Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Alegeri parlamentare 2020. Ce reguli trebuie respectate în secțiile de votare pentru a preveni răspândirea infecției cu COVID-19


Publicat

Votul la alegerile parlamentare din 6 noiembrie se desfășoară în condiții sanitare speciale din cauza pandemiei de coronavirus. Secțiile de votare trebuie să aibă dezinfectanți, iar toți participanții la vot trebuie să poarte mască de protecție. O hotărâre a CNSU stabilește regulile sanitare pentru alegerile parlamentare, menită să limiteze infectarea cu COVID-19.

Potrivit documentului, este obligatorie purtarea măștii de protecție, astfel încât să acopere nasul şi gura, de către participanţii la procesul electoral pe toată perioada în care se află în sediul secţiei de votare. De asemenea, trebuie păstrată distanţarea fizică de minimum 1 metru între participanţii la procesul electoral.

Totodată este necesară dezinfecţia periodică şi după fiecare contact direct cu alte persoane a mâinilor participanţilor la procesul electoral.

Hotărârea CNSU prevede și stabilirea, pe cât posibil, a unor circuite separate de intrare şi de ieşire în sediul secţiei de votare şi în localul de vot, precum şi marcarea corespunzătoare a acestora cu indicatoare, ca și marcarea locurilor de staţionare în sediul secţiei de votare şi în afara acestuia, astfel încât să se asigure menţinerea distanţei fizice de minimum 1 metru.

În sediul secţiei de votare şi în localul de vot trebuie să existe flacoanel cu soluţie dezinfectantă, pe bază de alcool, pentru mâini, marcate corespunzător, precum şi a recipiente unde se vor arunca măştile şi mănuşile folosite;

La intrarea în secția de votare va fi măsurată temperatura celor care vin să voteze la alegerile parlamentare.

Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare se va asigura că numărul total al persoanelor care sunt prezente în acelaşi timp în localul de vot, exceptând alegătorii, nu va fi mai mare de 15. Accesul în localul de vot se va face eşalonat, astfel încât în sala unde se votează să nu fie prezenţi, în acelaşi timp, mai mult de 5 alegători şi să se respecte distanţarea de minimum 1 metru între persoane. Alegătorii sunt obligaţi să îşi dezinfecteze mâinile la intrarea în sediul secţiei de votare şi localul de vot şi la ieşirea din acestea.

Alegătorii își vor plasa actul de identitate în suportul tabletei, astfel încât datele sale de identificare să poată fi preluate în Sistemul informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal. Dacă acest lucru nu este posibil, operatorul de calculator va realiza această procedură după care îşi va dezinfecta mâinile. De asemenea, alegătorii își vor îndepărta pentru scurt timp masca spre a fi identificați, la o distanţă de minimum 1,5 m faţă de operatorul de calculator şi membrii biroului electoral al secţiei de votare. După identificare, alegătorul îşi va repoziţiona masca acoperind nasul şi gura.

Se va evita contactul fizic cu membrii biroului electoral al secţiei de votare în timp ce alegătorul semnează în lista electorală, la preluarea buletinelor de vot şi a ştampilei cu menţiunea „VOTAT“. Pe cât posibil, buletinele de vot, ştampila cu menţiunea „VOTAT“ şi pixurile ce vor fi utilizate de către alegători pentru semnare vor fi dispuse astfel încât alegătorul să le poată prelua singur, fără a avea contact direct cu membrii biroului electoral al secţiei de votare, sub supravegherea şi la indicaţia acestora.

După vot, alegătorul îşi va aplica singur, la indicaţia şi sub supravegherea membrilor biroului electoral al secţiei de votare, timbrul autocolant ori ştampila cu menţiunea „VOTAT“, după caz, pe actul de identitate sau documentul de identitate.

sursa: digi24.ro



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

ADMINISTRATIE

Prefecții devin demnitari și pot fi membri de partid. Florin Cîțu: Nu e o politizare a funcției de prefect, ci o reașezare

Publicat

Guvernul a aprobat în şedinţa de miercuri modificarea Ordonanței de Urgență 57/2019 privind Codul administrativ referitor la statutul prefectului şi subprefectului.

Cea mai importantă schimbare este aceea că funcțiile respective vor fi asimilate demnităților publice, iar cei care le dețin vor putea fi membri de partid.

„A fost aprobată Ordonanța de Urgență prin care prefecții devin demnitari. E un proiect care a fost asumat de coaliția de guvernare prin programul de guvernare și azi am adoptat OUG”, a declarat premierul Florin Cîțu, la finalul ședinei de Guvern de miercuri.

Întrebat în legătură cu politizarea funcției de prefect, ca urmarea a acestei modificări, premierul a răspuns:

„Nu aș spune că e o politizare a funcții de prefect, e o reașezare a funcției de prefect. E un obiectiv asumat transparent de coaliție în programul de guvernare. Proiectul a fost în dezbatere publică o lună. Nu a fost nici o surpriză” a spus premierul.

„Actul normativ va clarifica statutul prefectului şi subprefectului ca fiind funcţii de demnitate publică atât corelativ cu poziţiile exprimate la nivel politic de Parlamentul României şi cu Strategia privind funcţia publică 2016-2020, cât şi corelativ cu necesitatea de clarificare a statului prefectului şi subprefectului identificată prin Programul de guvernare.

Prefecţii şi subprefecţii îşi vor păstra calitatea de înalt funcţionar public pentru o perioadă de maxim 30 zile de la intrarea în vigoare a actului normativ.

Prin aplicarea noii reglementări, ocuparea unor funcţii de demnitate publică de către prefect şi subprefect, situaţie în care aceştia pot fi membri ai unor partide politice, este în concordanţă cu rolul prefectului de reprezentant al Guvernului pe plan local, Guvernul fiind o autoritate publică care are structură politică”, se precizează în nota de fundamentare a actului normativ.

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Asociația Hospice Eliana oferă suport și îngrijire bolnavilor de cancer din județul Alba, dar și familiilor acestora

Publicat

Îngrijirea paliativă este o îngrijire complexă, „activă și totală (holistică)” (definiție OMS, 2002) care se adresează pacienților – adulți și copii – cu boli care le limitează viața și care nu mai răspund la terapie curativă.

În județul Alba, Asociația Hospice Eliana oferă suport și îngrijire bolnavilor de cancer, dar și familiilor acestora. 

Reprezentanții asociației au transmis pe adresa redacției, un comunicat: 

În cadrul îngrijirii paliative este considerat esențial controlul simptomelor (durere, grețuri-vărsături, lipsă de aer, tulburări ale tranzitului digestiv – diaree/constipație, anxietate, depresie, insomnie, etc), asistența socială, psihologică și spirituală a pacientului și a familiei acestuia. Scopul central al îngrijirii paliative este creșterea calității vieții și a confortului – atât a pacientului, cât și a familiei sale.

Îngrijirea paliativă este ceea ce facem atunci când starea de sănătate a unui pacient nu se mai îmbunătățește.

Oricât de mari au fost progresele înregistrate de medicină și cercetare medicală în ultimul secol, oricât de mult s-au înmulțit medicamentele tot mai complexe și mai scumpe, precum și echipamentele medicale, pretutindeni în lume găsim pacienți incurabili. Întotdeauna putem face ceva pentru a-i ajuta.

Bolile care limitează viața sunt, după cum știm cu toții, cancerul și alte boli hematologice, dar în același timp sunt afecțiuni neurologice (accidente vasculare cerebrale cu sechele la nivel motor, demențe, etc), și multe alte afecțiuni cronice în stadiu avansat și terminal (insuficiență cardiacă, insuficiență respiratorie, ciroza hepatică, insuficiența renală, etc)

• La nivel mondial, doar 14% dintre persoane beneficiază de îngrijiri paliative atunci când au nevoie

• În lumea întreagă, 1 din 6 este cauzat de cancer

• În 2020, peste 9,5 milioane de decese au fost cauzate de cancer (în 2007 – erau 7 milioane)

• Deși durerea este una din cele mai studiate simptome, deși protocolul terapeutic este pe larg cunoscut în marea majoritate a țărilor, iar accesul la medicație corespunzătoare este reglementat în tot mai multe țări, peste 70% dintre pacienții cu cancer în forme avansate continuă să trăiască cu dureri severe.

Chiar dacă știm cu toții că prevenția este mai eficientă decât tratarea – motiv pentru care se investește o atenție sporită și sume imense de bani pentru elaborarea de programe de sănătate publică, vaccinare și educație, și de asemenea majoritatea serviciilor noastre de sănătate se adresează prevenirii și tratării bolilor – mulți dintre cei care sunt implicați în aceste servicii au constat o nevoie imensă, aproape în totalitate nesatisfăcută, de îngrijire continuă a bolnavilor incurabili.

Locațiile în care îngrijirea paliativă poate fi oferită diferă, în funcție de locul unde se găsește pacientul, desigur.

De la îngrijirea paliativă la domiciliu, unitate cu paturi, la ambulatoriu, centru de zi și echipă mobilă de spital.

Majoritatea pacienților însă sunt la domiciliile lor – aceasta este prioritatea noastră numărul 1 – Hospice Eliana oferă îngrijiri paliative la domiciliu.

Ce este diferit la îngrijirile paliative?

Dacă medical vorbind, suntem obișnuiți să ne concentrăm exclusiv asupra problemelor fizice, diagnostice și tratamente, în îngrijirea paliativă recunoaștem și afirmăm că pacientul – omul – este mai mult decât parte fizică, mai mult decât un simplu trup, felul în care gândim, duhul și emoțiile noastre sunt parte din ceea ce suntem și ne definește, la fel și familia și comunitatea din care facem parte.

Iar problemele cu care se confruntă pacientul și familia sa nu sunt doar de natură fizică, ci sunt și de natură psihologică (anxietate, depresie, suferință psiho-emoțională, izolare, stigmatizare, etc) socială (lipsa sau insuficiența resurselor materiale, financiare, lipsa unui venit, lipsa unei locuințe corespunzătoare, apariția unor situații noi, pierderea unui loc de muncă, drepturi financiare garantate de lege dar necunoscute, etc) și spirituală (temeri legate de moarte, probleme existențiale, suferință spirituală, etc), acestea fiind la fel de importante ca și boala în sine.

Și de multe ori observăm cu problemele complexe dintr-un anumit domeniu le agravează pe celelalte – ceea ce face a abordarea multi-disciplinară a îngrijirii să aducă o creștere a calității vieții – pentru că va evalua și respecta dorințele unice ale pacientului și familiei sale precum și nevoile lor personale, iar sprijinul acordat va fi individualizat.

Mulți confundă îngrijirea paliativă cu îngrijirea oferită pacienților în ultimele zile de viață, dar ea presupune înainte de toate alinarea suferinței și îmbunătățirea calității vieții, chiar din momentul diagnosticării bolii incurabile, fără să vizeze nici prelungirea, nici scurtarea vieții – deși studiile au demonstrat că îngrijirea paliativă oferită de timpuriu în traiectoria bolii va crește supraviețuirea pacientului.

Iar îngrijirea paliativă continuă dincolo de momentul decesului pacientului, oferind sprijin în perioada de doliu.

Chiar dacă nu putem înlătura durerea pierderii, putem fi alături de cei îndoliați, împărtășindu-le tristețea. Învățăm să trăim mai departe – chiar dacă în anumite perioade ale vieții trecem și prin doliu.

Desigur, nu vom putea pretinde niciodată că înțelegem întru totul un om, dar încercarea de a înțelege problemele cu care se confruntă cineva și căutarea unei căi de a-l ajuta arată că acea persoană are valoare, că ea contează și că merită să îi acordăm atenția și timpul nostru.

Și arătăm astfel că prețuim viața până dincolo de moarte.

Hospice Eliana – este singurul serviciu din județul Alba care oferă acest gen de îngrijire.

Contact: 0762.645.595 sau 0726.116.860

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

Ministrul Educației: Manualele şcolare de clasa a IX-a ar putea ajunge la elevi în luna decembrie 2021

Publicat

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a declarat miercuri că manualele şcolare de clasa a IX-a ar putea ajunge la elevi în luna decembrie, „dacă totul merge bine”.

„Planuri cadru aprobate la final de ianuarie, cu programe aprobate la final de aprilie, cu licitaţie demarată la începutul lunii mai – manualele, pe baza acelor opt ani de experienţă cu privire la durata licitaţiilor şi vorbesc în cunoştinţă de cauză, ar fi în decembrie. (…) Nu a fost nicio licitaţie cu durată de şapte luni.

Anul trecut, spre exemplu, licitaţia a fost lansată foarte corect, foarte bine în luna decembrie. Manualele au ajuns în luna octombrie, deci 10 luni. Una este să lansezi licitaţia în luna decembrie şi una este să lansezi în luna mai. (…) Manualele, dacă totul merge foarte bine, vor fi în decembrie şi asta nu este deloc bine„, a afirmat Sorin Cîmpeanu, într-o dezbatere organizată de comisiile de Educaţie ale Parlamentului.

Vezi și Când se termină semestrul și câte zile de școală mai au elevii. Structura anului școlar 2020-2021 cu detalii despre examene

El a spus că s-au primit peste 4.000 de propuneri de modificare a variantelor de planuri-cadru puse în dezbatere publică.

„Din cele peste 4.000 de propuneri de modificare a variantelor de planuri-cadru puse în dezbatere în data de 5 ianuarie şi aflate în dezbatere până la finalul acestei luni, am reţinut reluarea unor elemente rezultate în urma unor consultări foarte ample.

Profilul absolventului ar trebuie să se bazeze, să aibă în centru încrederea de sine, să aibă în centru învăţarea autonomă, să aibă creativitatea, să aibă spiritul antreprenorial şi să aibă capacitate de alegere şi adaptare.

Acestea sunt concluziile pe care am încercat să le sintetizez în urma a tot ceea ce s-a discutat. Nevoile societale exprimate cel mai frecvent, cu care sunt întru totul de acord, sunt egalitatea de şanse, alfabetizarea funcţională, adaptabilitatea la piaţa muncii, creativitate şi inovare, cultură civică şi democratică.

Sunt întru totul de acord şi susţin ca planurile cadru şi mai apoi programele pentru fiecare disciplină să reflecte aceste lucruri”, a arătat ministrul Educaţiei.

Potrivit acestuia, nu este „un lucru deloc simplu” să se adapteze planurile-cadru şi programele la schimbările din societate.

„Se adaugă peste schimbările accelerate din societate şi această perioadă de criză pe care o traversăm, perioadă de criză care ne-a arătat tuturor că viitorul va merge mai accelerat către tele-şcoală, către tele-muncă”, a afirmat Cîmpeanu.

sursă: Agerpres

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

3.174 cazuri COVID confirmate în România în ultimele 24 de ore. 77 decese noi, 1025 pacienți la ATI. Date oficiale, 27 ianuarie

Publicat

Au fost raportate 3174 noi cazuri de COVID-19, în ultimele 24 de ore, la nivel național, potrivit datelor transmise miercuri, 27 ianuarie, de Grupul de Comunicare Strategică.

Sunt 77 decese noi. 1.025 pacienți sunt internați la ATI.

Citește și ALBA: 54 de cazuri COVID-19 înregistrate în ultimele 24 de ore. Incidența în localități din județ la 14 zile

Grupul de Comunicare Strategică:

”Până astăzi, 27 ianuarie, pe teritoriul României, au fost confirmate 718.612 cazuri de persoane infectate cu noul coronavirus (COVID – 19).

662.400 de pacienți au fost declarați vindecați.

În urma testelor efectuate la nivel național, față de ultima raportare, au fost înregistrate 3.174 cazuri noi de persoane infectate cu SARS – CoV – 2 (COVID – 19), acestea fiind cazuri care nu au mai avut anterior un test pozitiv.

Până astăzi, 18.015 persoane diagnosticate cu infecție cu SARS – CoV – 2 au decedat.

În intervalul 26.01.2021 (10:00) – 27.01.2021 (10:00) au fost raportate 77 de decese (46 bărbați și 31 femei), ale unor pacienți infectați cu noul coronavirus, internați în spitalele din Alba, Argeș, Bacău, Bihor, Brașov, Buzău, Călărași, Caraș-Severin,  Constanța, Dolj, Galați, Harghita, Hunedoara, Ialomița, Iași, Maramureș, Mureș, Olt, Sibiu, Suceava, Timiș, Vaslui, Vâlcea și București.

Dintre acestea, 1 deces a fost înregistrat la categoria de vârstă 40-49 ani, 4 decese la categoria de vârstă 50-59 ani, 18 decese la categoria de vârstă 60-69 ani, 29 decese la categoria de vârstă 70-79 ani și 25 decese la categoria de peste 80 de ani.

72 dintre decesele înregistrate sunt ale unor pacienți care au prezentat comorbidități, 2 pacienți decedați nu au prezentat comorbidități, iar pentru 3 pacienți decedați nu au fost raportate comorbidități până în prezent.

În unitățile sanitare de profil, numărul total de persoane internate cu COVID-19 este de 7.839. Dintre acestea, 1.025 sunt internate la ATI.

Până la această dată, la nivel național, au fost prelucrate 5.354.600  teste RT-PCR și 95.533 de  teste rapide antigenice. În ultimele 24 de ore au fost efectuate 25.604 de teste RT-PCR (17.096 în baza definiției de caz și a protocolului medical și 8.508 la cerere) și 7.523 de teste rapide antigenice.

De asemenea, de la ultima informare făcută de GCS, au fost raportate și rezultatele a 88 teste prelucrate anterior ultimelor 24 de ore și transmise până la data de 27 ianuarie a.c.

Pe teritoriul României, 42.806 persoane confirmate cu infecție cu noul coronavirus sunt în izolare la domiciliu, iar 10.567 de  persoane se află în izolare instituționalizată. De asemenea, 62.634 de persoane se află în carantină la domiciliu, iar în carantină instituționalizată se află 150 de persoane.

În ultimele 24 de ore, au fost înregistrate 2.123 de apeluri la numărul unic de urgență 112 și 630 la linia TELVERDE (0800 800 358), deschisă special pentru informarea cetățenilor.

Ca urmare a încălcării prevederilor Legii nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, polițiștii și jandarmii au aplicat, în ziua de 26 ianuarie, 4.591 de sancţiuni contravenţionale, în valoare de 781.330 de lei.

De asemenea, prin structurile abilitate ale Poliției, au fost întocmite, ieri, 5 dosare penale pentru zădărnicirea combaterii bolilor, faptă prevăzută și pedepsită de art. 352 Cod Penal”.

Incidența cazurilor noi la nivel național:

Situația cazurilor noi pe județe / top incidență COVID – 27 ianuarie:

Județ/populație/cazuri noi/incidența COVID:

Timiș – 31631 – 245 – 3,36

Cluj – 34984 – 198 – 2,71

Ilfov – 28095 – 79 – 2,7

Maramureș – 13192 – 143 – 2,57

Brașov – 28363 – 167 – 2,15

Mun. București – 1E+05 – 376 – 2,07

Sălaj – 7064 – 53 – 1,9

Suceava – 18443 – 128 – 1,84

Constanța – 29623 – 138 – 1,74

Satu Mare – 8204 – 47 – 1,69

Botoșani – 9637 – 54 – 1,53

Bihor – 19836 – 76 – 1,51

Caraș – Severin – 7553 – 39 – 1,51

Galați – 18595 – 93 – 1,49

Alba – 13621 – 54 – 1,48

Hunedoara – 13352 – 103 – 1,29

Bacău – 18447 – 48 – 1,24

Neamț – 12502 – 67 – 1,23

Teleorman – 8847 – 50 – 1,23

Vâlcea – 10922 – 23 – 1,2

Arad – 15520 – 42 – 1,16

Dolj – 17186 – 69 – 1,15

Sibiu – 18342 – 48 – 1,13

Vaslui – 11857 – 66 – 1,13

Giurgiu – 7208 – 7 – 1,12

Dâmbovița – 16363 – 48 – 1,08

Mureș – 16496 – 76 – 1,02

Bistrița – Năsăud – 8144 – 35 – 1

Brăila – 9242 – 29 – 1

Ialomița – 7559 – 42 – 0,95

Prahova – 25808 – 86 – 0,91

Călărași – 7074 – 57 – 0,87

Tulcea – 6023 – 20 – 0,85

Mehedinți – 5515 – 21 – 0,81

Argeș – 20097 – 48 – 0,78

Gorj – 5638 – 24 – 0,77

Covasna – 5496 – 21 – 0,71

Harghita – 5757 – 28 – 0,63

Iași – 30858 – 107 – 0,63

Vrancea – 7679 – 18 – 0,53

Olt – 10453 – 32 – 0,52

Buzău – 8903 – 15 – 0,48

Distinct de cazurile nou confirmate, în urma retestării pacienților care erau deja pozitivi, 1.003 persoane au fost reconfirmate pozitiv.

Județ / cazuri reconfirmate pozitiv

Municipiul Bucureşti – 147

Timiş – 74

Galaţi – 66

Suceava – 63

Constanţa – 59

Cluj – 55

Satu Mare – 43

Hunedoara – 39

Iaşi – 37

Teleorman – 34

Vaslui – 24

Alba – 21

Braşov – 21

Gorj – 21

Botoşani – 20

Maramureş – 20

Ilfov – 18

Prahova – 17

Sibiu – 17

Arad – 16

Neamţ – 16

Argeş – 15

Sălaj – 14

Dolj – 13

Giurgiu – 13

Mureş – 13

Olt – 13

Bistriţa – Năsăud – 12

Dâmboviţa – 12

Covasna – 11

Ialomiţa – 11

Bacău – 10

Bihor – 8

Vâlcea – 6

Mehedinţi – 5

Brăila – 4

Vrancea – 4

Buzău – 3

Harghita – 3

Călăraşi – 2

Tulcea – 2

Caraş – Severin – 1

sursă: Grupul de Comunicare Strategică

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate