Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Acţiune IICCMER de deshumare a unei victime a Securităţii. Andreșel Ioan, ucis prin împușcare la 16 august 1950 în zona comunei Bistra


Publicat

1.-ANDREȘEL-IOANInstitutul de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc (IICCMER) organizează în zilele de 25-26 septembrie 2017 o acţiune de investigaţii arheologice pe teritoriul comunei Bistra din Alba. Acţiunea are ca obiectiv deshumarea și recuperarea rămăşiţelor pământeşti ale lui Andreșel Ioan, care a fost executat de Securitate în ziua de 16 august 1950.

ANDREȘEL IOAN s-a născut în comuna Bistra la data de 28 august 1877. Părinții săi au fost Andreșel Ioan și Burz Maria, care au avut împreună trei copii, un băiat (Ioan) și două fete (Eva și Sofia). Fiul, Ioan, s-a căsătorit la Câmpeni în 31 ian. 1903 cu Chira Sofia din satul Gârde, com. Bistra (n. 18 iul. 1885 – d. 27 sept. 1969), având împreună o singură fată, pe Maria (n. 28 nov. 1904 – d. 23 apr. 1982). Aceasta a fost căsătorită prima dată cu Pop Teofil din Bistra cu care a avut o fiică, Pop Alexandra (n. 4 febr. 1927), care a fost implicată în rezistența anticomunistă din zonă, fiind ucisă de Securitate în aprilie 1950. Andreșel Maria s-a recăsătorit ulterior cu Balea Gheorghe din Bistra (n. 1902 – d. 1981), din această a doua căsătorie rezultând opt copii, doi băieți și șase fete. Dintre aceștia, astăzi mai trăiesc trei fete, Goia Sofia și Mucea Carolina în Bistra și Jilavu Laura în Baia de Arieș, toate fiind nepoate și descendente directe ale lui Andreșel Ioan.

Conform informațiilor documentare existente și din relatările urmașilor, familia Andreșel a avut o stare materială bună, având în proprietate o gospodărie țărănească, multe animale și o suprafață apreciabilă de teren, alcătuită din pământ arabil, pășune și pădure. Casa și gospodăria principală a familiei era situată în zona centrală a localității Bistra. Mai aveau o locuință sezonieră, amenajată în munte, la locul numit Dosul Neagului, unde pe timpul verii erau duse și ținute vacile și oile. Totodată, împreună cu ginerele său, Balea Gheorghe, Andreșel deținea în comună o prăvălie, o cârciumă și un depozit de lemne, având permanent mai mulți oameni angajați la lucru. După instaurarea regimului comunist, autoritățile l-au încadrat în categoria socială a chiaburilor.

După cum este cunoscut, la începutul anului 1949, membrii organizației de rezistență armată anticomunistă Frontul Apărării Naționale, înființată în decembrie 1948, și-au amenajat o tabără în zona Bistra, la circa 10 km nord-est de centrul comunal, în locul numit Groși. În 4 martie 1949 asupra taberei partizanilor Securitatea a organizat și întreprins un atac armat în urma căruia au rezultat victime de ambele părți, fiind capturați mai mulți prizonieri. Dintre partizanii care au scăpat din încercuire mulți au fost prinși după scurt timp, aceștia fiind ulterior condamnați la închisoare sau chiar la moarte împreună cu ceilalți. Unii au mai rezistat o vreme ca fugari, însă și aceștia au fost până la urmă uciși, în diferite împrejurări, de Securitate sau Miliție. În această situație s-au aflat doi partizani originari din satele zonei, Nicolae Selagea din Dealu Capsei și Ihuț Traian din Aronești, care au fost intens urmăriți și până la urmă uciși, primul în 2 sept. 1950 și al doilea în 5 august 1952. Câtă vreme aceștia au fost fugari și au stat ascunși în munte, au fost ajutați de familii și de rude să supraviețuiască, fiind susținuți și de unii localnici, catalogați de autorități drept chiaburi și persoane reacționare. Aceștia din urmă aveau o influență mare asupra membrilor comunității, îndemnând lumea să-i sprijine pe partizani deoarece în curând, cum mulți sperau atunci, urma să izbucnească războiul dintre U.R.S.S. și țările occidentale în urma căruia regimul comunist din România va fi înlocuit cu un regim democratic în care rolul conducător îl vor avea vechile partide politice din perioada interbelică. Totodată, aceste persoane desfășurau pe toate căile o constantă propagandă anticomunistă, instigând pe săteni la nesupunere și împotrivire la încercările autorităților de a înființa la Bistra o Gospodărie Agricolă Colectivă.

După campania Securității din anul 1949 prin care au fost arestate și apoi condamnate multe persoane din zonă care au avut legături cu membrii organizației Frontul Apărării Naționale, această nouă situație a reprezentat o altă provocare pentru autoritățile regimului. Ca urmare, Securitatea a întreprins măsuri dure împotriva tuturor celor care promovau astfel de fapte și idei. În baza instrucțiunilor primite din partea Direcției Regionale a Securității Poporului Cluj și în înțelegere cu conducerea Organizației Județene a Partidului Muncitoresc Român din Turda, Serviciul Județean a Securității Poporului Turda a organizat o acțiune represivă de intimidare și constrângere a populației din Bistra. În ziua de 14 august 1950, în zonă au fost trimise de la Turda mai multe cadre operative de securitate, care, în colaborare cu personalul Biroului de Securitate din Câmpeni și cu milițieni de la Posturile de Miliție Bistra și Câmpeni, au reținut și transportat la sediul Securității din Câmpeni circa 35 de persoane, acestea fiind rude apropiate ale partizanilor Nicolae Selagea și Ihuț Traian, dar și persoane cu o stare materială mai bună, considerate ca fiind chiaburi și suspectate că ar acorda sprijin partizanilor. Aici au fost cu toții anchetați și amenințați, fără a li se lua însă declarații scrise. În urma așa-ziselor cercetări, s-a constatat că pentru situația creată în Bistra se fac vinovați trei chiaburi, și anume Andreșel Ioan, Pom Traian și Trifa Iosif, ultimii doi fiind deja reținuți la Câmpeni. Măsurile dispuse de Securitate au fost ca cei trei să fie imediat executați în locuri prestabilite. Ca urmare, în dimineața zilei de 16 august 1950, Pom Traian și Trifa Iosif au fost aduși de la Câmpeni la Bistra, de unde au fost transportați pe jos și executați prin împușcare, în locuri diferite. După execuția acestora, în aceeași zi, înainte de orele amiezii, Andreșel Ioan a fost căutat și ridicat de la locuința ce o avea în munte, la Dosul Neagului, unde pe timpul verii stătea cu animalele. Conform mărturiilor unor localnici, Andreșel a fost maltratat și apoi transportat pe o distanță de circa 1,5 km până la locul cunoscut sub denumirea de Poarta între Căi, aici fiind executat prin împușcare.

Cadavrul lui Andreșel Ioan precum și trupurile celorlalte două victime au fost lăsate pe locurile de execuție, fiind îngropate a doua zi, în 17 august. Pentru săparea gropilor de mormânt au fost aduse cu forța rude ale celor doi partizani, Selagea și Ihuț, precum și alți oameni mai înstăriți din Bistra, care fuseseră anchetați la Câmpeni, moartea consătenilor fiindu-le dată ca exemplu. Conform mărturiilor, pe trupul fiecărei victime a fost pusă o bucată de carton pe care era scris: „Cine face ca el, ca el să pățească”. Pe locul mormintelor, rudele victimelor nu au avut voie să pună vreo cruce sau un alt semn de recunoaștere. Din datele culese de la urmașii lui Andreșel, rezultă că la mormântul acestuia a fost pusă o cruce de lemn prin anul 1958, după ce fiica sa a revenit din deportare (ian. 1956) și ginerele său s-a eliberat din penitenciar (sept. 1957) după ce a executat opt ani de muncă silnică. Între timp crucea de lemn a dispărut, dar după 1990, când nu se mai cunoștea locul precis al mormântului, s-a pus undeva în apropiere o cruce metalică fixată într-o fundație de beton, care și aceasta s-a risipit fiind dislocată de utilajele ce deserveau o exploatație forestieră din zonă.

Din informațiile documentare existente precum și din mărturiile unor foste cadre de securitate, rezultă că aceste omoruri au fost ordonate direct de către conducerea D.R.S.P. Cluj, prin șeful de atunci al acestei structuri de securitate, colonelul Patriciu Mihai (nume real, Grunsperger) în complicitate cu adjunctul său, locotenent-colonel Cuteanu Gheorghe. Executarea ordinului sau a instrucțiunilor a fost îndeplinită de către S.J.S.P. Turda, condus de maiorul Kovacs Mihai, care a coordonat personal și operațiunile din teren. Din personalul Securității din Turda, cunoaștem că au fost trimiși în misiune locotenent Herța Vasile, șeful Biroului Anchete, adjunctul acestuia, sublocotenent Tăuțan Valentin, și locotenent Popa Vasile, șeful Biroului I Informații. La Câmpeni, șeful Biroului local de Securitate era sublocotenent Cosman Gheorghe, acesta fiind subordonat S.J.S.P. Turda. Pe lângă aceștia, în pregătirea și săvârșirea crimelor au mai fost implicate și alte cadre de securitate și miliție. Cât privește pe colonelul Patriciu (Grunsperger), acesta s-a născut la 19 ianuarie 1909 în com. Brusturi, jud. Bihor, și a decedat la Cluj în 29 mai 1997. Deși a ordonat personal zeci de execuții fără judecată, dispunând arestarea și trimiterea arbitrară în pușcării și lagăre de muncă a sute de oameni, dintre care mulți nu s-au mai întors acasă, câtă vreme a fost în viață nu a fost cercetat și nu a răspuns penal pentru crimele sale.

În urma verificărilor efectuate, s-a constatat că decesul lui Andreșel Ioan a fost înregistrat oficial în registrul de stare civilă al comunei Bistra abia în 4 aprilie 1967, dată la care s-a eliberat și certificatul de deces.

Investigațiile în cazul crimelor de la Bistra au fost începute încă din vara anului 2008, fiind efectuate mai multe deplasări în zonă, când s-au luat declarații rudelor victimelor precum și altor persoane care aveau informații despre cei uciși, despre evenimentele petrecute și despre localizarea mormintelor. Mormântul lui Pom Traian a fost descoperit și osemintele victimei recuperate în cursul unei acțiuni organizate de IICCMER în septembrie 2016. Locul mormântului lui Andreșel Ioan a fost stabilit cu aproximație prin confruntări repetate cu mai mulți martori ce au fost transportați de-a lungul timpului în teren, fiind căutat, verificat și identificat cu precizie de echipa arheologică a institutului la începutul lunii septembrie 2017.

Cercetările vor fi efectuate de un colectiv de arheologi de la IICCMER și instituțiile muzeale partenere și colaboratoare (Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei din Cluj, Muzeul Național al Unirii din Alba Iulia și Muzeul de Istorie și Științele Naturii din Aiud), alcătuit din Gheorghe Petrov (coordonator), Paul Scrobotă, Gabriel Rustoiu, Horațiu Groza și Marius Oprea. Investigațiile se vor desfășura în prezenţa unui procuror militar de la Secția Parchetelor Militare din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, instituție care a fost sesizată de IICCMER în privința acestui caz de omor şi a locului unde victima a fost înhumată. De asemenea, la cercetări vor participa specialiști din cadrul Inspectoratului Județean de Poliție Alba și de la Serviciul Județean de Medicină Legală Alba. Acţiunea se desfășoară în colaborare cu Televiziunea Română, fiind sprijinită de către Primăria comunei Bistra (primar Traian Gligor), Parohia Ortodoxă din Bistra (preot Ilie George Grecu) și rudele victimei. Slujba religioasă, demontarea și recoltarea rămășițelor pământești ale lui Andreșel Ioan sunt activități care vor avea loc în ziua de marți, 26 septembrie.

Accesul spre Poarta între Căi se face din centrul comunei pe DC 97, urmând un traseu de 6,2 km până la prima bifurcație de drumuri unde se face la dreapta și se continuă parcursul 2,7 km pe drumul forestier de pe Valea Neagului. După ce se depășește Cantonul silvic se face din nou la dreapta, se trece cursul de apă și apoi se urcă până ce drumul forestier întâlnește DC 144. Aici se face la stânga, iar după un scurt parcurs, la prima bifurcație se face la dreapta și se continuă drumul încă 1,3 km până la destinație. Distanța totală ce trebuie parcursă este de circa 11,5 km. Unele sectoare de drum, în special cel aflat imediat după trecerea apei, pot fi străbătute în siguranță doar cu o mașină de teren având tracțiune integrală.

Coordonatele GPS înregistrate la punctul de lucru indică, în sistem zecimal, 46.430390 latitudine nordică și 23.150529 longitudine estică. Altitudinea locului este de 1219 metri.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Instituțiile publice, obligate să accepte plata online a taxelor, impozitelor și amenzilor. Inițiativă legislativă a USR PLUS

Publicat

La Camera Deputaților a fost depusă o propunere legislativă prin care instituțiile publice să fie obligate să accepte și plata online a impozitelor, taxelor, amenzilor și altor obligații de plată.

Astfel, ar fi ușurată viața cetățenilor, prin acces la beneficiile tehnologiilor moderne și prin economie de timp și resurse, dar se va realiza și o colectare mai rapidă și eficientă a impozitelor și a taxelor.

„Din 2016, instituțiile publice sunt obligate să accepte încasări și prin cardurile de credit și de debit.

Acum în 2021, este momentul să continuăm modernizarea și să impunem operatorilor economici furnizori de servicii de utilitate publică și instituțiilor publice care încasează impozite, taxe, amenzi, dobânzi, penalități de întârziere, etc. obligația de a accepta și plata online, printr-un sistem electronic modern de plată la distanță”, transmite USR PLUS.

„Prin această inițiativă, respectăm dorința cetățenilor care își doresc să nu mai fie plimbați între diferite instituții pentru a plăti taxe, impozite, amenzi și alte obligații.

Continuăm modernizarea instituțiilor publice și grăbim digitalizarea prin propunerea legislativă depusă. Toți cetățenii vor avea acces la beneficiile tehnologiilor moderne printr-o implementare mai rapidă a mijloacelor de plată online a impozitelor și taxelor pe întreg teritoriul României.

Administrația publică trebuie să conștientizeze faptul că plățile online nu mai reprezintă o noutate pentru cetățenii români. Ne gândim, de asemenea, și la cei care au plecat la muncă în străinătate.

Chiar dacă nu se află în țară, românii din diaspora continuă să plătească taxe în locul bătrânilor rămași acasă. Prin implementarea unui sistem de plată modern, o vor putea face de la distanță, ușor și în timp util”, declară deputatul USR PLUS Brian Cristian.

„E momentul să le oferim românilor motive să aibă încredere în instituțiile statului. Propunem, prin această inițiativă, o abordare coerentă și unitară în digitalizarea administrației publice.

Ea are un dublu rezultat benefic: reduce disconfortul cetățenilor și creează cadrul pentru optimizarea costurilor, dar și a colectării de venituri de către instituțiile publice. E datoria statului român să ofere servicii publice online eficiente și sigure.

Acum, avem și un termen limită pentru atingerea acestui scop: șase luni de la intrarea în vigoare a acestei legi”, declară deputatul USR PLUS de Cluj Viorel Băltărețu.

Proiectul de lege modifică Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, iar termenul de implementare a măsurilor este de maximum 6 luni de la data intrării în vigoare a legii.

Instituțiile publice vor putea decide asupra soluției implementate, în condițiile în care există pe piață și funcționează cu succes numeroase aplicații.

Spre exemplu, Ghiseul.ro, platformă dezvoltată și administrată de Autoritatea pentru Digitalizarea României, ușor accesibilă și la costuri minime pentru instituțiile publice.

Pot fi utilizate și alte soluții software, în paralel sau nu cu Ghiseul.ro, după modelul Primăriilor Baia Mare sau Cluj, care oferă plata online și direct prin pagina web proprie.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

WhatsApp își actualizează termenii de confidențialitate, din 15 mai. Primele probleme apar cu autoritățile din Germania

Publicat

Facebook Inc. a primit ordin, de la o autoritate germană pentru protejarea confidențialității să nu mai colecteze datele utilizatorilor germani de pe WhatsApp, în contextul lansării unor noi termeni de confidențialitate la 15 mai 2021.

Potrivit Bloomberg, autoritățile germane consideră că încercarea companiei de a-i determina pe utilizatori să fie de acord cu practica în termenii actualizați nu este legală.

Johannes Caspar, care conduce autoritatea de confidențialitate din Hamburg, a emis o interdicție de urgență de trei luni, interzicând Facebook să continue cu colectarea datelor.

A cerut, de asemenea, unui grup de autorități de reglementare a datelor din Uniunea Europeană să ia măsuri și să emită o hotărâre pentru toate cele 27 de națiuni membre.

Noii termeni WhatsApp care permit recuperarea datelor sunt considerați netransparenți, inconsecvenți și prea largi, a spus el.

Ordinul lovește în esența modelului de afaceri și a strategiei de publicitate țintită a Facebook.

WhatsApp, aparținând de Facebook, a calificat revendicările lui Caspar ca fiind „greșite” și a declarat că ordinul nu va opri implementarea noilor condiții.

Acțiunea autorității de reglementare „se bazează pe o neînțelegere fundamentală” a scopului și efectului actualizării, a declarat compania într-un comunicat.

Gigantul tehnologic din SUA s-a confruntat cu critici globale cu privire la noii termeni pe care utilizatorii WhatsApp trebuie să-i accepte până pe 15 mai.

Facebook Inc nu este la primele probleme în Germania: în urmă cu un an, și Curtea Federală de Justiție din Germania a solicitat companiei să înceteze colectarea automată şi mai ales fără acord specific a datelor utilizatorilor aplicaţiilor sale precum Whatsapp sau Instagram.

În 2019 de autoritatea naţională în domeniul concurenţei a

Gigantul american a depus ulterior recurs contra Oficiului german anti-cartel în faţa unui tribunal care i-a dat câştig de cauză.

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

RABLA pentru ELECTROCASNICE 2021, de vineri, 14 mai: Date complete pentru cei care vor să se înscrie în program. Valori și etape

Publicat

electrocasnice

Ministerul Mediului a anunțat că Programul Rabla pentru Electrocasnice începe din data de 14 mai 2021, de la ora 10:00. Deși programul se va desfășura pe etape, înscrierile se fac înainte, indiferent de voucherul dorit.

UPDATE: Deschiderea perioadei de înscriere a persoanelor fizice în cadrul Programului naţional de înlocuire a echipamentelor electrice şi electronice uzate cu unele mai performante din punct de vedere energetic – vineri, 14 mai, ora 10.00.

Bugetul alocat Programului în anul 2021 este de 75 milioane lei, se arată într-un comunicat de presă al Ministerului Mediului, citat de dcnews.

Modalitatea de accesare a programului

Persoanele fizice vor putea beneficia de oportunitatea de a se înscrie și de a obține unul sau mai multe vouchere.

Din 14 mai, persoanele fizice au la dispoziție 7 zile în vederea înscrierii în program prin crearea contului de utilizator în aplicația informatică.

„Contul de utilizator” este un element de noutate al acestei ediții a programului și permite atât selecția voucherelor, cât și urmărirea statusului acestora.

Pentru eficientizarea procesului de selecție a voucherelor, ediția de anul acesta se va desfășura etapizat.

Etapele de desfășurare a programului:

– Înscrierea persoanelor fizice în aplicație, prin crearea conturilor de utilizator (14 mai-20 mai);

– Etapa I: Selecția voucherelor aferente categoriei din care fac parte mașinile de spălat rufe/vase și frigiderele/congelatoarele (21 mai – 03 iunie);

– Etapa II: Selecția voucherelor aferente categoriei din care fac parte televizoarele, laptopurile și tabletele (04 iunie-17 iunie);

– Etapa III: Selecția voucherelor aferente categoriei din care fac parte aparatele de aer condiționat, uscătoarele de rufe și aspiratoarele (18 iunie – 01 iulie).

Ce trebuie să facă solicitanții

Înscrierea solicitanților în Program constă în crearea contului de utilizator, pentru care se introduc următoarele date: nume, prenume, localitate și județ, cod numeric personal (CNP), adresa de e-mail și numărul de telefon valid.

Beneficiarul are obligația de a încărca CI/BI și declarația pe proprie răspundere pusă la dispoziție de AFM până la momentul utilizării voucherului. Valabilitatea voucherelor este de 15 zile de la data validării acestora de către AFM, termen în care trebuie utilizate la un comerciant validat.

După înscrierea solicitanților prin crearea conturilor de utilizator, demarează etapele de selecție, în aplicația informatică, a voucherelor aferente echipamentelor noi, prima categorie fiind cea a mașinilor de spălat rufe/vase și a frigiderelor/congelatoarelor.

Perioada de derulare a unei etape de selecție a voucherelor dintr-o categorie este de 14 zile sau până la epuizarea bugetului alocat etapei respective.

Concomitent cu înscrierea solicitanților în Program prin crearea conturilor de utilizator, se va desfășura și sesiunea de înscriere în vederea validării comercianților, realizată tot prin intermediul aplicației informatice.

Voucherele alocate

Anul acesta, echipamentele incluse în program și sumele aferente fiecărui echipament sunt:

– 400 de lei pentru mașini de spălat rufe, inclusiv cu uscător având cel puțin noua clasa energetică C;

– 400 de lei pentru mașini de spălat vase având cel puțin noua clasa energetică D;

– 400 de lei pentru aparate de aer condiționat, inclusiv aparate de aer condiționat portabile, cu eficiență energetică la răcire cel puțin A++;

– 400 lei pentru categoria frigidere/combine frigorifice/lăzi frigorifice/congelatoare având cel puțin noua clasă energetică E;

– 400 lei pentru televizoare având cel puțin noua clasă energetică E;

– 400 lei pentru uscătoare de rufe cu eficiență energetică cel puțin A++;

– 200 de lei pentru aspiratoare cu un consum de energie mai mic de 43 kWh/an;

– 500 de lei pentru laptopuri;

– 300 de lei pentru tablete.

Cum se predau echipamentele

Altă noutate este faptul că pentru laptopuri și tablete se poate preda la schimb fie un echipament de tip calculator personal, compus din unitate centrală și monitor, fie un alt echipament inclus în program, cu excepția latopurilor și tabletelor vechi. De asemenea, pentru mașinile de spălat vase, precum și pentru uscătoarele de rufe se poate preda la schimb orice echipament vechi inclus în program.

Listele cu beneficiarii aprobați vor fi publicate pe site-ul instituției, www.afm.ro, la secțiunea dedicată programului.

Știrea inițială

Programul trebuia să înceapă în 15 decembrie, apoi în 7 mai, 8 mai, iar acum anunțul oficial este pentru data de vineri, 14 mai.

Programul Rabla pentru electrocasnice suferă o nouă amânare, transmit surse din cadrul instituţiei. Programul trebuia să înceapă vineri 8 mai, după cum declarase chiar ministrul Mediului. Nu ar fi la prima amânare, anul trecut programul nici măcar nu a mai fost lansat.

Aştfel, Rabla pentru electrocasnice nu va mai debuta pe 7 mai, aşa cum promitea ministrul Mediului Tanczos Barna, ci abia săptămâna viitoare.

În plus programul va fi modificat, iar cei din industrie se tem că înscrierea le va da bătăi de cap clienţilor.

Înscrierea va fi mai complicată în acest an

Anul acesta, transmit aceleaşi surse din cadrul Ministerului Mediului citate de Antena3, înscrierea va fi ceva mai complicată.

Cei care îşi doresc electrocasnice noi, vor fi nevoiţi să îşi facă mai întâi un cont pe site ul AFM, ceea ce înainte nu era o obligaţie.

Mai apoi, voucherele de reducere vor fi obţinute treptat: întâi pentru electrocasnicele mari şi după, pentru celelalte categorii.

La sfârșitul lunii aprilie ministrul Mediului preciza că programul va avea trei subcategorii pentru a nu se transforma într-un „program de cumpărat televizoare”.

Program focusat pe consum mai mic de energie

Potrivit acestuia, programul se va focusa pe aparatură care va avea consum mic de energie și va avea trei subcategorii.

„Eficiența prin reducerea consumului să fie maximă. Ne concentrăm în prima fază pe mașinile de spălat, frigidere, după care venim cu a doua etapă, probabil la două săptămâni, vom veni cu a doua etapă, pentru laptop, tabletă și televizor, astfel încât să asigurăm pentru familiile care trebuie să doteze gospodăria cu tablete și laptopuri.

Copiii au mare nevoie de asemenea sprijin pentru a putea participa la ore. În ultima fază, la probabil 4 săptămâni de la lansare, venim cu programul pentru aparate de aer condiționat, mașină de uscat rufe și ce mai rămâne.

Ele vor fi disponibile pentru cetățeni pe bugete alocate pe fiecare subgrupă, astfel încât eficiența programului să fie maximă și ca nu cumva să transformăm într-un program de cumpărat televizoare”, a mai spus ministrul.

Inițial, Rabla pentru electrocasnice” trebuia să înceapă în 15 decembrie, însă programul a fost amânat.

Fostul ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor Mircea Fechet anunța că Programul are un buget total de 40 de milioane de lei și va permite utilarea caselor cu aparate electrocasnice de ultimă generație, pentru cel puțin 100.000 de români.

Rabla pentru Electrocasnice 2020 a introdus în lista echipamentelor finanțate prin Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) patru produse care nu au existat în edițiile anterioare: aspiratoare, uscătoare de rufe, laptopuri și tablete.

Valoarea voucerelor pentru rabla pentru electrocansnice

Valoarea voucherului pentru fiecare dintre cele 9 echipamente fiananțate este de:

– laptopuri – finanțare de 500 de lei;

– aparate de aer condiționat, frigidere sau combine frigorifice, televizoare, uscătoare de rufe, mașini de spălat vase, cu o finanțare nerambursabilă de 400 de lei;

– tablete și mașini de spălat rufe – finanțare nerambursabilă de 300 de lei;

– aspiratoare, cu o finanțare nerambursabilă de 200 de lei.

Inițial, Rabla pentru electrocasnice trebuia să înceapă pe 15 decembrie 2020, însă programul a fost amânat din cauza problemelor tehnice apărute la platforma de înscriere on-line.

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

EVALUARE NAȚIONALĂ 2021, clasa a VI-a: SUBIECTELE de la testarea de Matematică și Științe ale Naturii

Publicat

Elevii din clasele a VI-a au avut joi ultima probă de Evaluare Națională, cea la Matematică și Științe ale Naturii. Rezultatele sunt analizate privind competențele acumulate în clasele V-VI. Nu vor fi trecute în catalog.

SUBIECTE EVALUARE NAȚIONALĂ CLASA a VI-a 2021 – Matematică și Științe ale Naturii:

Matematică și Științe ale Naturii – Test 1

Matematică și Științe ale Naturii – Test 2

Miercuri, pentru elevii de clasa a VI-a a fost proba de Limbă și comunicare.

Vezi Evaluare Națională la clasa a VI-a 2021. SUBIECTELE de la testarea de Limbă și comunicare din acest an, publicate de Ministerul Educației

Pentru elevii de clasa a IV-a, probele de Evaluare Națională vor fi în perioada 18-20 mai, iar pentru cei din clasele a II-a, în 25-28 mai.

AICI, toate modelele de subiecte.

Toate probele se susțin cu prezență fizică, indiferent de scenariile în care se află unitățile de învățământ. Sălile în care se susţin aceste evaluări sunt, de regulă, cele în care elevii îşi desfăşoară activitatea în mod obişnuit. Acestea sunt adaptate în prealabil, după caz, în funcţie de testul planificat, prin eliminarea oricăror materiale didactice care i-ar putea influența pe elevi.

Testele sunt elaborate de Centrul Național Pentru Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), au un format asemănător cu cel al evaluărilor internaționale și trebuie să aibă un nivel mediu de dificultate. Durata alocată rezolvării acestora este de 30 de minute pentru fiecare test administrat la EN II, respectiv de 60 de minute pentru fiecare test administrat la EN IV și EN VI. Testele sunt evaluate în cadrul unităţii de învăţământ, de către cadrele didactice din respectiva unitate, în termen de cel mult 7 zile de la data susținerii ultimului test.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate