Connect with us
Publicitate

Eveniment

Anul 2014 pentru elevi: Când sunt programate vacanțele și ce noutăți mai sunt în acest an școlar

sala clasa scoala profesionala germana alba iulia

Publicat

Elevii reîncep cursurile luni, 6 ianuarie 2014 şi continuă până vineri, 31 ianuarie 2014. Din 1 februarie ( care pică sâmbătă) până în 9 februarie 2014 ( duminică) vor intra în vacanța intersemestrială. Semestrul al II-lea începe luni, 10 februarie 2014 şi se încheie vineri, 11 aprilie 2014, iar în vacanţa de primăvară de sâmbătă, 12 aprilie 2014 până marți, 22 aprilie 2014.

De miercuri, 23 aprilie 2014 până vineri, 20 iunie 2014 sunt programate cursuri, iar de sâmbătă, 21 iunie 2014 începe vacanţa de vară, până duminică, 14 septembrie 2014.

În zilele libere prevăzute de lege nu se organizează cursuri.

Săptămâna 7–11 aprilie 2014 din semestrul al doilea este săptămână dedicată activităților extracurriculare și extrașcolare, în cadrul programului numit „Şcoala altfel: Să știi mai multe, să fii mai bun!”, având un orar specific.

Tezele din semestrul al II-lea al anului şcolar 2013-2014 se susţin, de regulă, până la data de 23 mai 2014.

Noutățile din anul școlar 2013-2014

Printre cele mai importante noutăţi pe care le aduce acest nou început se numără extinderea evaluărilor din clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a în toate şcolile din ţară, simularea naţională la clasa a XI-a pentru toate liceele şi modificarea modului de calculare a mediei de admitere la liceu.

Reprezentanţii Ministerului Educaţiei invită peste trei milioane de elevi şi preşcolari la un nou an şcolar cu multe noutăţi.

În primul rând, toţi elevii claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a din ţară se vor lupta cu evaluările din acest an şcolar.

Vor fi introduse controale care vor urmări prezenţa la şcoală, ce se întâmplă în clasă şi modul în care decurge evaluarea. Primele controlate, chiar din septembrie-octombrie, vor fi şcolile unde au fost variaţii foarte mari între evaluările la clasă şi rezultatele de la Evaluarea Naţională. Cursurile la clasa a VIII-a se vor încheia în 13 iunie 2014, iar în perioada 16-18 iunie va avea loc înscrierea la Evaluarea Naţională.

Citește și Evaluare Națională 2014: Calendarul examenelor, programele și modul de organizare a testărilor pentru absolvenții clasei a VII-a »

De asemenea, speriaţi de rezultatele dezastruoase de la examenul maturităţii, reprezentanţii ministerului s-au gândit să introducă simulările bacalaureatului şi în clasa a XI-a. Astfel, anul acesta vor fi organizate simulări în clasa a VIII-a, a XI-a şi a XII-a.

Dar una dintre cele mai importante modificări îi va afecta pe elevii clasei a VIII-a. Modul de calculare a mediei de admitere al liceu se schimbă. Dacă până acum, media celor 4 ani de gimnaziu avea o importanţă de 50%, acum, ponderea acesteia scade la 25%. În schimb, evaluarea naţională pentru liceu va avea un impact mai mare, adică 75%, faţă de vechea metodă de calcul cu 50%.

Ministrul Educaţiei vrea ca profesorii care fraudează să nu mai fie la catedră, ca legea să fie mult mai clară cu privire la măsurile care pot fi adopta în situaţii de fraudă. În noul an şcolar, autorităţile vor mai multe controale în şcoli, verificarea absenţelor, o situaţie clară a incidentelor şi măsuri anti-fraudă, dar şi începerea pregătirilor pentru bacalaureat din prima zi de şcoală.

În plus, anul şcolar 2013-2014 aduce mai multe zile cu program special pentru elevi. Pe lângă vacanţă, unităţile de învăţământ vor celebra prin activităţi specifice 5 octombrie ca Ziua internaţională a educaţiei şi 5 iunie în cinstea Învăţătorului. Iar în semestrul al doilea, săptămâna 7 – 11 aprilie, toţi elevii vor participa la activităţi extracurriculare şi extraşcolare. Titlul programului este “Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!” şi va avea un program special.

Noutățile anului școlar:

1. Extinderea evaluărilor la nivel naţional pentru clasele: a II-a, a IV-a şi a VI-a

2. Simulări pentru clasele: a VIII-a, a XI-a şi a XII-a

3. Media pentru admiterea la liceu: 25% media anilor gimnaziali + 75% evaluarea naţională

Program special elevi în 2014:

5 Iunie – Ziua Învățătorului

7 – 11 Aprilie: Programul ”Școala altfel: Să știi mai multe, să fii mai bun”

Elevii cer drept de vot în CA al unităților de învățământ

Anul școlar 2013-1014 vine cu revendicări din partea elevilor. Potrivit unui comunicat remis redacției de Consiliul Național al Elevilor , ”elevii vor drept de vot în Consiliul de Administraţie al unităţii de învăţământ Consultarea elevilor şi implicarea acestora în procesul decizional de la nivelul unităţii de învăţământ reprezintă acţiuni specifice unui stat democratic şi a unui învăţământ aflat în continuă dezvoltare.

Pentru a garanta aceste drepturi prin lege, Consiliul Naţional al Elevilor a elaborat şi trimis tuturor parlamentarilor României un proiect legislativ care are ca scop modificarea Legii Educației Naționale nr. 1/2011 în vederea întăririi rolului beneficiarilor direcți în buna desfășurare a procesului educațional. Astfel, reprezentanţii elevilor vor să redobândească dreptul de vot în Consiliul de Administraţie al unităţii de învăţământ pierdut odată cu promulgarea Legii nr.1/2011.

Citește și Calendarul examenelor de Evaluare Naţională şi Bacalaureat 2014. Cum sunt planificate vacanțele pentru elevi

În prezent, propunerea legislativă a fost depusă la Camera Deputaților. Legea Educației Naționale a modificat modul de constituire a Consiliului de Administrație prin articolul 96. Alineatul (3) al acestui articol reglementează prezența reprezentantului elevilor în calitate de observator cu mențiunea “de regulă”.

Actualul cadru legislativ intră în contradicție cu prevederile Regulamentului de Organizare și Funcționare al Unităților de Învățământ Preuniversitar, articolul 33 litera e) care pune pe picior de egalitate gradul de reprezentare între elevi, părinți, reprezentanți ai autorităților publice locale și ai agenților economici. Conform unei statistici realizate de către Consiliul Național al Elevilor în perioada 25 martie – 31 martie 2012, din 999 de unități de învățământ în doar 326 unități de învățământ (32,56%) reprezentantul elevilor participă permanent, în 218 unități (21,77%) participă parțial iar în 455 de unități (45,45%) reprezentantul elevilor nu participă deloc. Astfel doar în 54,33% din unitățile de învățământ chestionate se respectă legea.

 

Prin modificarea legislativă propusă, ne dorim obținerea dreptului de vot al reprezentantului elevilor. Ne fundamentăm această solicitare în baza principiilor enunțate de: Constituția României, Legea Educației Naționale 1/2011, Legea 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, Legea 52/2003 privind transparența decizională, Legea 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public și Convenția pentru Drepturile Copilului, adoptată de Adunarea Generală a ONU și ratificată prin Legea 18/1990.

Modificările propuse vor duce la îmbunătățirea cadrului de reprezentare a elevilor, ca beneficiari principali ai sistemului educațional din România, va duce la o creștere a implicării elevilor în viața școlară și va duce la crearea unui sistem de responsabilizare a factorilor decizionali. Elevii vor putea prezenta o situație reală Consiliului de Administrație cu privire la mediul de învățământ preuniversitar de la nivelul fiecărei instituții.

De asemenea, prin introducerea acestei măsuri, transparența privind luarea deciziilor va crește, fiind posibilă o diseminare a informațiilor mai eficientă și mai rapidă. În plus, elevii ar putea veni cu propuneri adresate Consiliului de Administrație prin reprezentantul lor. De asemenea, recunoașterea elevilor ca beneficiari primari ai sistemului educațional și acordarea dreptului de implicare în luarea deciziilor va duce la întărirea relației de parteneriat între elevi și profesori și acest lucru va asigura un respect reciproc între părți.

Prin participarea reprezentantului elevilor în cadrul Consiliului de Administrație se va dezvolta spiritul democrației în rândul elevilor și profesorilor. Astfel, elevii vor învăța să își exprime punctul de vedere în raport cu factorii decidenți și vor contribui la bunăstarea societății prin implicare în viața școlară. Experiența dobândită în cadrul unei structuri de conducere cum este Consiliul de Administrație va forma anual 2000 de absolvenți cu experiență în procesul de luare a deciziilor. Astfel, această experiență poate fi considerată un rezultat educațional centrat pe competențe. Cei 2000 de absolvenți care au participat în Consiliul de Administrație sunt pregătiți să conducă afaceri sau să participe în viața publică sau politică. Lipsa de transparență în procesul decizional este prezentă în mediul educational, iar prin prezența reprezentatului elevilor transparența decizională va fi vizibil îmbunătățită.

Datorită prezenței unui reprezentant al elevilor, discuțiile Consiliului de Administrație vor fi în deplină legalitate deoarece Consiliul de Administrație nu va mai putea adopta hotărâri care ar putea fi catalogate drept abuzive sau ilegale. De asemenea se va reduce fenomenul corupției deoarece un elev nu va tolera acest fenomen în momentul în care îi sunt lezate drepturile.

Dreptul de vot al reprezentantului elevilor în Consiliul de Administrație consolidează poziția Consiliului Școlar al Elevilor în raport cu conducerea unității de învățământ preuniversitar, totodată presupune creșterea gradului de reprezentativitate a Consiliului Școlar al Elevilor al unității de învățământ, implicând o responsabilizare signifiantă a elevilor. Consiliul Național al Elevilor militează pentru obținerea dreptului de vot al reprezentantului elevilor în cadrul Consiliului de Administrație și solicită acordarea avizului favorabil de către Ministerul Educației Naționale pentru inițiativa legislativă aflată la Camera Deputaților și face un apel către toți deputații Parlamentului României sa sprijine redobândirea dreptului de vot al reprezentantului elevilor în cadrul Consiliului de Administrație.”

“Obținerea dreptului de vot al reprezentantului elevilor semnifică o creștere a legitimității deciziilor Consiliului de Administrație, iar acest lucru asigură o mai bună aplicabilitate în rândul celor vizați de către aceste decizii. De asemenea, reprezentantul elevilor va putea să se asigure de respectarea legislației în vigoare, cu privire la drepturile elevilor, iar în caz contrar, să sesizeze eventualele încălcări ale acestora. Societatea democratică are responsabilitatea de a educa elevii corespunzător principiilor democratice. Școala trebuie să formeze cetățeni.”

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate