Connect with us
Advertisement

Eveniment

1 august: începe postul Adormirii Maicii Domnului. Zilele cu dezlegare la untdelemn, vin și pește. Ce nu e bine să faci

Publicat

Postul Adormirii Maicii Domnului sau Postul Sfintei Maria este cea mai importantă dintre sărbătorile Preasfintei Fecioare Maria.

Calendar Ortodox august 2023: Postul Adormirii Maicii Domnului începe în acest an pe 1 august şi ţine două săptămâni, până pe 15 august când se sărbătorește Sfânta Maria Mare – Adormirea Maicii Domnului.

Originea Postului Adormirii Maicii Domnului a fost fixată în secolul al V-lea, perioadă în care s-a dezvoltat cultul Maicii Domnului.

Postul Sfintei Maria- paraclisul – rugăciunea specială din Postul Adormirii Maicii Domnului

În fiecare zi a acestui post, în bisericile ortodoxe, se săvârșește o rugăciune specială, închinată Maicii Domnului: paraclisul. Excepție de la această regulă fac zilele de sâmbătă seara și ajunul Schimbării la Față, când se săvârșește slujba Vecerniei.

YouTube video

Postul Sfintei Marii este al treilea post din cele patru din decursul anului care are o dată fixă. Conform tradiției, în Postul Sfintei Mării oamenii trebuie să facă pace unii cu ceilalți, ca să le meargă bine tot anul.

În postul care durează 14 zile, există dezlegare la untdelemn și vin sâmbăta și duminica, cu excepția zilei de 6 august – Schimbarea la Față, când este dezlegare la pește, indiferent de ziua în care pică.

De regulă, se lasă sec pe 31 iulie şi postul începe la 1 august, însă, conform regulilor bisericeşti, dacă data de 31 iulie cade miercurea sau vinerea  se lasă sec cu o zi mai înainte.

Citește și Sfânta Maria 2023: MESAJE și URĂRI pentru familie, colegi, prieteni. Pentru toți cei care-şi sărbătoresc ziua numelui

„De asemenea, postul se prelungește și în ziua sărbătorii înseși, dacă aceasta cade miercurea sau vinerea, făcându-se dezlegare la untdelemn, pește și vin”, se precizează în Liturgica Generală semnată de Pr. Prof. Ene Braniște.

Însă, anul acesta sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului cade într-o zi de dumincă, deci postul se încheie în ajun, în 14 august.

Postul Sfintei Maria: Zile cu dezlegare la pește și untdelemn în Postul Adormirii Maicii Domnului

  • 1 august: Scoaterea Sfintei Cruci – dezlegare la ulei și vin
  • 6 august: Schimbarea la Față a Domnului, pe Muntele Tabor – dezlegare la pește
  • 7 august: Sfânta Teodora de la Sihla – dezlegare la ulei și vin
  • 13 august: Sfântul Tihon de la Zadonsk – dezlegare la ulei și vin
  • 14 august: Sfântul Proroc Miheia – dezlegare la ulei și vin

Postul Adormirii Maicii Domnului: Fecioarei Maria i-a fost descoperit momentul morții

Momentul adormirii Fecioarei Maria nu este consemnat în Sfânta Scriptură, dar mărturia lăsată de Dionisie Areopagitul lămurește faptul că Fecioarei Maria i-a fost descoperit momentul morții, iar Apostolii care erau în diferite țări au fost aduși pe nori la sicriul Maicii și au săvârșit rugăciuni și cântări până în momentul îngropării ei în satul Ghetsimani, scrie Basilica.ro

Astfel, postul Adormirii Maicii Domnului este rânduit de Biserică spre aducerea aminte a postului cu care ea însăși, după tradiție, s-a pregătit pentru trecerea la cele veșnice.

În popor este cunoscut şi sub denumirea de Postul Sfintei Marii sau Sântămăriei. Este un post care îi pregăteşte pe creştini pentru cele două mari praznice din luna august: Schimbarea la Faţă (6 august) şi Adormirea Maicii Domnului (15 august).

Postul Adormirii Maicii Domnului: Scoaterea Sfintei Cruci

Pe 1 august, este marcată scoaterea Sfintei Cruci de către Biserica Ortodoxă. În această zi, era obiceiul la Constantinopol de a scoate Lemnul Sfânt al cinstitei și de viață făcătoarei Cruci din palatul imperial în procesiune până la Catedrala Sfânta Sofia.

La procesiune participau mulțime de preoți și diaconi, care o tămâiau pe tot acest drum. Mulțimea se oprea pe parcurs la o fântâna cu un baptisteriu, unde se făcea binecuvântarea apei, pentru ca apoi Sfânta Cruce sa fie pusă pe masa altarului Sfintei Sofia.

Din catedrală se făceau apoi, în fiecare zi, până la sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului (15 august), procesiuni în cartierele orașului, pentru a purifica aerul și a-i proteja pe locuitorii cetății de epidemiile ce se puteau răspândi cu repeziciune la acea epoca, mai ales pe căldurile din luna august.

Astfel, după ce a folosit tuturor celor care au cinstit-o cu credință, Sfânta Cruce era readusă la palat.

Ce se consumă în Postul Adormirii Maicii Domnului

Tipicul cel mare și Învățătura pentru posturi din Ceaslovul Mare specifică în Postul Adormirii Maicii Domnului ajunare lunea, miercurea și vinerea, până la Ceasul IX (aproximativ ora 15:00), când se consumă mâncare uscată.

  • Marțea și joia se consumă legume fierte, fără untdelemn, iar sâmbăta și duminica este dezlegare la untdelemn și vin.
  • De sărbătoarea Schimbării la Față este dezlegare la pește.
  • În cele două săptămâni de post, credincioşii postesc şi acordă atenţie sporită rugăciunilor către Maica Domnului, în special Acatistului şi Paraclisului Maicii Domnului.

Postul este considerat a fi mai uşor decât Postul Mare, dar mai aspru decât cel al Naşterii Domnului şi cel al Sfinţilor Apostoli.

Învățătura de credință creștină ortodoxă menţionează că „sunt scutiţi de ajunare numai copiii, lăuzele, bătrânii şi bolnavii sau cei neputincioşi, precum şi cei aflaţi în situaţii speciale”.

Postul Adormirii Maicii Domnului: Scurt istoric

Încă din primele secole, postul menţionat nu se ținea peste tot în același timp și în același mod. Creștinii din Antiohia posteau doar o singură zi, la praznicul Schimbării la Față a Domnului.

În zona Constantinopolului se postea numai patru zile. Doar creștinii din Ierusalim posteau opt zile. Urmare a acestei situaţii, Biserica a luat atitudine asupra stabilității acestui post.

În anul 1166 a avut loc la Constantinopol un sinod prezidat de Patriarhul locului respectiv, Luca Chrisoberg, unde s-a hotărât ca „postul să înceapă în ziua de 1 august și să se termine în dimineața zilei de 15 august, când începem sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului”.

Postul Adormirii Maicii Domnului, al treilea mare post din an

Este un post aspru, dacă ținem seamă de faptul că Biserica Ortodoxă ne cere ajunare până la ora 15.00, în zilele de luni, miercuri și vineri, iar după această oră, ne cere să consumăm mâncare uscată.

Nici în celelalte zile, nu avem parte de un post ușor: marți și joi se mănâncă fără ulei, iar sâmbătă și duminică avem dezlegare la untdelemn și vin. În acest post este dezlegare la untdelemn și vin și în zilele de marți și joi.

Postul Adormirii Maicii Domnului – Originea

Originea acestui post a fost fixată în secolul al V-lea, când s-a dezvoltat cultul Maicii Domnului. La început, durata postului Adormirii Maicii Domnului era diferita pentru crestini, cei din Antiohia posteau o zi, pe 6 august, în vreme ce la Ierusalim acest post ţinea opt zile.

Existau şi crestini care posteau toată luna august, în vreme ce alţii posteau în luna septembrie. Uniformizarea datei şi a duratei postului a avut loc în sec. al XII-lea, la sinodul local din Constantinopol (1166), condus de patriarhul ecumenic Luca Crysoverghis.

Aici s-a stabilit ca acest post să fie ţinut începand cu 1 august şi să se termine pe 15 august, ziua prăznuirii Adormirii Maicii Domnului.

Adormirea Maicii Domnului este cunoscuta în popor şi sub denumirea de Uspenia (termenul slav) sau Sfânta Maria Mare.

Despre Adormirea Maicii Domnului nu avem informaţii în Sfintele Evanghelii, ci numai în Tradiţia Bisericii. Potrivit acestei Traditii, Maica Domnului a fost înştiinţată printr-un înger de mutarea ei din această viaţă.

Aceeasi Traditie spune că Apostolii, aflaţi în acel moment în diferite zone ale lumii, au fost aduşi pe nori pentru a fi prezenţi la acest eveniment. Prin pronia divina, Apostolul Toma nu a fost prezent la înmormântare, sosind trei zile mai tarziu.

A cerut să se deschidă mormântul Maicii Domnului pentru a-i săruta mâinile acesteia, dar, intrând în mormânt, l-a aflat gol.

Acest mormânt a fost identificat în Ierusalim, cu toate că sunt persoane care afirmă că Maria ar fi murit la Efes, locul unde a petrecut mulţi ani după Înălţarea Domnului.

Biserica Ortodoxa învață ca Fecioara Maria s-a născut cu păcatul strămoșesc și a primit iertare de acest păcat în momentul în care a acceptat sa-L nască pe Hristos.

Diferențe dogmatice între Biserica Ortodoxă și Biserica Romano- Catolică

Biserica Romano Catolica vorbeste de Imaculata Conceptie, o dogma primita de catolicism în anul 1854, prin care afirmă că Fecioara Maria s-a născut fără păcatul strămoșesc.

Biserica Ortodoxa nu a acceptat aceasta învațătură, motivând că dacă Fecioara s-ar fi născut fără acest păcat, firea ei ar fi fost alta decăt cea a tuturor oamenilor.

Iar dacă ea ar fi dăruit Cuvântului o alta fire decât cea pe care noi o avem, firea umana a lui Hristos nu ar mai fi transmis nimic firii noastre. Împotriva unei învățături de acest gen, Sfinții Parinți au afirmat ca Hristos a mântuit ceea ce a asumat, iar ceea ce nu este asumat nu este mântuit.

Biserica recomandă ca, în această perioadă de post, să fie citită zilnic rugăciunea „Paraclisul Maicii Domnului”.

Postul Adormirii Maicii Domnului – Tradiţii şi obiceiuri

În dimineaţa zilei de Sfânta Maria, femeile mergeau la biserică şi împărţeau struguri, prune, faguri de miere şi mergeau în cimitir pentru a tămâia mormintele. Ţăranii care aveau vii mari obişnuiau să tocmească paznici.

Tot acum, bărbaţii schimbau pălăria cu căciula. Cei care mai erau văzuţi cu pălărie după 15 august erau ironizaţi.

Se interzice scăldatul în apa râurilor spurcată de cerb şi dormitul pe prispă.

De pe 15 august se deschidea, în satul tradiţional, un important sezon al nunţilor, ce ţinea până la intrarea în postul Craciunului. Se organizau târgurile de toamnă.

Perioada dintre cele două Sântămării, numită Între Sântămării, se consideră timp optim pentru semănă­turile de toamnă.

Credincioșii țin al treilea mare post din an timp de două săptămâni. Conform tradițiilor, în unele sate din Covasna, credincioșii au obiceiul focului purificator. Acest obicei are rol de purificare și de alungare a spiritelor rele, înainte de post.

De asemenea, în zona Munteniei, nurorile obișnuiesc să prepare plăcinte cu brânză dulce, pe care să le ducă soacrelor pentru ca relația lor să se „îndulcească”. Un alt obicei de la sate este legarea grânelor pentru ca păsările și dăunătorii să nu distrugă recoltele.

Postul Adormirii Maicii Domnului – Rugăciune către Maica Domnului

„Sfântă Maria, mă îndrept plin de încredere către Tine, cerându-ți ajutor!

Cred cu tărie că mă vei asculta în necazul meu și mă vei sprijini când îmi este greu.

Spre a-ți arăta recunoștința mea, îți făgăduiesc să fac cunoscută și altora această rugăciune.

Te rog, cu umilință, să îmi aduci liniște în tristețea și durerile mele.

În numele negrăitei rugăciuni și bucurii care ți-a cuprins inima când ai oferit adăpost Mântuitorului lumii în casa ta din Betania, te impor, roagă-te pentru mine și familia mea ca să-l păstrăm pe Dumnezeu în inimă astfel încât să ne învrednicim a primi ajutor în nevoile noastre, mai ales în durerea care mă copleșește acum (se spune dorința).

Te implor, Ajutătoarea celor aflați în suferință, înfrânge orice greutăți precum ai înfrânt balaurul care șade la picioarele tale.”

Ce să nu faci în Postul Adormirii Maicii Domnului

”Postul Adormirii Maicii Domnului înseamna înfrânare nu doar de la anumite alimente, ci de la tot ce ne desparte de Dumnezeu.

Dacă ne ținem departe de anumite mâncăruri, sa ne ținem departe și de păcate.

Sa nu ne întristăm ca pierdem satisfacția pe care ne-o aduce hrana de „dulce”, caci prin retinerea de la ea vom fi părtasi unor daruri care ne fac moștenitori ai Împărăției lui Dumnezeu.

Dacă în acest post se recomandă ajunare luni, miercuri si vineri pana la ora 15.00, ora de la care se poate consuma numai mâncare uscata, iar dacă marți si joi ni se cere sa mâncăm fără ulei, nu trebuie sa întelegem ca postul Adormirii Maicii Domnului disprețuieste trupul.

Nu, acest post cauta sa-l mântuiască împreună cu sufletul.

Sa nu ajungem la astfel de gânduri: „Maine ce voi mai găti?”, „Astăzi cu ce bani sa mai cumpăr bucate de post?”, caci nu diversificare alimentara si cheltuiala peste măsura cere postul.

Faceti din rugăciune mâncare pentru vremea postului și veti vedea cât de hrănitoare și de ieftina este adevărata mâncare de post. Nu va indemn la o postire peste puterile dumneavoastră, ci doresc sa va atrag atentia ca postul are nevoie si de rugăciune.

Fără ea, cele doua săptămâni de post vor fi chinuitoare si vor părea ca nu mai au sfârsit.

Paraclisul Maicii Domnului

Cu ocazia acestei mari sărbători se face Paraclisul Maicii Domnului. Acest paraclis constituie o rugăciune ce se cântă în vreme de nevoie.

Rugăciunea a fost scrisă de Teostirict Monahul.

Psalmul 142

  • 1. Doamne, auzi rugăciunea mea, ascultă cererea mea, întru credincioșia Ta, auzi-mă, întru dreptatea Ta.
  • 2. Să nu intri la judecată cu robul Tău, că nimeni din cei vii nu-i drept înaintea Ta.
  • 3. Vrăjmașul prigonește sufletul meu și viața mea o calcî în picioare; făcutu-m-a să locuiesc în întuneric ca morții cei din veacuri.
  • 4. Mâhnit e duhul în mine și inima mea încremenită înlăuntrul meu.
  • 5. Adusu-mi-am aminte de zilele cele de demult; cugetat-am la toate lucrurile Tale, la faptele mâinilor Tale m-am gandit.
  • 6. Intins-am către Tine mâinile mele, sufletul meu ca un pământ însetoșat.
  • 7. Degrab auzi-mă, Doamne, că a slăbit duhul meu. Nu-ți întoarce fala Ta de la mine, ca să nu mă asemăn celor ce se coboară în mormânt.
  • 8. Fă să aud dimineața mila Ta, că la Tine îmi este nădejdea. Arată-mi calea pe care voi merge, că la Tine am ridicat sufletul meu.
  • 9. Scapă-mă de vrăjmașii mei, că la Tine alerg, Doamne.
  • 10. Învață-ma să fac voia Ta, că Tu esti Dumnezeul meu. Duhul Tău cel bun să mă povățuiască la pământul dreptății.
  • 11. Pentru numele Tău, Doamne, dăruiește-mi viața. Întru dreptatea Ta scoate din necaz sufletul meu.
  • 12. Fă bunătate de stârpește pe vrăjmașii mei și pierde pe toți cei ce necăjesc sufletul meu, că eu sunt robul Tău.

Dumnezeu este Domnul… (de trei ori)

Urmează glasul al 4-lea cu:

  • Către Născătoarea de Dumnezeu, acum cu osârdie să alergăm noi păcătoșii și smeriții și să cădem cu pocăința, strigând din adâncul sufletului:
  • stăpână, ajută-ne, milostivindu-te spre noi;
  • grăbește că pierim sub mulțimea păcatelor; nu întoarce pe robii tăi deșerți, că pe tine singura nădejde te-am câștigat (de două ori).

 

  • Nu vom tăcea, Născătoare de Dumnezeu, pururea a spune puterile tale noi, nevrednicii.
  • Că de nu ai fi stat tu înainte rugându-te, cine ne-ar fi izbăvit pe noi din atâtea nevoi?
  • Sau cine ne-ar fi păzit pe noi până acum slobozi?
  • Nu ne vom depărta de tine, stăpână, că tu izbăvești pe robii tăi pururea din toate nevoile.

După aceasta urmează Psalmul 50:

  • 1. Miluiește-mă, Dumnezeule, dupa mare mila Ta
  • 2. Și după mulțimea îndurărilor Tale, șterge fărădelegea mea.
  • 3. Mai vârtos mă spală de fărădelegea mea și de păcatul meu mă curățește.
  • 4. Că fărădelegea mea eu o cunosc și păcatul meu înaintea mea este pururea.
  • 5. Ție unuia am greșit și rău înaintea Ta am făcut, așa încât drept ești Tu întru cuvintele Tale și biruitor când vei judeca Tu.
  • 6. Că iată întru fărădelegi m-am zămislit și în păcate m-a născut maica mea.
  • 7. Că iată adevărul ai iubit; cele nearătate și cele ascunse ale înțelepciunii Tale, mi-ai arătat mie.
  • 8. Stropi-mă-vei cu isop și mă voi curăți; spăla-mă-vei și mai vârtos decât zăpada mă voi albi.
  • 9. Auzului meu vei da bucurie și veselie; bucura-se-vor oasele mele cele smerite.
  • 10. Întoarce fața Ta de la păcatele mele și toate fărădelegile mele șterge-le.
  • 11. Inimă curată zidește întru mine, Dumnezeule și duh drept înnoiește întru cele dinlăuntru ale mele.
  • 12. Nu mă lepăda de la fața Ta și Duhul Tău cel sfânt nu-l lua de la mine.
  • 13. Dă-mi mie bucuria mântuirii Tale și cu duh stăpânitor mă întărește.
  • 14. Invăța-voi pe cei fără de lege căile Tale și cei necredincioși la Tine se vor întoarce.
  • 15. Izbăvește-mă de vărsarea de sânge, Dumnezeule, Dumnezeul mântuirii mele; bucura-se-va limba mea de dreptatea Ta.
  • 16. Doamne, buzele mele vei deschide și gura mea va vesti lauda Ta.
  • 17. Că de ai fi voit jertfa, ți-aș fi dat; arderile de tot nu le vei binevoi.
  • 18. Jertfa lui Dumnezeu: duhul umilit; inima înfrântă și smerită Dumnezeu nu o va urgisi.
  • 19. Fă bine, Doamne, întru bună voirea Ta, Sionului, și să se zidească zidurile Ierusalimului.
  • 20. Atunci vei binevoi jertfa dreptății, prinosul și arderile de tot; atunci vor pune pe altarul Tău viței.

La această sărbătoare, creștinii români își pleacă capetele în fața icoanei Maicii Domnului și îi cer să îi aibă în pază mereu.

Surse: crestinortodox.ro, basilica.ro

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement