Actualitate
Angajatorii NU mai sunt obligați să acorde ajutor de deces salariaților. Valoarea ajutorului, majorată
Ajutorul de deces dispare din ianuarie 2018 din obligațiile angajatorilor. De acum înainte, angajatorii nu mai sunt obligați să acorde salariaților ajutor de deces deoarece CAS-ul este datorat acum exclusiv de salariați. Ajutorul va fi acordat salariaților direct de către casele de pensii, la fel ca în cazul pensionarilor. De asemenea, valoarea ajutorului de deces se majorează cu peste 1.000 de lei.
În situația în care moare un salariat sau un membru de familie al acestuia, legislația pensiilor obliga angajatorul, până în decembrie 2017, să acorde un ajutor de deces.
Vezi și Ajutorul de înmormântare se majorează în 2022. La ce sumă ajunge ajutorul de deces de la 1 ianuarie. Care sunt actele necesare
Începând cu data de 1 ianuarie 2018 această regulă a dispărut, din moment ce angajatorul nu mai datorează, în principiu, contribuția pentru pensii (CAS), din care-și recupera, practic, banii dați ca ajutor de deces. Ajutorul de deces este acordat astfel direct de casele de pensii în cazurile în care este vorba de decesul unui salariat sau al unui membru de familie al acestuia.
Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 103/2017 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul asigurărilor sociale a apărut luna trecută în Monitorul Oficial, documentul vizând unele modificări la Legea pensiilor. Schimbările se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2018, potrivit AvocatNet.ro.
Potrivit informațiilor publicate de Casa Națională de Pensii Publice (CNPP), ajutorul se achită unei singure persoane, care poate fi soţul supravieţuitor, copilul, părintele, tutorele, curatorul sau orice persoană care poate dovedi cu acte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces, dar numai dacă nu există o altă solicitare din partea persoanelor de mai sus.
Citește și Ajutorul de înmormântare în 2022: Câți bani acordă statul în caz de deces. Sumele actualizate
Actele necesare acordării acestui ajutor sunt, conform datelor furnizate de CNPP, următoarele:
- cerere pentru acordarea ajutorului;
- certificat de deces (original şi copie);
- act de identitate al solicitantului (original şi copie);
- acte de stare civilă ale solicitantului din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original şi copie);
- dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original şi copie);
- act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani (original);
- adeverinţa care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârstă cuprinsă între 18 și 26 de ani urma o formă de învățământ organizată (original).
Valoarea ajutorului de deces se majorează, după cum prevede Legea nr. 3/2018 a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2018, cu peste 1.000 de lei în cazul ajutorului acordat pentru decesul asiguratului și cu peste 500 de lei în cazul decesului unui membru al familiei asiguratului. Din luna februarie a anului trecut, cuantumul ajutorului fusese fixat la 3.131 de lei (decesul asiguratului), respectiv 1.566 de lei (decesul unui membru de familie).
Astfel, pentru decesul asiguraților se vor acorda 4.162 de lei, iar pentru decesul unui membru de familie al acestora se va acorda suma de 2.081 de lei.
sursa: avocatnet.ro, realitatea.net
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News