Connect with us
Publicitate

CÂMPENI

4 martie: 72 de ani de la lupta partizanilor cu Securitatea, la Bistra. Investigația cercetătorului Gheorghe Petrov


Publicat

Cercetătorul Gheorghe Petrov a postat pe contul său de Facebook în care rememorează lupta partizanilor cu Securitatea comunistă. În data de 4 martie se împlinesc 72 de ani de la teribilul eveniment. 

Fenomenul rezistenței armate anticomuniste a cunoscut o mare amploare pe teritoriul Transilvaniei. Cea mai mare densitate de formaţiuni care s-au opus regimului comunist a existat în zona Munţilor Apuseni, pe teritoriul fostelor judeţe Alba, Cluj şi Turda, iar dintre acestea, cea mai importantă a fost organizaţia Frontul Apărării Naţionale – Corpul de Haiduci, creată şi condusă de un fost ofițer de carieră, maiorul Nicolae Dabija, secondat de fraţii Alexandru şi Traian Macavei.

Postarea istoricului:

”Pe teritoriul comunei Bistra din județul Alba, în zona Groși, într-un loc situat la cota 1350 metri, la circa 10 km nord-est de centrul comunal și la 7 km sud-vest de vârful Muntele Mare, în dimineața zilei de 4 martie 1949 a avut loc o confruntare armată între Securitate și membrii organizației anticomuniste „Frontul Apărării Naţionale”, creată şi condusă de un fost ofițer de carieră, maiorul Nicolae Dabija, secondat de câteva persoane din zonă, dintre care un rol important l-au deținut frații Alexandru și Traian Macavei din Bucium-Muntari.

Efectivul partizanilor în acel moment a fost de 22 de persoane dintre care trei femei, care erau cantonați într-o tabără unde fuseseră amenajate adăposturi semiîngropate și de suprafață, construite cu câteva săptămâni înainte.

Forțele atacatoare erau constituite din două plutoane din cadrul Batalionului 7 Securitate de la Floreşti–Cluj, efectivul mobilizat în teren fiind alcătuit din 80 de ofițeri, subofițeri și soldați în termen, însoțiți de cinci cadre operative de la Serviciului Judeţean pentru Securitatea Poporului Turda.

Operațiunea a fost condusă de sublocotenentul Florea Sabău, iar întreaga acțiune a fost coordonată și supravegheată de colonelul Patriciu Mihai (nume real: Grunsperger Mihaly), șeful Direcției Regionale de Securitate Cluj, care se afla la Biroul de Securitate din Câmpeni, secondat de căpitanul Kovács Mihai, șeful SJSP Turda.

Tabăra partizanilor a fost împresurată și atacată prin surprindere, confruntarea armată desfășurându-se între orele 6,30 și 8,30.

În urma luptei, în care s-a folosit armament de infanterie, grenade și încărcături de trotil, au rezultat morți și răniți din ambele tabere.

Din partea Securității au fost trei morți (sergent major Mateș I. Gheorghe, fruntaș Mărgineanu Gh. Marin, soldat Oană Gh. Traian) și șase răniți.

Dintre partizani au fost uciși patru bărbați și o femeie, 11 au fost capturați, iar șase au reușit să spargă încercuirea și să fugă.

A doua zi, în 5 martie, câteva cadre de la Biroul Securității din Câmpeni însoțite de 20 de soldați, de primarul, sanitarul și șeful Postului de Miliție din Bistra, la care s-au adăugat și câțiva tineri aleși din localitate, s-au deplasat la Groși pentru a cerceta și îngropa cadavrele partizanilor.

Trupurile au fost aruncate unele peste altele în magazia de alimente a taberei, care era amenajată într-o groapă ce fusese săpată și acoperită cu grinzi de lemn, după care structura superioară a fost prăvălită peste morți și locul nivelat cu pământ.

Acesta a fost mormântul ascuns al acestor oameni vreme de 66 de ani, până în august 2015, când, după multe eforturi și căutări, am reușit să-l descoperim și să putem recupera osemintele celor cinci victime.

Partizanii uciși atunci, au fost:

– DECEAN PETRU, născut la 17 august 1926 în comuna Mihalț, județul Alba.
– CIGMĂIAN IOAN, născut la 9 septembrie 1908 în satul Gelmar, județul Hunedoara.
– MAIER IOSIF, născut la 19 martie 1905 în orașul Blaj, județul Alba.
– MAIER ELENA, născută la 18 februarie 1908 în București.
– MITROFAN LUCIAN, născut la 7 februarie 1929 în Alba Iulia.

Acțiunea de căutare, deshumare și recuperare a rămășițelor pământești ale victimelor a fost organizată și realizată de echipa arheologică alungată în 2020 de la Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului, fiind desfășurată în directă conlucrare cu Parchetul Militar Teritorial Cluj și în colaborare cu Televiziunea Română.

Un mare sprijin pentru activitățile desfășurate în teren l-am primit din partea Primăriei comunei Bistra (primar Traian Gligor) și din partea urmașilor partizanului Petru Decean, mobilizați de vărul acestuia, Mihail Decean din Timișoara.

Osemintele celor cinci victime descoperite la Bistra-Groși împreună cele ale altor cinci partizani anticomuniști ce au fost descoperite și recuperate în cursul unor acțiuni anterioare pe care le-am desfășurat tot în județul Alba, la Mesentea (2016) și Cricău (2017), după expertizare și identificare, din ințiativa Institutului și cu contribuția majoră a Primăriei Alba Iulia au fost reînhumate la 22 august 2018 în sicrie individuale, cu ceremonial religios și militar, într-un mormânt comun amenajat lângă Monumentul Rezistenței Anticomuniste din oraș”.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Condițiile pentru implementarea rețelelor 5G, aprobate de Guvern. Echipamente și soft doar de la producători avizați CSAT

Publicat

Guvernul a aprobat, în şedinţa de joi, un proiect de lege privind adoptarea unor măsuri referitoare la infrastructuri informatice şi de comunicaţii de interes naţional şi condiţiile implementării reţelelor 5G.

„Proiectul de lege promovat astăzi are în vedere stabilirea unui mecanism de autorizare prealabilă a producătorilor de tehnologii, echipamente şi programe software utilizate în cadrul infrastructurilor informatice şi de comunicaţii de interes naţional, inclusiv cele de tip 5G.

Astfel, vom avea la dispoziţie un instrument solid în vederea diminuării riscurilor la adresa securităţii şi apărării naţionale.

Totodată, prin acest proiect de lege, odată aprobat în Parlament, România nu exclude niciun producător de tehnologie, dar va putea condiţiona prezenţa acestora de respectarea criteriilor stipulate în Memorandumul semnat de Guvernele României şi SUA privind securitatea reţelelor 5G”, a scris, pe pagina sa de Facebook, fostul ministru al Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor Lucian Bode.

Potrivit acestuia, „pe lângă oportunităţile tehnologice, economice şi sociale deosebite, implementarea tehnologiilor 5G în România poate facilita manifestarea unor ameninţări complexe la adresa securităţii naţionale”.

„Avem nevoie de o abordare coordonată şi integrată a securităţii cibernetice a tehnologiilor 5G pentru diminuarea riscurilor şi ameninţărilor la adresa securităţii naţionale. România a demonstrat că tratează acest subiect cu maximă seriozitate şi este un partener de încredere la nivelul NATO şi UE, aspect recunoscut şi subliniat în mai multe rânduri de către partenerii europeni şi Aliaţii noştri”, precizează Bode.

Ce prevede proiectul aprobat – condiții de autorizare

Documentul prevede că ”utilizarea de tehnologii, echipamente și programe software în cadrul infrastructurilor informatice și de comunicații de interes național, precum şi în rețelele 5G (cu excepția echipamentelor terminale folosite de utilizatorii finali definiți potrivit art. 4 alin. (1) pct. 4 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicațiile electronice, aprobată, cu modificări și completări, prin Legea nr. 140/2012, cu modificările și completările ulterioare) este condiționată de obținerea de către producători a unei autorizări.

Solicitarea pentru obţinerea autorizării se depune la ministerul cu atribuții în domeniul comunicațiilor, care se transmite de îndată la CSAT

Solicitarea semnată de reprezentantul legal al producătorului, însoțită de o scrisoare de intenție, trebuie să conțină:

a) date de identificare, inclusiv datele reprezentanților legali și limitele împuternicirii acordate acestora;

b) date privind structura de acţionariat a producătorului și a grupului de societăți din care face parte, inclusiv informații detaliate privind societatea-mamă;

c) o declarație pe proprie răspundere.

Declaraţia pe proprie răspundere trebuie să ateste că producătorul îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:

a) nu se află sub controlul unui guvern străin, în lipsa unui sistem juridic independent;

b) are o structură transparentă a acţionariatului;

c) nu are un istoric de conduită corporativă neetică;

d) se supune unui sistem juridic care impune practici corporative transparente.

Datele și declarația prevăzute se transmit în format fizic sau prin mijloace electronice semnate cu semnătură electronică calificată, în limba română.

Avizul conform se fundamentează pe documentele depuse, precum și pe evaluări din perspectiva riscurilor, ameninţărilor şi vulnerabilităţilor la adresa securității naționale și apărării ţării. Acesta se emite inclusiv prin raportare la obligaţiile asumate de statul român în cadrul cooperării la nivelul organizaţiilor internaţionale din care România face parte, al Uniunii Europene şi parteneriatelor strategice bilaterale, pentru evitarea unor riscuri care pot decurge din:

a) controlul unui guvern străin asupra producătorului în lipsa unui sistem juridic independent;

b) absenţa unei structuri transparente a acţionariatului producătorului;

c) lipsa unui istoric de conduită corporativă etică a producătorului;

d) funcţionarea producătorului într-un sistem juridic care nu impune practici corporative transparente.

În cazul în care, ulterior acordării autorizării, sunt identificate riscuri, amenințări şi vulnerabilități la adresa securității naționale și apărării ţării, autorizarea obţinută este retrasă prin decizie a Prim-Ministrului, la solicitarea CSAT.

Decizia Prim-Ministrului se publică în Monitorul Oficial al României.

În situația retragerii autorizării, tehnologiile, echipamentele și programele software utilizate în cadrul infrastructurilor informatice și de comunicații de interes național, precum şi în reţelele de comunicaţii electronice prin intermediul cărora se asigură servicii de comunicaţii electronice de tip 5G, pot fi utilizate pentru o perioadă de 5 ani de la data retragerii autorizării.

Vezi integral proiectul cu condițiile de autorizare 5G

surse: agerpres.ro, sgg.gov.ro

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

FANTASTIC SRL – ANUNȚ ÎNCEPERE PROIECT GRANT CAPITAL DE LUCRU

Publicat

ANUNȚ ÎNCEPERE PROIECT GRANT CAPITAL DE LUCRU FANTASTIC SRL

FANTASTIC SRL, cu sediul în localitatea Teiuș, str. Str. DECEBAL, nr. 15, jud. Alba,

înregistrată sub J01/1168/1994 la Oficiul Registrului Comerțului, CUI/CIF 6424145 anunță lansarea proiectului cu titlul ”Proiect capital de lucru – SC FANTASTIC SRL ” proiect RUE nr 6553 înscris în cadrul Măsurii ”Granturi pentru capital de lucru”, instituită prin OUG nr 130/2020.

Proiectul se derulează pe o perioada de maxim 12 luni, începând cu data semnării contractului de finanțare cu Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri/ AIMMAIPE , AIMMAIPE Targu Mures, respectiv 07.04.2021

Obiectivul proiectului îl reprezintă sprijinirea financiară prin ajutorul de stat acordat sub formă de grant- Capital de lucru pentru societatea FANTASTIC SRL.

 

Proiectul are printre principalele rezultate, următoarele:

-menținerea activității pe o perioada de minim 6 luni,

-menținerea/suplimentarea numărului locurilor de munca față de data depunerii cererii, pe o perioadă de minimum 6 luni, la data acordării granturilor

Valoarea proiectului este de 834813.75 (valoarea totala) din care : 725925 lei grant si 108888.75 lei cofinanțare.

Contract finantare M2-6553 din 07.04.2021

 

Proiect cofinanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională

prin Programul Operațional Competitivitate 2014-2020]

Dorel Liviu Sirb

Tel 0744633101

Persoană de contact:

Dorel Liviu Sirb

Tel 0744633101

fantastic_teius@yahoo.com

Documentul în format pdf poate fi consultat AICI.

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Guvernul a aprobat subvenția pentru cultivatorii de usturoi. Suma alocată de Guvern și condiții pentru beneficiari

Publicat

Programul de susținere a cultivării usturoiului continuă și în acest an. Guvernul a aprobat joi programul de susţinere, resursele financiare necesare aplicării schemei de ajutor de minimis fiind de maximum 15 milioane de lei în acest an, a anunţat Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale. 

În ședința Guvernului din data de 15 aprilie a fost aprobată o Hotărâre care modifică și completează Hotărârea nr. 108/2019 pentru aprobarea schemei „Ajutor de minimis pentru aplicarea programului de susținere a producției de usturoi„ precum și pentru stabilirea unor măsuri de verificare și control al acesteia.

Prin prezentul act normativ se reglementează următoarele:

  • se stabilește valoarea ajutorului de minimis în lei care se acordă beneficiarilor în anul 2021, respectiv 3.000 euro/ha la cursul de schimb stabilit de Banca Centrală Europeană, la data de 30 septembrie 2020;
  • se stabilesc resursele financiare necesare aplicării schemei de ajutor de minimis pentru anul 2021,  respectiv maximum 15.000 mii lei, reprezentând echivalentul în lei al sumei de 3.078 mii euro, care se asigură din bugetul MADR pe anul 2021;
  • se stabilește perioada în care se va realiza valorificarea producției, 15 iunie – 22 noiembrie, precum și termenul de depunere a documentelor justificative, respectiv până la data de 29 noiembrie;
  • se reformulează unele dispoziții pentru o mai mare claritate, în acord cu prevederile Regulamentului de minimis în sectorul agricol și cele ale legislației naționale.

Potrivit Ministerului Agriculturii, pentru a fi considerați eligibili, producătorii agricoli trebuie să dețină o suprafață cultivată cu usturoi de minimum 3.000 mp și să obțină o producție de minimum 3 kg usturoi/10 mp.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Munca depusă în centrele de vaccinare anti-COVID se consideră vechime și stagii de cotizare pentru pensie

Publicat

Guvernul a stabilit în şedinţa de joi, printr-o ordonanţă de urgenţă, că personalul medico-sanitar care activează în centrele de vaccinare anti-COVID poate încheia contracte de prestări servicii individual, ca persoane fizice, acestea fiind considerate vechime în muncă şi stagii de cotizare, se arată într-un comunicat al Ministerului Sănătăţii.

Potrivit comunicatului, actul normativ vine să modifice OUG 3/2021 privind unele măsuri pentru recrutarea şi plata personalului implicat în procesul de vaccinare împotriva COVID-19 şi stabilirea unor măsuri în domeniul sănătăţii.

Actul normativ clarifică şi situaţia statutului medicilor rezidenţi care lucrează în centrele de vaccinare.

Prin noile reglementări, Ministerul Sănătăţii urmăreşte creşterea capacităţii de vaccinare prin cooptarea de personal medical pentru continuarea şi accelerarea campaniei de imunizare anti-COVID.

Sursa: agerpres

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate