Eveniment
Amenzi uriașe pentru şoferii care parchează pe trotuar fără a lăsa 1 metru liber pentru pietoni. Proiect adoptat tacit de Senat
Șoferii care își parchează mașinile pe trotuar, fără a lăsa un metru liber pentru pietoni, vor risca amenzi uriașe. Acestea ar putea ajunge la câteva de mii de lei, potrivit unei propuneri legislative adoptate tacit la Senat, pe 15 octombrie.
Propunerea legislativă privind modificarea și completarea OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice a fost înregistrată la Senat la sfârșitul lunii iunie.
Inițiatorii, un grup de parlamentari de la PNL și USR, printre care și deputatul de Alba, Florin Roman, propun introducerea unor amenzi usturătoare pentru „nerespectarea interdicției privind ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate, atunci când nu este asigurată lățimea minimă de cel puțin un metru a trotuarului lăsat la dispoziția pietonilor”.
Potrivit documentului, șoferii care vor încălca aceste reguli vor primi de la 9 la 20 de puncte-amendă și 6 puncte de penalizare.
Clasele de sancţiuni sunt:
- clasa I: 2/3 puncte-amendă;
- clasa a II-a: 4/5 puncte-amendă;
- clasa a III-a: 6 -8 puncte-amendă;
- clasa a IV-a: 9 – 20 de puncte-amendă;
- clasa a V-a: 21- 100 de puncte-amendă.
În mod normal, conform OUG nr. 195/2002, „un punct-amendă reprezintă valoric 10% din salariul minim brut pe economie, stabilit prin hotărâre a Guvernului”. Prin excepție însă, în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2021, un punct-amendă are valoarea de 145 lei.
Astfel, șoferii care nu vor lăsa un metru liber pentru pietoni ar putea primi o amendă cuprinsă între 1.305 lei și 2.900 de lei.
Dacă nu am lua în calcul excepția, având în vedere că salariul minim brut pe economie a fost stabilit de către Guvern la 2.300 lei, un punct-amendă ar fi, în mod normal, de 230 de lei (10%).
Adică șoferii care parchează pe trotuar fără a lăsa un metru liber pentru pietoni vor risca amenzi cuprinse între 2.070 lei și 4.600 de lei.
„În ultimii ani, România a cunoscut o creștere accelerată a fenomenului urbanizării. Acest lucru determină în multe cazuri găsirea unor soluții „informale” pentru parcare, în fapt de-a dreptul ilegale/abuzive, vehiculele fiind parcate pe trotuare, piste pentru bicicliști, pe spații verzi etc. Acest aspect creează dificultăți pietonilor, bicicliștilor și altor utilizatori ai drumurilor și trotuarelor, și în acelagi timp accentuează și problemele legate de trafic”, explică inițiatorii, în expunerea de motive.
Guvernul nu a susţinut adoptarea acestei initiative legislative în forma prezentată.
Ca această propunre legislativă să intre în vigoare, trebuie adoptată de Camera Deputaţilor, promulgată de şeful statului şi apoi publicată în Monitorul Oficial.
foto: arhivă
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News