Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

Alba Iulia nu atrage nici ”la ofertă” marii investitori. De zece ani, Primăria le oferă, fără succes, teren și utilități gratuite


Publicat

Inaugurare VCSTNicio investiție nu s-a concretizat, în ultimii ani, pentru Zona de Dezvoltare Economică Alba Iulia, cu toate că încă din 2007 Primăria Alba Iulia oferă teren gratuit celor care doresc să își dezvolte afacerile de peste 1,5 milioane de euro, în municipiu.

Chiar dacă oferta este una tentantă și reprezentanții municipalității spun că au toată deschiderea pentru a aduce investitori în reședința județului Alba, companiile nu se prea înghesuie. În schimb marile companii multinaționale preferă să bage sute de milioane de euro la Sebeș sau chiar la Blaj, orașe a căror populație este la mai puțin de jumătate decât cea a municipiului Alba Iulia.

Interes din partea companiilor atât românești cât și străine există însă, până în prezent, fiecare tentativă a rămas doar la nivel de discuție.

Autoritățile spun că motivul principal pentru care marii investitori fac cale întoarsă și refuză să facă afaceri la Alba Iulia ar fi lipsa forței de muncă bine calificată.

harta industriala, terenuri gratuite alba iuliaZona de Dezvoltare Economică Alba Iulia se află în imediata apropiere a şoselei de centură, pe DJ 107 spre Drâmbar, în zona „Râtu Mare”, cu parcele care se întind pe o suprafaţă de 34,21 ha, respectiv zona „Râtu Mic”, de 13,855 ha. Aici, cei care doresc să își dezvolte afaceri în zonă primesc teren gratuit. În ultimii 10 ani, singurele companii care au investit sunt Supremia Grup ( care și-a mutat capacitățile de producție de la Sîntimbru) şi  belgienii de la VCST care au deschis o fabrică de componente auto în 2013.

De atunci Alba Iulia nu a mai avut parte de niciun mare investitor, iar terenurile gratuite oferite de Primărie au rămas libere. În schimb la nici 15 km, în Sebeș, un municipiu cu populație 30.000 de locuitori, în ultimii ani investițiile străine au ajuns la sute de milioane de euro. La Sebeș, investitorii nu au primit teren gratuit și nici facilitățile pe care le oferă Alba Iulia.

Alba Iulia ”la ofertă”

Modelul a fost inspirat de mai multe realități similare din Occident, din Italia, Germania, unde gândirea a fost orientată cu următoarea perspectivă: administrațiile locale să pună la dispoziția investitorilor teren, să rămână proprietar, investitorii trebuie să edifice construcții și spații auxiliare necesare desfășurării activității, dacă se hotărăsc să-și vândă afacerea sau din varii motive nu merge afacerea și o vând, cei care o dobândesc primesc terenul în aceleași condiții, deci tot gratuit. Scopul nostru era să-i scutim de investiția lor inițială în achiziția terenului sau în plata unei redevențe pentru ocuparea terenului, dar nu i-am scutit de plata față de bugetul local pe construcții”, spune city managerul municipiului Alba Iulia, Nicușor Moldovan.

Primăria se angaja să pună la dispoziție toate utilitățile necesare dezvoltării unei afaceri, asta pe lângă teren. Aceste facilități par să nu fi fost suficiente pentru investitori. Interes a existat spune Nicușor Moldovan, peste 20 companii și-au manifestat intenția de veni în zonă, însă din varii motive nu s-a concretizat niciun contract.

Pe lângă criza economică din 2009 care i-a făcut pe mulți să renunțe la investiții, problema pe care o pun majoritatea celor care ar dori să-și dezvolte afacerea aici este lipsa forței de muncă calificată. Pe lângă aceste probleme, investitorii par să fie destul pretențioși și au în vedere mai multe aspecte atunci când decid să-și dezvolte o afacere în alt oraș sau altă țară.

Principala reticență și principala problemă pe care au ridicat-o, dincolo de anii de criză, a fost legată de disponibilitatea forței de muncă și nivelul ei de calificare. Am avut chiar și investitori care s-au uitat și la serviciile conexe, de la sănătate la educație. Pornind de la ce fac în timpul liber până la relațiile de mobilitate, cât sunt de aproape aeroporturile, autostrada, cât de mult o să întârzie cu construcția autostrăzii. S-au uitat și pe profilul școlilor, liceelor din oraș și ceea ce pregătesc. Au cerut planuri și strategii de dezvoltarea forței de muncă într-un interval mare de timp”, spune Nicușor Moldovan.

City managerul orașului a mai declarat că primăria a avut toată disponibilitatea și tot interesul pentru orice înseamnă o nouă investiție în zonă.

Le-am spus celor interesați că noi, ca și administrație, nu le luăm bani pe teren, le punem autobuzul la poartă, în momentul în care vă definiți nevoia de utilități, dacă este necesar să amenajăm un drum de incintă interior, putem să îl facem, dacă sunt necesare unele avize vorbim pentru ele să nu vă țină în vria birocrației, este maximul de disponibilitate” a precizat Moldovan.

În ceea ce privește problema forței de muncă calificate, primăria a oferit clădirile pentru deschiderea Școlii profesionale duale și extensia Universității Tehnice.

Cu toate acestea, mare parte din teren a rămas gol și încă îi așteaptă pe cei interesați.

Citește și Mitul ”EXPLOZIEI demografice” de la Alba Iulia DESFIINȚAT de statistici. Numărul populației, rotunjit cu cei plecați la muncă afară »

 Vrei să investești?

Potrivit hotărârii de Consiliul Local Alba Iulia din 26 iunie 2007, investitorii trebuie să treacă şi peste un mic „test”, respectiv trebuie să prezinte anumite informaţii legate de activitatea firmei, numărul de locuri de muncă care vor fi create prin noua afacere şi de asemenea prezentarea viitoarei investiţii.

Una dintre cerinţe este şi prezentarea CV-urilor unor persoane care vor fi implicate în noua afacere, dar cu toate astea consilierii locali nu s-au gândit să ceară şi un cazier fiscal.

Toate aceste detalii sunt punctate de la 5 la 20, în funcţie de cerinţă:

Descrierea firmei (15 puncte)

– vor fi furnizate informaţii cu privire la firmă – istoria companiei, parteneri, fondatori, echipamente şi utilaje, facilităţi, sedii, vaduri comerciale, parc auto deţinut, etc.

– activităţi economice desfăşurate în prezent

– pentru informaţii suplimentare, o adresă web

Echipa si managementul firmei (10 puncte)

– o scurtă prezentare a echipelor/oamenilor/departamentelor din firma solicitantă, a modului de organizare şi a echipei de management

– cel puţin 3 CV-uri ale persoanelor cheie implicate în derularea afacerii vor fi ataşate

Cifra de afaceri în ultimii 3 ani, prezentată pe fiecare an în parte (5 puncte)

Prezentarea viitoarei investiţii ce urmează a se realiza în Alba Iulia (20 puncte)

– (maximum 3 pagini) inclusiv previziuni financiare ale veniturilor/ cheltuielior ce urmează a fi realizate

Suprafaţa solicitată municipiului Alba Iulia (5 puncte)

Valoarea investiţiei defalcată pe capitole principale componente (15 puncte)

Număr de locuri de muncă estimate a fi create (10 puncte)

Afectează activitatea economică propusă factorii de mediu? (10 puncte) Dacă da, descrieţi ce politici investiţionale de ameliorare şi protecţie vor fi promovate.

Durata de materializare a investiţiei (10 puncte)

Hotărârea de CL adoptată în 2007 mai arată că „terenul dat în folosinţă gratuită unei firmei care investeşte cel puţin 5 milioane euro în active corporale fixe va putea fi vândut direct acesteia, dar nu mai devreme de finalizarea investiţiei, la preţul pieţei imobiliare, stabilit printr-o evaluare independentă”.


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


TOP articole in ultimele zile

Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Centru cultural cu sală de festivități și sală expozițională, construit la Daia Română. Cum va arăta clădirea

Publicat

Un Centru cultural ce va include printre altele o sală de festivități cu scenă și o sală expozițională va fi construit la Daia Română, printr-o investiție de peste 1,5 milioane de lei.

Compania Națională de Investiții (CNI) a lansat recent în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) o licitație privind execuția lucrărilor pentru obiectivul de investiții „Construire și dotate Centru cultural, sat Daia Română, comuna Daia Română, județul Alba”.

Valoarea totală estimată este de 1.562.540,24 de lei, fără TVA.

Clădirea va fi construită pe un teren în suprafață de 375 mp. Imobilul va avea o suprafață utilă de 292,03 mp și un regim de înălțime P + M.

Din punct de vedere funcțional, Centrul cultural propus va avea patru zone:

  • Zona principală ce va fi alcătuită din:
    • o zonă de acces exterioară cu podest și rampă de acces pentru persoanele cu dizabilități, dimensionată conform normativelor în vigoare;
    • un hol de unde se realizează accesul atât în sala de festivități, cât și în zona secundară și mansardă;
    • o sală de festivități și scenă.

  • Zona secundară ce va fi alcătuită din:
    • un grup sanitar, compartimentat pe sexe și dimensionat corespunzător persoanelor cu dizabilități;
    • un vestiar, dotat cu grup sanitar propriu.
  • Mansardă ce va fi alcătuită din:
    • scara de acces și sala expozițională, cât și spații pentru depozitare.
  • Zona tehnică ce va avea acces separat și va fi dimensionată și echipată corespunzător pentru funcționarea unei centrale pe combustibil solid.

Capacitatea Centrului cultural va fi de 100 de persoane.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Două cadre medicale din Alba, INFECTATE cu coronavirus. Anunț OFICIAL al Grupului de Comunicare Strategică

Publicat

coronavirus

Grupul de Comunicare Strategică a comunicat miercuri seară că din datele centralizate până la această oră, un număr de  357 cadre medicale sunt infectate cu noul coronavirus. Sunt 99 de medici, 127 de asistenți medicali, 35 de infirmiere, 11 îngrijitori și 85 de angajați – personal auxiliar. 

Printre  cei din urmă, două persoane din Alba. Autoritățile județene nu au anunțat însă situația, ba mai mult, au dat asigurări că rezultatele au fost negative.

Testele pentru personalul secției ATI (27 de cadre medicale) și pentru 11 pacienți au ieșit negative. Analizele au fost făcute după ce pe acolo a trecut un bolnav infectat cu COVID.

Situația pe județe, prezentată oficial miercuri seara:

Alba total 2
Personal auxiliar 2

Arad total 24
Medici 9
Asistenți medicali 5
Infirmiere 1
Personal auxiliar 9

București total 60
Medici 19
Asistenți medicali 16
Infirmiere 6
Personal auxiliar 19

Bistrița Năsăud total 3
Personal auxiliar 3

Botosani total 19
Medici 6
Asistenți medicali 10
Infirmiere 3

Cluj total 3
Personal auxiliar 3

Constanța total 1
Asistenți medicali 1

Covasna total 8
Medici 5
Asistenți medicali 3

Galați total 6
Medici 3
Asistenți medicali 1
Personal auxiliar 2

Hunedoara total 16
Medici 5
Asistenți medicali 9
Îngrijitoare 1
Personal auxiliar 1

Iași total 3
Medici 2
Asistenți medicali 1

Mehedinți total 1
Personal auxiliar 1

Neamț total 7
Medici 2
Asistenți medicali 3
Infirmiere 1
Personal auxiliar 1

Suceava total 200
Medici 45
Asistenți medicali 77
Infirmiere 24
Îngrijitoare 10
Personal auxiliar 44

Timiș total 2
Medici 1
Asistenți medicali 1

Vrancea total 2
Medici 2

Citeste mai mult
Publicitate

ADMINISTRATIE

Primăria Alba Iulia scoate la licitație terenuri pentru construirea unor întreprinderi sociale în cartierul Lumea Nouă

Publicat

Primăria Alba Iulia intenționează să organizeze licitațiile pentru concesionarea pe 10 ani a două terenuri pe care să fie amenajate întreprinderi de inserție în cartierul Lumea Nouă. Acestea fac parte din proiectul de revitalizare a zonei, ce ar urma să fie finanțat din fonduri POR.

Cele două terenuri, în suprafață de aproximativ 2000 mp fiecare, se află pe strada Gheorghe Șincai 14 și vor fi utilizate pentru construirea de spații de producție/prestări servicii (întreprinderi sociale de inserție). Vor fi concesionate prin licitație publică, pe o perioadă de 10 ani.

Vezi și FOTO Se-nnoiește „Lumea Nouă” din Alba Iulia. 150 de locuinţe sociale, teren de sport plus alte facilități

Valoarea de inventar este de circa 300.000 de lei pentru fiecare lot. Prețul minim de pornire al licitației publice este de 1,19 euro/mp/an.

La licitație pot participa persoane fizice sau juridice, române sau străine.

Concesionarul va avea obligația ca, în termen de cel mult 12 luni de la semnarea contractului de concesiune, să obțină autorizațiile și să termine construcția.

De asemenea, va trebui să asigure dotarea construcțiilor cu mobilier, utilaje și echipamentele necesare desfășurării activității, pe cheltuiala sa.

Va avea de suportat cheltuielile cu utilitățile, taxele și impozitele pentru locație și nu o poate închiria sau subconcesiona.

Va angaja personal, fără criterii discriminatorii, din rândul locuitorilor din cartierul Lumea Nouă și împrejurimi. Pentru participarea la licitație va trebui depusă o garanție de participare ce reprezintă contravaloarea redevenței minime pe 6 luni.

Strategia de revitalizare a zonei ”Lumea Nouă”, cu o valoare nerambursabilă de 7 milioane de euro, a fost aprobată în februarie 2018, fiind inițiată de Asociația FAL Alba Iulia Incluzivă (fondator Municipiul Alba Iulia). Strategia includea acțiuni de finanțat prin POR 2014-2020 sau POCU 2014-2020, printre care: creare/reabilitare/modernizare spații publice urbane, extindere rețea transport public cu noi rute și stații de autobuz, zone verzi, facilități pentru recreere (zone pentru sport, locuri de joacă), modernizarea pieței Talcioc, construirea unor locuințe sociale, a unor întreprinderi de inserție, a unui centru multifuncțional (sală spectacole, activități, întâlniri comunitare), servicii de dispensar, after-school, microcantină socială, voluntariat, ucenicie, informare și consiliere, mentorat, formare profesională, programe educaționale.

Potrivit documentației proiectului HCL aprobat luni, la data depunerii și aprobării strategiei nu existau ghiduri de condiții specifice, însă informațiile disponibile sugerau că orice investiție era condiționată de dreptul de proprietate, astfel că a fost emis Certificat de urbanism (în 2017), aprobat PUZ pentru zona Gheorghe Șincai (în 2018). În 2019 a fost licitată și realizarea documentațiilor pentru studiul de fezabilitate, însă între timp a apărut ghidul solicitantului potrivit căruia solicitanții eligibili sunt doar întreprinderile sociale de inserție cu sediul/punct de lucru în zona respectivă.

Prin urmare, este necesară concesionarea terenurilor, pentru a putea fi obținute fondurile de finanțare. Suma alocată pentru construirea acestora este de 400.000 de euro, potrivit ghidului citat.

În documentație se mai explică faptul că în zona Lumea Nouă încadrarea în muncă cu forme legale a locuitorilor este scăzută (55,8% dintre tinerii cu vârste între 16 și 24 de ani nu sunt angajați sau integrați în sistemul de învățământ, 38,1% dintre cei cu vârste între 15 și 64 de ani nu au loc de muncă legal).

De asemenea, locurile de muncă accesibile acestora sunt cele de pe piața secundară a muncă (menaj, reciclare fier vechi, servicii apă-canal și salubritate, munci necalificate), iar principala sursă de venit este reprezentată de alocațiile pentru copii (56%), pe lângă salarii (44%), ajutoare sociale (30,7%).

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

În ce condiții pot ieși din casă minorii și cine trebuie să le completeze declarația pe proprie răspundere. Precizări oficiale

Publicat

politie amenzi 1

Grupul de Comunicare Strategică a realizat un material prin care încearcă să răspundă la o serie de întrebări transmise de cetățeni, în contextul epidemiei de coronavirus și a măsurilor speciale prevăzute de ordonanțele militare.

Spre exemplu, cele legate de circulația minorilor. Redăm mai jos răspunsurile oficiale ale autorităților.

Întrebare: Este permisă circulația persoanelor care nu au împlinit vârsta de 18 de ani în afara locuinței/gospodăriei, pentru activităţile menţionate la pct. 5 şi 6?

Răspuns: În ceea ce privește minorii cu vârsta cuprinsă între 0 și 16 ani, deplasarea acestora în afara locuinței trebuie efectuată sub supravegherea sau cu încuviințarea părinților sau a tutorelui legal. În contextul epidemiologic actual, recomandăm limitarea la minim a acestor deplasări.

Întrebare: Dacă da, cine trebuie să completeze declaraţia pe propria răspundere în cazul minorilor care nu au împlinit 16 ani şi, respectiv, în cazul minorilor între 16-18 ani?

Răspuns: În cazul minorilor sub 16 ani declarația trebuie completată și semnată de unul dintre părinți sau de tutorele legal.

Minorii cu vârste cuprinse între 16 și 18 ani completează și semnează singuri declarația pe propria răspundere, cu mențiunea că aceștia trebuie să respecte condițiile individuale de deplasare și că le este interzisă participarea la activități fizice colective.

De asemenea, minorii cu vârste cuprinse între 16 și 18 ani vor avea asupra lor și documentele de identitate.

Alte întrebări la care au răspuns autoritățile:

Întrebare: Pot merge la serviciu, în această perioadă, şi persoanele care fac naveta? Care locuiesc în Ilfov, de pildă, şi muncesc în Bucureşti?

Răspuns: În conformitate cu prevederile Ordonanței militare nr. 3 din 24.03.2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19, art. 1, pct. a „Se interzice circulația tuturor persoanelor în afara locuinței/gospodăriei, cu următoarele excepții…deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuință/gospodărie și locul/locurile de desfășurare a activității profesionale și înapoiˮ.

Astfel, actul normativ stipulează că este permisă deplasarea între locuință și locul de muncă. Nu se face mențiunea că localitatea în care se defășoară activitatea profesională trebuie să fie aceeași cu cea de domiciliu.

În conformitate cu exemplul oferit de dumneavoastră, un cetățean care locuiește în Ilfov se poate deplasa la locul de muncă din București, cu condiția să aibă asupra sa documentele prevăzute la art. 4 al ordonanței menționate mai sus, respectiv legitimația de serviciu, adeverința eliberată de angajator sau o declarație pe propria răspundere.

Întrebare: Cât de departe de domiciliul nostru poate fi situat cabinetul medicului specialist? Putem merge pentru acest consult de la Cluj la Bucureşti, de pildă?

Răspuns: Nu este prevăzută o limită de distanță la care trebuie să fie situat cabinetul medical, dar recomandăm cetățenilor să facă deplasări în scopuri medicale, altele decât urgențele majore, doar după verificarea disponibilității medicilor.

Întrebare: La ce distanţă maximă de domiciliu poate fi amplasată unitatea comercială la care putem face cumpărături? Putem merge la cumpărături, de pildă, din cartierul Berceni într-un hipermarket din Militari?

Răspuns: Prevederile Ordonanței militare nr. 3 din 24.03.2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19 nu menționează o distanță cuantificabilă, însă recomandarea pentru cetățeni este să se deplaseze la cele mai apropiate magazine unde sunt comercializate produsele care le sunt necesare.

Întrebare: Ce înseamnă în kilometri, de pildă, „deplasare scurtă, lângă domiciliu”? Cei care fac jogging ar trebui să alerge doar în jurul blocului sau şi pe străzile alăturate? Care e distanţa maximă permisă?

Răspuns: Activitățile fizice, sportive, trebuie realizate în jurul domiciliului sau al locului în care cetățenii locuiesc în fapt, în jurul gospodăriei, casei, blocului și nu în parcuri, locuri de joacă, terenuri de sport, etc. De asemenea, reamintim că sunt interzise activitățile fizice colective.

Întrebare: Animalele de companie trebuie plimbate doar în jurul blocului sau proprietarii lor pot merge şi în parcurile din apropiere? Cât au voie să se îndepărteze de domiciliu?

Răspuns: Plimbarea zilnică a animalelor de companie trebuie realizată în jurul domiciliului sau al locului în care cetățenii locuiesc în fapt, în jurul gospodăriei, casei, blocului și nu în parcuri, locuri de joacă, terenuri de sport, etc.

Întrebare: Pot să-mi transport cu mașina soția/soțul la/de la serviciu?

Răspuns: Dacă apreciați că motivul deplasării este unul justificat, puteți face acest lucru completând declarația pe proprie răspundere raportat la prevederea din art.1 lit.d (deplasarea din motive justificate, precum îngrijirea/însoțirea copilului, asistența persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități ori deces al unui membru de familie).

După cum se poate constata, situațiile cuprinse în normă au caracter exemplificativ, dar presupun temeiuri de o anumită importanță.

O astfel de situație ar putea fi justificată dacă nu există mijloace de transport în comun sau dacă riscul expunerii la infectare este mai mare (deplasarea la locul de muncă ar presupune schimbarea mai multor mijloace de transport în comun, timpii de așteptare în stații, etc).

Pentru conducătorul auto cu vârsta de peste 65 de ani este recomandabil să evite inclusiv aceste deplasări în afara perioadei de timp 11.00-13.00.

Întrebare: Pot să transport în mașina mai mult de 3 persoane?

Răspuns: Prevederea din art.3 din Ordonanța militară nr.3 vizează doar deplasarea pietonală și nu transportul public. Este important însă să respectați măsurile generale de prevenire a răspândirii COVID 19, inclusiv prin păstrarea unui loc liber între pasageri.

Explicația este valabilă și pentru transportul organizat de operatorii economici pentru deplasarea salariaților la/de la locul de muncă.

Întrebare: Dacă am un prieten care vine cu avionul din altă țară pot să îl iau de la aeroport?

Răspuns: Acest motiv nu este prevăzut ca excepție în textul Ordonanței Militare nr. 3. Dar, în cazul în care persoana nu are cu ce să se deplaseze de la aeroport către locul de domiciuliu sau locul în care urmează să locuiască, atunci deplasarea este permisă, completând declarația pe propria răspundere, având motiv ajutorarea persoanelor. Trebuie avut în vedere că cetățenii care sosesc din zonele roșii intră în carantină instituționalizată, deci aceștia nu pot fi luați de la aeroport de aparținători, rude sau prieteni, iar cei care vin din zonele galbene intră în autoizolare. Acest fapt presupune că persoana care intră în contact cu ei trebuie să respecte aceeași procedură de autoizolare.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate