, motivele care au stat la baza menţinerii în baza de date, numărul şi data referatului prin care s-a propus radierea din baza de date, structura care a făcut propunerea, motivele care au stat la baza radierii, după caz.
  • De îndată ce structurile cu atribuţii de inspecţie fiscală, de administrare fiscală, Direcţia generală juridică sau structurile juridice teritoriale, Direcţia generală antifraudă fiscală deţin informaţii relevante, vor înştiinţa despre acest fapt compartimentul de specialitate. În acest sens se întocmeşte un referat motivat, prin care se propune înscrierea persoanei impozabile în baza de date specială, aprobat de coordonatorul structurii care face propunerea. Persoanele impozabile pentru care se primesc referate vor fi înscrise de către compartimentul de specialitate în baza de date specială.

Referatele se întocmesc numai dacă cuprind cel puţin unul dintre elementele următoare:

  • operaţiunile/tranzacţiile efectuate în scopul sustragerii de la îndeplinirea obligaţiilor fiscale din punctul de vedere al taxei pe valoarea adăugată;
  • estimarea implicaţiilor asupra bazei de impozitare a TVA.

Referatele vor cuprinde şi cel puţin o categorie de informaţii din care să rezulte elemente cum ar fi:

  • informaţii din care să rezulte stabilirea, în mod eronat sau cu rea-credinţă, de către persoana impozabilă a impozitelor şi taxelor, cu incidenţă în diminuarea bazei impozabile a TVA şi a taxei pe valoarea adăugată aferente;
  • informaţii din care să rezulte existenţa indiciilor de omisiune, în tot sau în parte, a evidenţierii, în actele contabile ori în alte documente legale, a operaţiunilor comerciale efectuate sau a veniturilor realizate, cu influenţă asupra taxei pe valoarea adăugată;
  • informaţii din care să rezulte evidenţierea, în actele contabile sau în alte documente legale, a cheltuielilor care nu au la bază operaţiuni reale ori evidenţierea altor operaţiuni fictive sau ţinerea de evidenţe contabile duble, folosindu-se înscrisuri sau alte mijloace de stocare a datelor, cu influenţă asupra taxei pe valoarea adăugată.

În cazul în care informaţiile provin de la organe de cercetare penală, referatele se întocmesc numai la momentul punerii în mişcare a acţiunii penale;

b) în cadrul acţiunilor de control fiscal s-au constatat fapte care pot întruni elementele constitutive ale unor infracţiuni cu implicaţii de natură fiscală. În acest sens, în referatele întocmite de organele fiscale care au efectuat controlul fiscal se vor detalia operaţiunile/tranzacţiile efectuate cu influenţă asupra bazei de impozitare a taxei pe valoarea adăugată, operaţiuni care pot întruni elementele unei infracţiuni, cu precizarea prevederilor legale încălcate pentru situaţia de fapt identificată. În acest caz, referatul va cuprinde cel puţin elementele prevăzute la lit. a);

c) cu ocazia inspecţiei fiscale ulterioare au fost stabilite diferenţe mai mari de 10% din suma rambursată, dar nu mai puţin de 50.000 lei pentru fiecare decont de TVA care a făcut obiectul inspecţiei fiscale ulterioare.

Referatele întocmite de organele de inspecţie fiscală vor cuprinde informaţii referitoare la: diferenţele suplimentare constatate, cuantumul acestora, prevederile legale încălcate, caracterul întâmplător sau continuu al încălcării prevederilor legale, informaţii privind conformarea voluntară a persoanei impozabile, alte informaţii relevante în motivarea propunerii de înscriere în baza de date specială;

d) s-au constatat neconcordanţe semnificative, verificate şi confirmate de organul fiscal, între informaţiile înscrise în declaraţiile informative privind livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional de persoanele înregistrate în scopuri de TVA (formular 394) depuse de persoana impozabilă şi cele depuse de partenerii de afaceri şi/sau neconcordanţe semnificative între datele primite prin sistemul VIES şi cele declarate de către persoana impozabilă prin declaraţia recapitulativă privind livrările/achiziţiile/prestările intracomunitare (formular 390 VIES).

Referatul întocmit de structura din cadrul organului fiscal care a făcut constatarea va conţine informaţii din care să rezulte că neconcordanţele semnificative sunt generate de persoana impozabilă în cauză, că nu au fost corectate ulterior şi că au o influenţă relevantă asupra acordării unei rambursări necuvenite de taxă pe valoarea adăugată. Totodată, în cuprinsul acestuia se va menţiona modalitatea de confirmare a neconcordanţelor, cum ar fi: notificarea contribuabilului şi confirmarea neconcordanţelor, solicitarea de informaţii de la terţi (inclusiv solicitarea de informaţii prin SCAC), constatarea la faţa locului.

sursa: legestart.ro

ȘTIREA TA - Evenimentele nu se întâmplă doar în fața reporterilor profesioniști. Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite să vadă și alții ceea ce tu ai trait "live". Poți trimite prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

loading...
loading...
Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate

Publicitate

ACTUALITATE

Au pus în pericol siguranţa circulaţiei. Bărbaţi cercetaţi penal în Alba pentru infracţiuni rutiere

avatar

Publicat

politia rutiera

Poliţiştii din Alba monitorizează în continuare traficul rutier pentru prevenirea accidentelor. Joi, patru bărbaţi s-au ales cu dosare penale după ce au condus autovehicule fără permis sau sub influenţa alcoolului. La Alba Iulia, un bărbat avea 0,81 alcoolemie, la volan.

Potrivit IPJ Alba, în 24 mai, noaptea, în jurul orei 1.30, poliţiştii Serviciului Rutier Alba l-au depistat pe un bărbat de 47 de ani, din Alba Iulia, în timp ce conducea un autoturism, pe B-dul Ferdinand din Alba Iulia, fiind sub influenţa băuturilor alcoolice. În urma testării conducătorului auto cu aparatul etilotest, a rezultat valoarea de 0,81 mg/l alcool pur în aerul expirat, motiv pentru care a fost condus la spital unde i-au fost recoltate mostre de sânge,în vederea stabilirii alcoolemiei. Faţă de conducătorul auto, cercetările sunt continuate sub aspectul comiterii infracţiunii de conducere sub influenţa alcoolului.

Tot joi, în jurul orei 14.00, poliţiştii Postului de Poliție Șibot l-au depistat pe un tânăr de 19 ani, din Geoagiu, judeţul Hunedoara, în timp ce circula cu un moped, pe DN 7 , pe raza localității Șibot, fără a poseda permis de conducere pentru nicio categorie de autovehicule. Faţă de mopedist, cercetările sunt continuate sub aspectul comiterii infracțiunii de conducere fără permis.

În jurul orei 13.00, poliţiştii de ordine publică din Sebeş, în timp ce acţionau pe strada Aleea Lac din municipiu, l-au depistat pe  un tânăr de 24 de ani, din Sebeş, în timp ce conducea un autoturism, fără a poseda permis de conducere pentru nicio categorie de autovehicule. Faţă de tânăr, cercetările sunt continuate sub aspectul comiterii infracțiunii de conducere fără permis.

În jurul orei 12.10, poliţiştii Secţiei 5 Poliţie Rurală Blaj l-au depistat pe un bărbat de 79 de ani, din comuna Roşia de Secaş, în timp ce conducea un ATV, prin comună, fără a poseda permis de conducere pentru nico categorie de autovehicule. Faţă de conducătorul ATV-ului, cercetările sunt continuate sub aspectul comiterii infracțiunii de conducere fără permis.

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

Bărbat din Roşia de Secaş, REŢINUT de Poliţie. Este cercetat în trei dosare penale, pentru conducere fără permis

avatar

Publicat

Un bărbat din Roşia de Secaş a fost reţinut de Poliţie după ce a fost depistat în trafic, a treia oară, la volanul unei autovehicul, fără permis. Acum a fost oprit în comună, însă anterior poliţiştii l-au mai prins la volan fără permis şi la Sălişte şi la Blaj.

Potrivit IPJ Alba, în 24 mai, poliţiştii Secţiei 5 Poliţie Rurală Blaj, în timp ce acţionau pe strada Principală din comuna Roşia de Secaş, au oprit o autoutilitară condusă de un bărbat de 66 de ani, din Roşia de Secaş, care nu avea permis de conducere pentru nicio categorie de autovehicule.

Faţă de conducătorul auto a fost întocmit dosar penal sub aspectul comiterii infracţiunii de  conducere fără permis şi a fost luată măsura reținerii, pentru o perioadă de 24 de ore.

Bărbatul mai este cercetat în alte două dosare penale, tot pentru conducere fără permis, fapte constatate în Sălişte, judeţul Sibiu şi în Blaj.

Va fi prezentat Parchetului de pe lângă Judecătoria Blaj, pentru dispunerea măsurilor legale.

Citește mai departe
Publicitate

ABRUD

Şofer din Alba, sancţionat în judeţul Hunedoara pentru transport ilegal de lemn

avatar

Publicat

Un bărbat în vârstă de 63 de ani din Abrud a fost depistat în timp ce transporta ilegal lemn, cu o autoutilitară, în judeţul Hunedoara. A primit amendă şi lemnul fără acte a fost confiscat.

Potrivit IPJ Hunedoara, în 24 mai, în jurul orei 22.30, poliţiştii Secţiei de Poliţie Rurală Crişcior au oprit în trafic, pe DN 76, pe raza comunei Luncoiu de Jos,  o autoutilitarp condusă de un bărbat de 63 de ani, din oraşul Abrud, judeţul Alba.

În urma verificării avizului de însoţire secundar şi a verificării cantităţii de material lemnos transportat, poliţiştii au constatat faptul că în avizul de însoţire era menţionată cantitatea de 5,40 m3 cherestea  şi grinzi molid, iar în realitate volumul total transportat era de 6,89 m3 cherestea şi grinzi molid.

Prin urmare, cantitatea de 0,49 mc de grinzi şi 1 mc de cherestea molid, care nu era menţionată în avizul de însoţire secundar a fost confiscată, iar conducătorul auto a fost sancţiune contravenţional cu amendă în valoare de 3.000 de lei.

foto: arhivă

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

Lazăr (ALDE): Am cerut în instanță anularea hotărârii de ridicare a mașinilor parcate neregulamentar în Alba Iulia

avatar

Publicat

ioan lazar, alde alba

Președintele ALDE Alba, Ioan Lazăr, a anunțat că a cerut în instanță anularea hotărârii Consiliului Local din Alba Iulia privind ridicarea autoturismelor parcate neregulamentar în municipiu. Până la soluționarea cauzei, acesta a solicitat suspendarea actului administrativ.

„Pe data de 16 martie 2018 am cerut în scris Consiliului Local Alba Iulia revocarea Hotărârii nr. 149 din 28 aprilie 2017 privind activitatea de ridicare, transport, depozitare și eliberare a autovehiculelor stationate neregulamentar pe raza municipiului Alba Iulia. Această hotărâre a Consiliului Local este luată în baza Hotărârii de Guvern nr. 965 din 15 decembrie 2016. Potrivit notei de fundamentare, argumentul Executivului la acea dată a fost că operațiunea este una utilă și deservește interesul public deoarece urmărește fluidizarea circulatiei pe drumurile publice (…)

Eu cred că intenția a fost cu bună credință. (…) Nu știu din ce motiv nu s-au gândit că nu există locuri de parcare, că cetățenii nu au unde să parcheze. Ca să poți să recurgi la o asemenea măsură întâi trebuie să le pui la dispoziție parcări amenajate, cu sau fără plată. Astfel spus, cetățeanul, proprietar de autovehicul, nu are posibilitatea creată de autoritățile locale de a parca pe loc regulamentar, lucru cunoscut de administrația locală, iar această imposibilitate de a respecta legea transformă această măsură într-una comercială”, a declarat Ioan Lazăr, vineri, în cadrul unei conferințe de presă.

Potrivit lui Ioan Lazăr, în cuprinsul Hotărârii de Guvern se specifică că ridicarea autovehiculelor se poate dispune de polițistul rutier, însă regulamentul Hotărârii adoptate de Consiliul Local Alba Iulia prevede că măsura poate fi dispusă și de polițistul local.

„În cuprinsul Hotărârii de Guvern se specifică clar că ridicarea autovehicului reprezintă măsura tehnico-administrativă pe care polițistul rutier o poate dispune. Regulamentul anexă a Hotăririi CL pe care revocare o solicit prevede că măsura tehnico-administrativă poate fi dispusă de polițistul rutier sau polițistul local. Legiuitorul spune doar de polițistul rutier. Am cerut Consiliului Local să revoce această hotărâre. Deși aveau obligația să răspundă în termen de 30 de zile nu s-au deranjat să facă acest lucru.

Ca urmare m-am adresat instanței. Am cerut în data de 18 mai anularea actului administrativ, iar în data de 23 mai am cerut suspendarea actului până la soluționarea cauzei. Sper ca instanța să rezolve această problemă, cel puțin deocamdată, să suspende această acțiune de ridicare a autoturismelor, iar Primăria și Consiliul Local să se gândească să pună la dispoziție, să amenajeze parcări pentru ca cetățeanul să aibă unde să-și parcheze autoturismul”, a explicat Ioan Lazăr.

Președintele ALDE Alba susține că amendarea celor care parchează neregulamentar este suficientă.

„Atâta timp cât nu are unde să parcheze, nu cred că se impune încă o amendă sau cheltuială în plus. Cheltuielile cu ridicarea și depozitarea autoturismelor sunt foarte mari”, a declarat Ioan Lazăr.

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

(P) Cum ai grijă de electrocasnice pe termen lung?

avatar

Publicat

De

Cu toții știm cât de important este să avem electrocasnice eficiente și de încredere în casa noastră. Cu toții ne dorim ca acestea să funcționeze perfect pentru o lungă perioadă de timp. Bineînțeles, dacă aceste produse sunt de calitate, ne așteptăm, în mod firesc și pe deplin justificat, ca acestea să fie și longevive. Asta nu înseamnă, însă, că nu trebuie să avem grijă de ele atât pe termen scurt, cât și pe termen lung. În același mod precum în cazul hainelor noastre preferate, pe care le curățăm cu grijă pentru a ne bucura cât mai mult timp de ele, trebuie să procedăm și când vine vorba de electrocasnice.

De ce este util să curățăm și să îngrijim în permanență electrocasnicele pe care le avem la dispoziție? Este foarte simplu: pentru că ne asigurăm că acestea vor fi funcționale în continuare, pentru o lungă perioadă de timp, economisind astfel resursele financiare pe care ar trebui să le alocăm înlocuirii lor. Tu cât de multă atenție acorzi acestui aspect?

Să luăm, spre exemplu, cazul unui fier de călcat. Acest mic electrocasnic ce a devenit indispensabil în orice gospodărie este și unul dintre cele mai eficiente produse pe care le-am putea avea la îndemână acasă. Nu putem să ieșim cu hainele șifonate sau să ne chinuim să le aranjăm ore în șir pentru a arăta cât de cât decent, nu-i așa? Eficiența și longevitatea unui fier de călcat depind, în primul rând, de calitatea acestuia. Astăzi avem la dispoziție atât de multe modele de fiare de călcat, încât ar fi păcat să optăm pentru un model nu foarte performant. Cu cât un fier de călcat generează o cantitate cât mai mare de aburi și cu cât are mai multe programe disponibile de călcat pentru diferite tipuri de țesături, cu atât îl considerăm mai eficient. Bineînțeles, și funcțiile moderne de curățare ne garantează că ne vom putea bucura de fierul nostru de călcat pentru o lungă durată de timp.

Cu toate acestea, la fel ca în cazul tuturor celorlalte electrocasnice, există mici acțiuni pe care trebuie să le întreprindem periodic pentru a ne menține fierul de călcat în stare optimă. De exemplu, să îl curățăm. Deși pare a fi o sarcină dificilă, în realitate este foarte simplu. Poți să cureți un fier de călcat cu ingrediente pe care le ai, cu siguranță, acasă. Sarea, oțetul, pasta de dinți și bicarbonatul de sodiu sunt astfel de ingrediente. Cel mai important de reținut este că trebuie să cureți periodic talpa fierului de călcat, pentru a îndepărta în mod eficient urmele de arsură care se pot întipări pe hainele tale. Suprafața talpei trebuie să fie mereu lucioasă și fină pentru ca acțiunea fierului de călcat să poată fi îndeplinită la capacitate maximă.

Cu cât ai mai multă grijă față de electrocasnicele tale, cu atât te asiguri mai mult că te vei bucura de ele pe termen lung. Chiar dacă achiziționăm produse de calitate, reține că trebuie să avem grijă de ele în mod constant pentru ca investiția făcută să fie cât mai profitabilă!

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate