Actualitate
Află care sunt drepturile pasagerilor la transportul aerian: Bilete gratuite, cazare și masă sau despăgubiri
Se apropie perioada concediilor, iar nu puțini sunt cei care vor alege ca destinații de vacanță țările din Uniunea Europeană. Aglomerația de pe aeroporturi și întârzierile la zboruri sau anularea acestora sunt doar câteva dintre problemele cu care se confruntă pasagerii transportului aerian, iar înainte de la ne rezerva un bilet este bine să știm care sunt drepturile pe care le avem în situațiile enumerate mai sus. Spre exemplu, cum putem obține rambursarea prețului biletului sau chiar șansa de a beneficia de bilet gratuit, cazare și masă în caz de întârzieri și, nu în ultimul rând, despăgubiri.
Rambursarea costurilor/ Altă modalitate de transport
Nu vi se permite îmbarcarea, zborul dumneavoastră este anulat ori s-au făcut rezervări peste limita locurilor disponibile? Atunci aveţi dreptul:
– fie să vă continuaţi călătoria folosind alte mijloace de transport comparabile, puse la dispoziţie de compania aeriană
– fie să obţineţi rambursarea preţului biletului şi, dacă este cazul, să beneficiaţi de transport gratuit înapoi la punctul de plecare.
Întârzieri majore – aveţi dreptul la rambursarea costului biletului şi în situaţia în care zborul întârzie mai mult de 5 ore. Din momentul în care acceptaţi soluţia rambursării, compania aeriană este scutită de obligaţia de a vă asigura continuarea călătoriei sau orice alte servicii de asistenţă.
Compania aeriană are datoria să vă informeze asupra drepturilor de care beneficiaţi şi asupra motivelor refuzului de îmbarcare, anulării zborului sau întârzierii prelungite a acestuia (în general, este vorba despre orice întârziere de peste 2 ore, cu excepţia zborurilor pe distanţe de peste 3 500 de km, caz în care se iau în considerare întârzieri de până la 4 ore).
Cazare şi masă
În funcţie de distanţa de zbor şi de durata întârzierii, aţi putea avea dreptul la băuturi răcoritoare, gustări, acces la mijloace de comunicare (ex. un apel telefonic gratuit) şi eventual cazare.
Despăgubiri
În plus, dacă nu vi se permite îmbarcarea, zborul este anulat sau avionul ajunge cu o întârziere de peste 3 ore la destinaţia finală indicată pe bilet, puteţi primi şi despăgubiri între 250 şi 600 de euro, în funcţie de distanţă.
Zboruri în interiorul UE:
– până la 1 500 de km: 250 €
– peste 1 500 de km: 400 €
Zboruri între un aeroport din UE şi unul din afara UE:
– sub 1 500 de km: 250 €
– între 1 501 şi 3 500 de km: 400 €
– peste 3 500 de km: 600 €
Distanţa se calculează de la aeroportul în care nu vi s-a permis îmbarcarea, care poate fi diferit de cel de pe care aţi început călătoria. Dacă operatorul aerian vă oferă un zbor alternativ, cu un orar asemănător, valoarea despăgubirii poate să scadă cu 50%.
Nu aveţi dreptul la despăgubiri pentru anulări dacă:
– zborul s-a anulat în urma unor circumstanţe extraordinare, de exemplu din cauza condiţiilor meteo nefavorabile sau aţi fost informat că zborul se anulează cu două săptămâni înainte de ziua plecării sau vi s-a oferit o alternativă pentru acelaşi traseu, cu un orar asemănător.
Chiar dacă nu aveţi dreptul la despăgubiri în circumstanţe excepţionale, operatorul trebuie să vă ofere una din următoarele variante:
– rambursarea costului biletului (întreg sau corespunzător segmentului de zbor pe care nu l-aţi parcurs)
– o altă modalitate de transport până la destinaţia finală, cu prima ocazie
– reprogramarea zborului la o dată aleasă de dumneavoastră (în funcţie de locurile disponibile).
De asemenea, operatorul trebuie să vă ofere asistenţa necesară pe durata aşteptării unui alt mijloc de transport. Aflați mai multe și descărcați formularul european de plângere europa.eu.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News