Eveniment
Actualizarea codurilor CAEN: Care sunt pașii de urmat și cum se completează cererea la ONRC
Actualizarea codurilor CAEN: Codurile CAEN ale firmelor se schimbă din 2025, pentru a se alinia mai bine cu realitățile economice actuale și standardele internaționale. Noile reguli introduc clasificarea CAEN Rev. 3.
Firmele nou înființate vor folosi direct aceste coduri, iar cele deja existente le vor actualiza treptat, atunci când depun documente la ONRC.
Acest proces urmărește o mai bună aliniere a activităților economice la cerințele moderne.
Actualizarea se face la ONRC, prin portal online, ghișeu sau poștă, cu ajutorul formularelor formularele dedicate. Documentele trebuie să respecte noile coduri CAEN, potrivit termene.ro.
ONRC emite gratuit certificatele actualizate, iar ghidurile detaliate sunt disponibile pe www.onrc.ro.
PFA pot avea maximum 5 clase CAEN, iar întreprinderile individuale, maximum 10. Cererile depuse până la 31 decembrie 2024 vor fi soluționate conform CAEN Rev. 2, dar va fi nevoie de o cerere nouă pentru a se actualiza la CAEN Rev. 3.
Structura CAEN Rev. 3 și tabelul de corespondență pot fi consultate pe site-ul INS, anunță termene.ro.
Pașii prin care se face trecerea la noile coduri CAEN
- Firmele noi: Începând din 2025, toate firmele nou-înregistrate trebuie să utilizeze direct codurile CAEN Rev. 3.
- Firmele existente: Vor trece la noile coduri treptat, fie la inițiativa lor, fie când depun alte documente la ONRC.
- Actualizări fără modificări majore: Firmele nu trebuie să prezinte acte constitutive actualizate sau alte documente suplimentare dacă doar își actualizează codurile CAEN.
PFA, II și IF vor completa un formular specific pentru actualizarea obiectului de activitate.
Cum actualizezi codurile CAEN la ONRC
Depunerea cererii
- Firme: Folosesc formularul;
- PFA, II și IF: Folosesc formularul;
- Cererea poate fi depusă online, la ghișeu sau prin poștă/curier.
Ce trebuie să conțină cererea
- Bifarea actualizării codurilor CAEN în secțiunea dedicată;
- Alte mențiuni, dacă este cazul, cu documentele necesare.
Documente necesare
- Dovada împuternicirii, dacă o altă persoană face cererea;
- Documentele trebuie să fie întocmite conform CAEN Rev. 3 (ghiduri disponibile pe www.onrc.ro).
Aspecte importante
- Actualizarea poate implica detalii sau modificări în clasele CAEN, conform tabelului de corespondență;
- PFA pot avea maximum 5 clase CAEN, iar II maximum 10, conform OUG nr. 44/2008;
- Cererile depuse până la 31 decembrie 2024 vor fi soluționate conform CAEN Rev. 2, dar trecerea la CAEN Rev. 3 va necesita o nouă cerere.
Eliberarea certificatelor
- Certificatele de înregistrare actualizate sunt emise gratuit;
- Cele vechi rămân valabile până la actualizare.
Resurse suplimentare
- Structura CAEN Rev. 3 și tabelul de corespondență sunt disponibile pe site-ul INS: https://insse.ro/cms/ro/caen.
Actualizarea codurilor CAEN: Cum trebuie completată cererea
Pentru firme se completează secțiunea „Actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev. 3” din formular, fără alte documente suplimentare decât dovada împuternicirii, dacă este cazul. Dacă se solicită și alte mențiuni, acestea trebuie specificate în cerere.
PFA, II, IF se completează secțiunea „Actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev. 3”. Alte mențiuni pot fi incluse în formular, dacă este cazul.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News