Eveniment
Black Friday: La ce trebuie să fie atenţi cumpărătorii, cum trebuie calculate preţurile şi condiții pentru returnarea produselor
Verificarea preţurilor prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs, verificarea stocului existent și a costului de livrare sunt trei dintre regulile de bază pentru cei care fac cumpărături online.
Directorul Direcției Control şi Supraveghere Piaţă şi Armonizare Europeană din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) Paul Anghel explică regulile după care sunt fixate reducerile de preţuri pentru cei interesaţi de ofertele de Black Friday.
Potrivit acestuia, din momentul în care au primit un produs comandat pe internet, cumpărătorii au dreptul de a denunța contractual și 14 zile pentru a-l returna, dacă nu sunt mulțumiți de el, fără să invoce vreun motiv.
„Reducerile mari de preț, într-o anumită perioadă, sunt binevenite atât pentru consumatori, cât și pentru operatorii economici. Pentru a beneficia de aceste reduceri, fără să le fie afectate interesele economice, consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenționează să le achiziționeze, să fie extrem de vigilenți și să acorde maximă atenție tuturor detaliilor, în special în perioada marilor reduceri de prețuri, cum este Black Friday.
De asemenea vă recomand verificarea prețurilor prin consultarea site-urilor care afișează preturi comparative pentru același produs. În cazul în care considerați că drepturile v-au fost încalcate vă recomandăm să semnalați orice abatere”, a precizat Paul Anghel, într-o postare pe rețeaua de socializare Facebook.
Potrivit acestuia, vânzările cu pret redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, vânzări promoționale) trebuie să respecte o serie de reguli de fixare și publicitate a prețurilor.
Astfel, orice comerciant care anunță o reducere de pret trebuie să o raporteze la prețul de referință practicat în același spațiu de vânzare pentru produse identice.
Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință. Prețul de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus.
Pentru siguranța cumpărăturilor din perioada ofertelor de Black Friday citiți cu atenție caracteristicile produsului și verificați dacă acesta corespunde cu adevărat dorințelor și nevoilor dvs.
Pentru cumpărăturile online:
- Verificați stocul existent;
- Verificați prețul afisat pe site și dacă acesta este integral (conține sau nu TVA);
- Verificață dacă prețul include și costul de livrare.
Comerciantul este obligat să informeze corect și complet consumatorii.
Pe website-ul acestuia trebuie publicate o serie de informații:
- Datele de identificare (denumirea, adresa poștala și electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăților comerciale și cel de înregistrare fiscală etc);
- Caracteristicile esențiale ale produsului;
- Prețul cu toate taxele incluse;
- Cheltuielile de livrare, dacă este cazul;
- Modalitățile de plată și de livrare;
- Perioada de valabilitate a ofertei sau a prețului;
- Durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs;
- Existența și modul de exercitare a dreptului de denunțare unilaterală a contractului.
Consumatorul poate contacta comerciantul prin telefon pentru a cere informații suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condițiilor de livrare; modul în care răspunde la aceste întrebări le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozității vânzătorului.
Consumatorul trebuie să știe că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are dreptul de a denunța contractual și 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulțumit de el, fără sa invoce vreun motiv.
În cazul returnării produsului, consumatorul își poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului.
Profesionistul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată și, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului.
Rambursarea se face folosind aceleași modalități de plată ca și cele folosite de consumator pentru tranzacția inițială, cu excepția cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată și cu condiția de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării.
Consumatorul trebuie să citească termenii și condițiile de funcționare a magazinului online deoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungește cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menționat în format expres despre existența dreptului de returnare a produselor.
Cumpărăturile din perioada Black Friday pot fi făcute în siguranță dacă:
- Întocmiți o listă cu produsele pe care doriți să le achizitionați și cu prețurile actuale ale acestora. Acest lucru vă va ajuta să evitați falsele reduceri de prețuri, de exemplu atunci când comercianții măresc prețul și aplica procentul de reducere la prețul astfel majorat;
- Citiți cu atenție caracteristicile produsului;
- Verificați dacă produsul corespunde cu adevărat dorințelor și nevoilor dvs.;
- Verificați stocul existent (pentru comerțul on-line);
- Verificați prețul afișat pe site și dacă acesta este integral (conține sau nu TVA), dacă prețul include și costul de livrare etc.
- În cazul în care comandați online, verificați, înainte de a trimite comanda, dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când ați ales produsul.
În anii anteriori, în perioada reducerilor de Black Friday, reclamațiile primite de ANPC de la consumatori au vizat următoarele aspecte:
- Afișarea unui anunț promoțional pe site-ul magazinului online ”-50%” la toate produsele , dar în realitate, această reducere nu se aplică tuturor produselor aflate la comercializare;
- În catalogul promoțional de pe site-ul magazinului online era prezentat un produs electrocasnic cu un procent de reducere de “-200%”, în fapt, reducerea aplicată era de -16%;
- Perioada de valabilitate a reducerilor de preț si disponibilitatea produselor la ofertă nu erau menționate;
- Lipsa informării asupra reducerii la prețul de referință (cel mai mic preț practicat în ultimele 30 de zile), consumatorul nefiind informat în mod real asupra avantajului reducerii prețului la achiziția produsului;
- Deși produsul selectat apărea ca fiind disponibil în stoc, în momentul în care produsul a fost introdus în coș, acesta apărea ca epuizat;
- Deși produsul apărea în stoc, iar consumatorul a urmărit site-ul frecvent, la startul vânzărilor de Black Friday produsul apărea direct ca stoc terminat – reclamă mincinoasă;
- Produse la ofertă care nu aveau precizat prețul vechi tăiat și prețul nou, ci doar un singur preț;
- Consumatorul după o oră și jumătate de la precomanda pe site, a adăugat și alte produse în coș, iar dupa finalizarea precomenzii produsele selectate nu mai erau în stoc;
- Afișarea incorectă a prețurilor: pe site se menționa ”ofertă specială” dar prețul vechi nu apărea și nici reducerea procentuală, inducând în eroare consumatorul;
- Produsul a fost plasat în coșul de cumpărături, iar la finalizarea comenzii produsul respectiv a apărut cu un preț mai mare cu 900 lei – reclamă abuz de promovare;
- Pentru a face cumpărăturile de Black Friday de pe site clientul trebuia să aplice pentru un card de cumpărături la o anumită bancă, fără a i se da posibilitatea alegerii vreunui produs, clientului fiind imposibilă plasarea comenzii;
- La deschiderea promoției de pe site, un singur produs părea ca având o promotie reala de 50%, iar acela deja nu mai era în stoc – reclamă înșelătoare;
- Comerciantul a refuzat cumpărarea produselor cu cardul în rate, motivând că platforma are probleme tehnice. La solicitările clientului la ore diferite a primit același răspuns negativ, consumatorul fiind în imposibilitatea de a achiziționa produsele.
ANPC prin intermediul Centrului European al Consumatorilor Romania (ECC Romania) a realizat un ghid pentru consumatorii care vor sa achiziționeze produse în perioada marilor reduceri de prețuri de Black Friday.
PREȚUL
Cum trebuie afișat?
Indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, prețul trebuie întotdeauna afișat clar, lizibil, în lei și cu toate taxele incluse (TVA și alte taxe suplimentare, dacă este cazul).
Care sunt regulile privind reducerea de preț?
Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință.
Prețul de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus.
Orice anunț de reducere de preț exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil și fără echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice:
- fie prin menționarea noului preț lângă prețul anterior, barat;
- fie prin mențiunile „preț nou”, „preț vechi” lângă sumele corespunzătoare;
- fie prin menționarea procentului de reducere și a prețului nou care apare lângă prețul anterior, barat.
Plata cu cardul online:
Verificați întotdeauna dacă preluarea datelor se face prin protocol securizat (url-ul de tip https:// înseamnă protocol securizat iar https:// e necriptat).
Refuzați tranzacția dacă vi se cere codul PIN al cardului, parola de Internet sau Mobile banking sau soldul contului atasat cardului. Este normal să vi se ceară codul CVC/CVC2 (format din 3 cifre, inscripționat pe card).
Nu divulgați nimănui datele cardului (cele 16 cifre ale numărului cardului, luna și anul când expiră, numele deținătorului cardului, codul CVC/CVC2) sau informațiile dumneavoastra personale și nici nu țineți cardul și codul PIN în același loc.
Acordați o atenție sporită atacurilor de tip phising care pot apărea in această perioada. Nu accesați linkuri trimise prin e-mail/sms in care vi se cere să introduceți datele personale sau datele cardului.
Raportați imediat orice eveniment cu potențial de fraudă. În acest sens, băncile vă pun la dispoziție un număr de telefon la care le poți apela oricând.
CONTRACTUL
Când se consideră contractul încheiat?
Pentru magazinele clasice, contractul este considerat a fi încheiat în momentul în care plătești și primești produsul. În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către profesionist, a acceptării comenzii tale.
Pot renunța la achiziție după ce am încheiat contractul?
A. În cazul magazinelor clasice, legea NU vă dă dreptul de a renunța la contract. Odată achiziționat un produs, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să vă fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanțiile.
B. Pentru magazinele online, legea stabilește un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului în care poți renunța la achiziție, fără a oferi vreun motiv și fără costuri suplimentare. Dacă vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea produsului, va trebui să plătiți returul.
Comerciantul este obligat să vî ramburseze prețul plătit (inclusiv costurile de livrare a produsului la tine) în termen de maxim 14 zile de la momentul în care ați renunțat la contract.
Atenție, există anumite cazuri în care nu te poți retrage din contract, cum ar fi pentru produsele care sunt realizate după specificațiile dvs. sau înregistrările audio, video ori programele informatice.
Profesionistul poate reține, în anumite cazuri, din prețul plătit de tine valoarea diminuată a produselor în cazul în care ați folosit produsul mai mult decât pentru a-i testa funcționalitatea.
În cât timp trebuie să primesc produsele comandate online?
Comerciantul trebuie să-și îndeplinească obligațiile contractuale în termen de cel mult 30 de zile de la data la care ai transmis comanda sau într-un termen mai scurt care ți-a fost comunicat. Dacă vânzătorul nu a livrat produsele în termenul stabilit, trebuie să îi soliciți să livreze cât mai repede posibil. În cazul în care livrarea nu se face nici în termenul suplimentar, ai dreptul să soliciti banii înapoi în termen de 7 zile.
Ce se întamplă dacă produsul este deteriorat în timpul transportului?
Dacă produsul ajunge la tine deteriorat sau distrus vânzătorul este cel care suportă pierderea. Poți solicita în acest caz un nou produs sau poți renunța la contract.
Prin urmare, aveți dreptul de a verifica, la momentul primirii coletului, dacă produsul din interior este în cea mai bună stare, astfel încât ulterior să nu existe probleme, chiar dacă există unii comercianți care nu permit acest lucru.
GARANȚII
Se aplică regulile privind garanțiile și în privința produselor achiziționate în perioadele de reduceri?
Regulile privind garanțiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziționate produsele și de prețul acestora, online, din magazinul clasic, la preț redus sau la preț întreg.
Care sunt regulile privind garanția?
Legea 449/2003 este cea care reglementează garanțiile produselor. De fapt, stabileste că există două tipuri: garanția legală de conformitate și garanția comercială, care pot coexista pentru un singur produs.
Garanția legală se aplică pentru orice produs comercializat (cu anumite excepții, clar stabilite). În momentul în care un produs îți este vandut, beneficiezi de garanția legală, făra ca garanția să fi fost oferită de cineva anume, ci numai în temeiul legii. Garanția legală este de doi ani, dar, pentru produse a căror durată de viață este mai mică de 2 ani, poate fi redusă la durata medie de utilizare a produsului, atât timp cât ești informat despre acest lucru. Garanția legală este responsabilitatea vânzătorului, la fel, în temeiul legii.
Garanția comerciala este cea care ”se dă” suplimentar.
Este ceva în plus față de garanția legală și nu aduce atingere acesteia.
O poate da atât producatorul, cât și vânzătorul.
Garanția comercială poate îmbrăca orice formă: o durată de timp mai mare, rambursarea direct a sumei plătite în cazul apariției unui defect etc.
Dar nu poate înlocui și nu anuleaza garanția legală.
Ce se întâmplă dacă produsul se defectează sau nu respectă specificațiile?
Aveți dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a prețului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificațiile.
Ca regulă, inițial, poți alege între reparare și înlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese dacă are costuri mai mari pentru punerea în practică a acesteia în comparație cu cealaltă.
De aceea, în practică, repararea este prima măsură care se ia de pentru a asigura funcționalitatea produsului.
Înlocuirea poate interveni în cazul în produsul nu mai poate fi reparat și se va face numai cu un produs identic.
În ceea ce privește produsele de folosință îndelungată, cum ar fi dispozitivele electronice, dacă, în cursul perioadei de garanție, totalul intervalelor în care produsul nu a funcționat din cauza defectelor depășește 10% din respectiva perioadă de garanție, poți solicita înlocuirea sau o rambursare a prețului.
Anularea contractului poate interveni în trei cazuri:
- când nu ați beneficiat nici de repararea, nici de înlocuirea produsului.
- când vănzatorul nu a luat măsura reparatorie într-o perioadă de timp rezonabilă.
- când vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-un termen de 15 zile, fără inconveniente semnificative pentru dvs.
Anularea contractului are ca efect punerea părților în situația anterioară contractului. Prin urmare, vei primi suma plătită pentru produs, iar comerciantul produsul înapoi.
Contactați vânzătorul dacă aveți o problemă!
Ce este foarte important, chiar dacă în practică vi se spune să luați legătura direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea va aparține întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Nu aveți niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanția.
Prin urmare, chiar dacă mergi tu la service cu produsul, informează întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute.
Produsul reparat/înlocuit este acoperit de o nouă garanție?
În cazul produselor de folosință îndelungată, cum ar fi dispozitivele electronice, produsul înlocuit este acoperit de o nouă garanție care începe din momentul înlocuirii.
În cazul produselor reparate, garanțiile legale și comerciale se prelungesc cu o perioada egală cu timpul scurs din momentul în care ai notificat vânzătorului defectul sau i-ai predat produsul, până în momentul în care produsul a fost reparat și ai fost înștiințat cu privire la acest lucru sau până în momentul în care produsul ți-a fost livrat.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News