Connect with us
Advertisement

Economie

Angajații vor putea lipsi 10 zile de la serviciu și vor putea cere mutarea pe un post superior. Drepturi noi pentru salariați

birou gol

Publicat

Salariații intră în anul 2023 cu noi drepturi. Vor putea lipsi 10 zile de la serviciu, vor putea cere mutarea pe un post superior, pot primi concediu în vederea oferirii de îngrijire sau sprijin personal unei rude sau unei persoane care locuieşte în aceeaşi gospodărie. Vezi și Zile libere 2023. Minivacanțe

De asemenea, funcționarii publici vor avea dreptul la telemuncă.

Noile completări și modificări ale legilor le aduc salariaților drepturi suplimentare, chiar din 2022, anunță InfoCons.

Principalele drepturi:

  • acordarea unui concediu în vederea oferirii de îngrijire sau sprijin personal pentru o rudă sau o persoană care locuiește în aceeași gospodărie;
  • mutarea pe un post vacant mai avantajos;
  • concediu paternal la cererea scrisă a angajatului;
  • dreptul de absenta de la locul de muncă pe o perioadă de 10 zile lucrătoare în cazul unor situații neprevăzute
  • posibilitatea pentru funcționarii publici de a lucra în regim de telemuncă

Concediu de îngrijire

Prin noile prevederi se menționează că angajatorul are obligația de a acorda pe o perioadă de cinci zile lucrătoare într-un an calendaristic, la cererea scrisă a salariatului, a concediului pentru îngrijirea sau oferirea de sprijin personal pentru o rudă sau o persoană care locuiește în aceeași gospodărie și care are problem medicale grave.

Concediul de îngrijtor se poate întinde pe o perioadă mai îndelungată prin legi speciale sau prin contractual colectiv de muncă aplicabil.

Perioada concediului de îngrijitor nu este inclusă în perioada concediului de odihnă anual și reprezintă vechime în muncă și în specialitate.

Mutarea pe un post vacant mai avantajos

Conform noilor precizări aduse, salariatul are dreptul de a solicita mutarea pe un post vacant prin care îi sunt asigurate condiții de muncă mai avantajoase în următoarele condiții:

  • Și-a încheiat perioada de probă;
  • Are o vechime de cel puțin șase luni la același angajator.

În aceste condiții, angajatorul are obligația de a-i răspunde motivat, în scris, în termen de 30 de zile de când a primit solicitarea.

Dreptul de absenta de la locul de muncă

Angajatul are dreptul de a absentan de la locul de muncă pe o perioadă de 10 zile lucrătoare în cazul unor situații neprevăzute.

Totodată, conform noilor reglementări, salariatul are dreptul de absenta de la locul de muncă pe o perioadă de 10 zile lucrătoare în cazul unor situații neprevăzute, provocate de o situație de urgență familială cauzată de accident sau boală, în care prezența salariatului este indispensabilă.

În acest context, salariatul trebuie să informeze în prealabil angajatorul.

De asemenea, el trebuie să recupereze perioada absentată până la acoperirea integrală a duratei normale a programului de lucru.

Angajatorul și salariatul stabilesc de comun acord modalitatea în care salariatul va recupera perioada în care a absentat.

Concediu paternal la cererea scrisă a salariatului

O altă prevedere care a fost introdusă odată cu completările și modificările aduse se referă la obligația angajatorului de a acorda concediu paternal la cererea scrisă a salariatului.

Acordarea concediului paternal nu este condiționată de perioada de activitate prestată sau de vechimea în muncă a salariatului.

Posibilitatea pentru funcționarii publici de a lucra în regim de telemuncă

În ceea ce privește Codul Administrativ, unul dintre noile articole introduse face referire la raporturile de muncă ale funcționarilor publici care pot fi exercitate în regim de telemuncă și în regim de muncă la domiciu.

De asemenea, conducătorii autorităților și instituțiilor publice pot stabili printr-un act administrativ și alte moduri de organizare flexibilă a timpului de lucru.

Cu toate acestea, durata activității desfășurate în regim de telemuncă nu poate depăși cinci zile pe lună și se poate aproba pentru:

  • Funcționarii publici care au copii cu vârsta de până la 11 ani;
  • Funcționarii publici care acordă îngrijire unei rude;
  • Funcționarii publici care au stare de sănătate care nu le permite deplasarea;
  • Funcționarii publici care desfășoară activități dintre cele stabilite de conducătorul autorității sau instituției publice ca putând fi realizate în regim de telemuncă.

În timpul desfășurării activității în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu, funcționarii publici beneficiază de toate drepturile recunoscute prin lege, cu excepția sporului pentru condiții de muncă grele, vătămătoare sau periculoase.

Baza legală: Legea nr. 53/2003 şi Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 au fost completate printr-un act normativ în scopul implementării în legislația națională a mai multor directive europene.

Președintele Klaus Iohannis a promulgat pe 17 Octombrie 2022, legea pentru completarea și modificarea Codului Muncii și a Codului Administrativ.

Concediere interzisă – condiții

Potrivit legii, este interzisă concedierea salariaţilor pentru exercitarea mai multor drepturi, printre care dreptul de a fi informaţi în legătură cu locul de muncă, cu posibilitatea muncii în diverse locuri, funcţia, fişa postului, atribuţiile, durata concediului de odihnă, salariul de bază, durata muncii, condiţiile de muncă, durata de probă, precum şi dreptul la salarizare pentru munca depusă, la repaus, la egalitate de şanse, demnitate în muncă, securitate în muncă, acces la formarea profesională, protecţie în caz de concediere colectivă, de a adera sau constitui un sindicat.

De asemenea, concedierea salariaţilor nu poate fi dispusă nici pe durata efectuării concediului paternal şi a concediului de îngrijitor sau pe durata absentării de la locul de muncă în situaţii neprevăzute, determinate de o urgenţă familială cauzată de boală sau de accident, care fac indispensabilă prezenţa lor imediată.

Alte noutăți

Angajatorul poate stabili programe individualizate de muncă pentru toţi salariaţii, inclusiv pentru cei care beneficiază de concediul de îngrijitor, cu acordul sau la solicitarea acestora, care pot avea o durată limitată în timp.

Contractele colective de muncă la nivel de sector de activitate şi grup de unităţi sunt publicate pe pagina de internet a Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale.

Angajatorul are obligaţia de a aduce la cunoştinţa fiecărui salariat, pe suport de hârtie sau în format electronic, prevederile regulamentului intern, în prima zi de lucru, şi de a face dovada îndeplinirii acestei obligaţii.

Pentru salariatul care are raporturi de muncă stabilite anterior datei de intrare în vigoare a prezentei legi, informaţiile suplimentare privind condiţiile aplicabile raportului de muncă se comunică de către angajator, la cerere, în maximum 30 de zile lucrătoare de la data primirii solicitării scrise a salariatului.

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. Paraschiv Violeta

    marți, 01.11.2022 at 09:13

    Bună ziua ,eu am în familie un bolnav care necesită îngrijire nu stă cu mine în casă dar fac naveta să l pot ajuta și eu și soțul meu asta înseamnă că nu pot beneficia de zile libere? Nu este corect ,că poți sta în casă cu bolnavul și să nul îngrijească dar să poata beneficia .Eu fac naveta de 1 an pentru al putea îngriji pe tatăl meu ar fi nedrept să nu pot beneficia de acele puține libere care totuși mar ajuta.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement