Economie
Amenzi uriașe pentru comercianții care folosesc clauze abuzive, practici înșelătoare, review-uri false. Reguli începând din 28 mai
Guvernul a aprobat o ordonanță de urgență prin care interzice comercializarea produselor cu dublu standard și completează lista practicilor comerciale considerate abuzive și incorecte cu unele din zona comerțului online. Noul OUG transpune în legislația națională o Directivă Europeană din 2019 cunoscută sub numele de Omnibus.
Florin Spătaru, ministrul Economiei a anunțat că ”la inițiativa Ministerului Economiei, Guvernul a aprobat în ședința de astăzi, 28 aprilie 2022, Ordonanţa de urgență privind o mai bună asigurare a respectării prevederilor legale în materie de protecție a consumatorilor și modernizarea acestor norme.
Aceasta transpune în legislația națională Directiva (UE) 2019/2161 în ceea ce privește o mai bună asigurare a respectării normelor Uniunii în materie de protecție a consumatorilor și modernizarea acestor norme adoptată de Parlamentul European la 27 noiembrie 2019, denumită generic Directiva Omnibus, deoarece aceasta modifică alte patru directive privind protecția consumatorilor.
Ce modifică noul OUG
Directiva Omnibus extinde drepturile consumatorilor și mai mult în lumea digitală, asigurând clienților online drepturi similare celor care achiziționează bunuri sau folosesc servicii offline”.
Ordonanța modifică trei acte normative importante în materia protecției consumatorilor.
Potrivit avocatnet.ro, ordonanța, care se va aplica de la final de mai, va aduce amenzi mai mari pentru inserarea clauzelor abuzive în contracte, amenzi pentru comercianții ce se folosesc de recenzii false ori neverificate, precum și remedii pentru consumatori.
Ce acte normative modifică:
- Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionişti şi consumatori;
- Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii;
- OUG nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii.
Iată, în mare, care sunt noutățile cuprinse în proiect:
Clauze abuzive – sancțiuni mai mari
O primă lege modificată de această ordonanță este Legea nr. 193/2000 – clauze abuzive – care a fost ultima oară modificată în 2014. Până acum, la partea de sancțiuni din Legea clauzelor abuzive, amenzile contravenționale erau cuprinse între 200 și 1.000 lei.
Proiectul de ordonanță însă propune sancțiuni cu mult mai mari:
- introducerea de clauze abuzive în contract (care e interzisă de lege), amenzi între 20.000 și 100.000 de lei;
- încălcările pe scară largă în materia clauzelor abuzive, amenzi de până la 4% din cifra de afaceri anuală; dacă nu există informații disponibile privind cifra de afaceri, atunci amenda va fi între 200.000 de euro și două milioane de euro.
- în lege apare și o listă de criterii (exemplificativă) ce vor fi luate în considerare la stabilirea acestor sancțiuni.
Sancțiuni și pentru recenziile false ori neverificate, practici comerciale înșelătoare
Legea nr. 363/2007 va fi modificată și ea, unde la secțiunea privind practicile comerciale înșelătoare vor intra și diverse practici binecunoscute privind recenziile din spațiul public. Astfel, vor fi considerate practici comerciale înșelătoare:
- afirmarea faptului că recenziile privind un produs provin de la consumatori care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsul, fără a lua măsuri rezonabile și proporționale pentru a verifica dacă aceste recenzii provin de la consumatorii respectivi;
- prezentarea sau însărcinarea unei alte persoane juridice/fizice cu prezentarea de recenzii sau recomandări false ca venind din partea unor consumatori ori prezentarea înșelătoare a recenziilor sau a recomandărilor unor consumatori pe platformele de comunicare socială pentru a promova anumite produse;
- revânzarea de bilete către consumatori, în cazul în care comerciantul le-a achiziționat utilizând mijloace automate pentru a eluda orice limitare impusă privind numărul de bilete pe care o persoană le poate cumpăra sau orice altă regulă aplicabilă achiziționării de bilete;
- furnizarea de rezultate ca răspuns la o căutare efectuată online de către un consumator, fără a menționa în mod clar existența oricărei publicități plătite sau a oricărei plăți specifice pentru asigurarea unei încadrări pe o poziție mai bună în ierarhie a produselor în cadrul rezultatelor căutării.
Ordonanța mai crește și nivelul amenzilor pentru aceste practici, care la momentul actual poate fi unul destul de mic, pentru că minimul amenzilor e stabilit extrem de jos.
De asemenea, vor exista și noi măsuri pentru consumatorii afectați de practicile comerciale incorecte:
- repararea, înlocuirea, reducerea prețului sau încetarea contractului şi restituirea contravalorii produsului sau serviciului, după caz;
- despăgubiri pentru prejudiciul suferit.
Drepurile consumatorilor care utilizează piețele online
Mai multe modificări vor fi aduse și OUG nr. 34/2014, cu privire la contractele încheiate la distanță, bunurile și serviciile digitale. De exemplu, cerințele suplimentare de informare specifice pentru contractele încheiate pe piețele online, dreptul de retragere în cazul unor contracte de prestări servicii ș.a. aspecte ce vor asigura o uniformizare a drepturilor consumatorilor din mediul online cu cei care cumpără fizic produse și servicii.
Florin Spătaru, ministrul economiei: Românii nu vor mai fi victimele dublului standard
Transpunerea Directivei care prevede armonizarea drepturilor consumatorilor din UE vine după lungi dezbateri cu mediul de afaceri şi cu marii retaileri din România
„Cetăţenii români trebuie trataţi asemenea tuturor consumatorilor europeni. România se aliniază regulilor UE şi transpune în legislaţia naţională Directiva Omnibus pentru o siguranţă sporită a consumatorilor”, a declarat Florin Spătaru, ministrul economiei.
Ce este directiva Omnibus și cum va acționa Protecția Consumatorului
Directiva Omnibus extinde drepturile consumatorilor şi mai mult în lumea digitală, asigurând clienţilor online drepturi similare celor care achiziţionează bunuri sau folosesc servicii offline. În ceea ce priveşte comercianţii şi pieţele online, noua directivă introduce cerinţe suplimentare, printre altele, privind transparenţa, dublul standard şi manipularea pieţei.
„Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului va amenda drastic orice practică comercială incorectă. Consumatorii români vor fi protejaţi şi vor beneficia de aceleaşi drepturi precum cei din Franţa, Belgia sau Germania. ANPC va impune pentru încălcările pe scară largă, transfrontaliere, amenzi cu procent de până la 4% din cifra de afaceri anuală a comerciantului, realizată în anul financiar anterior sancţionării, pe teritoriul Romaniei, dar şi alte sancţiuni aplicate pentru practici comerciale incorecte şi/sau înşelătoare”, a adăugat ministrul Spătaru.
Prin transpunerea directivei europene se impune o transparenţă sporită în cazul publicităţii online şi reglementarea unor noi practici comerciale incorecte, cum ar fi furnizarea de rezultate ca răspuns la o căutare efectuată online de către un consumator, fără a menţiona în mod clar existenţa oricărei publicităţi plătite sau a oricărei plăţi specifice pentru asigurarea unei încadrări pe o poziţie mai bună în ierarhie a produselor în cadrul rezultatelor căutării, sau prezentarea de recenzii sau recomandări false ca venind din partea unor consumatori ori prezentarea înşelătoare a acestora pe platformele de comunicare sociale.
De când va intra în vigoare noul OUG în România
Prevederile ordonanței vor intra în vigoare pe 28 mai 2022. Prevederile proiectului de OUG vor intra în vigoare după se va publica în Monitorul Oficial pentru oficializarea documentului.
În plus, ordonanţa de urgenţă reglementează extinderea domeniului de aplicare a Cadrului UE privind Protecţia Consumatorilor, prin acoperirea conţinutului şi serviciilor digitale, alături de bunurile şi serviciile fizice.
Toate acestea vizează alinierea cadrului legal, astfel încât consumatorii să fie protejaţi într-o manieră similară, indiferent dacă achiziţiile lor sunt efectuate online sau offline şi indiferent dacă acele bunuri sau servicii sunt sau nu digitale.
Mai mult, se extinde protecţia consumatorilor la servicii digitale, furnizarea şi stocarea datelor cu caracter personal fiind considerate tranzacţii, pentru care „consumatori digitali” vor începe să beneficieze de drepturi suplimentare specifice consumatorilor (de exemplu, dreptul de a primi informaţii precontractuale; dreptul de retragere în termen de paisprezece zile).
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Alba24 și pe Google News
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News