Connect with us
Advertisement

Economie

Analiză: Epopeea caselor de marcat continuă. O nouă amânare din partea statului pentru operatorii economici

Publicat

Operatorii economici care efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce funcţionează pe bază de plăţi cu cardul, precum şi de acceptatoare de bancnote sau monede, categorie în care se încadrează în special spălătoriile auto self-service și comerțul prin automate de distribuire a băuturilor și alimentelor beneficiază de o nouă amânare.

Aceștia, au avut termen până în data de 01.10.2024 să doteze aceste tipuri de automate comerciale cu aparate de marcat electronice fiscale. Datorită numărului mare de automate comerciale existente în piață și a numărului redus de distribuitori de aparate de marcat electronice fiscale, marea majoritate a operatorilor economici nu au reușit să respecte termenul de 01.10.2024 până la care aveau obligația să doteze automatele comerciale cu aparate de marcat.

Contravenții

Concret, în urma publicării OUG nr. 125/2024 în Monitorul Oficial, nr. 1073 din 25 octombrie 2024, se suspendă termenul de aplicare a contravențiilor pentru nedotarea cu aparate  de marcat electronice fiscale a automatelor comerciale ce funcţionează pe bază de plăţi cu cardul, precum şi de acceptatoare de bancnote sau monede.

Contravențiile sunt prevăzute de OUG nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, și constau în: amendă de la 8.000 lei la 10.000 lei, precum şi confiscarea sumelor nejustificate și suspendarea activităţii operatorului economic la unitatea de vânzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, până la dotarea cu aparat de marcat electronic fiscal.

Termen de livrare și de instalare

Astfel conform ordonanței recent publicată, se suspendă până la data de 31 decembrie 2024, aplicarea contravenției descrisă anterior cu respectarea condiției: la data controlului efectuat de organul fiscal, operatorii economici au încheiate contracte pentru achiziţionarea aparatelor de marcat electronice fiscale de la distribuitori autorizaţi, pentru toate automatele comerciale utilizate, cu termen de livrare şi instalare până la data de 31 decembrie 2024.

De asemenea OUG nr. 125/2024 introduce excepția de a utiliza de aparate de marcat electronice fiscale pentru serviciile de încărcare a vehiculelor electrice a căror contravaloare se încasează prin intermediul automatelor comerciale exclusiv prin utilizarea cardurilor de credit/debit şi/sau a aplicaţiilor de tip portofel electronic.

Tot prin OUG nr. 125/2024, se suspendă până la data de 1 septembrie 2025 aplicarea contravenției prevăzută de OUG nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, pentru săvârşirea faptei de emitere a bonului fiscal fără ca acesta să conţină codul de identificare al beneficiarului, numărul de identificare al bonului, precum şi, sub formă de cod QR-data şi ora emiterii bonului fiscal, numărul de identificare al bonului fiscal, precum şi seria fiscală a aparatului de marcat electronic fiscal.

Ce urmează

Legiuitorul, în expunerea de motive a ordonanței, justifică aceste măsuri astfel: întrucât implementarea acestei măsuri presupune parcurgerea, în ordine, a unor etape care, pe de o parte, sunt interdependente, iar, pe de altă parte, sunt consumatoare de timp, respectiv modificarea legislaţiei din domeniul aparatelor de marcat de nivel secundar şi terţiar, dezvoltarea software-ului de către distribuitorii autorizaţi, testarea la Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI Bucureşti a tuturor modelelor de aparate de marcat existente pe piaţă, în vederea obţinerii suplimentului de aviz tehnic care atestă faptul că acestea îndeplinesc inclusiv noile cerinţe legale, şi instalarea software-ului prin deplasarea tehnicienilor de service la fiecare aparat de marcat în parte, niciuna dintre ele nefiind în responsabilitatea operatorilor economici.

Rămăne de văzut care vor fi beneficiile acestui demers legislativ, în cât timp se va realiza software-ul pentru respectarea acestei obligații, dacă va putea fi implementat pe toate modelele de aparate de marcat fiscale existente, care vor fi costurile acestui ’’uppgrade’’, în caz contrar fiind necesară înlocuirea aparatului de marcat fiscal, costuri care evident vor fi suportate de către fiecare operator economic care utilizează aparate de marcat fiscale.

Prof. univ. dr. Adela Socol, contributor Alba24

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement