Connect with us
Publicitate

Actualitate

ANAF va pune somaţii pe uşa contribuabilului şi va fi înştiinţat de instituțiile de credit despre orice tranzacţie de peste 15.000 de euro

Publicat

finante cod fiscal Ministerul Finanţelor a publicat miercuri, 25 mai, un proiect de act normativ pentru modificarea Codului de Procedură Fiscală. Potrivit documentului, actele administrative vor putea fi lipite chiar pe ușa contribuabilului, iar băncile și instituțiile de credit vor fi obligate să raporteze orice tranzacţie de peste 15.000 de euro.

Proiectul de lege prevede completarea articolului 47 din actualul Cod de Procedură Fiscală, astfel încât contribuabilii nu se mai pot folosi de faptul că nu au fost înştiinţaţi de organul fiscal.

5. Alineatul (2) al articolului 47 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(2) Actul administrativ fiscal emis pe suport hârtie se comunică contribuabilului/plătitorului ori  împuternicitului acestuia, direct, dacă se asigură primirea sub semnătură a actului administrativ fiscal, sau prin poştă, la domiciliul fiscal, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire.”

6. După alineatul (2) al articolului 47 se introduc trei noi alineate, alin. (21) – (23), cu următorul cuprins:

„(21) Dacă în procedura comunicării directe a actului administrativ fiscal la domiciliul fiscal al contribuabilului/plătitorului ori împuternicitului acestuia, acesta refuză primirea actului sau nu este găsit la domiciliul fiscal, se va afișa pe ușa destinatarului o înștiințare.

(22) Înștiințarea prevăzută la alin. (21) trebuie să cuprindă:

a) denumirea organului fiscal emitent;

b) numele şi prenumele celui care a făcut afişarea şi funcţia acestuia;

c) numele, prenumele şi domiciliul fiscal celui înştiinţat;

d) denumirea, numărul și data emiterii actului administrativ fiscal în legătură cu care se face înştiinţarea;

e) anul, luna, ziua şi ora când afişarea a fost făcută;

f) semnătura celui care a afişat înştiinţarea.

(23) În situația prevăzută la alin. (21) contribuabilul/plătitorul ori împuternicitul acestuia este în drept să se prezinte la sediul organului fiscal emitent pentru a i se comunica actul administrativ fiscal în termen de maxim 15 zile de la data afișării înștiințării. În situația în care contribuabilul/plătitorul sau împuternicitul acestuia nu se prezintă în acest termen, actul se consideră comunicat la împlinirea acestui termen.”

7. După alineatul (10) al articolului 47 se introduce un nou alineat, alin. (11), cu următorul cuprins:

„(11) Ori de câte ori comunicarea se realizează prin afișare, potrivit alin. (21), sau prin publicitate, potrivit alin. (5), organul fiscal întocmește un proces-verbal. Procesul-verbal se întocmeşte şi în situaţia în care contribuabilul primeşte actul administrativ fiscal, dar refuză să semneze dovada de înmânare ori, din motive întemeiate, nu o poate semna.”

Totodată, potrivit noului Cod de Procedură Fiscală, instituțiile de credit, sunt obligate să înştiinţeze Fiscul despre orice tranzacţie pe care o face orice contribuabil din România, dacă valoarea ei depăşeşte 15.000 de euro.

(1) Instituţiile de credit au obligaţia ca, la solicitarea organului fiscal central, să comunice, pentru fiecare titular care face subiectul solicitării:

a) toate rulajele şi/sau soldurile conturilor deschise la acestea, precum și informaţiile şi documentele privind operaţiunile derulate prin respectivele conturi;

b) beneficiarii reali ai operațiunilor bancare, definiţi potrivit legii.

(2) Instituţiile de credit sunt obligate să comunice organului fiscal central, zilnic, următoarele informații:

a) lista titularilor persoane fizice, juridice sau orice alte entităţi fără personalitate juridică ce deschid ori închid conturi, precum și datele de identificare ale persoanelor care deţin dreptul de semnătură pentru conturile deschise la acestea;

b) lista persoanelor care închiriază casete de valori, precum și încetarea contractului de închiriere;

c) operațiunile în lei sau în valută, a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 15.000 euro, indiferent dacă tranzacția se realizează prin una sau mai multe operațiuni ce par a avea o legătură între ele, definite potrivit legii;

d) transferurile externe în și din conturi pentru sume a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 15.000 euro.

(3) Organul fiscal central la cererea justificată a organului fiscal local sau a altei autorităţi publice centrale şi locale, transmite informaţiile primite potrivit alin. (2) lit. a) referitoare la
conturile bancare, în scopul îndeplinirii de către aceste autorităţi a atribuţiilor prevăzute de lege.

Solicitarea și transmiterea de informații se face prin intermediul sistemului informatic pus la dispoziție de către A.N.A.F. Pe bază de protocol, încheiat între organul fiscal central și organul fiscal local sau altă autoritate publică, se poate asigura accesul direct în baza de date a organului fiscal central.

(4) Prin excepţie de la prevederile art. 11 alin. (3), informaţiile obţinute potrivit alin. (1) și alin. (2) lit. b) – d), precum și cele de la alin. (2) lit. a) referitoare la persoanele care dețin drept de semnătură, sunt utilizate doar în scopul îndeplinirii atribuţiilor specifice ale organului fiscal central.

(5) Următoarele persoane fizice sau juridice au obligația de a transmite organului fiscal central, zilnic, rapoartele de tranzacţii suspecte definite potrivit legii, pentru operațiunile în lei sau în valută despre care au luat cunoștință cu ocazia desfășurării activității, a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 15.000 euro, indiferent dacă tranzacția se realizează prin una sau mai multe operațiuni ce par a avea o legătură între ele, definite potrivit legii:

a) instituţiile de credit şi sucursalele din România ale instituţiilor de credit străine;

b) instituţiile financiare, precum şi sucursalele din România ale instituţiilor financiare străine;

c) administratorii de fonduri de pensii private, în nume propriu şi pentru fondurile de pensii private pe care le administrează, agenţii de marketing autorizaţi/avizaţi în sistemul pensiilor private;

d) cazinourile;

e) notarii publici, avocaţii şi alte persoane care exercită profesii juridice liberale, în cazul în care acordă asistenţă în întocmirea sau perfectarea de operaţiuni pentru clienţii lor privind cumpărarea ori vânzarea de bunuri imobile, acţiuni sau părţi sociale ori elemente ale fondului de comerţ, administrarea instrumentelor financiare sau a altor bunuri ale clienţilor, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, funcţionării sau administrării unei societăţi comerciale, constituirea, administrarea ori conducerea societăţilor comerciale, organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare sau a altor structuri similare ori desfăşurarea, potrivit legii, a altor activităţi fiduciare, precum şi în cazul în care îşi reprezintă clienţii în orice operaţiune cu caracter financiar ori vizând bunuri imobile;

f) furnizorii de servicii pentru societăţi şi alte entităţi sau construcţii juridice, alţii decât cei prevăzuţi la lit. e), aşa cum sunt definiţi potrivit legii;

g) persoanele cu atribuţii în procesul de privatizare;

h) agenţii imobiliari;

i) asociaţiile şi fundaţiile;

j) orice persoană sau entitate care realizează tranferuri electronice de numerar.

(6) Conținutul informațiilor, standardul de transmitere, tipurile de informaţii în legătură cu operaţiunile şi soldurile aferente conturilor bancare, precum şi procedura de transmitere a informațiilor prevăzute de prezentul articol se aprobă prin ordin al preşedintelui A.N.A.F.”

sursa: mfinanțe.ro

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate