Connect with us
Publicitate

ECONOMIE

Amânarea ratelor la bănci. Ce prevăd normele de aplicare a OUG 37/2020, publicate în Monitorul Oficial


Publicat

taxe bani euro

Normele de aplicare a OUG 37/2020 privind amânarea ratelor la creditele bancare au fost publicate în Monitorul Oficial. Potrivit HG 270/2020, achitarea ratelor poate fi suspendată, la cererea debitorului – persoane fizice sau juridice – pentru o perioadă de până la 9 luni, cel mult până la 31 decembrie 2020.

Potrivit documentului, „prin derogare (…), obligația de plată a ratelor scadente aferente împrumuturilor, reprezentând rate de capital, dobânzi și comisioane, acordate debitorilor de către creditori până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență (30 martie 2020 – n. red.), se suspendă la cererea debitorului cu până la 9 luni, dar nu mai mult de 31.12.2020”.

Debitorul este cel care alege perioada de amânare, între o lună și 9 luni.

Persoanele fizice pot cere amânarea ratelor doar dacă declară pe propria răspundere că se află în imposibilitatea de a onora obligațiile de plată aferente creditului, pentru ca veniturile lor sau ale membrilor familiei au fost afectate de criza COVID19.

Membrii familiei debitorului sunt persoanele care au calitatea de soț/soție, părinți și copii, care locuiesc și se gospodăresc împreună cu debitorul.

Cauze ce sunt luate în calcul la creditele ipotecare (băncile nu trebuie să se limiteze la acestea):

– intrarea debitorului/membrilor familiei acestuia în șomaj tehnic ca efect al închiderii/restrângerii activității angajatorului,

– concedierea debitorului/membrilor familiei acestuia,

– reducerea salariului debitorului/membrilor familiei acestuia,

– plasarea debitorului în carantină instituționalizată sau izolare la domiciliu, îmbolnăvirea cu COVID-19, și altele asemenea”, se arata in comunicat.

Băncile verifică încadrarea creditului în aceste cerinte și comunică decizia de aprobare sau respingere a cererii de amânare a ratelor într-un termen de 15 zile.

Debitori pot fi persoanele fizice, inclusiv persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, profesiile liberale și cele care se exercită în baza unor legi speciale, indiferent de forma de exercitare a profesiei și persoanele juridice din contractele de credit, respectiv leasing, cu excepția instituțiilor de credit.

Condiția este ca aceștia să nu fie restanțieri la plata ratelor (au restanțe la data de 16 martie 2020 și nu le-au achitat încă până la data solicitării suspendării plății următoarelor rate).

Nu pot beneficia de această facilitate cei care au contractat credite după această dată sau cei cărora le-a fost declarată scadența anticipată ori au avut scadența ultimei rate la 30 martie.

Se pot amâna ratele pentru: contractele de credit pentru consumatori, cele pentru cumpărarea de bunuri imobile și cele de leasing. În categoria creditelor ipotecare se încadrează și creditele acordate prin programul Prima Casă.

Cererile vor putea fi depuse prin poșta clasică, prin e-mail sau chiar telefonic, dar numai în 45 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței, adică până la data de 14 mai 2020.

„Pentru a beneficia de suspendarea rambursării ratelor, dobânzilor și comisioanelor, debitorii trimit creditorilor o solicitare în acest sens, în format letric sau prin poșta electronică, la datele de contact precizate în contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanță oferit de creditor, cel mai târziu până la 45 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. În cazul în care debitorul nu poate transmite cererea prin unul dintre mijloacele enumerate (…), acesta o poate formula pe cale orală, prin telefon, la un număr de telefon dedicat care va fi anunțat de către fiecare creditor pe pagina sa de internet, situație în care creditorul are obligația înregistrării convorbirii”, dispune ordonanța.

“Pentru debitorii persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și întreprinderi familiale, precum și pentru debitorii care dețin profesii liberale și profesii care se exercită în baza unor legi speciale, indiferent de forma de exercitare a profesiei, creditorii vor aproba amânarea ratelor dacă activitatea a fost întreruptă total sau parțial ca efect al deciziilor emise de autoritățile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgență decretate, cu următoarele urmări: restrângerea pieței de desfacere, restrângerea numărului de angajați, diminuarea numărului de furnizori, și altele.

Pentru celelalte firme, băncile vor aproba amânarea la plată dacă dețin certificatul de situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, sau certificatul pentru situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri prin care se constată diminuarea veniturilor sau a încasărilor sale cu minimum 25% în luna martie 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie și februarie 2020.

De asemenea, băncile vor aproba solicitările dacă activitatea firmelor a fost întreruptă parțial sau total ca efect al deciziilor emise de autoritățile publice competente pe perioada stării de urgență decretată, cu următoarele urmări: restrângerea pieței de desfacere, restrângerea numărului de angajați, diminuarea numărului de furnizori s.a.”, precizează Ministerul Finantelor.

Ratele la credite vor crește puțin după perioada de amânare, pentru că dobânzile acumulate în lunile de amânare vor fi eșalonate pe o perioadă de 5 ani, în cazul creditelor ipotecare, iar la celelalte tipuri de împrumuturi va fi capitalizată la soldul creditului, după perioada de amânare.

aferente perioadei de suspendare se vor capitaliza la soldul creditului existent la finalul perioadei, adică dobânzile se vor adăuga sumelor de plată de la sfârșitul lunilor în care plata ratelor a fost amânată. Sumele rezultate în urma capitalizării se vor plăti eșalonat până la noua dată de valabilitate a contractului de credit, ce include și perioada de amânare a plății ratelor.

Excepție de această regulă fac împrumuturile imobiliare, dobânzile pentru acestea calculându-se potrivit prevederilor contractului de credit și reprezentând o creanță pentru care dobânda este zero, plata creanței urmând să fie făcută eșalonat, timp de 60 de luni, adică în doi ani și jumătate.

Firmele vor putea amâna ratele numai dacă și-au întrerupt total sau parțial activitatea, din cauza deciziilor luate de autorități în perioada stării de urgență. Totodată, acestea vor trebui să obțină un certificat de stare de urgență de la Ministerul Economiei.

Contractele de credit vor fi modificate astfel, în baza OUG 37/2020, fără a fi nevoie de acte adiționale.

surse: legestart.ro, avocatnet.ro, mfinante.gov.ro

 



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

1 Comentariu

1 Comment

  1. Stoichici Liviu

    duminică, 12.04.2020 at 21:27

    Firmele care presteaza servicii pentru alte firme care si-au suspendat activitatea deci au o activitate restransa cum se procedeaza?

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Peste 300 de șoferi amendați în Alba, pentru viteză și alte abateri de la regulile rutiere, într-o singură zi

Publicat

radar

Polițiștii rutieri din Alba au amendat, joi, peste 300 de șoferi care au circulat cu viteză neregulamentară sau au încălcat alte reguli. Patru dintre conducătorii auto au rămas și fără permise.

Potrivit IPJ Alba, joi, polițiștii Serviciului Rutier din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Alba au organizat, pe raza întregului județ, o acţiune ce a avut ca scop prevenirea accidentelor rutiere datorate vitezei excesive sau neadaptate la condiţiile de drum.

La acțiune au participat polițiștii rutieri și cei cu atribuții pe linie de circulație rutieră.

Au fost depistaţi 260 de conducători auto ce circulau cu viteză peste limita legală și alți 80 care au săvârșit alte abateri și au fost sancționați contravențional.

Valoarea totală a contravențiilor a fost de 100.630 de lei.

De asemenea, au fost reținute 4 permise de conducere și a fost constatată o infracțiune.

Pentru prevenirea accidentelor rutiere, Inspectoratul de Poliţie Judeţean Alba recomandă conducătorilor auto să respecte limita legală de viteză şi să adapteze viteza, în permanenţă, la condiţiile de drum şi trafic.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Scutul pădurii, în Alba: 370 de metri cubi de material lemnos, confiscat de la o firmă din Alba Iulia. Amenzi de 24.000 de lei

Publicat

Poliţiştii Inspectoratului de Poliţie Judeţean Alba împreună cu specialiştii silvici au continuat seria acţiunilor, cu efective suplimentare, pentru prevenirea şi combaterea delictelor silvice. Într-o singură zi au fost făcute 60 de controale în teren şi pe drumurile publice. Poliţiştii au confiscat peste 373 de metri cubi de material lemnos.

Potrivit IPJ Alba, la data de 4 iunie 2020, Serviciul de Ordine Publică din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Alba a organizat, pe raza întregului judeţ, o acțiune cu efective suplimentare, pentru prevenirea și combaterea tăierilor ilegale de arbori precum şi a faptelor ilegale asociate din exploatarea, circulația, depozitarea, prelucrarea primară și comercializarea materialului lemnos.

La acţiune, alături de poliţişti, au participat jandarmi și specialiști silvici.

Cu această ocazie, au fost efectuate 60 de controale, din care 10 în fondul forestier, 49 pe drumurile publice şi la un loc de depozitare și comercializare a materialului lemnos.

În trafic au fost verificate 104 de autovehicule şi 5 căruţe.

Poliţiştii au aplicat, în total, 102 sancţiuni contravenţionale, în valoare de 24.230 de lei, din care 8 la Legea 171 din 2010 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice şi au confiscat 373,19 metri cubi de material lemnos.

Totodată, au constatat 5 infracțiuni, toate la Codul Silvic.

Exemplu:

La data de 04 iunie 2020, polițiștii Serviciului de Ordine Publică, în urma unu control efectuat la o societate comercială, din Alba Iulia, au constat faptul că, aceasta a expediat avize de însoțire a mărfii, pentru cantitatea de 369,76 metri cubi de material lemnos, din alte locuri decât cele corespunzătoare provenienței legale.

Față de societatea comercială a fost luată măsura sancționării contravenționale cu amendă de 3.000 de lei și confiscarea valorică a materialului lemnos.

foto: arhivă

Citeste mai mult
Publicitate

CUGIR

Un bărbat din Cugir a amenințat cu bombă o primărie din Dâmbovița. Ce amenda a primit

Publicat

Polițiștii din Cugir l-au identificat și sancționat, cu amendă de 8.000 de lei, pe un bărbat care a sesizat, prin 112, fapte ireale. Acesta nu este la prima abatere de acest gen.

La data de 04 iunie 2020, polițiștii din Cugir, au fost sesizați, prin 112, de către un bărbat de 40 de ani, din Cugir, cu privire la faptul că ar fi plasat o bombă la o primărie din județul Dâmbovița.

Potrivit IPJ Alba, Polițiștii din Cugir au demarat de îndată verificări, forțe de sprijin fiind angrenare în activități de depistare a apelantului, iar la scurt timp acesta a fost identificat la o locuință din apropierea domiciliului, fiind sub influența alcoolului.

Din verificări a rezultat faptul că acesta nu ar fi părăsit orașul de domiciliu, iar faptele sesizate sunt false.

Bărbatul este cunoscut pentru astfel de fapte, iar pentru că în ultimul an este a doua oară când sesizează fapte nereale și alertează fals autoritățile, față de acesta, polițiștii au luat măsura sancționării contravenționale, cu amendă de 8.000 de lei conform OUG 34 din 2008, privind organizarea și funcționarea Sistemului național unic pentru apeluri de urgență.

De asemenea, conform OG 2 din 2001, privind regimul juridic al contravențiilor, polițiștii au luat măsura complementară de confiscare a telefonului mobil și a cartelei telefonice, de pe care a fost făcut apelul.

Citeste mai mult
Publicitate

CÎMPENI

Zeci de mașini și persoane verificate de Poliție la Câmpeni și Sebeș. Amenzi de peste 10.000 de lei

Publicat

Polițiștii din Alba au derulat noi acțiuni pentru prevenirea și combaterea răspândirii COVID-19. Au fost verificate peste 100 de persoane, zeci de mașini și date amenzi în valoare de peste 10.000 de lei.

Joi, 206 de polițiști din cadrul Inspectoratului de Politie Județean Alba și 60 de polițiști locali au desfășurat misiuni specifice, potrivit datelor transmise de Instituția Prefectului Alba.

Au fost verificate 1.918 persoane cu privire la respectarea măsurilor și interdicțiilor privind izolarea/ carantinarea sau circulația și au fost organizate trei acțiuni punctuale, în cadrul cărora au fost verificate 93 de autovehicule și legitimate 112 de persoane.

Între orele 09.00 – 13.00 și 16.00 – 20.00, poliția Orașului Câmpeni a organizat o acțiune punctuală, pe raza orașului, pentru menținerea siguranței publice și prevenirea răspândirii COVID – 19. Au fost verificate 140 de persoane aflate în izolare la domiciliu, 58 de locații de izolare, 46 de autovehicule și au fost aplicate 36 de sancțiuni contravenționale, în valoare de 7.470 de lei. La acțiune, alături de polițiști, au participat jandarmi, polițiști locali și personal silvic.

La Sebeș, polițiștii, împreună cu jandarmi, au controlat 34 de autovehicule, au legitimat 35 de persoane și au aplicat 24 de sancțiuni contravenționale, în valoare de 3.915 lei. Polițiștii au reținut două permise de conducere și au retras 2 certificate de înmatriculare.

În contextul stării de alertă, polițiștii au acționat, în principal, pentru informarea cetățenilor cu privire la noile reguli.

În ultimele 24 de ore, 60 de jandarmi au acţionat pe raza judeţului Alba, fiind angrenaţi în 47 de misiuni în contextul actual.

Echipajele Inspectoratului pentru Situații de Urgență ,,Unirea” al Județului Alba (ISU) au efectuat 7 misiuni de transport ale persoanelor care au intrat în țară către centrele de carantină de la nivelul județului, respectiv către limita de județ, de unde au fost preluate de către echipaje din județele respective. De asemenea, cadrele militare ISU Alba au desfășurat un număr de 21 misiuni de decontaminare pentru echipajele proprii și ale Serviciul de Ambulanță Județean.

Reamintim că ISU Alba asigură suportul operațional și fluxul informațional la nivelul Centrului Județean de Comandă și Coordonare a Intervenției (CJCCI), precum și transportul persoanelor suspecte/ confirmate ca infectate.

În aceste misiuni au fost implicate 28 cadre ISU Alba.

foto: arhivă

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate