Eveniment
Alba, pe locul 2 la cazuri de urgență, raportat la numărul de apeluri. O persoană din țară a sunat de peste 3000 de ori la 112
Alba se află pe locul doi în țară, după București-Ilfov în top cel mai ridicat procent de cazuri de urgență, raportat la numărul total de apeluri înregistrate la 112. La polul opus, alt județ din Transilvania, Mureș, este pe locul doi cu cele mai multe apeluri non-urgente. O persoană din acest județ a sunat la 112 de peste 3000 de ori, fără să fie caz de urgență.
Anul trecut au fost peste 10 milioane de apeluri la 112, în țară. Majoritatea au fost apeluri de urgență, însă unii români au sunat și pentru a întreba despre raficul rutier sau mersul trenurilor, comenzi de taxi și livrări de mâncare ori informații despre pensii.
Pe 11 februarie, este Ziua Europeană a Numărului de Urgență 112. Numărul este unic pentru cele 27 de state membre ale Uniunii Europene la care sună cei care au nevoie de ajutorul agențiilor specializate de intervenție: Ambulanță, Pompieri, Poliție, Jandarmerie. În România, același număr este apelat și pentru Salvamont.
Top județe în funcție de cazurile de urgențe
Județele cu cel mai ridicat procent de cazuri de urgență, raportat la numărul total de apeluri înregistrate la respectivul Centru 112:
- București-Ilfov – 66,41%
- Alba – 66,24%
- Cluj – 66,16%
Județele cu cel mai ridicat procent de apeluri non-urgente, raportat la numărul totalde apeluri înregistrat larespectivul Centru 112:
- Gorj – 64,86%
- Mureș – 58,03%
- Covasna – 55,70%
Peste 3000 de apeluri la 112 de la o singură persoană, într-un an
O singură persoană din județul Mureș a apelat abuziv numărul 112 de 3.298 de ori în anul 2022, fără a le comunica operatorilor 112 date despre vreo urgență, transmite STS, într-un comunicat.
Numărul total al apelurilor în anul 2022, în județul Mureș, a fost de 327.091, iar dintre acestea doar 137.255 de apeluri (41,96%) au fost urgențe și au fost de competența agențiilor specializate de intervenție. Cele mai multe apeluri au reprezentat urgențe medicale și au fost transferate către Ambulanță – 103.570 (62,38%). De asemenea, către ISU-SMURD au fost transferate 24.386 (14,69%), către Poliție – 34.327 (20,67%), către Jandarmerie – 2.776 (1,67%) și către alte agenții – 984 (0,59%).
Peste 10 milioane de apeluri în țară
În anul 2022, operatorii STS au preluat 10.248.377 de apeluri. Urgențele au reprezentat 57,82% din numărul total al apelurilor recepționate.
Diferența de 42,18% au fost non-urgente: solicitări de informații privind traficul rutier sau mersul trenurilor, comenzi de taxi și livrări de mâncare, sesizări privind pensiile sau diverse servicii de stat, precum și alte solicitări pentru care nu era necesară intervenția de urgență a echipajelor specializate.
STS desfășoară continuu activități pentru implementarea de standarde și măsuri ce permit îmbunătățirea calității Serviciului de urgență 112 în România. În același sens, al calității serviciului oferit cetățenilor, anual sunt aplicate formulare de feedback către persoanele care au sunat la numărul unic destinat urgențelor. Peste 95% din cei intervievați s-au declarat mulțumiți de interacțiunea cu operatorii STS și au încredere să apeleze 112.
Apeluri preluate într-o limbă străină
În 2022, numărul apelurilor de urgență preluate într-o limbă străină a crescut cu 16% față de anul precedent. S-au înregistrat 24.383de astfel de apeluri față de 20.944 în 2021. Numărul apelurilor la 112 procesate în limba ucraineană și rusă a crescut la peste 1000în 2022 față de 2021, când au reprezentat mai puțin de 50 de cazuri.
Anul trecut, operatorii STS ai Serviciului de urgență 112 au gestionat urgențe în diferite limbi străine, au oferit sprijin de traducere pe timpul interviului și al intervenției pentru îngrijiri medicale de urgență, operațiuni de căutare și salvare în zonele montane din apropierea graniței sau în colaborarea cu autoritățile locale și cele din țările vecine. Fiecare operator stăpânește cel puțin o limbă de circulație internațională, printre care amintim engleză, franceză, spaniolă, ucraineană, maghiară, italiană, germană, turcă, rusă, greacă și bulgară.
Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a adăugat noi facilități aplicației mobile Apel 112, iarîn prezent poate fi utilizată atât în limba română, cât și în limbile engleză, franceză, germană, maghiară și ucraineană.
Exemple de cazuri gestionate de operatorii STS ai Serviciului de urgență 112
În luna octombrie, un refugiat ucrainean a încercat să intre în România și s-a rătăcit în zona muntoasă din județul Suceava în întuneric, ploaie și vizibilitate redusă. Panicat de animalele sălbatice din pădure, persoana a cerut ajutor la 112 unde a transmis că nu poate da indicii despre locul unde se află. A menționat că este o zonă abruptă și a reușit să dea un punct de reper: un marcaj de pe unul dintre copaci. Operatorul STS a intermediat, în limba ucraineană, întreaga comunicare dintre persoana rătăcită și echipajele de salvatori. Pentru a facilita operațiunea contratimp de căutare și salvare, operatorul STS a transmis apelantului pe telefonul mobil și un link de localizare – HTML5 Geolocation. Bărbatul a fost localizat și, în cele din urmă, găsit și salvat.
Un alt caz este cel al unei tinere de 19 ani care a venit în România împreună cu soțul – refugiați din calea războiului. Au trecut frontiera la noi în țară, au ajuns la Tulcea, dar tânăra a căzut într-o capcană întinsă chiar de soțul ei: acesta a dat-o pe mâna traficanților de persoane. Femeia a reușit să obțină un telefon mobil și să sune la 112. Operatorul STS a înțeles urgența momentului, imediat a alertat autoritățile responsabile și a intermediat dialogul în limba ucraineană dintre apelantă și reprezentanții agențiilor specializate. În cele din urmă, tânăra a fost găsită și salvată.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News