Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Activitatea Arhivelor Naționale Alba pe 2013: 18.000 de dosare inventariate și sute de documente restaurate


Publicat

Serviciul Județean Alba al Arhivelor Naționale și-a făcut publică activitatea din decursul anului 2013. Au fost inventariate aproximativ 18.000 de dosare și registre, au fost preluați aproape 10 metri liniari de documente de la Consiliul Județean Alba şi Direcţia Publică Comunitară de Evidenţă a Persoanei Alba și au fost organizate 11 expoziţii. Totodată, au fost eliberate 157 de permise la sala de studiu, 10 dintre acestea fiind pentru cetăţeni străini.

Serviciul Judeţean Alba al Arhivelor Naţionale a preluat anul trecut, în depozitele sale, 9.40 metri liniari de documente, provenite de la Consiliul Judeţean Alba şi Direcţia Publică Comunitară de Evidenţă a Persoanei Alba și au fost inventariaţi 47,20 metri liniari, adică 18.082 dosare şi registre.

Pentru exercitarea atribuţiilor de control prevăzute de legislaţia în vigoare, au fost planificate 44 de controale de fond la creatorii şi deţinătorii de documente din judeţ, fiind executate 46 de astfel de acţiuni. De asemenea, au fost efectuate 52 controale tematice pentru verificarea lucrărilor de selecţionare.

La Comisia de Selecţionare a serviciului, au fost înregistrate 60 lucrări de selecţionare şi 35 de nomenclatoare. Dintre acestea, 35 nomenclatoare (27 confirmate, 8 respinse şi 56 lucrări de selecţionare (41 aprobate integral, 13 aprobate parţial, 2 respinse) au fost soluționate.

Numărul cererilor depuse de persoane fizice sau juridice a crescut uşor faţă anul trecut, fiind înregistrate 454 solicitări (faţă de 439 solicitări în anul 2012), problematica acestora fiind în continuare deosebit de variată, soluţionarea necesitând un timp îndelungat. Dintre cele 416 cereri soluţionate, 31 cereri au fost trimise spre competentă rezolvare altor instituţii, pentru 179 cereri s-au dat negaţii, iar 206 cereri au avut răspuns pozitiv. Pentru 30 cereri au fost solicitate date suplimentare. Pentru soluţionarea cererilor au fost cercetate 2024 dosare şi registre, 56 publicaţii şi 805 inventare.

Și sala de studiu a Arhivelor naționale Alba a fost destul de căutată anul trecut, prezentând interes pentru cele 157 de persoane care au solicitat permise de intrare (10 dintre acestea fiind pentru cetăţeni străini). Aceștia au solicitat consultarea a 6.387 dosare şi registre şi 106 publicaţii, iar la biblioteca documentară s-a reuşit înregistrarea şi fişarea a 93 publicaţii, dintre care 54 cărţi şi 39 periodice, toate provenite din donaţii.

În ceea ce privește activitatea în care era implicat și publicul larg, pentru anul 2013, a fost planificate cinci expoziţii, în final realizându-se 11 expoziţii: „Povestea unui judeţ: 1968 – Începutul”, „Arhiviştii de ieri …”, „Noi, Poienarii, Vouă Moştenire”, „Odinioară pe calea ferată”, „Tradiţii de primăvară ieri şi azi”, „Fotografii şi ilustrate în depozitele Arhivelor”, „Din comorile înţelepciunii populare de acum un veac”, „Fonduri familiale în depozitele Arhivelor Naţionale Alba”, „Cărţi de patrimoniu în biblioteca Arhivelor Naţionale Alba”, „Dobrogea – oameni şi locuri”, „Sub zodia tămăduirii. Medicină şi farmacie în judeţul Alba”, majoritatea în colaborare cu Consiliul Judeţean Alba şi Muzeul Naţional al Unirii Alba Iulia.

Totodată, a fost editat volumul „Memoria Arhivelor – Primele trei decenii de la făurirea României Mari”, finanţat de Consiliul Judeţean Alba și au fost încheiate 2 protocoale de colaborare, unul cu Colegiul Naţional „Horea, Cloşca şi Crişan” Alba Iulia, intitulat „Instituţiile în viziunea elevilor”, iar cel de-al doilea cu Muzeul Naţional al Unirii Alba Iulia pentru promovarea proiectelor culturale comune.

În cadrul săptămânii „Şcoala Altfel” (02-05 aprilie 2013), sediul Serviciului Judeţean Alba al Arhivelor Naţionale a fost vizitat de 970 copii preşcolari şi şcolari, însoţiţi de cadrele didactice.

Tot în decursul anului trecut, au fost restaurate 6841 file, din 114 dosare şi registre. Datorită unei excelente colaborări cu Consiliul Judeţean Alba, au fost procurate fondurile necesare achiziţionării de materiale pentru laboratorul de restaurare şi legătorie. În cadrul atelierului de legătorie al serviciului au recondiţionate şi legate 738 dosare şi 60 registre, reprezentând 85.799 file.

 



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ADMINISTRATIE

VIDEO: Înmatricularea de autovehicule, simplificată. Vela: va fi folosit un simplu document, de către dealeri și producători

Publicat

Ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela, a declarat, vineri, că toţi dealerii de autoturisme, inclusiv producătorii, vor putea înmatricula direct autovehiculele noilor proprietari printr-un simplu document.

„Astăzi (vineri – n.r.), voi semna Ordinul ministrului Afacerilor Interne prin care înmatricularea vehiculelor să poată să fie făcută într-un mod mai eficient mai simplu, astfel încât cetăţenii să nu mai fie puşi în situaţia în care pierd timpul, stau la cozi în zone aglomerate, mai ales în acestă perioadă delicată din punct de vedere sanitar.

Prin acest ordin, toţi dealerii de autoturisme, de autovehicule din România, inclusiv producătorii, cei trei mari producători – Dacia, Renault şi Ford – vor avea posibilitatea să înmatriculeze direct autoturismele noilor proprietari printr-un simplu document, un mandat pe care cumpărătorul îl încheie cu vânzătorul”, a anunţat Marcel Vela, la sediul MAI.

sursă: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Mai mult de șapte miliarde lei sunt atrași în județul Alba prin realizarea a 270 proiecte europene

Publicat

Miercuri, 8 iulie, o delegație a Ministerului Fondurilor Europene, condusă de Marcel Ioan Boloș, ministru MFE, a verificat stadiul implementării proiectelor europene în județul Alba, continuându-și demersul de nivel național pentru a găsi soluții concrete privind implementarea la timp și în cele mai bune condiții a acestora.

Principalele puncte ale vizitei au constat în două întâlniri ale delegației ministeriale cu administrația publică locală și două vizite la obiective finanțate din fonduri europene. Întreaga vizită s-a efectuat respectând restricțiile impuse de Starea de Alertă, ceea ce a limitat numărul de participanți din spațiile închise.

În cadrul reuniunii de lucru desfășurată la sediul Instituției Prefectului din Alba Iulia au fost abordate teme privind proiecte de investiții mari pentru dezvoltarea județului Alba, finanțate prin Programul Operațional Infrastructură Mare, precum și acțiunile de sprijin susținute de Guvern pentru dezvoltare locală, inclusiv distribuția pachetele oferite ca sprijin în cadrul pandemiei Covid-19.

Vizitele de lucru au inclus comuna Ciugud, unde a fost prezentat conceptul ”Smart Village” și au fost făcute publice rezultatele digitalizării serviciilor de cadastru şi publicitate imobiliară, prin fondurile europene alocate în cadrul Programului Operațional Regional 2014-2020.

Cea de-a doua vizită de lucru a avut loc la compania IPEC SA, una dintre cele mai mari firme din lume în ceea ce privește producția de porțelan de menaj, unde funcționează în prezent 300 de roboți industriali, o mare parte din noile tehnologii dezvoltate aici fiind realizate cu fonduri europene. De asemenea, delegația MFE a văzut și investiții importante în domeniul HoReCa, în special rezultatele proiectelor de dezvoltare a unui hotel din zona de sud a municipiului Alba Iulia, unde au fost investite fonduri REGIO, atât în perioada 2007-2013, cât și în actuala perioadă, 2014-2020.

Ministrul Fondurilor Europene Marcel Ioan Boloș a discutat despre pregătirea aplicației de finanțare și a documentațiilor de atribuire pentru proiectele locale de dezvoltare a infrastructurii de apă și apă uzată din județul Alba, inclusiv despre posibilitatea reabilitării și extinderii acestor sisteme în județ. De pe urma acestui proiect vor beneficia de apă potabilă 106.494 persoane și 23.248 de canalizare, adică aproximativ o treime din întreaga populație a județului Alba.

De asemenea, s-a discutat despre Autostrada Sebeș-Turda A10, reabilitarea liniei de cale ferată Brașov – Simeria, pe relația Valea Lungă – Șibot din județul Alba, despre stadiul implementării proiectului județean privind managementul deșeurilor; precum și despre realizarea unui posibil centru de Transfer Intermodal la Sebeș, în perioada de programare 2021-2027.

„Avem resurse financiare, am creat cu sprijinul Guvernului un cadru legislativ flexibil, am luat măsuri de debirocratizare și de transparentizare, fac cel puțin o deplasare pe săptămână în comune și la agenți economici pentru a le explica personal oportunitatea pe care o avem. Am creat toate premisele promise la preluarea mandatului, în noiembrie 2019.

De acum, doar un primar care ignoră nevoile cetățenilor săi nu accesează fondurile europene pe care România le are la dispoziție!” Suntem acum pe traseul prin care dorim să schimbăm paradigma privind sistemul de atragere și utilizare a fondurilor europene alocate procesului de dezvoltare regională în perioada 2021-2027.

Este vorba de peste 13 miliarde euro, ce vor putea fi utilizate de noile Autorități de Management create la nivel local în cadrul Agențiilor pentru Dezvoltare Regională, prin care resursele europene trebuie să fie aduse mult mai aproape de beneficiarii finali, cetățenii din localitățile României. Astfel, eu îmi respect promisiunea de a nu cheltui bani europeni, ci de a-i investi cu chibzuință și folos!”, a declarat domnul ministru Marcel Boloș cu ocazia întâlnirii cu reprezentanții autorităților publice locale din județul Alba.

Județul Alba este unul care a avut în ultimii ani o evoluție foarte bună, în special prin proiectele finanțate cu resurse europene. Astfel, în județul Alba sunt implementate 270 de proiecte finanțate din fonduri europene – alocate prin Fondul European de Dezvoltare Regională și Fondul Social European. Cele mai multe dintre aceste proiecte – 113 – sunt finanțate în cadrul Programului Operațional Regional (POR). Prin intermediul Programului Operațional Capital Uman (POCU) sunt finanțate 100 proiecte, Programul Operațional Capacitate Administrativă (POCA) are 12 proiecte și Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM), 22 proiecte, iar în cadrul Programului Operațional de Competitivitate (POC) sunt 3 proiecte, încă 20 de inițiative fiind finanțate direct de la Comisia Europeană, prin sisteme de Cooperare teritorială europeană. Valoarea totală a acestor proiecte este de peste 1,6 miliarde euro. ”În județul Alba știm cât este de importantă infrastructura de transport.

Autoritățile publice locale au valorificat și caută să dezvolte acest potențial, pentru creștere și integrarea efectivă în spațiul european. Delegația MFE a văzut pe viu cum investițiile în infrastructură reprezintă coloana vertebrală a dezvoltării economice sustenabile. Suntem într-o situație grea deoarece criza globală, provocată de pandemia Covid-19, au arătat și vulnerabilitățile României în fața unor șocuri externe.

Cu atât mai mult, sprijinul pentru implementarea proiectelor europene, susținerea investițiilor publice și private, vor asigura o dezvoltare durabilă, ceea ce ne face să sperăm că în această perioadă, în județul Alba vor fi implementate proiecte a căror valoare va fi mare cu mai mult decât 30%, față de anii anteriori”, a declarat, după încheierea vizitei delegației MFE în județul Alba, domnul Simion Crețu Director General ADR Centru.

Din program a făcut parte și vizita în comuna Ciugud, care a devenit a doua din județul Alba (după Ighiu) cadastrată integral – respectiv pe o suprafață de aproape 4389 hectare – cu ajutorul fondurilor europene prin Programul Operațional Regional 2014 – 2020. Drept urmare, proprietarii a circa 14.000 de imobile din comuna devenită deja model de bune practici pentru absorbția banilor europeni, vor primi gratuit noile cărți funciare prin Programul național de cadastru și carte funciară 2015-2023 (PNCCF), derulat de Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI).

Ministrul Marcel Boloș a confirmat dezvoltarea unui nou concept, cel de ”Smart Village”, care va fi susținut în paralel pe lângă conceptul de ”Smart City”, arătând că, în viitoarea perioadă de programare 2021-2027, și localitățile din mediul rural vor avea posibilități mai bune de accesare a fondurilor nerambursabile. „Este necesar ca autoritățile locale să înțeleagă rolul pe care îl au în accesarea finanțărilor europene în contextul digitalizării. Sau, mai bine spus, șansa pe care o au!”, a mai spus Ministrul Fondurilor Europene.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO – Nelu Tătaru: Dacă vor fi peste 10.000 de cazuri în 3-4 zile, în toată țara, se impune starea de urgență

Publicat

Ministrul Sănătății, Nelu Tătaru a declarat că starea de urgență s-ar putea impune din nou, dacă la nivelul întregii țări, vor fi înregistrate 10.000 de cazuri în 3 – 4 zile. 

Afirmația a fost făcută de Tătaru într-un interviu video realizat de Agerpres. 

Mai mult, ministrul a spus că România nu a depăşit primul val al pandemiei de coronavirus şi că ”asistăm la a II-a cocoaşă a primului val”, după ce pe teritoriul ţării au fost înregistrate peste 600 de noi cazuri.

„De patru săptămâni a urmat o creştere uşoară, progresivă, pe care ne-am asumat-o în contextul acestor relaxări, dar nu era numai partea noastră, este şi partea de colaborare a celorlalţi. O dată cu nerespectarea unor reguli am putut vedea şi o transmitere comunitară accentuată. Acele aglomerări urbane, că a fost litoral, că a fost Valea Prahovei, au dus spre extensia acestui nou număr de cazuri.

O creştere care a fost progresivă accelerată în ultimele două săptămâni. (…) Nu instituim starea de urgenţă doar pentru două zile în care am avut un număr crescut de cazuri de peste 500. Instituim acea stare de urgenţă, care este apanajul preşedintelui, în contextul în care avem o perioadă cu transmitere accentuată, la un moment dat, o creştere a numărului de cazuri exponenţial, poate şi dublări de la o zi la alta, într-un context în care transmiterea comunitară este accentuată. (…)

Altceva e să apară zece mii de cazuri într-o săptămână- jumătate, două şi alta e să apară zece mii de cazuri în patru-cinci zile. Atunci este impunerea unei stări de urgenţă.

În condiţiile în care avem aceste zece mii de cazuri în trei-patru zile la nivelul întregii ţări se impune starea de urgenţă, când avem aceste zece mii de cazuri în trei oraşe diferite atunci carantinăm acele oraşe”, a declarat ministrul Sănătăţii Nelu Tătaru.

Ministrul Sănătăţii a făcut referire şi la capacitatea secţiilor de terapie intensivă, dar şi la modificările aduse legislaţiei privind aplicarea măsurilor de carantină sau izolare, precum şi la anchetele făcute de procurori DNA la Unifarm.

„Acolo este atent DNA-ul. Noi trebuie să fim atenţi la ce se întâmplă în Ministerul Sănătăţii, în Institutul Naţional de Sănătate Publică, care este evoluţia acestei pandemii şi la sănătatea românilor”, a adăugat ministrul Sănătăţii.

sursă agerpres.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Polițiștii, dotați cu camere video de ultimă generație, din august. Ultrajul va fi dovedit mai ușor în instanță

Publicat

politie

Din luna august, poliţiştii vor putea dovedi mai uşor comportamentele agresive sau inadecvate la adresa lor deoarece vor avea în dotare camere video portabile de ultimă generaţie, folosite deja cu succes în marile capitale europene.

Imaginile de la intervenţii vor fi folosite ca probe în anchete şi pot fi de ajutor şi atunci când un cetăţean e abuzat de forţele de ordine.

Camerele video, care vor fi atașate pe uniforma agenților, vor putea fi observate foarte uşor pentru că vor avea mărimea unui telefon mobil.

A fost semnat deja un acord cadru pentru 12.000 de bucăţi, iar primele dispozitive ar urma să ajungă la finalul lunii august.

Sunt camere de ultimă generaţie făcute special pentru forţele de ordine. Pot înregistra până la 12 ore la standarde înalte. Au capacitatea de a filma cadre largi şi de a înregistra înainte de a fi pornite tocmai pentru a nu pierde momente cheie din intervenţia poliţiştilor.

”Bodycamerele vor intra în dotarea polițiștilor din teren, în uniformă. Vorbim de cei de la ordine publică, transporturi sau rutieră, pentru că ei sunt primii care intra în contact cu cetățeanul”, a declarat Bogdan Ghebaur, purtător de cuvânt IGPR, pentru Digi24.

Exact acelaşi tip de echipament este folosit deja cu succes de Poliţia Metropolitană din Londra.

Scopul acestor dispozitive este să filmeze orice intervenție pentru a preveni mita sau eventuale agresiuni, deoarece nu întodeauna intervenţiile au loc în zone în care se află camere de supraveghere.

”Ce e important de reținut. Imaginile vor fi folosite doar în cazurile unor anchete penale. Fie că vorbim despre o sesizare de abuz în serviciu venit din partea cetățenilor sau un caz de ultraj. Prin folosirea lor se va respecta protecția datelor cu caracter personal”, a mai declarat reprezentantul IGPR.

Valoarea contractului pentru cele 12.000 de camere de ultimă generaţie se ridică la peste 15 milioane de lei, iar primele 6.000 vor ajunge în dotarea polițiștilor în această vară.

Sursa: digi24.ro

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate