Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

2 februarie: Întâmpinarea Domnului, sărbătoarea creștină prăznuită la 40 de zile de la Crăciun. Superstiții de Ziua Ursului


Publicat

intampinarea domnului

La 40 zile după Crăciun, pe 2 februarie, creștinii ortodocși și catolici sărbătoresc Întâmpinarea Domnului, eveniment care simbolizează Întâmpinarea pruncului Iisus la templu la 40 de zile de la naștere. La Roma a fost introdusă în jurul anului 650.

Conținutul sărbătorii se referă la prezentarea pruncului Isus în Templu, după cum arată denumirea apuseană (de după 1960) a sărbătorii: „Prezentarea Domnului”.

Denumirea răsăriteană de „Întâmpinarea Domnului” exprimă faptul că Mesia vine în Templul său și-l întâlnește pe Poporul lui Dumnezeu din Vechiul Testament, reprezentat de Simeon și Anna.

Citește și: Calendar Ortodox FEBRUARIE 2021: Toate sărbătorile religioase importante din luna februarie, trecute în Calendarul Bisericesc

În Apus, în trecut, era văzută mai ales ca o sărbătoare a Maicii Domnului, fiind numită, până în 1960, „Purificarea Mariei”, cu referire la Legea iudaică.

Întâmpinarea Domnului este prăznuită la 40 de zile de la nașterea lui Hristos, pe 2 februarie.

Mântuitorul este dus la Templu de Fecioara Maria și dreptul Iosif pentru împlinirea Legii, care prevedea ca orice întâi născut de parte bărbătească să fie afierosit (dedicat) lui Dumnezeu în a 40 a zi de la naștere.

În Templu sunt întâmpinați dreptul Simeon și prorocita Ana. Potrivit tradiției, dreptul Simeon a făcut parte din traducătorii Pentateuhului din limba ebraica în greacă.

În momentul în care a ajuns la textul „Iată Fecioara va lua în pântece și va naște fiu”, a înlocuit termenul „fecioara” cu „femeie”. Pentru necredința sa, Dumnezeu i-a făgăduit ca nu o să moară până nu va vedea pe Mesia născut din Fecioară (Luca 2, 25-26).

Mântuitorul este dus la Templu de Fecioara Maria și dreptul Iosif pentru împlinirea Legii, care prevedea ca orice întâi născut de parte bărbătească să fie afierosit lui Dumnezeu în a 40 a zi de la naștere.

Întâmpinarea Domnului sau aducerea Lui spre închinare a rămas și în tradiția populară ca îndatorire a mamelor de a aduce pruncii la biserică, la patruzeci de zile după naștere, pentru molifta de curățirea lor și închinarea pruncilor la sfintele icoane.

Mama care a născut vine în biserică și în numele familiei, și aduce pe noul-născut ofrandă lui Dumnezeu, închinându-l la altar.

Sărbătoarea Întâmpinării Domnului a fost introdusă la Roma de papa Gelasiu în anul 494. Astfel, a fost înlocuită străvechea sărbătoare păgâna a Lupercaliilor, de la începutul lui februarie, când aveau loc și procesiuni în jurul orașului cu făclii aprinse, în onoarea zeului Pan, supranumit și Lupercus, adică ucigătorul lupilor sau ocrotitorul turmelor împotriva lupilor.

În Răsărit această sărbătoare s-a introdus în penultimul an al domniei împăratului Justin I (526), iar generalizarea ei s-a făcut în cursul secolului VI, începând din anul 534, când împăratul Justinian a schimbat data sărbătorii de la 14 februarie la 2 februarie (40 de zile socotite de la 25 decembrie, noua dată a sărbătorii Nașterii Domnului).

Obiceiuri de Întâmpinarea Domnului

În credința populară ziua de 2 februarie este cunoscută sub denumirea de Ziua Ursului potrivit crestinortodox.ro.

Copiii erau unși cu grăsime de urs. Prin această practică se credea că puterea acestui animal era transferată asupra copiilor.

Bolnavii de „sperietoare” erau tratați în această zi prin afumare cu păr de urs.

Se credea că, dacă în această zi este soare, ursul iese din bârlog și, văzându-și umbra, se sperie și se retrage, prevestind astfel, prelungirea iernii cu încă 6 săptămâni.

Dimpotrivă, dacă în această zi cerul este înnorat, ursul nu-și poate vedea umbra și rămâne afară, prevestind slăbirea frigului și apropierea primăverii.

“Târcolitul viilor”- obicei vechi la Întâmpinarea Domnului

Capul familiei  trebuie să meargă la vie în dimineața Întâmpinării Domnului. Acesta trebuie să aibă la el un fel de caltaboș și o sticlă de vin.  Va oficia, astfel, un fel de ritual.

După ce va ocoli via de trei ori, va pune în fiecare colț al podgoriei o bucată de caltaboș, după care va tăia o coardă de viță pe care o va unge cu funingine.

El bea apoi din vin.  La final va rosti: “ Doamne, să-mi faci strugurii cât bundaretele de mari!.

Superstiții de Întâmpinarea Domnului (Stretenie)

-se spune că în data de 2 februarie, dacă iese ursul din bârlog și își vede umbra, se duce repede înapoi în bârlog și mai doarme, este semn ca nu vine primăvara. Dacă nu își vede umbra rămâne afară și este aproape primăvară.

-atunci când bea un bou apă din streașina casei, înseamnă că anul va fi unul cu mană pentru albine și oi;

-dacă în ziua de Stretenie este cald, atunci, în cursul anului, va fi vară călduruoasă și îmbelșugată

-atunci când în această zi este frig, ger și viscol, atunci vara va fi friguroasă și neroditoare;

-În ziua Streteniei, se strâmbă pârtia, ceea ce înseamnă că se va topi zăpada.

-Cei care lucrează în ziua de Stretenie se vor îmbolnăvi

-Dacă boul, în cursul zilei de Stretenie, va bea apă din urma lui, atunci este semn că trece iarna;



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Tragedie în familia prefectului de Alba: Fratele acestuia, în vârstă de 55 de ani, s-a stins din viață

Publicat

Tragedie în familia prefectului de Alba, Nicolae Albu. Luni dimineață, fratele acestuia a suferit un infarct și a decedat. 

Bărbatul în vârsta de 55 de ani nu ar fi avut nicio afecțiune cunoscută. Cu o seară înainte de tragedie acesta chiar ar fi jucat fotbal alături de mai mulți cunoscuți.

Colegii și prietenii din PNL Alba transmit pe această cale sincere condoleanțe familiei îndurerate. Dumnezeu să îl odihnească în pace.

 

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

FOTO VIDEO: Ambulanță din Alba, implicată într-un accident rutier în Cluj Napoca. Echipajul, rănit ușor

Publicat

O ambulanță a Serviciului Județean de Ambulanță Alba a fost implicată într-un accident rutier petrecut în noaptea de duminică spre luni, pe o stradă din Cluj Napoca.

Echipajul: un medic de 69 de ani, o asistentă și șoferul au fost răniți ușor.

Aceștia au dus la Cluj Napocaun pacient cu COVID, care era în transfer către un spital din Oradea.

Echipajul din Alba Iulia a predat pacientul către un alt echipaj clujean și mergeau către decontaminare. 

Potrivit IPJ Cluj, accidentul s-a produs în jurul orei 23.00, pe strada Horea. Din primele date, ambulanța ar fi pătruns în intersecție în timp ce semaforul indica culoarea roșie, având în funcțiune semnalele acustice și luminoase.

În urma evenimentului rutier a rezultat rănirea medicului de 69 de ani din Alba Iulia, care a suferit o contuzie la coloană, ambulanțierul o contuzie la șold și asistentul un traumatism minor la nivelul capului, au transmis reprezentații SJA  Alba pentru alba24.ro

Conducătorii auto au fost testați cu aparatul etilotest, rezultatul fiind negativ în ambele cazuri.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Tânăr din Alba, trimis în judecată după ce a încercat să întrețină relații sexuale cu verișoara sa într-un lan de porumb

Publicat

Un tânăr din județul Alba a fost trimis în judecată pentru tentativă de act sexual cu un minor, după ce a vrut să întrețină relații intime cu verișoara sa în vârstă de 14 ani. 

Potrivit procurorilor Parchetului de pe lângă Judecătoria Alba Iulia, fapta s-a petrecut în noaptea de 27 iulie 2020.

Atunci în jurul orei 23.00, tânărul s-a deplasat alături de verișoara sa într-un lan de porumb, din apropierea unui imobil, unde au încercat să întrețină relații sexuale.

Tânărul a așezat-o pe minoră pe pământ și a apucat să se dezbrace parțial.

Însă, aceștia au fost surprinși de mama fetei, iar actul sexual nu s-a mai consumat, au transmis procurorii Parchetului de pe lângă Judecătoria Alba Iulia, pentru alba24.ro.

Dosarul a fost înregistrat pe rolul Judecătoriei Alba Iulia, însă momentan nu a primit un prim termen de judecată.

sursă foto: arhiva alba24.ro, rol ilustrativ

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Care sunt principalele probleme resimțite de profesori în perioada şcolii online. Diferențe între urban și rural. Studiu

Publicat

laptop calculator

Nivelul de stres psihic, social sau tehnic şi lipsa unui cadru metodologic adecvat pentru pregătirea, îndrumarea şi desfăşurarea activităţilor online sunt principalele dificultăţi cu care s-au confruntat cadrele didactice pe parcursul desfăşurării orelor în mediul online, potrivit unui studiu realizat de specialişti în ştiinţele educaţiei.

Cercetarea a fost realizată în perioada martie 2020 – februarie 2021 şi la aceasta au participat peste 10.000 de cadre didactice din toate judeţele, reprezentând toate nivelurile de învăţământ.

Studiul „Un an de şcoală online – Premise pentru inovarea educaţiei” relevă că cele mai mari dificultăţi în realizarea de către profesori a activităţilor didactice la distanţă sunt în ordine (în funcţie de scorul pe o scală de la 1 la 4): nivelul de stres psihic, social sau tehnic – 2,59, lipsa unui cadru metodologic adecvat pentru pregătirea, îndrumarea şi desfăşurarea activităţilor online – 2,39, insuficient timp pentru planificarea/ organizarea lecţiilor – 2,36, lipsa unui computer suficient de performant – 2,27, lipsa timpului necesar pentru înţelegerea şi utilizarea adecvată a instrumentelor şi resurselor digitale – 2,27, lipsa instrumentelor pentru gestionarea clasei, pentru feedback şi evaluare – 2,25, lipsa unui spaţiu adecvat (acasă) pentru realizarea de activităţi didactice – 2,23.

Conform cadrelor didactice respondente, elevii întâmpină dificultăţi similare în activităţile de învăţare la distanţă, ierarhizate de profesori după cum urmează: dificultăţi tehnice – de acces, conectare, afişare – 2,86, lipsa obişnuinţei de a învăţa cu ajutorul noilor tehnologii – 2,85, nivelul insuficient al competenţelor digitale – 2,74, lipsa unui program bine structurat, determinând sincope în învăţare – 2,74, lipsa unui spaţiu adecvat pentru realizarea de activităţi de învăţare online – 2,70, acces limitat la internet – 2,66.

De asemenea, studiul relevă că într-o comparaţie între cadrele didactice din şcoli din mediul rural şi cele din mediul urban, apar diferenţe semnificative în special în ceea ce priveşte accesul la tehnologie – echipamente, internet, suport specializat în configurarea şi utilizarea aplicaţiilor şi platformelor digitale. Astfel, 2,15 respondenţi din mediul rural au răspuns că au întâmpinat dificultăţi tehnice, 2,09 – din mediul urban mic şi 2,05 din mediul urban mare, 1,94 din mediul rural au indicat accesul limitat la internet, 1,77 din mediul rural mic şi 1,69 din mediul rural mare, 2,38 din mediul rural – lipsa unui computer suficient de performant, 2,30 din mediul urban mic şi 2,17 din mediul urban mare.

Majoritatea cadrelor didactice participante la cercetare au remarcat faptul că lipsa interacţiunii directe, în grupul de învăţare, cu colegii şi cu profesorii, are repercusiuni iremediabile asupra dimensiunii sociale, emoţionale şi afective a dezvoltării copiilor. 44% dintre respondenţi sunt de acord că dezvoltarea socio-emoţională a copiilor este influenţată negativ, 37% – de acord parţial, 15% în dezacord şi 4% nu ştiu.

Studiul a evidenţiat că în perioada şcolii online, motivaţia pentru cariera didactică a crescut pentru 30% dintre profesori, a rămas la fel pentru 54,1% dintre aceştia, în timp ce 10% se declară mai puţin dedicaţi profesiei în urma acestei experienţe.

Pe de altă parte, în ceea ce priveşte aspectele care influenţează desfăşurarea unei activităţi de calitate cu elevii, rezultatele studiului arată că profesorii se ancorează mai degrabă în pedagogie (60%), decât în tehnologie (36%), cu toate că la începutul pandemiei, în opinia profesorilor, tehnologia ocupa un loc central al activităţii didactice (57%), depăşind cu mult preocupările privind aspectele pedagogice (38%).

Cadrele didactice au răspuns că au primit ajutor în perioada şcolii online în mare măsură de la directorul şcolii – 41%, de la informaticianul şcolii – 26%, de la membri ai familiei – 25%, de la colegi – 23%, 12% de la MEC, inspectorat, CCD, CIRAE, ISE/CNPEE, 6% de la elevi, 6% de la ONG-uri sau companii private şi 5% de la părinţi.

Au desfăşurat acest studiu specialişti în ştiinţele educaţiei de la Universitatea din Bucureşti, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, Universitatea de Vest din Timişoara, Universitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca, din cadrul Proiectului CRED, al Proiectului ROSE şi al Centrului Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie.

sursă: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate