Economie
Asigurarea RCA, obligatorie şi pentru maşini nefolosite. O decizie a Curții Europene de Justiție afectează 2 milioane de români
Curtea Europeană de Justiție (CJUE) a decis ca toate vehiculele care se află înmatriculate pe teritoriul Uniunii Europene trebuie să aibă RCA până în momentul în care sunt radiate.
Aproape 2 milioane de români trebuie să plătească RCA pentru vehiculele vechi și nefolosite, pe care le dețin.
Hotărârea Curții Europene de Justiție AICI: DOCUMENT DECIZIE-CJUE RCA pentru mașini neradiate
Datele estimate de ASF arată că între 700.000 și 1,7 de autoturisme sunt în mod constant fără RCA în România, în contextul în care sunt înmatriculate 7,2 milioane de autoturisme.
În același timp, anual sunt instrumentate cel puțin 500.000 de dosare de daună pe RCA, ceea ce înseamnă că anual au daune cel puțin 7% din totalul de vehicule.
În cazul automobilelor private, aproximativ 2-3% suferă daune. În schimb, frecvența daunei crește semnificativ în ceea ce privește taxiurile, autocarele și camionele, ajungând și la peste 22-23%.
Calculele realizate de economica.net arată că aproximativ 70.000 de șoferi ar trebui să plătească din propriul buzunar reparațiile pentru daunele suferite, în situația în care nu au CASCO și nu îl dau în judecată pe celălalt șofer implicat în accident.
Mai mult, decizia CJUE exclude și posibilitatea suspendării RCA, instrument prezent în legislația din România și destul de des folosit în ultima perioadă.
România are o problemă semnificativă în ceea ce privește cuprinderea în RCA. Ponderea mașinilor asigurate în totalul vehiculelor înmatriculate este, potrivit majorității estimărilor, sub nivelul impus de UE, adică 85%.
Chiar aceste „rable”, vehicule foarte vechi și de cele mai multe ori nefolosite, coboară ponderea mașinilor cu RCA la un nivel mai redus decât ar trebui.
Potrivit estimărilor, circa 2 milioane de vehicule, din 9,2 cât era înmatriculate la finalul lui 2020, sunt mai vechi de 20 de ani, multe dintre ele nemaifiind folosite în trafic.
Proprietarii acestor mașini obișnuiesc să nu le mai înmatriculeze, însă CJUE consideră că ele prezintă totuși riscuri și trebuie să aibă RCA.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News