Economie
Adaosul comercial, afișat lângă prețul produselor. Propunerea finală ANPC privind noile reguli în magazine

Adaosul comercial, afișat lângă prețul produselor în magazine. ANPC a publicat miercuri, 19 martie, propunerea de ordin privind informarea consumatorilor de către operatorii comerciali, după ce inițial aceasta fusese retrasă pentru corectări.
În document acum apare formularea ”prețul de achiziție”, în loc de ”prețul de bază”. De asemenea, sunt precizări despre produsele din terțe țări sau de pe piața unică. Forma inițială fusese publicată în consultare publică, în 17 martie și retrasă la scurt timp, pentru ”îndreptare eroare materială”.
Adaosul comercial, afișat lângă prețul produselor în magazine. Care sunt propunerile
Proiectul de ordin stabileşte modalitatea de informare a consumatorilor cu privire la adaosul comercial aplicat produselor comercializate de către operatorii economici în raport cu prețul de achiziție:
”În cazul unei vânzări directe, operatorii economici sunt obligați să informeze consumatorii, prin inscripționarea pe produs sau în imediata vecinătate unde produsul este expus a adaosului comercial aplicat produsului în raport cu prețul de achiziție, în același câmp vizual în care este afișat prețul și utilizând aceleași caractere de font, culoare, mărime și alte caracteristici ca cele utilizate la evidențierea prețului produsului.
În cazul unei vânzări on-line operatorii economici sunt obligați să informeze consumatorii, prin afișarea în același câmp vizual în care este expus prețul produsului, a adaosului comercial aplicat produsului în raport cu prețul de achiziție, utilizând aceleași caractere de font, culoare, mărime și alte caracteristici ca cele utilizate la evidențierea prețului produsului.
Pentru produsele provenite din terțe țări, în situația în care se transfer produsele către alți intermediari/distribuitori, în vederea principiului transparenței, aceștia trebuie să comunice prețul de import.
Pentru produsele provenite din piața unică, în vederea principiului transparenței, intermediari/distribuitori vor comunica prețul primului distribuitor”.
Ordinul va intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României.
De ce propune ANPC măsura
Potrivit ANPC, proiectul urmărește să le permită consumatorilor să evalueze și să compare cu ușurință prețul produselor pe baza unor informații omogene și transparente.
”Ceea ce lipsește în prezent este transparența modului în care sunt stabilite prețurile produselor de către operatorii economici pornind de la prețul de achiziție
La acest moment, vânzătorii trebuie să indice clar prețurile pentru a le permite consumatorilor să compare produsele similare și să aleagă în cunoștință de cauză – indiferent de modul în care sunt ambalate produsele și de numărul de unități conținute într-un pachet.
Consumatorii trebuie să aibă posibilitatea de a compara prețurile, nu numai la nivel de marcă, ci și la nivel cantitativ – pentru a vedea, de exemplu, dacă o cutie mare cu un anumit produs este mai avantajoasă decât o cutie mai mica cu același produs”. se arată în referatul de aprobare a proiectului.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News