Connect with us
Publicitate

Economie

Bani de la stat, în perioada pandemiei. Ce trebuie să știe angajații români

bani

Publicat

Salariații firmelor a căror activitate este suspendată, total sau parțial, din cauza pandemiei, pot beneficia de șomaj tehnic în continuare.

Guvernul a reintrodus măsura, până la 31 decembrie 2021, prin OUG (111/2021).

Prevederile sunt aplicate şi în cazul suspendării temporare a contractului individual de muncă, din iniţiativa angajatorului, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2 sau ca urmare a anchetelor epidemiologice.

Excepţie fac salariaţiii aflaţi în concediu medical şi care primesc indemnizaţia de asigurări sociale aferentă.

Condițiile pentru șomaj tehnic

Cuantumul indemnizaţiilor este de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat şi se suportă din bugetul asigurărilor pentru şomaj, dar nu mai mult de 75% din câştigul salarial mediu brut, prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2021.

Pentru a putea acorda astfel de indemnizaţii angajaţilor, angajatorii depun la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă, prin poşta electronică, o cerere însoţită de o declaraţie pe propria răspundere şi de lista persoanelor ce beneficiază de indemnizaţie.

Calcul și plată

Plata indemnizaţiilor se efectuează din bugetul asigurărilor de şomaj către angajatori în termen de cel mult 15 zile de la depunerea documentelor. Odată primite, angajatorii efectuează plata indemnizaţiilor către angajaţi în cel mult 3 zile lucrătoare.

Indemnizaţia se calculează pentru numărul de zile în care activitatea a fost suspendată, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2021 şi este supusă impozitării şi plăţii contribuţiilor sociale obligatorii.

Calculul, reţinerea şi plata impozitului pe venit, a contribuţiei de asigurări sociale de stat şi a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate se realizează de către angajator din indemnizaţiile încasate din bugetul asigurărilor pentru şomaj.

Pentru aceste indemnizaţii se menţine exceptarea de la plata contribuţiei asiguratorie pentru muncă a angajatorului.

Situații speciale

Angajaţii care au încheiate mai multe contracte individuale de muncă din care cel puţin un contract este activ pe perioadele menţionate mai sus din care obţin venituri la nivelul indemnizaţiei nu beneficiază de indemnizaţia pentru şomaj tehnic.

În cazul în care toate contractele de muncă sunt suspendate, angajaţii beneficiază de indemnizaţia pentru şomaj tehnic aferentă contractului individual de muncă cu drepturile salariale cele mai avantajoase.

Dacă bugetul angajatorului pentru plata cheltuielilor de personal permite, indemnizaţia pentru şomaj tehnic poate fi suplimentată de angajator.

Această indemnizaţie (de cel mult 75% din câştigul salarial mediu brut) se acordă similar şi profesioniştilor, persoane autorizate, persoanelor fizice care obţin venituri din drepturi de autor sau drepturi conexe.

Alte condiții

Plata se efectuează de către agenţiile teritoriale exclusiv în conturile bancare deschise de beneficiarii indemnizaţiei, în termen de maximum 30 de zile de la data depunerii prin poşta electronică, a cererii, declaraţie pe propria răspundere, însoţită de documentul care atestă întreruperea temporară a activităţii, total sau parţial.

Persoanele fizice care beneficiază de astfel de indemnizaţii suportate din bugetul asigurărilor pentru şomaj, respectiv din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, nu pot dispune de suma de până la 3,5% din impozitul pe venit aferent indemnizaţiilor, pentru susţinerea entităţilor nonprofit/unităţilor de cult, precum şi pentru acordarea de burse private.

Nu beneficiază de indemnizaţia pentru şomaj tehnic salariaţii următorilor angajatori: instituţii şi autorităţi publice, firme care la data solicitării indemnizaţiei se află în faliment, dizolvare, lichidare sau care au activităţile suspendate sau au impuse restricţii din alte motive decât cele generate de răspândirea SARS-CoV-2.

ANOFM: documentele pentru șomaj tehnic se trimit electronic la agenţiile judeţene pentru ocuparea forţei de muncă

De la 1 noiembrie, documentele pentru şomaj tehnic se transmit electronic la agenţiile judeţene pentru ocuparea forţei de muncă, anunță ANOFM.

Acestea vor fi luate în considerare pentru stabilirea unor măsuri de protecţie socială a angajaţilor şi a altor categorii profesionale.

Potrivit sursei citate, măsura este necesară în contextul interzicerii, suspendării ori limitării activităţilor economice, determinate de situaţia epidemiologică generată de răspândirea coronavirusului SARS CoV-2.

Vezi Adrese_e-mail_pentru_somaj_tehnic

surse: Mediafax, ANOFM

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate