Contacteaza-ne si pe

ACTUALITATE

STRATEGIA de descentralizare a României. Guvern: Transferul de competențe de la nivel central la autoritățile locale, pe baza unor analize de impact

Publicat

sedinta guvern grindeanu 2017Guvernul a aprobat miercuri, printr-o Hotărâre, Strategia generală de descentralizare, la propunerea Ministerului Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene. Strategia vizează oportunitatea transferării de noi competenţe de la nivel central la nivelul autorităţilor locale, în șapte domenii: agricultură, cultură, turism, mediu, sănătate, educație – activități extrașcolare, tineret și sport.

Strategia este însoțită de un plan de acțiuni pentru pregătirea descentralizării și unul pentru implementarea ei efectivă, cu termenele în care autoritățile administrației publice responsabile vor pune în aplicare măsurile/acțiunile corespunzătoare obiectivelor strategice stabilite, transmite Executivul, într-un comunicat de presă.

Astfel, ministerele responsabile pentru domeniile menționate vor elabora și prezenta spre aprobare Guvernului analize de impact, în vederea fundamentării deciziei cu privire la oportunitatea transferului de competențe. Concluziile acestor analize de impact vor fi prezentate spre aprobare Guvernului în termen de 4 luni de la aprobarea strategiei, exceptând domeniul turismului, pentru care a fost stabilit un termen mai lung, de 6 luni, ținând cont că în cazul acestui domeniu strategia prevede în plus pregătirea și derularea unei faze-pilot în vederea testării competențelor ce urmează a fi descentralizate.

Ulterior aprobării acestor analize de impact și în funcție de rezultatele obținute, se va decide oportunitatea elaborării proiectelor de legi sectoriale prin care vor fi descentralizate competențele. Mecanismul este prevăzut de Legea-cadru a descentralizării nr. 195/2006 și Normele metodologice de aplicare a acesteia, apobate prin HG nr. 139/2008.

Strategia propune domeniile care ar putea face obiectul transferului de competențe, urmând ca în cadrul analizelor de impact, elaborate de către ministerele de resort, să fie identificate complet și exhaustiv toate competențele ce urmează a fi transferate de la nivelul administrației publice centrale la nivelul administrației publice locale.

Competențele propuse a se transfera de la nivelul administrației publice centrale la nivelul autorităților administrației publice locale sunt cele care vizează strict implementarea politicilor/strategiilor naționale și a reglementărilor în vigoare la nivel local.

Competenţele privind reglementarea, politicile şi strategiile naţionale, coordonarea metodologică a activității desfășurate de structurile responsabile cu exercitarea competențelor descentralizate, precum şi inspecţia şi controlul de stat cu privire la modalitatea în care sunt respectate prevederile legale în materie vor fi exercitate în continuare de autoritatea centrală în domeniu, pentru aplicarea unitară a politicilor şi a strategiilor naţionale şi ale Uniunii Europene. Astfel, autoritățile administrației publice locale vor rămâne responsabile în continuare în fața ministerului de resort, cu privire la modul de exercitare a competențelor.

Procesul de descentralizare reprezintă în continuare o prioritate a Guvernului României, așa cum este stabilit și prin Strategia pentru Consolidarea Administrației Publice 2014-2020, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 909/2014, document strategic național care reflectă pe de o parte soluțiile de politică publică ce constituie un răspuns ferm la nevoile administrației publice românești, și care, pe de altă parte, reprezintă o condiționalitate ex-ante în procesul de programare bugetară 2014-2020.

Prin descentralizare, serviciile publice furnizate de administraţia publică trebuie să răspundă cât mai bine nevoilor şi priorităților contribuabililor. Alocarea responsabilităţilor se va face respectând următoarele principii:

– subsidiaritatea: o responsabilitate va fi încredinţată nivelului administraţiei publice cel mai apropiat de cetăţean/contribuabil şi care o poate îndeplini în condiţii de eficienţă şi eficacitate;

– apropierea de cetățean: o responsabilitate trebuie furnizată de nivelul administraţiei publice a cărei jurisdicţie se apropie cel mai mult de aria geografică a beneficiarilor respectivei funcţii;

– economia de scară: o responsabilitate trebuie încredinţată la nivelul administraţiei publice care o poate administra efectiv şi care poate asigura obţinerea de economii de scară în furnizarea serviciului public respectiv;

– capacitate financiară adecvată: o responsabilitate trebuie încredinţată acelui nivel administrativ care are o capacitate financiară adecvată pentru a finanţa respectiva funcţie şi care poate asigura un grad rezonabil de echitate fiscală.

“Astăzi avem primul proiect de hotărâre, care se referă la aprobarea strategiei generale de descentralizare. E un proiect extrem de important pentru noi. Este un prim pas pe care îl vom face în acest proces de descentralizare, proces pe care noi l-am inițiat în urmă cu ceva ani, la care nu renunțăm, ba chiar din contră: dorim ca acest proces să continue.

Ne referim la șapte domenii care sunt parte a acestui proces de descentralizare, și anume: agricultură, cultură, turism, mediu, sănătate, educație, tineret, sport, activități extrașcolare, toate lucrurile legate de strategiile pe fiecare domeniu în parte. Fiecare minister are datoria să le facă, studiile de oportunitate, toate aceste lucruri. O să venim în cel mai scurt timp și o să ne asumăm cu toții un termen, inclusiv dumneavoastră, ministerele de linie, pentru elaborarea acestor strategii de linie, de descentralizare. Repet: este un prim pas pe care astăzi îl facem, un pas extrem de important”, a declarat premierul Sorin Grindeanu, la începutul şedinţei de Guvern.

ȘTIREA TA - Evenimentele nu se întâmplă doar în fața reporterilor profesioniști. Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite să vadă și alții ceea ce tu ai trait "live". Poți trimite prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comenteaza

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Publicitate

ADMINISTRATIE

Hava îl parafrazează pe Seneca în legătură cu mașinile parcate ”aiurea” în Alba Iulia: ”ridicare urbanum est”

Publicat

Primarul din Alba Iulia, Mircea Hava, a anunțat că prin implementarea sistemului de ridicare a mașinilor parcate neregulamentar în oraș, administrația nu face decât să ”taxeze nesimțirea afișată ostentativ”. Acesta a adăugat că toți cei implicați în această activitate au făcut astăzi o vizită la Sibiu, un oraș unde acest sistem a fost deja pus în practică. ”Niciun albaiulian care își ia cu el la volan și bunul simț, nu doar cheile, nu va fi afectat” a afirmat Hava. Pentru a fi mai convingător, primarul a parafrazat vorbele atribuite filosofului Seneca: errare humanum est au devenit ridicare urbanum est.

”Alba Iulia, la nașterea ei, a fost contemporană cu Seneca. O adaptare mai mult sau mai puțin inspirată, pornind de vestitul ”errare humanum est” atribuit lui, tot se impune: ridicare urbanum est. Cam așa aș rezuma ceea ce se va întampla, cel mai probabil, din februarie și în Alba Iulia, ca în orice alt oraș civilizat din țară și, mai ales, din Europa. Vorbesc de ridicarea mașinilor parcate aiurea, pe spațiul public. Și subliniez aiurea.

Pentru că, nicio mașină parcată regulamentar nu va fi afectată de noua măsură impusă de lege. Pe scurt, nu vom face altceva decât să taxam nesimțirea afișată ostentativ. Să îi punem la respect pe cei care “descalecă “ din mașină direct la casa de marcat din supermarket.

Oricine are treabă, oriunde în oras, între 8 si 16, are și alternative de parcare, cu condiția să le și caute, cum fac oamenii cu bun simț. În afara acestui interval, aproape la fel, cu puțină răbdare în plus. Așadar, niciun albaiulian care își ia cu el la volan și bunul simț, nu doar cheile, nu va fi afectat.

Cei care vor greși înseamnă că au timpul, nervii și banii necesari să își răscumpere greșeala… Momentan se studiază problema, se compară cu alte sisteme asemanatoare și se evaluează toate posibilitățile de adaptare la situația din teren, astfel încât surprizele să fie excluse. Azi, toți cei implicați sunt în deplasare de documentare la Sibiu” a afirmat Mircea Hava, într-o postare pe contul său de facebook.

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

Concurs la IPJ Alba pentru încadrare a 12 posturi de ofiţeri, agenţi şi de personal contractual

Publicat

Inspectoratul de Poliţie Judeţean Alba a scos la concurs, pentru încadrare din sursă externă, 12 posturi vacante de ofiţeri, agenţi şi de personal contractual. Înscrierile se efectuează până în data de 19 ianuarie, pentru posturile de ofiţeri şi agenţi de poliţie şi până în data de 26 ianuarie, pentru posturile de personal contractual.

La data de 11 ianuarie au debutat înscrierile la concursurile organizate de Inspectoratul de Poliţie Judeţean Alba, pentru încadrarea, din sursă externă a unui număr de 12 posturi, după cum urmează:

-un post de ofițer specialist la Serviciul Resurse Umane – Formare profesională continuă;
-un post de ofițer specialist la Serviciul Logistic – Administrarea patrimoniului imobiliar și intendență,
-un post de ofițer specialist la Serviciul de Investigare a Criminalității Economice;
-un post de ofițer specialist la Structura de Securitate (CSTIC);
-două posturi de agent la Financiar;
-un post de agent la Serviciul Logistic, Biroul Tehnic – Exploatare și reparații auto;
-un post de agent la Serviciul Logistic – Administrarea patrimoniului imobiliar și intendență – construcții;
-un post de agent (analist programator ajutor) la Serviciul Comunicații și Informatică;
-un post de agent (administrator rețea) la Serviciul Comunicații și Informatică;
-un post de personal contractual muncitor calificat (bucătar) la Serviciul Logistic – Popotă;
-un post de personal contractual operator controlor date la Serviciul Rutier;

Condiţiile ce trebuie îndeplinite de către candidaţi, calendarul întregii activităţi, tematica şi bibliografia, precum şi alte date de interes, se regăsesc pe site-ul https://ab.politiaromana.ro.

Înscrierile au loc până în data de 19 ianuarie, pentru posturile de ofiţeri şi agenţi de poliţie şi până în data de 26 ianuarie, pentru funcțiile de personal contractual.

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

IPJ Alba: Amenzi de peste 60.000 de lei, în ultimele 24 de ore. Opt şoferi au rămas fără permise

Publicat

În ultimele 24 de ore, poliţiştii din Alba au intervenit la 22 de evenimente, 17 fiind solicitări ale cetăţenilor făcute prin serviciul de urgenţă 112, au aplicat 250 de amenzi şi au constatat 42 de infracţiuni. 13 infracţiuni au fost constatate în flagrant delict.

Au fost constatate 42 de infracţiuni şi au fost aplicate 250 de sancţiuni contravenţionale, în valoare de  63.855 lei, din care 20 pentru nerespectarea normelor privind ordinea şi liniştea publică, 227 la O.U.G. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, iar restul la alte acte normative, transmite IPJ Alba.

Dintre sancţiunile aplicate la regimul rutier, 45 au fost aplicate pentru depăşirea regimului legal de viteză.

Au fost reţinute 8 de permise de conducere, în vederea suspendării exercitării dreptului de a conduce autovehicule pe drumurile publice şi au fost retrase 6 certificate de înmatriculare.

13 autori de infracțiuni au fost depistaţi în flagrant delict.

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

Minor din Blaj, cu dosar penal pentru furt. I-a sustras telefonul mobil unui tânăr, pe stradă

Publicat

Un minor, în vârstă de 15 ani, din Blaj, este cercetat de poliţiştii de investigaţii criminale din muncipiu, pentru un furt comis în noiembrie 2017. A fost depistat luni, în cadrul unei acţiuni cu efective mărite.

Citeşte şi Acţiune de amploare a Poliţiei, la Blaj şi localităţile arondate. Amenzi de peste 30.000 de lei

Minorul ar fi abordat, pe stradă, alt minor căruia i-ar fi cerut să-i împrumute telefonul mobil pentru a verifica o aplicaţie, iar ulterior ar fugit cu telefonul, în valoare de 850 de lei.

Prejudiciul a fost recuperat integral şi restituit păgubitului, iar faţă de minor, cercetările sunt continuate sub aspectul comiterii infracțiunii de furt.

Citește mai departe
Publicitate

ACTUALITATE

A distrus tastatura unui bancomat, la Blaj. Tânăr de 33 de ani, cercetat de poliţişti

Publicat

Un tânăr în vârstă de 33 de ani din Blaj este cercetat de poliţiştii de investigaţii criminale, pentru o faptă de distrugere comisă la sfârșitul lunii decembrie 2017.

Bărbatul ar fi distrus tastatura unui aparat ATM aparţinând unei unităţi bancare din Blaj, potrivit IPJ Alba.

Pe numele său a fost întocmit dosar penal în care este cercetat pentru distrugere.

A fost depistat în cadrul unei acţiuni cu efective mărite, ale Poliţiei, la Blaj şi localităţile arondate.

Vezi şi Acţiune de amploare a Poliţiei, la Blaj şi localităţile arondate. Amenzi de peste 30.000 de lei

Citește mai departe
Publicitate
Publicitate