Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

11-15 mai: Auditorii de justiţie susţin examenul de absolvire INM 2015. Calendarul probelor şi condiţiile de verificare a bunei reputaţii


Publicat

justitie, lege, magistrat, instanta, judecataDupă încheierea cursurilor din cadrul Institutului Naţional al Magistraturii, auditorii de justiţie susţin examenul de absolvire, pentru a fi numiţi judecători sau procurori stagiari. Sesiunea din acest an se desfăşoară în perioada 11 -15 mai, iar rezultatele finale vor fi cunoscute pe 12 iunie. Evaluarea absolvenţilor cuprinde şi verificarea bunei reputaţii.

Examenul de absolvire constă în probe teoretice şi practice, cu subiecte distincte pentru judecători şi procurori, prin care se verifică însuşirea cunoştinţelor necesare exercitării funcţiei de judecător sau de procuror.

Pentru absolvirea Institutului National al Magistraturii, candidatul trebuie să obţină media generala de minimum 7 şi cel puţin nota 5 la fiecare dintre materiile de examen.

Absolvenţilor Institutului National al Magistraturii li se elibereaza un atestat, care certifică absolvirea Institutului, promoţia şi media generală obţinută.

Probele scrise ale examenului de absolvire se vor desfășura conform următorului program:

– Drept civil şi drept procesual civil – 11 mai 2015, începând de la ora 10.00;

– Drept penal şi drept procesual penal – 13 mai 2015, începând de la ora 10.00;

– Organizare judiciară – 15 mai 2015, începând de la ora 10.00.

Accesul candidaţilor în sălile de examen, conform repartizării afişate, va fi permis, în baza cărţii de identitate sau a paşaportului, între orele 9.00-9.30. Candidaţii se vor aşeza câte unul în bancă, în ordine alfabetică.

Auditorii de justiţie vor folosi pentru elaborarea lucrărilor numai cerneală sau pix cu pastă de culoare neagră.

Pe durata desfăşurării probelor este permisă consultarea legislaţiei indicate în bibliografie, cu excepţia celei comentate şi adnotate, conform anunțurilor publicate pe site-ul INM.

Conform dispozițiilor art. 308 alin. 14 din Regulament, „se interzice candidaţilor să deţină asupra lor pe timpul desfăşurării probei orice mijloace de comunicare precum și orice surse de informare care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor (altele decât cele indicate în bibliografie și anunțurile publicate). Încălcarea acestor dispoziții constituie fraudă și atrage eliminarea din examen”.

Conform dispozițiilor art. 308 alin. 15, “Frauda dovedită atrage eliminarea din examen. Se consideră fraudă și înscrierea numelui candidatului pe teza de examen în afara rubricii care se sigilează și orice alte semne distinctive care ar permite identificarea lucrării. În aceste cazuri responsabilul de sală consemnează într-un proces-verbal faptele și măsurile luate, iar lucrarea se anulează cu mențiunea «Fraudă». Procesul-verbal se comunică comisiei de organizare a examenului si candidatului respectiv.”

Candidaţii care la expirarea timpului stabilit de comisie nu au terminat lucrarea, o predau în faza în care se află, fiind interzisă depăşirea timpului stabilit pentru elaborarea acesteia, sub sancțiunea eliminării din examen, conform dispozițiilor art. art. 308 alin. 16 din Regulament.

Candidaţii vor semna pentru predarea lucrării, după ce vor verifica personal concordanța dintre numărul de pagini predate și cel înscris de supraveghetor, în catalogul de sală.

Timpul necesar pentru rezolvarea subiectelor pentru fiecare probă de examen este cel stabilit de comisia de elaborare a subiectelor şi nu poate depăşi 4 ore, socotite din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor către toţi candidaţii.

Calendarul de desfăşurare a examenului de absolvire INM:

– 11 martie 2015 – publicarea calendarului, a tematicii și bibliografiei de examen;

– 11 mai 2015 – proba scrisă la drept civil si drept procesual civil;

– 12 mai 2015 – depunere contestaţii la barem la drept civil si drept procesual civil;

– 13 mai 2015 – proba scrisă la drept penal şi drept procesual penal;

– 13-14 mai 2015 – soluţionarea contestaţii la barem – drept civil si drept procesual civil;

– 14 mai 2015 – depunere contestaţii la barem – drept penal şi drept procesual penal;

– 15 mai 2015 – proba scrisă la organizare judiciară;

– 15-18 mai 2015 – soluţionare contestaţii la barem – drept penal şi drept procesual penal;

– 18 mai 2015 – depunere contestaţii la barem – organizare judiciară;

– 19-20 mai 2015 – soluţionare contestaţii la barem – organizare judiciară;

– 15-26 mai 2015 – corectarea lucrărilor şi afişarea rezultatelor la probele scrise;

– în termen de 48 h de la afişarea rezultatelor la probele scrise – depunerea contestaţiilor împotriva rezultatelor la probele scrise;

– 12 iunie 2015 – afişarea rezultatelor finale

Anterior numirii lor ca judecători sau procurori stagiari, absolvenţii Institutului National al Magistraturii sunt verificaţi sub aspectul îndeplinirii cerinţei de avea o bună reputaţie (în conformitate cu art. 12 din Legea nr. 303/2004, republicata, cu modificările şi completarile ulterioare).

În termen de 10 zile de la susţinerea ultimei probe a examenului de absolvire a Institutului National al Magistraturii, auditorii de justiţie depun la INM următoarele documente:

– adeverinţe eliberate de primării şi/sau, după caz, de administraţiile financiare de la domiciliile avute în ultimii 2 ani din care să rezulte, dacă este cazul, natura şi tipul contravenţiilor comise şi sancţiunile contravenţionale aplicate;

– certificatul de cazier judiciar;

– declaraţia pe propria răspundere privind precizarea domiciliului avut în ultimii 2 ani;

– orice alte înscrisuri pe care le consideră relevante pentru verificarea îndeplinirii cerinţei de bună reputaţie.

În vederea verificării îndeplinirii cerinţei bunei reputaţii, Institutul Naţional al Magistraturii solicită Direcţiei resurse umane şi organizare din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii date privind o eventuală eliminare, pe parcursul celor 2 ani de formare în cadrul Institutului National al Magistraturii, din concursurile de admitere în magistratură organizate de Consiliul Superior al Magistraturii şi poate solicita, în măsura în care consideră necesar, relaţii de la alte instituţii.

După verificarea datelor, rezultatele se consemneaza în cuprinsul unui raport unic cu privire la toţi absolvenţii, în care se prezintă distinct situaţia acelor candidaţi despre care se conturează indicii ca nu s-ar bucura de o bună reputaţie. Pe baza acestui raport, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii hotărăşte cu privire la îndeplinirea cerintei privind buna reputaţie.

Absolvenţii Institutului Naţional al Magistraturii care nu se bucură de o bună reputaţie nu pot fi numiţi ca judecători sau procurori stagiari.

La verificarea cerinţei bunei reputaţii sunt avute în vedere următoarele criterii: tipul şi împrejurările de săvârşire a faptei, forma de vinovăţie, tipul de sancţiune aplicată, conduita adoptată în timpul cercetării disciplinare sau al procesului judiciar, impactul asupra opiniei publice generat de fapta persoanei în cauză, precum şi perioada de timp care a trecut de la aplicarea sancţiunii disciplinare, contravenţionale, administrative sau de la rămânerea definitivă a condamnării.

Absolventii INM care nu au fost numiţi judecători sau procurori stagiari pentru neîndeplinirea cerintţei de bună reputaţie sunt obligaţi să restituie bursa de auditor de justitie si cheltuielile de scolarizare.

In cazul in care un auditor de justitie nu promoveaza examenul de absolvire in prima sesiune, acesta are dreptul sa participe la urmatoarea sesiune, organizata pentru urmatoarea promotie de auditori. Absenta nejustificata sau nepromovarea examenului la a doua sesiune atrage pierderea dreptului de a fi numit judecator sau procuror. Persoana aflata in aceasta situatie este obligata sa restituie bursa si cheltuielile de scolarizare.

Absolventii Institutului National al Magistraturii care se bucura de buna reputatie sunt numiti de catre Consiliul Superior al Magistraturii in functiile de judecatori sau procurori stagiari, dupa caz, in functie de optiunea exprimata, pe baza mediei generale, calculata cu 3 zecimale, care reprezinta media aritmetica a rezultatelor finale ale fiecarui an de studiu si ale examenului de absolvire a Institutului.

La egalitate de medii au prioritate candidatii care au obtinut nota finala mai mare la examenul de absolvire.

In cazul in care exista o imposibilitate obiectiva de a asigura numarul de posturi de judecatori sau procurori stagiari, corespunzator numarului de posturi pentru care au formulat optiuni, auditorii de justitie vor fi numiti in alta functie decat cea pentru care au optat dupa primul an de cursuri in cadrul Institutului National al Magistraturii

 



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ACTUALITATE

România, campioană la nesiguranță rutieră: 85 de victime la un milion de locuitori în anul 2020, dublul mediei din Europa

Publicat

Reprezentanţii Asociaţiei Pro Infrastructura arată că, în ciuda faptului că în anul 2020 au fost restricții de circulație din cauza pandemiei, România a fost tot la coada clasamentului siguranţei rutiere, cu 85 de victime la un milion de locuitori, peste dublul mediei europene.

”Chiar și în anul pandemic 2020, România a fost tot la coada clasamentului siguranței rutiere, cu 85 de victime la un milion de locuitori, peste dublul mediei europene.

Comisarul Adina Vălean cere investiții în domeniu. Suntem de acord, cu mențiunea că banii trebuie cheltuiți cu cap. Fără o schimbare radicală de strategie și de atitudine față de factorul uman, vom rămâne repetenții Europei (și) la acest capitol.

Spre exemplu, adăugarea de benzi la bulevardele urbane, preferată de mulți primari deoarece aduce voturi, face acele drumuri mult mai greu de traversat de către pietoni.

Concentrarea discursului public pe autostrăzi nu va schimba radical poziția codașă a României din cauză că aproape jumătate din victime sunt pietoni și bicicliști, cea mai mare pondere din Europa!

Discutăm de mulți ani pe forumul peundemerg.ro despre Viziunea Zero pentru siguranță rutieră (detalii în document:Viziunea ZERO care pornește de la ideea că oamenii nu sunt perfecți și că pot greși. Niciun efort de a preveni eroarea umană prin infrastructură nu este prea mare.

Numărul acceptabil de vieți umane pierdute pe șosele este zero.

Deci siguranța poate fi crescută preponderent prin infrastructură, nu prin legislație. Așadar, propunerea legislativă recentă de a impune o viteză maximă pe bicicletă este caraghioasă.

Viziunea Zero: Ce urmează, viteza maximă la mersul pe jos?

În spiritul Viziunii Zero, pietonii și bicicliștii sunt participanți la trafic neprotejați, deci trebuie protejați cu infrastructură, și nu blamați regulat cu expresii de tipul „indisciplina pietonilor”.

Remarcăm că politicienii nu se gândesc la aceștia pentru că mulți dintre ei se deplasează exclusiv cu mașina.

Viziunea Zero presupune și ținte clare, precum reducerea cu 50% a victimelor din România într-un deceniu.

Ea nu poate fi aplicată de un singur minister, ci la nivel guvernamental, iar responsabilul cu siguranța rutieră din guvern trebuie să fie tras la răspundere dacă țintele parțiale la 2 ani nu sunt atinse.

Investițiile necesare trebuie derulate la mai multe niveluri, de la separare de sens pe drumuri naționale la măsuri de protecție a pietonilor și bicicliștilor în localități.

Observăm zi de zi dificultăți de coordonare între autorități și implementarea Viziunii Zero știm că va fi o provocare, dar trebuie luat taurul de coarne!” scriu cei de la Asociația Pro Infrastructură.

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

ANGAJĂRI la STAT. POSTURI scoase la concurs în instituții publice din județul Alba. Condiții pentru candidați

Publicat

În această perioadă, în județul Alba sunt vacante mai multe posturi în instituții publice.

Candidații interesați de ocuparea acestora trebuie să îndeplinească unele condiții, privind studiile, vechimea de muncă și alte cerințe.

Pentru a ocupa un post contractual vacant sau temporar vacant, candidații trebuie să îndeplinească următoarele condiții generale, conform art. 3 al Regulamentului-cadru aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 286 din 23 martie 2011, cu modificările și completările ulterioare:

a) are cetățenia română, cetățenie a altor state membre ale Uniunii Europene sau a statelor aparținând Spațiului Economic European și domiciliul în România;

b) cunoaște limba română, scris și vorbit;

c) are vârsta minimă reglementată de prevederile legale;

d) are capacitate deplină de exercițiu;

e) are o stare de sănătate corespunzătoare postului pentru care candidează, atestată pe baza adeverinței medicale eliberate de medicul de familie sau de unitățile sanitare abilitate;

f) îndeplinește condițiile de studii și, după caz, de vechime sau alte condiții specifice potrivit cerințelor postului scos la concurs;

g) nu a fost condamnată definitiv pentru săvârșirea unei infracțiuni contra umanității, contra statului ori contra autorității, de serviciu sau în legătură cu serviciul, care împiedică înfăptuirea justiției, de fals ori a unor fapte de corupție sau a unei infracțiuni săvârșite cu intenție, care ar face-o incompatibilă cu exercitarea funcției, cu excepția situației în care a intervenit reabilitarea.

POSTURI VACANTE:

ALBA IULIA

Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR)

Centrul Regional pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (CFIR) 7 Alba Iulia

director, grad II

Condiții: vechime în specialitate – minimum 3 ani

Oficiul Județean pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (OJFIR) Alba

director, grad II

Condiții: vechime în specialitate – minimum 3 ani

Data limită pentru depunerea dosarelor: 12 mai 2021, ora 17.00

Concurs: 20 mai 2021, ora 10.00: proba scrisă; 26 mai 2021, ora 09.00: interviul.

Detalii suplimentare, la sediul A.F.I.R, București, str. Știrbei Vodă nr. 43, sectorul 1, telefon: 031/860.25.48, 031/860.25.32.

Primăria Municipiului Alba Iulia

muncitor necalificat (2 posturi) – Serviciul public „Administrarea patrimoniului local” – Serviciul administrare piețe, târguri și gestionarea câinilor fără stăpân

Condiții: studii generale; vechime în specialitate necesară: nu se solicită.

Concursul se va organiza conform calendarului următor:

Termenul limită de depunere a dosarelor: 11 mai 2021, ora 15:00, la registratura Primăriei Municipiului Alba Iulia, Calea Moților nr. 5A

Concurs: 24 mai 2021, ora 11:00: proba practică, la „Adăpostul public al câinilor tară stăpân” din Alba Iulia, Str. Rogozului nr. 40; data, ora și locul organizării interviului se vor anunța odată cu afișarea rezultatelor la proba practică.

îngrijitor de copii – Creșa 2 Ampoi

îngrijitor clădiri – Creșa 1 Cetate

Condiții: studii medii absolvite cu diplomă de bacalaureat; vechime: nu se solicită.

Termenul limită de depunere a dosarelor: 11 mai 2021, ora 15:00

Concurs: 25 mai 2021, ora 10:00: proba practică, la Creșa 2 Ampoi, Str. Livezii nr. 47; data, ora și locul organizării interviului se vor anunța odată cu afișarea rezultatelor la proba practică, la sediul Primăriei Municipiului Alba Iulia, et. 2.

Relaţii suplimentare, la sediul Primăriei Municipiului Alba Iulia din Calea Moţilor nr. 5A, et. 2, telefon 0258/819.462.

AIUD

Spitalul Municipal Aiud

– șef birou – Biroul RUNOS

Condiții: studii superioare absolvite cu diplomă de licență în domeniile științe juridice, administrative, economice; 2 ani vechime în specialitate.

Data limită pentru depunerea dosarelor: 13 mai 2021, ora 15.00

Concurs: 21 mai 2021, ora 10.00: proba scrisă; data și ora interviului vor fi comunicate ulterior.

Detalii suplimentare, la Spitalul Municipal Aiud, din localitatea Aiud, Str. Spitalului nr. 2, telefon: 0258/861.816, interior 192.

Colegiul Naţional „Titu Maiorescu” Aiud

– secretar

Condiții: studii superioare; vechimea în specialitatea studiilor necesare ocupării postului – 3 ani.

Termenul limită de depunere a dosarelor: 10 mai 2021, ora 14.00

Concurs: 17 mai 2021, ora 10.00 – proba scrisă; proba practică se susține în maximum 4 zile lucrătoare de la data susținerii probei scrise, după soluționarea eventualelor contestații; interviul se susține în maximum 4 zile lucrătoare de la data susținerii probei practice, după soluționarea eventualelor contestații.

Relații suplimentare, la sediul Colegiului Național „Titu Maiorescu” din Aiud, str. Ecaterina Varga nr. 10, telefon: 0258/861.946.

Spitalul de Pneumoftiziologie Aiud

– director medical

Condiții: absolvent de învățământ universitar de lungă durată, cu diplomă de licență sau echivalentă în domeniul medicină, specializarea medicină; confirmat cel puțin medic specialist; minimum 5 ani vechime în specialitatea respectivă

Termenul limită de depunere a dosarelor: 14 mai 2021. ora 15.00, la Biroul Resurse Umane din cadrul Spitalului de Pneumoftiziologie Aiud, str. Ecaterina Varga nr. 6.

Concurs: 24 mai 2021, ora 10.00 – proba scrisă; 27 mai 2021. ora 10.00 – susținerea proiectului de specialitate și interviul de selecție – la Sala de ședință a Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Alba, în Alba Iulia, Bd. 1 Decembrie 1918 nr. 68.

Relații suplimentare, la sediul spitalului, la secretariatul comisiei de concurs sau la telefon 0258861302, interior 102.

BLAJ

Primăria Municipiului Blaj

Biroul Integrare Europeană

– expert, grad IA

Condiții: studii universitare de licență absolvite cu diplomă de licență sau echivalentă, în ramura de știință științe economice; vechime în specialitatea studiilor – minimum 7 ani.

– expert, grad I

Condiții: studii universitare de licență absolvite cu diplomă de licență sau echivalentă, în ramura de știință inginerie civilă, cu domeniul de licență inginerie civilă sau ingineria instalațiilor; vechime în specialitatea studiilor – minimum 4 ani.

– expert, grad I

Condiții: studii universitare de licență absolvite cu diplomă de licență sau echivalentă, în ramura de știință științe economice sau științe juridice sau domeniu] fundamental științe inginerești; vechime în specialitatea studiilor – minimum 4 ani.

Termenul limită de depunere a dosarelor: 20 mai 2021

Concurs: 28 mai 2021, ora 10.00: proba scrisă; data și ora interviului vor fi comunicate ulterior.

Relații suplimentare, la Primăria Municipiului Blaj, Piața 1848 nr. 16, telefon 0258/710.110.

CÂMPENI

Liceul Tehnologic Silvic Câmpeni

– administrator financiar

Condiții: studii medii, fără condiție de vechime

Termenul pentru depunerea dosarelor: 10-14 mai 2021, între orele 10.00-14:00

Concurs: 24 mai 2021, ora 10.00 – proba scrisă; 25 mai 2021, ora 10.00 – proba practică, urmată de interviu.

Relaţii suplimentare, la secretariatul Liceului Tehnologic Silvic Câmpeni, str. Izvoarelor, nr. 2, telefon: 0258/771.544.

ALTE LOCALITĂȚI

Asociația Comunelor de Munte – Munții Apuseni – județul Alba (Bucium)

auditor intern, grad profesional asistent, la Compartimentul de audit public intern

Condiții: studii universitare de licență absolvite cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată absolvite cu diplomă de licență sau echivalentă, în științe/domeniul economic și/sau juridic; experiență în specialitatea studiilor – minimum 9 ani pentru auditorul intern, grad profesional asistent; cunoștințe de utilizare a aplicației Microsoft Oftice (Word, Excel, PowerPoint și Outlook); disponibilitatea la deplasări frecvente în comunele din județul Alba aflate în aria de responsabilitate a Compartimentului de audit public intern, precum și, ocazional, pe teritoriul național, conform programelor de pregătire profesională planificate; obținerea avizului favorabil la interviul de avizare, susținut conform pct 2.3.4.1. din Normele generale privind exercitarea activității de audit public intern, aprobate prin H.G. nr. 1086/2013.

Termen limită de depunere a dosarelor: 18 mai 2021, ora 16:00

Concurs: 25 mai 2021, ora 10:00 – susținere interviu de avizare; 26 mai 2021, ora 10:00 – proba scrisă; 31 mai 2021, ora 10:00 – proba interviu.

Relaţii suplimentare, la sediul Asociației Comunelor de Munte – Munții Apuseni – Alba, Primăria Comunei Bucium, Str. Principală nr. 25, județul Alba, telefon 0769/226.585

Liceul Tehnologic de Turism și Alimentație Arieșeni

– muncitor calificat – bucătar, Compartimentul Personal Nedidactic

Condiții: studii liceale; vechime în specialitatea studiilor necesare ocupării postului – nu necesită.

Concurs: 24 mai 2021, ora 10.00: proba scrisă; 25 mai 2021, ora 10.00: proba practică; 25 mai 2021, ora 14.00: proba interviu.

Relaţii suplimentare, la Liceul Tehnologic de Turism și Alimentaţie, cu sediul în Arieşeni, Strada Centru nr. 8, judeţul Alba, telefon 0358.402.717

Primăria Comunei Sohodol

– bibliotecar – Compartiment Deservire și Întreținere

Condiții: studii superioare, absolvite cu diplomă de licență sau echivalentă; vechime în muncă – minimum 5 ani; perfecționări (specializări): curs bibliotecar, dovedit cu certificat corespunzător, de calificare profesională.

Concurs: 24 mai 2021, ora 10.00: proba scrisă; data și ora interviului se vor comunica ulterior.

Relaţii suplimentare, la sediul Primăriei Comunei Sohodol, telefon 0733/917.087.

Primăria Comunei Bistra

– manager proiect (post perioadă determinată)

Condiții: studii superioare de lungă durată absolvite cu diplomă de licență (durata studii superioare de minimum 3 ani); vechime – minimum 7 ani; experiență profesională – minimum 7 ani – experiență specificam coordonarea, monitorizarea sau managementul de activități/proiecte departamente; experiența în proiecte finanțate FSE reprezintă un avantaj; certificat manager de proiect sau studii de specialitate în management.

Termenul limită pentru depunerea dosarelor de concurs: 11 mai 2021, ora 11.00

Concurs: 20 mai 2021, ora 11.00 proba scrisă; 24 mai 2021, ora 11.00 proba interviu.

Relații suplimentare, la Primăria Comunei Bistra, Calea Turzii nr. 100, telefon 0258/773.105.

Primăria Comunei Șugag

– inspector de specialitate I – Compartiment Administrație Publică Locală și Secretariat Administrativ, Resurse Umane și Gestiunea Funcțiilor Publice, Registrul Agricol, Cadastru și Achiziții Publice

Condiții: studii universitare de licență absolvite cu diplomă de licență sau echivalentă în domeniile: inginerie civilă, inginerie geodezică, arhitectură și urbanism; vechime în muncă în specialitatea studiilor necesare exercitării funcției contractuale – minimum 3 ani; cunoștințe de operare/programare pe calculator: nivel avansat în utilizare și proiectare – ArhiCAD/AutoCAD; nivel avansat în utilizarea programelor de editare de texte, programe GIS de analiză și editare: Global Mapper, QGIS, ArcGIS; de comunicare electronică și internet; limbi străine – cunoștințe limbă engleză – nivel mediu.

Concurs: 26 mai 2021, ora 10.00: proba scrisă; data și ora interviului vor fi comunicate ulterior.

Relații suplimentare, la sediul Primăriei Comunei Șugag, str. Valea Frumoasei nr. 180, telefon 0258/746.177.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VREMEA până în 7 iunie. Cât de mult cresc temperaturile în următoarele patru săptămâni și perioadele cu ploi sau furtuni

Publicat

Meteorologii au actualizat prognoza de vreme pentru perioada 10 mai – 7 iunie. Ne apropiem de temperaturi specifice verii, însă vor mai fi câteva zile mai răcoroase.

Valorile maxime vor fi de 24-25 de grade Celsius în luna mai, respectiv 26-27 grade Celsius spre finalul intervalului.

Posibile ploi sau furtuni vor fi în intervalele 12-14 mai, 21, 23, 25-27 mai, 30-31 mai, 2-3 iunie, 6-7 iunie.

Începutul lunii iunie aduce temperaturi maxime de până la 28-29 de grade Celsius.

Prognoza meteo pe 4 săptămâni – Administrația Națională de Meteorologie:

10 – 16 mai

Valorile termice vor fi ușor mai coborâte decât cele specifice acestei perioade, în regiunile sud-estice, dar și ușor mai ridicate în vest și nord-vest, iar în rest vor fi apropiate de cele normale pentru acest interval.

Cantitățile de precipitații vor fi deficitare în toate regiunile, dar mai ales în zonele montane.

17 – 23 mai

Temperatura medie a aerului va avea valori apropiate de cele normale pentru această săptămână, în cea mai mare parte a țării.

Cantitățile de precipitații se vor situa în jurul celor normale pentru acest interval, la nivelul întregii țări.

24 – 30 mai

Temperaturile medii ale aerului se vor situa în jurul celor normale pentru această perioadă, pe întreg teritoriul României.

Cantitățile de precipitații vor fi în general apropiate de cele normale pentru această săptămână, dar cu posibilitatea unui excedent local în nord-vest.

31 mai – 7 iunie

Mediile valorilor termice se vor situa în jurul celor specifice pentru această perioadă, la nivelul întregii țări.

Regimul pluviometric estimat pentru acest interval va fi local deficitar în vest și sud-vest, iar în rest va fi apropiat de cel normal pentru această săptămână.

surse: meteoromania.ro, accuweather.com

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

PAȘTELE Blajinilor. Tradiții, superstiții și obiceiuri în lunea după Duminica Tomii. Ce nu ar fi bine să faci astăzi

Publicat

O sărbătoare atipică din punct de vedere bisericesc, Paștele blajinilor se păstrează în special în zonele rurale din țară. Aceasta urmează sărbătorii din Duminica Tomii.

În credința ortodoxă se pune accent și pe cultul morților. Paștele blajinilor sau Paștele morților reprezintă în sine amintirea tuturor celor care au murit.

Oamenii credeau că blajinii se număra printre cei dintâi oameni de pe pământ. Aceștia trăiau fără femeile lor, stând cu ele doar 30 de zile pe an, în scopul procreației. Incapabili de a săvârși fapte rele, blajinii se aflau dincolo de lumea văzută, pe unde se varsă Apa Sâmbetei, pe Ostroavele Albe.

Există și credința că ei provin din copii nebotezați, morți imediat după naștere. Alteori sunt priviți ca fiind cei care susțin stâlpii pământului. Fără Blajini, lumea s-ar scufunda în haos. În unele versiuni, Blajinii sunt identificați cu urmașii celor care n-au mai reușit să traverseze marea, atunci când Moise a eliberat poporul evreu din robia egipteană, despărțind apele. Aceștia au rămas pe o insulă foarte aproape de Rai, pe unde trece Apa Sâmbetei.

În Bucovina se spune că „Blajinii sunt jumătatea de sus om, iar jumătatea de jos pește și trăiesc într-un pârâu; femeile și fetele lor cântă foarte frumos, încât răsună văile de cântecele lor melodioase”.

Există credința că Dumnezeu a creat mai întâi uriașii. Pentru că se războiau între ei, Dumnezeu i-a lăsat să piară și i-a creat pe Blajini. Aceștia fiind prea mici, au fost mutați pe lumea cealaltă și apoi l-a făcut pe om.

Blajinii sunt cunoscuți și sub numele de Rohmani. Potrivit cercetătorilor, numele de Rohmani vine din limba tracă, de la supranumele Zeind-Roymenos (Sfântul Luminos) dat Cavalerului Trac, o zeitate prezentă în antichitatea dobrogeană, oltenească și transilvană.

Credințe, obiceiuri. Ce nu ar trebui să faci în această zi

Se spune că de Paștele Blajinilor nu ai voie să coci sau să speli haine.

Nici să bați covoare nu este acceptat, pentru că zgomotul făcut îi poate speria pe blajinii care se întorc în această zi specială de pe lumea cealaltă pentru a se ruga și a ține post pentru cei vii.

Se spune că spiritele blajinilor intră în biserică la Sfânta Liturghie.

Se mai spune că nu ai voie să îi vorbești de rău pe cei care s-au dus dintre noi, chiar dacă nu ai avut înțelegere cu aceștia. Se spune că morții care sunt bârfiți de Paștele Blajinilor pot face necazuri în casele oamenilor.

La țară se crede că blajinii pot da foc grajdurilor sau pot omorî animalele aflate în câmp, însetându-le chiar și dacă beau apă.

În această zi, bătrânii dădeau de-a dura ouă roșii în amintirea Blajinilor, iar în Bucovina se mânca la iarbă verde, unde multe firimituri erau lăsate să cada intenționat pe pământ, întru pomenirea celor morți. În cele mai multe locuri din țara noastră, oamenii merg în această zi la cimitire, dând de pomană ouă roșii, pască și cozonac și punând flori pe morminte.

Cele mai însemnate preocupări ale Blajinilor sunt rugăciunile și postul pentru cei vii. Se crede că, deși aceștia sunt virtuoși, Blajinii nu știu cum să calculeze când va cădea sărbătoarea Sfintelor Paști. Oamenii dau de veste Blajinilor ca a venit Paștele cu ajutorul apei, aruncând pe ea coji de ouă roșii.

De Paștele Blajinilor nu se pomenesc doar morții cunoscuti pe linia ascendentă a unei familii, ci întregul neam al strămoșilor comuni: Uitații, Neștiuții, Albii.

În unele zone ale țării, preoții sunt chemați să săvârșească, în lunea după Duminica Tomei, o slujbă pentru sufletele celor răposați. Există credința că prin această slujbă sufletele celor trecuți în lumea veșniciei vor fi părtașe fericirii fără sfârșit. Având în vedere ca în nicio carte de cult, tiparită cu binecuvântarea Sfântului Sinod, nu se află tipicul specific acestei slujbe, ea este de multe ori improvizată, potrivit creștinortodox.ro.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate