Connect with us
Advertisement

Actualitate

15 martie, Ziua mondială a drepturilor consumatorilor. Ce trebuie să știm despre comerțul electronic

Publicat

Ziua mondială a drepturilor consumatorilor (World Consumer Rights Day) este marcată la 15 martie, în fiecare an. Cu această ocazie este aleasă o temă particulară de discuţie în jurul căreia se organizează activităţile ce marchează evenimentul, anul acesta tema fiind „Realizarea de pieţe digitale mai echitabile şi sigure”.

Comerţul electronic („e-commerce”) a transformat modul în care oamenii fac cumpărături, oferind consumatorilor tot mai multe opţiuni, dar a generat, de asemenea, probleme globale care nu pot fi rezolvate decât printr-un efort comun.

Până în anul 2021, se aşteaptă ca „e-commerce” să reprezinte peste 15% din totalul vânzărilor cu amănuntul la nivel mondial. Însă, de foarte multe ori, consumatorii se află în imposibilitatea de a avea acces la pieţe digitale de încredere, se menţionează pe site-ul citat.

În 2017, vânzările globale privind comerţul electronic au ajuns la 2,29 trilioane USD, dar aproape 70% dintre consumatori îşi fac griji că plăţile lor în mediul digital sunt nesigure. Într-o lume globalizată, este din ce în ce mai greu să previi escrocheriile on-line şi frauda pe Internet. Potrivit statisticilor, 49% dintre utilizatorii de internet care nu fac cumpărături online consideră lipsit de încredere comerţul electronic.

La data de 15 martie 1962, J.F. Kennedy, preşedintele Statelor Unite ale Americii, rostea către Congresul American un mesaj în care susţinea, pentru prima dată, existenţa a patru drepturi fundamentale ale consumatorilor: dreptul la securitate, dreptul la informare, dreptul de a fi ascultat şi dreptul de a alege produse şi servicii. 15 martie 1962 reprezintă momentul istoric al naşterii mişcării mondiale a consumatorilor.

Câteva aspecte din istoricul mişcării consumatoriste

Prima organizaţie a consumatorilor s-a înfiinţat în SUA în anul 1891, The Consumers’ League din New York, care urmărea îmbunătăţirea condiţiilor de muncă prin educare, cercetare şi recomandarea anumitor magazine pentru consumatori. Un rol important în atragerea atenţiei publicului asupra problemelor întâmpinate de consumatorii din Statele Unite l-a jucat romanul Jungla al lui Upton Sinclair, publicat în 1906 (deşi autorul declara că, atunci când a descris condiţiile mizere din abatoarele oraşului Chicago, a intenţionat să stârnească interesul pentru ideile socialismului, şi nu pentru cele ale consumerismului). Anul 1926 este remarcabil: inginerul Frederick Schlink organizează un „club al consumatorilor”, unde distribuie liste cu produse de bună calitate, precum şi „produse pe care trebuie să le evitaţi, din cauza calităţii lor inferioare, a preţului lor nerezonabil, sau din cauza reclamei înşelătoare”. În 1928, el publică, împreună cu economistul Stuart Chase, volumul Valoarea banilor tăi, în care se descriu forţele care operează în lumea producţiei de masă, o lume în care „consumatorii rătăcesc [uimiţi] precum Alice în Ţara Minunilor”. Mulţimea de scrisori trimisă de cititori îl determină pe Schlink să înfiinţeze în 1929 „Consumers Research”, o organizaţie menită să efectueze teste comparative asupra bunurilor de consum, care distribuia rezultatele – într-o manieră confidenţială – membrilor săi. Ulterior, câţiva entuziaşti au înfiinţat asociaţia „Consumers Union”, în 1935, care a început să publice revista „Consumer Reports”, în care predomină testele comparative şi consilierea juridică. În prezent, peste 35 milioane de consumatori americani sunt abonaţi sau cumpără publicaţiile asociaţiei lor.

În 1919, la Bucureşti, se înfiinţa Liga Consumatorilor, la care au aderat sindicate profesionale şi diverse asociaţii, precum şi un mare număr de cetăţeni. Această organizaţie urmărea protecţia economică şi socială a consumatorilor, ea reprezentând o reacţie la creşterea preţurilor şi scăderea puterii de cumpărare. Cu alte cuvinte, era mai degrabă o cooperativă de consum. Dar criza economică din 1929, urmată apoi de cel de al doilea război mondial, au dus la dispariţia acestei timpurii iniţiative.

Prima asociaţie ce promovează interesele consumatorilor, în sensul modern, s-a format în februarie 1990, cu numele de “Asociaţia pentru protecţia consumatorilor din România”. Peste doi ani se înfiinţa Oficiul (guvernamental) pentru Protecţia Consumatorilor, devenit ulterior Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.

Organizaţiile de consumatori se extind

Dezvoltarea economică accelerată a ţărilor occidentale după anii 1950, combinată cu libertatea de exprimare a cetăţeanului, au condus la apariţia – într-o nouă formă – a asociaţiilor de consumatori din Europa. Astfel de organizaţii se înfiinţează, între 1950 şi 1960, în Marea Britanie, Belgia, Olanda, Franţa, sau Germania. Ele evoluează de la activităţi punctuale, cu caracter revendicativ, la elaborarea de strategii de amploare, cu ecou atât în rândul parlamentarilor, cât şi al guvernelor. Ele câştigă milioane de aderenţi şi încep să publice reviste cu recomandări privind calitatea produselor, cu teste comparative între produse similare, dar realizate de companii diferite, cu consiliere juridică sau cu explicaţii privind sistemul de instituţii, adesea necunoscute de cei pentru care a fost creat.

Mişcarea consumeristă a prins rădăcini şi în alte ţări, precum India, unde prima asociaţie s-a constituit în 1959 şi unde in prezent activează în jur de 400 de astfel de organizaţii. Miscarea consumatorilor din China cuprinde 2800 de organizaţii. În Brazilia s-a adoptat un document unic, denumit “Codul drepturilor consumatorului”. În America de Sud, un număr de 10 ţări au decis să includă educarea consumatorului în programa şcolară. În Africa, asociaţiile consumatorilor sunt prezente în ţări diverse, precum Egipt, Zimbabwe, Burkina Faso, Africa de Sud şi multe altele. În Europa Centrală şi de Est activează organizaţii de consumatori în toate ţările, dar unele deja au câştigat o serioasă experienţă, precum în Polonia (prima din zonă, din 1980), în Cehia (cu revista dTest), Ungaria (încă din 1984), sau Slovenia (foarte activă şi respectată). Din 1990 există şi în Federaţia Rusă Uniunea Consumatorilor din Rusia, care grupează 100 de organizaţii, şi Konfop – Confederaţia Inter-republicană a Uniunilor de Consumatori, înfiinţată în 1991.

sursa: consumersinternational.org, apc-romania.ro

 

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement