Contacteaza-ne si pe

ACTUALITATE

Proiecte MAI: Jignirea poliţiştilor devine infracţiune. Alte măsuri pentru întărirea autorităţii acestora

Publicat

politistMinisterul Afacerilor Interne pregăteşte un pachet de măsuri întărirea autorității polițistului. Au fost deja prezentate sindicatelor și sunt în prezent în consultare internă la nivelul ministerului.

Purtătorul de cuvânt MAI, comisar șef de poliție Monica Dajbog, a precizat că este vorba despre “transparentizarea unor proceduri prin introducerea lor în legea de funcționare și organizarea a Poliției, pentru a fi cunoscute și de cetățeni și pentru a evita astfel interpretările sau suspiciunile de abuz”.

S-a referit la sancționarea mai drastică a refuzului de legitimare, în condițiile în care vor fi precizate clar care sunt situațiile în care polițiștii au dreptul să legitimeze un cetățean, la considerarea ca infracţiune a faptei de împiedicare a polițistului de a pune în aplicare o procedură legală precum legitimarea sau conducerea la secție a unui cetățean, precum şi întrebuințarea de cuvinte ori gesturi jignitoare sau obscene la adresa polițiștilor.

În proiectul propus de MAI este prevăzută și introducerea unui mecanism prin care repetarea comiterii unor fapte, cu ignorarea avertismentului polițiștilor în cazul situațiilor în care se tulbură liniștea locatarilor din blocuri, să devină infracțiune.

De asemenea, se propune clarificarea situațiilor în care se poate utiliza forța, inclusiv prin folosirea mijloacelor neletale.

Măsuri care au ca scop întărirea autorității polițistului:

  • Stabilirea precisă şi la nivel de lege a regulilor de intervenție ale poliţistului

“Foarte puține persoane știu ce drepturi și obligații are polițistul român. Asta pentru că procedurile de intervenţie nu sunt accesibile cetățenilor. Fără a face foarte clare și cunoscute drepturile şi obligațiile poliţistului, dar şi ale cetățeanului în raport cu acesta, vor exista întotdeauna suspiciuni de abuz. De aceea, o serie de proceduri cum ar fi: legitimarea, încătușarea, conducerea la sediul poliției, vor fi introduse în Legea de organizare şi funcţionare a Poliției Române”, a precizat Dajbog.

  • Stabilirea unor instrumente de protecție fizică şi juridică a poliţiştilor

“În orice procedură de intervenție, activitatea polițistului trebuie să se desfășoare în siguranță; acest lucru implică și existența cadrului normativ necesar, care să prevină o posibilă agresiune. Astfel, urmează a fi reglementate, cu mai mare precizie, regulile de utilizare a forței fizice şi a mijloacelor din dotare”, potrivit sursei citate.

  • Împiedicarea polițiștilor de a pune în aplicare o măsură polițienească ar putea deveni infracțiune

“Vedem tot mai des în spațiul public situații în care polițiștii încearcă să imobilizeze un agresor, iar acesta este ajutat, chiar scos din mâinile polițiștilor de prieteni sau oameni de pe margine. Am văzut cu toții filmări cu intervenții ale polițiștilor comentate de diverși indivizi de pe margine, care stabilesc dacă e bine sau nu ce face polițistul. E dreptul cetățenilor să comenteze, însă nu e normal ca aceste persoane de pe margine să intervină în acțiunea poliției și să împiedice punerea în aplicare a legii. Interacțiunea dintre cetățean și polițist nu trebuie să se transforme niciodată într-o negociere a legii. Propunerea este ca acele persoane care obstrucționează un polițist să aplice o procedură legală să fie sancționate penal”, mai transmit reprezentanţii MAI.

  • Continuarea comiterii unor fapte, cu ignorarea avertismentului polițiștilor, în cazul scandalurilor să devină infracțiune

În cazul acelor scandaluri, petreceri în bloc sau nunți care se fac pe stradă și prin care se tulbură liniștea locatarilor și ordinea publică, vrem să dăm eficiență intervenției polițistului.

Sunt situații când un bloc întreg sună la 112 pentru a interveni polițiștii, iar după ce aceștia constată o contravenție și aplică o amendă, scandalul continuă. În astfel de cazuri, oamenii care au apelat la poliție au convingerea că autoritatea statului nu se poate impune în fața unora care nu au nicio jenă de a-i deranja pe toți ceilalți. Mulți dintre cei care organizează petreceri sau nunti în stradă preferă aplicarea repetată a unor amenzi, în locul încetării activității; din punctul lor de vedere, câteva sute sau mii de lei sunt nesemnificative și sunt chiar mulțumiți că răspund doar contravențional!

Vrem ca în asemenea situații, după ce Poliția constată un astfel de scandal și aplică o amendă dacă persoana continuă să deranjeze locatarii prin aceleași acțiuni ilegale, ignorând avertismentul Poliției, fapta să fie sancționată penal. Ignorarea acțiunii legitime a polițistului, refuzul de a înceta acțiunea care afectează pe ceilalți cetățeni, trebuie să fie sancționată mai drastic decât o face legea în prezent”, a mai spus purtătorul de cuvânt MAI.

  • Creșterea cuantumului amenzilor contravenționale pentru refuzul de legitimare

Prin conduita sa, persoana desconsideră şi duce în derizoriu autoritatea poliţistului, care reflectă de fapt autoritatea statului şi interesul comunității. Refuzul de a da date cu privire la identitate obligă statul să consume resurse suplimentare (logistice, financiare şi umane) pentru identificarea persoanei; în acest timp, poliţistul nu poate interveni în alte situații care, cu adevărat, reclamă prezența sa”, a spus Monica Dajbog.

  • Sancționarea prin instrumente de drept penal a celor care folosesc cuvinte ori gesturi jignitoare sau obscene la adresa polițiștilor în timpul exercitării atribuțiilor de serviciu

La acest moment Codul Penal sancționează ultrajul, care se referă la amenințări sau violenţe fizice. Considerăm că trebuie să introducem în sfera de protecţie a dreptului penal și violenţa non-fizică, ce constă în folosirea de cuvinte ori gesturi jignitoare sau obscene la adresa polițiștilor, în timpul exercitării atribuțiilor de serviciu. Este o faptă gravă, ce afectează deopotrivă autoritatea statului, ordinea şi liniştea publică şi demnitatea şi reputația poliţistului, motiv pentru care trebuie pedepsită ca atare. De reținut că o conduită similară a poliţistului este sancționată penal, ca purtare abuzivă așa cum prevede articolul 296 din Codul Penal”, potrivit sursei citate

  • Creșterea sancțiunilor pentru ultraj și pentru uciderea unui polițist

MAI a trimis deja Ministerului Justiției o propunere de modificare a Codului Penal prin creșterea pedepselor pentru ultraj, ultraj judiciar, tulburarea ordinii și liniștii publice. De asemenea, pentru uciderea unui polițist, aflat în exercitarea atribuțiilor de serviciu, MAI a propus sancționarea cu detențiunea pe viață.

  • Achiziționarea de echipamente de protecție pentru polițiști

“După tragedia de la Suceava majoritatea polițiștilor au acuzat lipsa unor elemente de protecție. Acum, după rectificarea bugetară, vom discuta cu polițiștii care sunt cele mai eficiente mijloace de protecție – vestele anti-înjunghiere, pistoale cu electroșocuri sau alte astfel de mijloace”, a spus Dajbog.

  • Introducerea unor module de pregătire fizică și tactică pentru polițiștii care acționează în stradă

“Suntem conștienți că autoritatea nu se consolidează doar prin modificări legislative şi dotări tehnice, ci și prin modul în care este aplicată legea de către polițiști. De aceea, în programele de pregătire ale polițiștilor vom acorda prioritate pregătirii fizice și tactice a celor care acționează în stradă. Iar acest tip de programe de pregătire au început deja în București și în unele județe din țară”, a încheiat purtătorul de cuvânt MAI.

Toate aceste propuneri, dar și altele venite din partea sindicatelor vor fi discutate începând de luni în grupuri de lucru alcătuite din specialiști din MAI și reprezentanți ai sindicatelor.

ȘTIREA TA - Evenimentele nu se întâmplă doar în fața reporterilor profesioniști. Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite să vadă și alții ceea ce tu ai trait "live". Poți trimite prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

loading...
loading...
1 Comentariu

1 Comentariu

  1. Pavel Alin Marius

    marți, 12.12.2017 la 15:03

    Sunt decor cu o parte din masurile luate dar cu cele de injurii sau muzica nu sunt deacord

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate

EVENIMENT

Anul şcolar 2018-2019: Cursurile vor începe luni, 10 septembrie 2018. Cum sunt programate vacanțele elevilor

Publicat

Cursurile noului an şcolar vor începe luni, 10 septembrie şi însumează 168 de zile lucrătoare (34 de săptămâni) potrivit unui ordin al Ministrului Educaţiei Naţionale prin care a fost a aprobată structura anului şcolar 2018-2019.

Citește și ÎNSCRIERI în învăţământul primar pentru anul şcolar 2018 – 2019. CALENDAR şi metodologie, publicate de MEN

Structura anului școlar cuprinde semestrul I (10 septembrie 2018 – 1 februarie 2019) şi semestrul al II-lea (11 februarie 2019 – 14 iunie 2019).

Vacanţele elevilor din toate ciclurile de învățământ sunt programate astfel:

    • vacanţa de iarnă (22 decembrie 2018 – 13 ianuarie 2019)
    • vacanţă intersemestrială (2 – 10 februarie 2019)
    • vacanţa de primăvară (20 aprilie – 5 mai 2019)
    • vacanţa de vară (15 iunie – 15 septembrie 2019)

Suplimentar, clasele din învăţământul primar şi grupele din învăţământul preşcolar beneficiază de vacanţă în săptămâna 27 octombrie – 4 noiembrie 2018. Pentru clasele terminale din învăţământul liceal, anul şcolar se încheie în data de 31 mai 2019, iar pentru clasa a VIII-a, în data de 7 iunie 2019.

Citește și Simulare BACALAUREAT şi EVALUARE NAŢIONALĂ 2018. Calendarul testărilor. Modele de subiecte publicate de MEN

Programul naţional „Şcoala altfel” are o durată de 5 zile consecutive lucrătoare în timpul anului şcolar şi poate fi derulat în perioada 1 octombrie 2018 – 31 mai 2019, pe baza unei planificări ce rămâne la decizia şcolilor. Desfășurarea programului „Şcoala altfel” nu coincide cu perioada alocată susţinerii tezelor semestriale. Acestea vor avea loc, de regulă, la finalul semestrelor, după parcurgerea programei şcolare, cu cel puţin trei săptămâni înainte de finalul semestrului. Etapele naţionale ale olimpiadelor şcolare se organizează, în general, în perioada vacanţei de primăvară, potrivit unui calendar specific.

Citește și Anul şcolar 2017-2018: CALENDAR ADMITERE LICEU. Când încep înscrierile și repartizarea la BACALAUREAT

Unitățile de învățământ și inspectoratele școlare vor marca prin manifestări specifice ziua de 5 octombrie – Ziua internațională a educației și ziua de 5 iunie – Ziua învățătorului, în măsura în care, prin contractul colectiv de muncă aplicabil, nu sunt instituite ca zile nelucrătoare.

În situaţii deosebite, bine fundamentate, în funcţie de condiţiile climatice şi de specificul zonei și al şcolii, inspectoratele şcolare judeţene pot aproba, la cererea conducerii unităţilor de învăţământ, modificări ale structurii anului şcolar.

Acestea se pot aproba numai în măsura în care se asigură parcurgerea integrală a programelor școlare. Recuperarea cursurilor suspendate ca urmare a unor situații obiective de urgență (intemperii, epidemii, calamități naturale) nu se poate realiza în perioada vacanțelor școlare.

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

Conductă de gaz spartă, în localitatea Rădești. Pompierii din Aiud au intervenit pentru asigurarea zonei

Publicat

Pompierii din Aiud au fost chemați să intervină, miercuri seara, pentru asigurarea zonei la o conductă de gaz spartă, pe raza localității Rădești.

Potrivit ISU Alba, Detașamentul Aiud intervine cu o autospecială pentru asigurare zonă la o conductă de gaz spartă pe raza localității Rădești.

Revenim cu detalii.

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

Nereguli la ministere și companii de stat, descoperite de Curtea de Conturi. Erori de 43,2 miliarde lei

Publicat

Controalele efectuate de Curtea de Conturi au identificat 21.427 de abateri în 2016, care au generat prejudicii de 687,6 milioane lei și erori financiar-contabile de 43,225 miliarde de lei, potrivit Raportului Curţii de Conturi pe anul 2016.

Potrivit documentului, faţă de anul 2016, volumul abaterilor referitoare la venituri nestabilite, neevidenţiate şi, pe cale de consecinţă, neurmărite şi neîncasate a scăzut cu aproximativ 35%, iar la prejudiciile produse bugetelor publice a fost consemnată o scădere cu aproximativ 62,72% faţă de anul precedent.

La polul opus s-au situat abaterile financiar-contabile care, în anul 2017, au cunoscut o creştere de aproximativ 48% faţă de cele constatate în 2016, abaterea predominantă regăsindu-se în evidenţierea şi raportarea patrimoniului public atât de către entităţile din administraţia centrală cât şi de către cele din administraţia locală.

Curtea de Conturi a descoperit mai multe nereguli precum plăți și bonusuri nelegale sau erori contabile la câteva dintre ministerele și companiile de stat, printre care se număra Ministerul Turismului, Ministerul Mediului, TAROM și Poștă Română.

Plăți nelegale la Ministerul Turismului

Ministerul Turismului a efectuat în 2016 plăți nelegale pentru cheltuieli privind servicii de promovare a brandului turistic național și pentru lucrări de investiții neexecutate, nu a urmărit respectarea clauzelor contractuale, nu a perceput majorări de întârziere și daune-interese și a utilizat ineficient unele fonduri bănești pentru participarea la târguri de turism organizate în afară țării, reiese din raportul public pe 2016 al Curții de Conturi.

Au fost efectuate plăți de 498.000 de lei pentru lucrări de investiții neexecutate în cadrul proiectului de investiții în turism „Schi în România”.

Totodată, au fost efectuate plăți nelegale din fonduri alocate de la bugetul de stat, în valoare de 1,42 milioane lei, pentru servicii de promovare a brandului turistic național prin intermediul unor tour-operatori germani, respectiv pentru servicii decontate la valori mai mari decât cele din devizul-ofertă.

Remunerații nelegale la CFR

Directorul general al CFR SĂ și membrii Consiliului de Administrație al companiei au beneficiat nelegal de remunerații bonus în valoare de 307.000 lei pentru aprobarea planului de management/administrare, iar alți angajați au utilizat, în perioadă 2015-2016, autovehicule aflate în proprietatea societății, decontând cheltuieli cu combustibilul pentru activități fără legătură cu scopul, obiectivele și atribuțiile prevăzute în actele normative de funcționare, reiese din raportul public pe 2016 al Curții de Conturi.

TAROM, despăgubiri de 3,9 mil. lei din cauza neregularităților de zbor

TAROM nu și-a asumat și îndeplinit în mod real, economic, eficient și eficace obiectivele, atribuțiile și responsabilitățile stabilite legal, referitoare la activitatea de transport aerian, reiese din raportul public pe 2016 al Curții de Conturi, care semnalează, printre altele, că, transportatorul aerian a plătit în perioadă 2012-2016, despăgubiri de circa 3,8 milioane lei din cauza neregularităților de zbor, potrivit Wall-Street.ro.

Bonusuri ilegale la Poștă Română

Bonusuri ilegale în valoare de 237.000 de lei și servicii juridice pe bază unui contract în cuantum de 579.000 de lei, dar al cărui obiect s-a suprapus cu atribuțiile Direcției Juridice și Reglementări, sunt doar câteva dintre neregulile constatate la Compania Națională Poștă Română (CNPR) de Curtea de Conturi.

Pe lista plăților nelegale se mai regăsesc: acordarea unor bonusuri, contrar prevederilor OUG nr. 109/2011 privind guvernantă corporativă a întreprinderilor publice, în valoare de 237.000 de lei, precum și cheltuieli ne-economicoase pentru achiziționarea unor tipărituri cu ocazia unor zile festive (35.000 lei), servicii juridice, rezultat al încheierii unui contract al cărui obiect s-a suprapus cu atribuțiile Direcției juridice și reglementări (579.000 lei), respectiv servicii de expertizare și evaluare în vederea valorificării unui număr de 167 de autovehicule scoase din exploatare si stocate in perioada 2010 – 2014, dar fara ca rapoartele/expertizele sa fie utilizate efectiv (61.000 lei).
Ministerul Mediului si inregistrarile eronate de bunuri in valoare de peste 15 miliarde de lei

Ministerul Mediului a inregistrat, in 2016, in mod eronat, bunuri in valoare de peste 15,6 miliarde de lei atat in evidenta contabila, cat si in „Inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului”, desi acestea erau arii protejate cu „forme de proprietate diferite”, se arata in raportul Curtii de Conturi pe anul 2016.

Concluziile Curții de Conturi arată că, în evidența contabilă a Ministerului Mediului, au fost reflectate cheltuieli cu servicii prestate în luna decembrie 2015, condiții în care atât contul de rezultat patrimonial al anului 2016, cât și contul de execuție au fost denaturate cu sumă de 2,150 milioane de lei.

Erori contabile la APIA

Abaterile consemnate în controalele efectuate la administrația centrală a APIA au identificat reflectarea eronată în evidența contabilă a sumelor acordate fermierilor că ajutoare naționale tranzitorii, precum și a sumelor încasate de la aceștia cu titlu de debite provenite din sumele solicitate și încasate nelegal, situațiile financiare întocmite la data de 31 decembrie 2016 prezentând un șold nereal al contului „Sume de primit de la MADR-bugetul de stat”, în valoare de 1,385 miliarde de lei, conform raportului public al instituției pentru anul 2016.

Probleme și la ANAF

În cazul ANAF, diminuarea cheltuielilor de capital din ultimii ani a afectat în mod special infrastructura IT, starea actuală fiind critică, a avertizat Curtea de Conturi.

„ANAF deţine o infrastructură IT şi de comunicaţii învechită şi neperformantă, pentru care nu s-au mai efectuat investiţii semnificative din anul 2013. Mai mult, Strategia IT a ANAF pe perioada 2016-2020 nu a fost aprobată, la data auditului fiind elaborate două forme ale documentului, dar niciuna dintre ele nu este aprobată. În lipsa unei strategii nu se cunosc obiectivele pe termen scurt, mediu şi lung, condiţii în care referatele de necesitate cu valori semnificative, întocmite şi înaintate de Direcţia Generală de Tehnologia Informaţiei (DGTI) către DGIAPSI (structura de achiziţii a ANAF) în perioada 2013-2016, nu au fost aprobate de conducerea ANAF”, se arată în raport.

Lipsa investiţiilor, concomitent cu încărcarea permanentă a capacităţilor de calcul şi stocare din Centrul de Date Primar (CDP) şi Centrul de Date Secundar (CDS), precum şi creşterea exponenţială a cerinţelor pentru noi aplicaţii IT au condus la apariţia unor disfuncţionalităţi ale sistemului IT, constatate în misiunea de audit financiar.

„ANAF nu şi-a îndeplinit obligaţia legală de a întocmi şi prezenta situaţiile financiare pentru activitatea proprie pe baza inventarierii generale a elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii, deoarece în anul 2016 nu a iniţiat operaţiunile de inventariere, iar, în anul 2015, rezultatele inventarierii nu au fost înregistrate în evidenţa contabilă, acestea indicând minusuri de 56.018 mii lei”, se arată în raport.

sursa: realitatea.net

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

Ajutor pentru fermieri. APIA a început plăţile pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură

Publicat

Începând de marți, Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) efectuează plata ajutorul de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură, diferența aferentă cantităţilor de motorină utilizate în perioada 1 iulie – 30 septembrie 2017 (trimestrul III 2017), conform prevederilor H.G. nr. 1174/2014, O.M.A.D.R. nr.1727/2015 cu modificările şi completările ulterioare și Hotărârii nr. 37/08.02.2018 pentru modificarea art. 10 alin 5) din H.G. nr. 1174/2014.

Suma totală plătită va fi de 109.883.727,00 lei, cu sursă de finanţare de la bugetul național, pentru un număr de 16.185 beneficiari și o cantitate totală de motorină de 77.464.594,499 litri.

Valoarea nominală a ajutorului de stat pentru reducerea accizei la motorină pentru anul 2017 este de 1,4185 lei/litru.

Cantităţile de motorină ce reprezintă diferența aferentă perioadei 1 iulie – 30 septembrie 2017, determinate la plată de către Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, utilizate și nedecontate în anul 2017, ce beneficiază de ajutor de stat acordat sub formă de rambursare și aprobate prin Ordinul Ministrului nr. 35/12.02.2018 sunt:

  • Sectorul vegetal –  72.955.135,983 litri de motorină – 103.487.045,00 lei valoare ajutor de stat
  • Sectorul zootehnic – 4.009.049,643 litri de motorină – 5.686.853,00 lei valoare ajutor de stat
  • Sectorul îmbunătăţiri funciare – 500.408,873 litri de motorină – 709.829,00 lei valoare ajutor de stat
Citește mai departe
Publicitate

EVENIMENT

Femeie din Petrisat, găsită DECEDATĂ în locuința sa. Prezenta arsuri pe mare parte din corp

Publicat

O femeie în vârstă de aproximativ 90 de ani a fost găsită decedată, marți seara, în locuința sa din Petrisat (Blaj). Aceasta prezenta arsuri pe mare parte din corp.

Potrivit IPJ Alba, oamenii legii fac cercetări pentru stabilirea împrejurărilor în care a decedat.

Cel mai probabil este vorba de un accident.

Revenim cu detalii.

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate