Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Când nu se pot face nunți în 2021. Zilele și perioadele de post din an, calendar și rânduieli bisericești


Publicat

Potrivit calendarului ortodox, cununiile religioase se fac doar în anumite zile, respectând posturile și sărbătorile.

Deocamdată, în starea de alertă, sunt restricționate evenimentele.

”Se interzice organizarea de evenimente private (mese festive, nunţi, botezuri etc.) în spaţii închise / deschise, cum ar fi, fără a se limita la acestea, saloane, cămine culturale, restaurante, baruri, cafenele, săli/corturi de evenimente, terase”, se arată în HG 1065 din 11 decembrie 2020, prin care starea de alertă a fost prelungită la nivel național până în 12 ianuarie.

Vezi și Zile libere 2021. Vor fi mai puține minivacanțe și zile libere în timpul săptămânii față de anul 2020

Zile de post si posturi – Calendar Ortodox 2021

Nu se fac nunți

În toate zilele de post de peste an

În zilele Praznicelor împărătești și în ajunul acestora

În săptămâna lăsatului sec de carne (7-13 martie)

În Postul Sfintelor Paști (41 martie – 2 mai)

În Săptămâna Luminată (3-9 mai)

În Postul Sfinților Apostoli Petru și Pavel (28 iunie)

În Postul Adormirii Maicii Domnului (1 august – 15 august)

În postul Nașterii Domnului (14 noiembrie – 24 decembrie)

În perioada de la Crăciun până la Bobotează (25 decembrie – 6 ianuarie)

Zile de post și posturi – Calendar Ortodox 2021

Vezi și Calendar Creștin Ortodox 2021: Toate sărbătorile religioase importante din noul an în Calendarul Bisericesc

Miercurile și vinerile de peste an, în afară de cele cu dezlegare, însemnate cu harți

Ajunul Bobotezei (5 ianuarie)

Tăierea Capului Sfântului Ioan Botezătorul (29 august)

Înălțarea Sfintei Cruci (14 septembrie)

Postul Sfintelor Paști (15 martie – 1 mai)

Postul Sfinților Apostoli Petru și Pavel (28 iunie)

Postul Adormirii Maicii Domnului (1-14 august )

Postul Nașterii Domnului (14 noiembrie – 24 decembrie)

Zile în care nu se săvârșește Sfânta Liturghie

Miercuri și vineri în săptămâna dinaintea Postului Sfintelor Paști (28 aprilie și 30 aprilie )

Luni și marți în prima săptămână a Postului Sfintelor Paști (3 mai și 4 mai)

Vineri în săptămâna Patimilor (30 aprilie)

Sărbători bisericești naționale – Calendar Ortodox 2021

Înălțarea Domnului – Ziua Eroilor (10 iunie)

Sf. Apostol Andrei cel întâi chemat – Ocrotitorul României (30 noiembrie)

Zile și sărbători legale în care nu se lucrează – Calendar Ortodox 2021

1 și 2 ianuarie, Anul Nou

2 mai și 3 mai, prima și a doua zi de Paști (și vinerea mare, 30 aprilie)

1 mai, Ziua internațională a muncii

20 iunie și 21 iunie, prima și a doua zi de Rusalii

15 august, Adormirea Maicii Domnului

30 noiembrie, Sfântul Andrei

1 decembrie, Ziua Națională

25 și 26 decembrie, prima și a doua zi de Crăciun

Zile și date importante – Calendar Ortodox 2021

Duminică, 17 mai, Ziua Națională a Familiei

Duminică, 7 iuni , Ziua mamei și copilului

1 septembrie – Ziua rugăciunii pentru mediu

13 noiembrie – Ziua Bibliei

sursă: crestinortodox.ro



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Costurile necesare operaționalizării centrelor de vaccinare. Câți bani primesc medicii, asistenții și registratorii

Publicat

Costurilor necesare operaţionalizării centrelor de vaccinare anti- COVID, precum şi pentru recrutarea şi plata personalului implicat în procesul de vaccinare au fost aprobate de Guvern în ședința de vineri. Proiectul de ordonanță de urgență a stârnit revolta primarilor, după ce în varianta inițială a documentului nu erau incluse și resursele financiare necesare. Potrivit OUG, cheltuielile pentru amenajarea centrelor și pentru plata personalului vor fi decontate de Ministerul Sănătății.

Astfel, pentru activitatea prestată în cadrul centrelor de vaccinare împotriva COVID 19 personalul medico-sanitar şi auxiliar beneficiază de un tarif orar:

  • 90 lei/ora pentru medici;
  • 40 lei/ora pentru asistenţi medicali;
  • 20 lei/ora pentru registratori.

„Cheltuielile curente şi de capital pentru operaţionalizarea centrelor de vaccinare împotriva COVID 19 se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătăţii, în limita sumelor aprobate cu această destinaţie prin legile bugetare anuale, prin transferuri către bugetele locale prin introducerea unui nou articol bugetar la Cap 66.01 ‘Sănătate’.”, se arată în nota de fundamentare.

Finanțarea cheltuielilor către administrațiile locale se va face prin transfer din bugetul Ministerului Sănătăţii după ce în prealabil DSP-urile vor încheia contracte de finanțare cu primăriile.

„Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital în vederea operaţionalizării centrelor de vaccinare împotriva COVID 19, care se asigură prin transfer din bugetul Ministerului Sănătăţii către bugetele locale, se face în baza contractelor de finanţare încheiate între direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti cu autorităţile administraţiei publice locale beneficiare de astfel de transferuri. Finanţarea şi decontarea cheltuielilor necesare implementării măsurilor stabilite prin prezenta ordonanţă de urgenţă se pot realiza şi prin alte surse legal constituite. Fonduri externe rambursabile sau nerambursabile”, potrivit aceluiași document.

În notă se precizează şi categoriile de cheltuieli care se asigură pentru funcţionarea centrelor de vaccinare împotriva COVID 19 din bugetul Ministerului Sănătăţii: „cheltuielile prevăzute în Programul naţional de vaccinare pentru: materiale sanitare, medicamente, transport, obiecte de inventar, dezinfectanţi, etc. conform cheltuielilor eligibile prevăzute în OMS 377/2017; cheltuieli privind plata personalului medico-sanitar şi auxiliar care îşi desfăşoară activitatea în cadrul centrelor de vaccinare împotriva COVID 19 organizate în cadrul unităţilor sanitare aflate în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate, prin transferuri către bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, pe baza solicitărilor CNAS formulate în acest sens”.

De asemenea, pentru funcţionarea centrelor de vaccinare împotriva COVID 19, din sumele transferate de la bugetul de stat către bugetele locale, autorităţile administraţiei publice locale asigură fondurile necesare finanţării următoarelor categorii de cheltuieli: „pentru plata personalului medico-sanitar şi auxiliar sanitar care îşi desfăşoară activitatea în cadrul centrelor de vaccinare împotriva COVID 19 organizate cu această destinaţie în alte locaţii în afara unităţilor sanitare; pentru organizarea, dotarea şi operaţionalizarea centrelor de vaccinare, conform prevederilor art. 2 alin. (2) din Hotărârea Guvernului 1.031/2020 privind aprobarea Strategiei de vaccinare împotriva COVID-19 în România, cu modificările ulterioare”.

Peste 1,5 miliarde de lei pentru dotarea centrelor și plata personalului în următoarele 6 luni

În nota de fundamentare este prezentată şi o estimare a costurilor pe 6 luni pentru plata personalului medico-sanitar şi auxiliar care va fi implicat în activitatea de vaccinare şi a medicilor de familie. Astfel, pentru plata unui număr de aproximativ 2.000 de medici, 6.000 de asistenţi medicali şi 2.000 registratori medicali, costurile estimate se ridică la aproape 1,2 miliarde de lei, alte 200 de milioane de lei fiind necesare pentru pentru acordarea beneficiilor către medicii de familie, în funcţie de activităţile care se vor desfăşura la nivelul cabinetelor acestora.

Pentru funcţionarea centrelor de vaccinare împotriva COVID 19 se estimează că este necesară o sumă de aproximativ 112 milioane de lei pentru organizarea, dotarea şi operaţionalizarea centrelor de vaccinare.

sursa: digi24.ro

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

Consiliul Județean Alba vrea să repare un drum care va scurta distanța cu 10 km către Centrul de deșeuri de la Galda de Jos

Publicat

Consiliul Județean Alba vrea să repare un sector de drum care leagă centrul localității Galda de Jos de drumul de acces spre Centrul de management al deșeurilor. Porțiunea în lungime de circa 670 de metri va scurta distanța de transport cu aproximativ 10 km pentru autovehiculele care colectează deşeurile din comunele Ighiu, Cricău şi din Munţii Apuseni. 

Agenția pentru Protecția Mediului Alba a anunțat recent depunerea solicitării de emitere a acordului de mediu pentru proiectul „Reabilitare și consolidare drum Galda de Jos (intersecție cu DJ 107 H – drum de acces la Centrul de management al Deșeurilor Galda de Jos), tronson km 0+000 – o+672”, propus a fi amplasat în comuna Galda de Jos.

În anul 2017, Consiliul Judeţean Alba, în calitate de beneficiar, a finalizat lucrările la Centrul de Management Integrat al Deşeurilor din Judeţul Alba, cu localizare în localitatea Galda de Jos.

Ulterior efectuării recepţiei la terminarea lucrărilor pentru obiectivul de investiţii mai sus menţionat, Consiliul Judeţean Alba a identificat un sector de drum de acces existent, cu o lungime de cca. 600 de metri, aflat pe teritoriul administrativ al comunei Galda de Jos, care porneşte din centrul localității Galda de Jos (aflat pe DJ 107H, km 2+400) şi asigură legătura cu drumul de acces spre centrul de management al deşeurilor – sector coborâre.

Aceast tronson de drum scurtează distanţa de transport cu aproximativ 10 km pentru autovehiculele care colectează deşeurile aferente comunelor Ighiu, Cricău şi Munţii Apuseni şi le transportă la Centru de management integrat al deşeurilor.

Platforma drumului de acces are o lăţime variabilă de 5 m – 5,5 m (parte carosabilă 4 m + acostamente variabile 0,5 m – 0,75 m).

Pe o porţiune de 100 m drumul are îmbrăcăminte asfaltică având o grosime de 7 cm – 8 cm, cu o fundaţie din materiale granulare cu o grosime medie de 20 cm; sectorul drumului de acces se continuă după primii 100 m cu o structură rutieră alcătuită dintr-o împietruire existentă de cca. 10 – 15 cm, iar pe suprafeţe izolate a fost identificat un strat rutier din blocaj de piatră brută din bolovani de râu.

În plan, traseul drumului de acces propus pentru modernizare se suprapune peste cel existent, nefiind astfel nevoie de exproprieri de terenuri, de demolări sau scoateri din circuitul agricol. Lungimea proiectată a traseului este de 672 (m).

Reamintim faptul că în luna decembrie 2020, Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a respins contestația depusă de societatea Polaris M Holding Constanța în legătură cu concesionarea Centrului de management al deșeurilor de la Galda de Jos. Motivele invocate au fost de ordin tehnic, respectiv modul în care autoritatea contractantă a analizat şi punctat fiecare ofertă în parte.

La începutul lunii octombrie 2020, comisia de licitație a Consiliului Județean Alba a stabilit că cea mai bună ofertă a fost prezentată de Asocierea RER Vest – Retim cu 94,48 puncte. Pe locul doi s-a clasat oferta firmei Supercom cu 93,46 puncte. Ofertele celorlalte două societăţi: Girexim Universal şi Asocierea Polaris Mediu – Polaris M. Holding au fost respinse în faza de evaluare a propunerilor financiare.

Valoarea ofertei câştigătoare prezentată de Asocierea RER Vest – Retim este de 69.929.432 lei, fără TVA, cea mai mică dintre cele patru prezentate în cadrul procedurii, respectiv circa 14 milioane de euro.

Operatorul ar urma să administreze Centrul de management integrat al deşeurilor de la Galda de Jos şi staţiile de transfer de la Blaj şi Tărtăria, precum şi cele de sortare de la Zlatna, Baia de Arieş şi Aiud, dar şi transportul deşeurilor de la aceste staţii la centrul de la Galda de Jos. Valoarea totală a investiţiei s-a ridicat la aproximativ 50 de milioane de euro.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

FOTO: Polițist pentru totdeauna. Povestea lui Mihai, fost luptător la Serviciul pentru Acțiuni Speciale din cadrul IPJ Alba

Publicat

„Voi rămâne mereu polițist și luptător. Bucăți din sufletul meu au rămas peste tot, pe acolo. Vă doresc sănătate și zile frumoase!”, este mesajul polițistului Runcan Mihai, pentru care ziua de vineri, 15 ianuarie 2021 a fost ultima zi de muncă.

Mihai are 50 de ani, iar în ultimii 18 a fost luptător la Serviciul pentru Acțiuni Speciale din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Alba.

A participat, alături de colegii săi, la sute de misiuni, iar în ultimii 5 ani parteneră de misiune i-a fost Cera, cățelușa din rasa Malinois Belgian specializată în căutarea de explozivi.

Între cei doi s-a creat o legătură specială și chiar dacă a lăsat-o pe mâinile bune ale unui coleg care o iubește în egală măsură, Mihai a promis că o s-o viziteze cât de des o să poată.

„Îi urăm să fie sănătos și să aibă parte de pensie lungă și îi mulțumim pentru că a fost un polițist și un coleg exemplar, care s-a remarcat prin curaj și modestie”, au transmis reprezentanții IPJ Alba.

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

INS: România a înregistrat în noiembrie 2020 cel mai mare număr de decese pe timp de pace, de la Al Doilea Război Mondial

Publicat

Numărul de decese a crescut vertiginos în România în luna noiembrie a anului trecut. Potrivit Institutului Național de Statistică, peste 34.000 de persoane au murit în țara noastră în urmă cu două luni – cu peste 14.000 mai mulți decât în aceeași lună a anului 2019. De altfel este cel mai mare număr de decese într-o lună, pe timp de pace, de la Al Doilea Război Mondial încoace.

Numărul deceselor, indiferent de cauză, înregistrate în noiembrie a fost cu 65% mai mare decât media ultimilor doi ani. Peste 34.700 de români și-au pierdut viața, cu 7.200 mai mulți față de luna precedentă.

Dacă ne raportăm, însă, la luna similară din 2019, observăm o creștere a numărul deceselor cu 14.000. Asta în condițiile în care Institutul de Sănătate Publică a pus pe seama infecției cu noul coronavirus doar 4.463 de decese în luna noiembrie a anului trecut.

Potrivit INS, în luna noiembrie 2020, peste două treimi din totalul numărului de decese s-a înregistrat pentru persoanele cu vârstă de cel puţin 70 ani (14.950 decese, reprezentând 43,0% din total, s-au înregistrat la persoanele în vârstă de 80 ani şi peste, iar 9.026 decese, reprezentând 26,0%, la persoanele de 70-79 ani) şi 6.490 decese (18,7%) la persoanele în vârstă de 60-69 ani. La polul opus, cele mai puţine decese au fost înregistrate la grupele de vârstă 5-19 ani (48 decese), 0-4 ani (95 decese) și 20-29 ani (104 decese).

Fenomenul de mortalitate înregistrează o evoluție sezonieră, fiind mai accentuat în lunile de iarnă și înregistrând cele mai mici valori în lunile iulie, august, septembri, arată institutul de statistică.

Pe de altă parte, în noiembrie 2020 s-au născut peste 13.700 de copiii, cu 646 mai mulți față de noiembrie 2019.

În luna noiembrie 2020, la oficiile de stare civilă s-au înregistrat 4.639 căsătorii, cu 5.351 mai puţine decât în luna octombrie 2020. Numărul divorţurilor pronunţate prin hotărâri judecătoreşti definitive şi conform Legii nr.202/2010 a fost de 1987 în luna noiembrie 2020, cu 558 mai puţine decât în luna octombrie 2020.

sursa: insse.ro, digi24.ro

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate