Connect with us
Publicitate

ADMINISTRATIE

20 iunie: Alegeri locale parțiale în 21 de județe, inclusiv Alba. Lista completă a localităților care își vor alege primari noi

Publicat

vot, stampile,

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a propus Ministerului Afacerilor Interne organizarea, în data de 20 iunie 2021, a alegerilor locale parțiale pentru primari în localitățile în care funcția de primar este vacantă. 

Declanșarea alegerilor va fi aprobată în ședința de joi a Guvernului. Campania electorală va începe pe 16 mai, iar votul se va desfășura între orele 07.00 – 21.00. 

Românii din 33 de localități vor merge la urne, duminică, pe 20 iunie, pentru a-și alege un nou primar.

Un număr de 11 foști edili au murit, alții au fost condamnați, o parte și-au pierdut mandatul din cauza incompatibilității, unii și-au dat demisia.

De asemenea, în zece localități alegerile au fost invalidate de instanță și se repetă.

CITEȘTE ȘI: Actualul viceprimar al comunei Meteș va candida pentru funcția de primar lăsată vacantă după decesul tragic al lui Dan Opruța

La Meteș, funcția de primar a rămas vacantă după moartea tragică a fostului primar Dan Opruța, care a decedat la 38 de ani după ce s-a infectat cu COVID.

Acum, din partea PNL va candida actualul viceprimar, Daniel Sânzâiană și din partea PSD, Traian Ursaleș, cei doi fiind până în prezent cei care și-au anunțat candidatura.

CITEȘTE ȘI: Traian Ursaleș este candidatul PSD pentru funcția de primar al comunei Meteș

La Ciuruleasa din punctul de vedere al social democraților, situația este simplă: dacă Radu Tuhuț a câștigat alegerile pentru fotoliul de primar al comunei, cu peste 88% din voturi, un rezultat bun ar putea obține și actualul viceprimar, Ioan Marius Cioară, care va candida din partea PSD.

Lista completă a celor 5 orașe și 28 de comune în care se vor organiza alegeri locale parțiale:

Judeţul Alba

1. Comuna Ciuruleasa

2. Comuna Meteş

Judeţul Arad

3. Comuna Zăbrani

Județul Argeș

4. Comuna Aninoasa

5. Comuna Rociu

Judeţul Bacău

6. Comuna Tamaşi

Judeţul Braşov

7. Comuna Şinca Nouă

Judeţul Caraş-Severin

8. Oraşul Bocşa

Județul Călărași

9. Comuna Cuza Vodă

10.Comuna Frumuşani

Județul Covasna

11.Comuna Mereni

12.Comuna Ozun

Judeţul Dâmboviţa

13.Comuna Braniştea

Judeţul Dolj

14.Comuna Catane

15.Comuna Sadova

16.Comuna Terpeziţa

17.Comuna Ostroveni

Judeţul Galaţi

18.Oraşul Târgu Bujor

Judeţul Gorj

19.Comuna Bumbești-Pițic

Județul Hunedoara

20.Comuna Burjuc

21.Comuna Romos

22.Comuna Sarmizegetusa

Județul Ialomița

23.Comuna Gura Ialomiţei

24.Comuna Ion Roată

Judeţul Ilfov

25.Oraşul Bragadiru

26.Comuna Găneasa

Județul Mehedinți

27.Comuna Obârşia de Câmp

Județul Olt

28.Comuna Deveselu

Judeţul Prahova

29.Comuna Șotrile

Judeţul Sălaj

30.Oraşul Şimleu Silvaniei

Judeţul Suceava

31.Oraşul Vicovul de Sus

Judeţul Timiş

32.Comuna Voiteg

Judeţul Vâlcea

33.Comuna Scundu

În 23 circumscripţii electorale, mandatul primarului a încetat de drept:

– în judeţul Alba, prin Ordinul prefectului nr. 5/08.01.2021 s-a constatat încetarea de drept a mandatului de primar al comunei Ciuruleasa al domnului Tuhuţ Radu Marcel, ca urmare a demisiei acestuia;

– în judeţul Alba, prin Ordinul prefectului nr. 21/04.02.2021 s-a constatat încetarea de drept a mandatului de primar al comunei Meteş al domnului Opruţa Dan-Cosmin, ca urmare a decesului acestuia;

– în judeţul Arad, prin Ordinul prefectului nr. 82/10.02.2021 s-a constatat încetarea de drept a mandatului de primar al comunei Zăbrani al domnului Toader Marian, ca urmare a condamnării prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă la o pedeapsă privativă de libertate, indiferent de modalitatea de individualizare a executării pedepsei, în conformitate cu prevederile art. 160 alin. (1) lit. d) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;

– în judeţul Argeş, prin Ordinul prefectului nr. 50/09.02.2021 s-a constatat încetarea de drept a mandatului de primar al comunei Rociu al domnului Bălăşoiu Aurel, ca urmare a demisiei acestuia, în conformitate cu prevederile art. 160 alin. (1) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;

– în judeţul Bacău, prin Ordinul prefectului nr. 135/29.03.2021 s-a constatat încetarea de drept a mandatului de primar al comunei Tamaşi al doamnei Donţu Veronica, ca urmare a condamnării prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă la o pedeapsă privativă de libertate, indiferent de modalitatea de individualizare a executării pedepsei, în conformitate cu prevederile art. 160 alin. (1) lit. d) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;

– în judeţul Braşov, prin Ordinul prefectului nr. 24/11.01.2021 s-a constatat încetarea de drept a mandatului de primar al comunei Şinca Nouă al domnului Flucuş Dumitru, ca urmare a demisiei acestuia, în conformitate cu prevederile art. 160 alin. (1) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;

– în judeţul Caraş-Severin, prin Ordinul prefectului nr. 110/01.04.2021 s-a constatat încetarea de drept a mandatului de primar al oraşului Bocşa al domnului Dănilă Emanuel, ca urmare a demisiei acestuia, în conformitate cu prevederile art. 160 alin. (1) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;

– în Judeţul Călăraşi, prin Ordinul prefectului nr. 131/09.03.2021 s-a constatat încetarea de drept a mandatului de primar al comunei Cuza Vodă al domnului Popa Anghel-Adrian, ca urmare a decesului acestuia, în conformitate cu prevederile art. 160 alin. (1) lit. j) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;

– în Judeţul Covasna, prin Ordinul prefectului nr. 93/23.04.2021 s-a constatat încetarea de drept a mandatului de primar al comunei Ozun al domnului Ráduly István, ca urmare a demisiei acestuia, în conformitate cu prevederile art. 160 alin. (1) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;

– în judeţul Dâmboviţa, prin Ordinul prefectului nr. 38/12.01.2021 s-a constatat încetarea de drept a mandatului de primar al comunei Braniştea al domnului Ţachianu Marian, ca urmare a demisiei acestuia, în conformitate cu prevederile art. 160 alin. (1) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;

– în judeţul Dolj, prin Ordinul prefectului nr. 97/29.03.2021 s-a constatat încetarea de drept a mandatului de primar al comunei Catane al domnului Dinulescu Marius, ca urmare a decesului acestuia, în conformitate cu prevederile art. 160 alin. (1) lit. j) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;

– în judeţul Dolj, prin Ordinul prefectului nr. 591/11.11.2020 s-a constatat încetarea de drept a mandatului de primar al comunei Terpeziţa al domnului Popa Constantin, ca urmare constatării și sancționării, în condițiile legii privind integritatea în exercitarea funcțiilor și demnităților publice, a unei stări de incompatibilitate, în conformitate cu prevederile art. 160 alin. (1) lit. b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare; Tribunalul Dolj, prin Hotărârea nr. 66/2021 pronunţată la data de 18.01.2021 în Dosarul nr. 8360/63/2020, definitivă, a respins acţiunea de anulare a ordinului menţionat formulată de către domnul Popa Constantin;

– în judeţul Dolj, prin Ordinul prefectului nr. 571/2021 s-a constatat încetarea de drept a mandatului de primar al comunei Ostroveni al domnului Preduş Silviu Dorel, ca urmare constatării și sancționării, în condițiile legii privind integritatea în exercitarea funcțiilor și demnităților publice, a unei stări de incompatibilitate, în conformitate cu prevederile art. 160 alin. (1) lit. b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare; Tribunalul Dolj, prin Hotărârea nr. 836/16.04.2021 pronunţată în Dosarul nr. 1816/63/2021, definitivă, a respins acţiunea de anulare a ordinului menţionat formulată de către domnul Preduş Silviu Dorel;

– în judeţul Galaţi, prin Ordinul prefectului nr. 626/30.12.2020 s-a constatat încetarea de drept a mandatului de primar al oraşului Târgu Bujor al domnului Gâdei Laurenţiu-Viorel, ca urmare a demisiei acestuia, în conformitate cu prevederile art. 160 alin. (1) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;

– în judeţul Gorj, prin Ordinul prefectului nr. 214/27.04.2021 s-a constatat încetarea de drept a mandatului de primar al comunei Bumbești-Pițic al domnului Nioață Michy, ca urmare a condamnării prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă la o pedeapsă privativă de libertate, indiferent de modalitatea de individualizare a executării pedepsei, în conformitate cu prevederile art. 160 alin. (1) lit. d) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;

– în judeţul Hunedoara, prin Ordinul prefectului nr. 11/12.01.2021 s-a constatat încetarea de drept a mandatului de primar al comunei Burjuc al domnului Gabriel Bartha, ca urmare a decesului acestuia, în conformitate cu prevederile art. 160 alin. (1) lit. j) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;

– în judeţul Hunedoara, prin Ordinul prefectului nr. 713/20.11.2020 s-a constatat încetarea de drept a mandatului de primar al comunei Sarmizegetusa al domnului Adrian-Claudiu-Mihai Cordoş, ca urmare a decesului acestuia, în conformitate cu prevederile art. 160 alin. (1) lit. j) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;

– în judeţul Hunedoara, prin Ordinul prefectului nr. 45/12.02.2021 s-a constatat încetarea de drept a mandatului de primar al comunei Romos al domnului Pătrânjan Mircea, ca urmare a decesului acestuia, în conformitate cu prevederile art. 160 alin. (1) lit. j) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;

– în judeţul Ialomiţa, prin Ordinul prefectului nr. 19/20.01.2021 s-a constatat încetarea de drept a mandatului de primar al comunei Gura Ialomiţei al domnului Ionaşcu Iulian, ca urmare a decesului acestuia, în conformitate cu prevederile art. 160 alin. (1) lit. j) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;

– în judeţul Ilfov, prin Ordinul prefectului nr. 55/25.01.2021 s-a constatat încetarea de drept a mandatului de primar al oraşului Bragadiru al domnului Cimpoieru Vasile, ca urmare a condamnării prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă la o pedeapsă privativă de libertate, indiferent de modalitatea de individualizare a executării pedepsei, în conformitate cu prevederile art. 160 alin. (1) lit. d) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;

– în judeţul Ilfov, prin Ordinul prefectului nr. 4/06.01.2021 s-a constatat încetarea de drept a mandatului de primar al comunei Găneasa al domnului Marin Tudor, ca urmare a decesului acestuia, în conformitate cu prevederile art. 160 alin. (1) lit. j) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;

– în judeţul Sălaj, prin Ordinul prefectului nr. 527/15.12.2020 s-a constatat încetarea de drept a mandatului de primar al oraşului Şimleu Silvaniei al domnului Ţurcaş Septimiu Cătălin, ca urmare a condamnării prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă la o pedeapsă privativă de libertate, indiferent de modalitatea de individualizare a executării pedepsei, în conformitate cu prevederile art. 160 alin. (1) lit. d) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare;

– în judeţul Timiş, prin Ordinul prefectului nr. 805/13.11.2020 s-a constatat încetarea de drept a mandatului de primar al comunei Voiteg al domnului Marinescu Tudor-Nicolae, ca urmare a decesului acestuia, în conformitate cu prevederile art. 160 alin. (1) lit. j) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare.

În 10 circumscripţii electorale, ulterior desfăşurării alegerilor, instanţele de judecată, prin hotărâri definitive, au invalidat alegerea primarilor:

– Tribunalul Argeş, prin Decizia civilă nr. 2513/2020 pronunţată în şedinţă publică la data de 19 octombrie 2020, definitivă, a admis apelurile formulate de Instituţia Prefectului – Judeţul Argeş şi de Partidul Naţional Liberal – Filiala Argeş împotriva încheierii pronunţate la data de 09.10.2020 de Judecătoria Câmpulung în Dosarul nr. 5359/205/2020 având ca obiect validare primar şi a schimbat în tot sentinţa apelată în sensul că a invalidat alegerea domnului Ştefan Benonie pentru funcţia de primar al comunei Aninoasa, judeţul Argeş, la alegerile locale din 27.09.2020;

– Tribunalul Călăraşi, prin Decizia civilă nr. 111 pronunţată la data de 27 octombrie 2020, definitivă, a admis apelul declarat de către Cristache Costel Nelu împotriva încheierii din data de 16.10.2020 pronunţată de Judecătoria Olteniţa în Dosarul nr. 6638/269/2020 având ca obiect validare primar, a anulat hotărârea apelată şi, evocând fondul, a invalidat alegerea în funcţia de primar al comunei Frumuşani, judeţul Călăraşi, a domnului Cristache Costel Nelu;

– Tribunalul Covasna, prin Decizia civilă nr. 142/A/CC pronunţată la data de 23 octombrie 2020, definitivă, a respins apelul declarat de către domnul Molnár István împotriva încheierii din data de 16.10.2020 pronunţată de Judecătoria Târgu Secuiesc în Dosarul nr. 1790/322/2020 şi a păstrat încheierea atacată prin care a fost invalidată alegerea domnului Molnár István în funcţia de primar al comunei Mereni, judeţul Covasna;

– Judecătoria Craiova, prin Încheierea nr. 1409/08.10.2020 pronunţată în Dosarul nr. 21272/215/2020, rămasă definitivă prin neapelare, a respins cererea de validare a domnului Safta Eugen, candidat din partea Partidului Mişcarea Populară, în funcţia de primar al comunei Sadova, judeţul Dolj, ca urmare a decesului;

– Tribunalul Ialomiţa, prin Decizia civilă nr. 1007/A pronunţată în data de 28 octombrie 2020, definitivă, a respins ca neîntemeiat apelul formulat de către domnul Cazacu Marinică împotriva încheierii din 19.10.2020 pronunţată de Judecătoria Urziceni în Dosarul nr. 3927/330/2020 prin care a fost invalidată alegerea numitului Cazacu Marinică în funcţia de primar al comunei Ion Roată, judeţul Ialomiţa;

– Judecătoria Vânju Mare, prin încheierea pronunţată în Camera de Consiliu la data de 12.10.2020 în Dosarul nr. 2328/332/2020, rămasă definitivă prin neapelare, a invalidat alegerea domnului Stănaia Florea, candidat din partea Partidului Social Democrat, în funcţia de primar al comunei Obârşia de Câmp, judeţul Mehedinţi;

– Judecătoria Caracal, prin Încheierea nr. 68 pronunţată în Camera de Consiliu la data de 13.10.2020 în Dosarul nr. 4819/207/2020, rămasă definitivă prin neapelare, a respins cererea de validare a domnului Aliman Ion în funcţia de primar al comunei Deveselu, judeţul Olt, ca urmare a decesului acestuia;

– Tribunalul Prahova, prin Decizia civilă nr. 1146 pronunţată în şedinţa publică în data de 22.10.2020, definitivă, a respins ca nefondat apelul declarat de către Davidescu Daniel Bogdan împotriva Încheierii civile nr. 113/13.10.2020 pronunţată de Judecătoria Câmpina în Dosarul nr. 5953/204/2020 prin care s-a dispus invalidarea alegerii în funcţia de primar al comunei Şotrile, judeţul Prahova, a domnului Davidescu Daniel Bogdan;

– Tribunalul Suceava, prin Decizia nr. 542 pronunţată în data de 15.10.2020, definitivă, a respins ca neîntemeiat apelul declarat de către Schipor Gheorghe împotriva Încheierii nr. 1740 din 8 octombrie 2020, pronunţată de Judecătoria Rădăuţi în Dosarul nr. 4812/285/2020, prin care a fost invalidată alegerea domnului Schipor Gheorghe în funcţia de primar al oraşului Vicovu de Sus, judeţul Suceava;

– Tribunalul Vâlcea, prin Decizia nr. 758 pronunţată la data de 23 octombrie 2020, definitivă, a respins ca nefondat apelul declarat de către domnul Blejan Dumitru împotriva Încheierii civile nr. 359 din data de 16.10.2020 pronunţată de Judecătoria Drăgăşani în Dosarul nr. 2259/223/2020 prin care a fost invalidat mandatul de primar al comunei Scundu, judeţul Vâlcea, obţinut de domnul Blejan Dumitru.

 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. Mircea

    joi, 13.05.2021 at 22:26

    Nu a fost adoptată in guvern

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.


Publicitate

ECONOMIE

ANPC oferă sprijin celor care nu mai pot plăti rata la credit. Consultanță privind procedura de insolvență a persoanelor fizice

Publicat

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a anunțat că sprijină persoanele fizice aflate în imposibilitate de plată a ratelor la credite, în contextul măririi dobânzilor bancare și interbancare și al creșterii inflației din ultima perioadă.

Prin Direcția de Insolvență a Persoanelor Fizice din cadrul ANPC, consumatorii care au accesat credite, au acumulat datorii și nu le mai pot face față, pot apela la procedura specifică, de insolvență a persoanelor fizice, prevăzută de Legea nr. 151/2015.

Condițiile actuale pe care le prevede Legea nr.151/2015 și posibilitățile amendării acesteia, în viitoarea sesiune parlamentară, au fost discutate miercuri, în cadrul întâlnirii periodice a Comisiei de Insolvență la Nivel Central – ce reunește reprezentanți ai ANPC, ai Ministerelor de Finanțe, al Muncii și Protecției Sociale, al Justiției și Oficiulului Național al Registrului Comerțului.

Acest demers este necesar pentru ca legislația în domeniu să fie actualizată, în conformitate cu evoluția economică a momentului, astfel încât un număr cât mai mare de consumatori să poată avea acces la cele trei tipuri de proceduri, anunță ANPC, într-un comunicat.

”Dorim ca accesibilitatea procedurilor de insolvență a persoanelor fizice să fie cât mai la îndemâna consumatorilor, iar pentru aceasta și pentru alte lămuriri, îi așteptăm la sediile noastre din toată țara, pentru a le oferi consiliere gratuită și sprijin” – Ruxandra Badea, director al Direcției de Insolvență a Persoanelor Fizice.

Procedura de insolvență a persoanelor fizice

Prin procedura de insolvență a persoanelor fizice, este reglementată situația în care datoriile persoanelor fizice pot fi reeșalonate pe o perioadă de 5 ani, cu posibilitatea de prelungire încă 1 an.

Persoanele fizice care au bunuri sau venituri urmăribile și nu se încadrează pentru procedura pe bază de plan de rambursare, pot opta pentru procedura prin lichidare de active.

Persoanele fizice care au peste vârsta standard de pensionare și au pierdut jumătate sau total capacitatea de muncă, pot beneficia de ștergerea datoriei, în cazul în care valoarea acesteia este de maximum 10 salarii minime pe economie.

Persoanele interesate să acceseze aceste proceduri se pot informa de pe site-ul ANPC AICI sau pot lua legătura cu birourile teritoriale de insolvență din cadrul comisariatelor județene pentru protecția consumatorilor.

sursă: anpc.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Detunatele – spectacolul coloanelor de bazalt din Munții Apuseni. Legenda comorii ascunse și a uriașului îndrăgostit

Publicat

În județul Alba, în apropiere de comuna Bucium, în Munții Apuseni, se află un obiectiv turistic spectaculos. Pe lângă peisajul deosebit, locul amintește de legende pitorești, din generații trecute.  

Rezervaţia naturală Detunatele se găseşte în prelungirea Munţilor Metaliferi, grupă montană a Munţilor Apuseni, pe teritoriul administrativ al comunei Bucium din judeţul Alba.

Punctele de atracţie ale rezervaţiei sunt două masive stâncoase, sedimentaro-vulcanice, aflate la aproximativ 1,5 km distanţă una de alta, denumite Detunata Goală şi Detunata Flocoasă, potrivit totb.ro.

Cele două Detunate, declarate rezervaţie naturală din categoria geologică încă din anul 1936, atrag prin prezenţa coloanelor de bazalt din formă prismatic-hexagonală, de provenienţă vulcanică, de o remarcabilă regularitate, ceea ce le conferă celor două formaţiuni aspectul unor orgi bisericeşti uriaşe.

Potrivit cercetătorului Ajtay Ferenc, citat la peterlengyel.wordpress.com, Detunatele reprezintă ultimele erupţii de la sfârşitul vulcanismului neogen, la sfârşitul Pliocenului şi limita cu Pleistocenul, în urmă cu două milioane de ani.

În compoziţia Detunatelor se întâlnesc silicaţi de fier, de magneziu, piroxeni etc.

Ce înseamnă ”detunată”

Detunata Flocoasă are înălţimea de 1.265 m, iar Detunata Goală se înalţă până la 1.158 m, potrivit primariabucium.ro. Prima îşi datorează numele pădurii dese de molid care o acoperă, pe când cea de-a doua are mai puţină vegetaţie.

Denumirea de „detunată” provine de la zgomotul pe care îl fac bolovanii uriaşi ce se desprind din masiv, prăbuşindu-se pe grohotişul de la poale.

De pe crestele celor două formaţiuni, dar în special de pe cea a Detunatei Goale, pot fi văzute alte repere pitoreşti ale Apusenilor, precum Muntele Găina, Muntele Mare, Negrilesei şi Vulcanului.

În volumul său „Munţi, animale şi pământ”, publicat în 1935, Ion Pop Reteganul, „cel mai mare folclorist al Ardealului” după cum îl numea Ion Muşlea, scria astfel:

„Detunata este un pisc de piatră de bazalt, compus din prisme mari de bazalt, ce stau oblu din jos, oblu din sus, ca şi când ar fi nişte arbori uriaşi, unul lângă altul, în Munţii Abrudului, spre miază-noapte răsărit de Bucium-saşa. Apare ca o casă mare, uriaşă, în mijlocul unui islaz, înaltă de vreo 200 de coţi şi în periferie de vreo mie de coţi. Azi apare ca şi când ar fi avut cândva o periferie cerculară, rotundă, şi ar fi căzut partea spre apus. În Europa, numai despre Scoţia se zice că ar avea asemenea locuri. De la Detunata spre vest este Ţara Moţilor”.

Formaţiuni asemănătoare Detunatelor mai există, în Europa, lângă oraşul Aussig din Cehia; în bazinul Rinului, lângă Remagen; la peştera Fingal de pe insula scoţiană Staffa, precum şi în aria denumită Giant’s Causeway din nordul Irlandei.

Legenda comorii ascunse și uriașul îndrăgostit de o zână

Încercând să-şi explice apariţia impresionantelor formaţiuni geologice, localnicii au ţesut numeroase poveşti şi legende în jurul lor. Una dintre acestea spune că, iniţial, a existat o singură stâncă, ce a fost apoi despicată în două de fulger, în urma unei neobişnuite furtuni de vară, notează locuridinromania.ro.

O comoară ce ar fi fost ascunsă de un rege avar la poalele stâncii i-ar fi stârnit curiozitatea Diavolului, care a început să o caute. Furios că a săpat degeaba, a lovit piatra, pe care a despărţit-o în cele două Detunate de astăzi.

Una dintre cele mai elaborate legende locale povesteşte despre o căpetenie a uriaşilor care ura zânele. Fiul acestuia, aflat în pădure, aude doina cântată de o zână şi se îndrăgosteşte de personajul mitologic.

Tatăl uriaşului află însă şi o omoară pe zână. Zdrobit de durere, fiul îşi înjunghie părintele, moment în care pământul se deschide, flăcări năvalnice înghit armata uriaşilor, dar şi trupurile îndrăgostiţilor.

La sfârşit, flăcările se transformă în două stane de piatră, aducând aminte trecătorilor de tragica poveste a celor doi îndrăgostiţi.

sursă: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Cu cât au crescut salariile de la stat față de cele din privat, în ultimii 10 ani. Cifre uriașe prezentate de un fost ministru

Publicat

Diferența dintre salariile de la stat și cele din privat a crescut în ultimii 10 ani cu 464%, afirmă fostul ministru al Economiei, deputatul USR Claudiu Năsui. El spune că salariile din privat au crescut în ritm normal, în ton cu productivitatea muncii.

„Diferența dintre salariile de la stat și cele din privat a crescut în ultimii 10 ani cu 464%. Acum câteva luni PSD-PNL a încercat să mărească din nou salariile angajaților la stat prin lege în parlament.

Nu a reușit, pentru că USR a atacat legea la curtea constituțională (CCR), iar CCR a amânat decizia până în septembrie. Din păcate, am făcut doar să amânăm inevitabilul.

Pentru că sistemul este același. Și PSD, și PNL, au mult activ de partid salarizat la stat. Așa că presiunea pe creșterea salariilor e constantă. Nu contează cât de mari sunt salariile la stat.

Salarii de bază crescute cu 50% la stat și o grămadă de sporuri

Ce contează pentru ei e ca acele salarii să crească în continuu. PSD-PNL cresc din nou salariile la stat. S-au hotărât să crească unele salarii de bază cu 50%.

Nuanța <salariului de bază> este importantă, pentru că la el urmează să se aplice toate sporurile. Iar la stat sunt o groază de sporuri. De exemplu, spor de radiație, pentru că în București există rețele GSM.

Spor de solicitare neuropsihică, pentru că sunt stresați neuropsihic. Dacă ați văzut, și ei pufnesc în râs când îi întrebi de ele. Dar ce mai contează ridicolul? Că doar nu dau banii lor, dau banii dumneavoastră”, scrie pe Facebook Claudiu Năsui.

Ordonanța prin care vor crește puternic salariile bugetarilor nu mai poate fi atacată la CCR

El precizează că ordonanța „prin care vor crește puternic salariile la stat” nu poate fi atacată la CCR de către opoziție.

„Am citit că un lider din opoziție zice că va ataca la CCR ordonanța prin care PSD și PNL cresc taxele. Nu poate. Tot ce poate să facă este să se roage de Avocatul Poporului să o atace la CCR.

Iar acea instituție nu o va face, pentru că e menținută în funcție tot de PSD-PNL. Haideți să ne uităm puțin și pe cifre. Cum au evoluat salariile la stat și la privat în ultimii 10 ani.

Acum 10 ani, salariile la stat erau în medie mai mari decât cele din privat. Dar diferența era mult mai mică decât acum. Între timp, salariile la stat au crescut vertiginos.

Pe când cele din privat au crescut în ritm normal, în ton cu productivitatea muncii. Rezultat? Diferența dintre salariile la stat și la privat a crescut cu 464%.

Ați citit bine. Nu e nicio exagerare. Să nu ne mire că tot mai mulți români s-au săturat de aceste nedreptăți și vor să plece afară. Să nu vă mire că mulți tineri nu mai vor să lucreze în economia reală și vor la stat.

Unde ar avea nu numai salarii mari, dar și o tonă de beneficii și un loc de muncă stabil. Tinerii s-ar duce cu încredere, și ar fi bine pentru țară, pentru modernizarea ei, doar că, nu știu ei, posturile la stat sunt date dinainte pentru rudele și cumetriile PSD-PNL”, conchide Năsui.

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Comisia Europeană a adoptat un raport legat de drepturile de pensie suplimentară, drepturile latente și rambursarea contribuțiilor

Publicat

Comisia Europeană a adoptat un raport de evaluare a aplicării Directivei privind drepturile de pensie suplimentară. Această directivă a fost adoptată în 2014, iar statele membre au trebuit să o transpună în legislația lor națională până în mai 2018.

Directiva urmărește să promoveze mobilitatea lucrătorilor prin reducerea obstacolelor create de anumite norme privind sistemele de pensii suplimentare legate de un raport de muncă.

Acesta vizează o serie de drepturi cu privire la pensiile suplimentare ale lucrătorilor mobili.

Raportul arată că până acum, toate statele membre au transpus Directiva privind drepturile de pensie suplimentară, ceea ce duce la îmbunătățirea dobândirii și păstrării drepturilor la pensie suplimentară ale lucrătorilor mobili.

Raportul concluzionează că transpunerea este în general satisfăcătoare. În ceea ce privește aplicarea directivei, analiza arată că dispozițiile de transpunere a directivei în statele membre individuale sunt operaționale și nu au fost identificate dificultăți deosebit de importante.

Directiva a avut un impact general pozitiv asupra drepturilor lucrătorilor mobili și contribuie la facilitarea liberei circulații a lucrătorilor în cadrul UE.

Cerințele directivei se referă la:

  • Condițiile de dobândire a drepturilor în cadrul regimurilor de pensie suplimentară:

Directiva stabilește o perioadă maximă de așteptare, și anume perioada după care un lucrător poate deveni membru al unui sistem de pensii, și o perioadă maximă de dobândire a drepturilor la pensie, și anume perioada de afiliere activă după care ia naștere pretenția la drepturile de pensie suplimentară acumulate, precum și o limită de vârstă pentru dobândirea drepturilor la pensie.

  • Păstrarea drepturilor la pensie latente

Directiva prevede dreptul la păstrarea efectivă a drepturilor la pensie suplimentară.

  • Standardele de informare:

Directiva asigură dreptul de a obține informații adecvate, în special cu privire la impactul mobilității asupra drepturilor la pensie.

Regimurile de pensie suplimentară:

Sistemele de pensii ocupaționale sunt sisteme legate de un raport de muncă sau de o activitate profesională. Acestea pot fi instituite în comun de către unul sau mai mulți angajatori, asociații profesionale sau parteneri sociali.

Sistemele de pensii personale se bazează pe un contract de economii individuale pentru pensii între deponent și un prestator de servicii financiare. În unele cazuri, angajatorul poate contribui la sistemul de pensii personale al angajatului său.

Vârsta pentru dobândirea drepturilor la pensie

Există un grup mare de state membre (16) care permit furnizorilor de regimuri de pensie suplimentară să stabilească o vârstă pentru dobândirea drepturilor la pensie: 21 de ani (CY, CZ, DE, DK, EE, EL, ES, FI, FR, LT, LU, MT NL, PT, RO și SE).

Un stat membru (BG) permite o vârstă mult mai mică pentru dobândirea drepturilor la pensie (16 ani). Există mai multe țări (9) care nu permit o vârstă minimă pentru dobândirea drepturilor la pensie (IE, IT, PL, SI, SK, UK, HR, HU și BE).

Alte 2 state nu stipulează nimic în ceea ce privește vârsta pentru dobândirea drepturilor la pensie în legislația națională (AT, LV), ceea ce ridică semne de întrebare cu privire la faptul dacă stabilirea unei vârste pentru dobândirea drepturilor la pensie este încă permisă și, în caz afirmativ, care este această vârstă.

În concluzie, se poate afirma că marea majoritate a statelor membre au transpus în mod corect cerințele minime pentru dobândirea drepturilor la pensie suplimentară stabilite de directivă.

Se pare că într-un stat membru (LV) măsurile naționale de transpunere nu prevăd în mod explicit perioadele maxime de așteptare și de dobândire a drepturilor la pensie și nicio normă referitoare la vârsta pentru dobândirea drepturilor la pensie, ceea ce ar presupune că acestea ar putea fi definite de fiecare plan de pensii sau contract de muncă.

Aceasta ar putea însemna că, în realitate, furnizorii de regimuri de pensie suplimentară ar putea stabili condiții care nu sunt conforme cu directiva.

Un alt stat membru (AT) pare să permită o perioadă de așteptare de patru ani pentru o categorie specifică de lucrători.

Dreptul la rambursarea contribuțiilor

Pentru a proteja drepturile financiare ale unui lucrător care își încetează activitatea, în cazul în care acesta nu a dobândit încă drepturi de pensie în conformitate cu perioada de dobândire a drepturilor la pensie, articolul 4 alineatul (1) litera (c) din directivă prevede dreptul la rambursarea contribuțiilor plătite de lucrătorul respectiv sau plătite în numele acestuia.

Prin urmare, contribuțiile proprii ale angajaților, precum și contribuțiile plătite în numele lor de către angajator nu pot fi pierdute niciodată în cazul în care lucrătorii care își încetează activitatea părăsesc un sistem de pensii înainte să își dobândească drepturile.

Majoritatea statelor membre au transpus în mod corect regula rambursării.

Unele state membre nu au considerat că transpunerea acestei norme în legislația națională este necesară deoarece, din cauza inexistenței unei perioade de dobândire a drepturilor la pensie, contribuțiile lucrătorilor care își încetează activitatea sunt dobândite imediat.

Păstrarea drepturilor la pensie latente

Păstrarea drepturilor la pensie latente în temeiul directivei este diferită de păstrarea drepturilor prevăzute la articolul 4 din Directiva 98/49/CE.

Pe de o parte, Directiva 98/49/CE stabilește principiul conform căruia membrii care pleacă dintr-un sistem și se mută într-un alt stat membru trebuie să fie tratați în mod egal cu membrii care pleacă dintr-un sistem și rămân în același stat membru.

Pe de altă parte, Directiva 2014/50/UE stabilește dreptul lucrătorilor care își încetează activitatea și se mută într-un alt stat membru de a-și păstra drepturile latente dobândite, pe o bază echivalentă cu membrii activi ai sistemului.

Principiul de bază este acela că lucrătorii care își încetează activitatea și părăsesc sistemul în contextul liberei circulații a lucrătorilor nu trebuie să fie penalizați și, în ceea ce privește drepturile dobândite, aceștia trebuie să fie tratați în mod echitabil cu membrii activi ai regimului.

Lucrătorii care își încetează activitatea au dreptul să își păstreze drepturile la pensie latente în regimul de pensii al fostului angajator.

Păstrarea poate varia în funcție de natura regimului de pensii – de exemplu, prin indexare sau prin rentabilitatea capitalului.

Unele norme sunt mai adecvate pentru regimurile cu indemnizații definite, în timp ce altele sunt mai adecvate pentru regimurile bazate pe contribuții definite1.

În plus, directiva prevede că valoarea inițială a acestor drepturi se calculează în momentul încetării raportului de muncă actual al unui lucrător care își încetează activitatea.

Toate statele membre au urmat regula generală de păstrare a drepturilor la pensie latente, întrucât toate dispun de măsuri care să asigure că drepturile la pensie dobândite ale lucrătorului care își încetează activitatea pot rămâne în regimul de pensie suplimentară în cadrul căruia sunt dobândite.

În ceea ce privește tratamentul echitabil al drepturilor la pensie latente ale lucrătorilor care își încetează activitatea, precum și ale urmașilor acestora, toate țările au norme privind tratarea acestora în conformitate cu valoarea drepturilor membrilor activi ai regimului sau cu alte modalități echitabile, în conformitate cu articolul 5 alineatul (2) din directivă.

„Regimurile cu indemnizații definite” înseamnă acele sisteme în care indemnizația depinde în principal de perioada de încadrare în muncă și de salariu, iar angajatorul suportă riscul de investiție; „regimurile bazate pe contribuții definite” sunt acele regimuri în care indemnizația viitoare depinde, în principal, de valoarea acumulată a capitalului economisit și în cazul cărora riscul de investiție este suportat de membrul regimului.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Statistici T5

Parteneri Romania24.ro, Cluj24.ro, Ardeal24,ro, Botosani24.ro Copyright © 2022 Alba24.ro powered by Independent Media & More. Alba24.ro folosește fluxurile de știri ale agențiilor Agerpres și Mediafax