Connect with us
Publicitate

EVENIMENT

Când s-ar putea redeschide mall-urile din România. Anunțul făcut de ministrul economiei


Publicat

parcare alba mall

Mall-urile din țară s-ar putea redeschide de la jumătatea lunii iunie, dacă lucrurile vor evolua bine, într-o nouă etapă de relaxare, a precizat ministrul economiei, Virgil Popescu. 

Virgil Popescu a precizat că în cursul zilei de marți, 2 iunie, va avea o întâlnire cu reprezentanții marilor centre comerciale și va discuta despre posibilitățile pe care le au pentru a-și relua activitatea în cel mai scurt timp.

“La ora 15.00, am o întâlnire cu reprezentanții mall-urilor și ai celor care închiriază spații în centrele comerciale. Mi s-ar părea normal că, dacă relaxăm măsurile și lucrurile merg bine, să putem ca la finalul acestor două săptămâni să deschidem și magazinele mari. Vrem să aducem viața la normalitate mai repede”, a declarat Virgil Popescu, într-o intervenție la TVR1, citat de libertatea.ro.

Reamintim că terasele au fost deschise încă de ieri, 1 iunie, dar atât patronii cât și clienții trebuie să respecte o sserie de reguli.



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EDUCAȚIE

EVALUARE NAȚIONALĂ 2021: Cum se corectează lucrările și cum se depun contestații. Detalii pentru elevii de clasa a VIII-a

Publicat

examen profesor

Peste 130.000 de elevi absolvenți de gimnaziu din țară, aproximativ 2000 din Alba, susțin în această perioadă probele scrise la Evaluare Națională clasa a VIII-a.

După prima probă scrisă, cea de Limba și literatura română, de marți, 22 iunie, candidații vor avea testarea la Matematică, joi, 24 iunie și apoi de limba maternă vineri, 25 iunie.

Vezi și FOTO: EVALUARE NAȚIONALĂ 2021. SUBIECTELE la Limba și literatura română, prima probă de examen pentru elevii de clasa a VIII-a

Primele rezultate vor fi comunicate marți, 29 iunie, până la ora 14.00.

Contestațiile la Evaluarea Națională 2021 pot fi depuse în zilele de marți, 29 iunie (între orele 16.00 – 19.00) și miercuri, 30 iunie (între orele 8.00 și 12.00). Acestea pot fi transmise și prin mijloace electronice.

Candidații care depun/transmit contestațiile prin mijloace electronice completează, semnează și depun/transmit tot prin mijloace electronice și o declarație-tip în care se menționează faptul că au luat cunoștință că nota acordată ca urmare a soluționării contestației poate modifica, după caz, nota inițială, prin creștere sau descreștere. Pentru candidații minori, documentele sunt semnate și de către părinții/reprezentanții legali ai acestora.

Nota obținută după contestație este nota definitivă, indiferent de punctajul obținut, în plus sau în minus, față de nota acordată la evaluarea inițială a lucrării. Această notă nu mai poate fi modificată și reprezintă nota obținută de candidat la proba respectivă.

Rezultatele finale vor fi cunoscute sâmbătă, 4 iulie.

Vezi și MODELE de SUBIECTE la EVALUARE NAȚIONALĂ 2021, clasa a VIII-a: TOATE testele de antrenament și BAREMELE la Română și Matematică

EVALUARE NAȚIONALĂ 2021: Cum se corectează lucrările

Lucrările vor fi corectate în alte județe, în 92 de centre de corectare.

În procesul de evaluare inițială a lucrărilor scrise și de rezolvare a contestațiilor, după validarea finalizării evaluării de către cei doi profesori evaluatori, în cazul în care diferența dintre notele celor doi evaluatori este mai mică sau egală cu 1 punct, notele obținute se trec pe fiecare lucrare în parte, cu cerneală roșie, de către profesorii evaluatori, după ce este verificată concordanța cu borderourile individuale și se semnează de aceștia.

Nota finală se trece pe lucrare, în prezența profesorilor evaluatori, de către președintele comisiei.

Președintele comisiei calculează nota finală, ca medie aritmetică cu două zecimale a notelor acordate de evaluatori, fără rotunjire și semnează, nota fiind înregistrată în catalogul evaluării naționale.

În cazul în care diferența între notele acordate de cei doi profesori evaluatori este mai mare de 1 punct, lucrarea va fi recorectată de alți doi profesori evaluatori numiți de președintele comisiei.

După validarea finalizării evaluării, nota finală este calculată luând în considerare cele 4 (patru) note, după eliminarea celor două note/valori extreme, ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a celor două note/valori centrale.

Media rezultată reprezintă nota finală care se trece pe lucrare și este înregistrată în catalogul evaluării naționale. Sub nota finală semnează cei patru evaluatori și președintele comisiei.

Numărul pachetului și numărul de ordine al lucrărilor care necesită o nouă evaluare sunt consemnate într-un proces – verbal, semnat de cei amintiți anterior.

În cadrul etapei de soluționare a contestațiilor, după încheierea evaluării lucrărilor, notele acordate după reevaluare sunt comparate cu cele acordate în etapa de evaluare inițială.

În situația în care se constată o diferență de notare mai mare de 1 punct, în plus sau în minus, între nota de la evaluarea inițială și cea de la contestații, președintele comisiei de contestații numește o nouă comisie de contestații formată din doi profesori cu experiență, alții decât cei care au evaluat inițial lucrările în centrul de contestații.

Reevaluarea se face după o nouă secretizare a lucrărilor, respectând cu strictețe baremul de evaluare și notare și toate procedurile de evaluare. Nota acordată de cea de a doua comisie de contestații este nota finală obținută de candidat.

Nota obținută în etapa de soluționare a contestaților este nota definitivă, indiferent de punctajul obținut, în plus sau în minus, față de nota acordată în etapa de evaluare inițială a lucrării.

Această notă nu mai poate fi modificată și reprezintă nota obținută de candidat la proba respectivă.

Comunicarea rezultatelor

Comunicarea rezultatelor obținute se face anonimizat, atât în centrele de examen, cât și pe site-ul evaluare.edu.ro, respectându-se Regulamentul general privind protecția datelor personale. Mai exact, vor fi utilizate coduri individuale care înlocuiesc numele și prenumele candidaților și care au fost distribuite candidaților, pe bază de semnătură de primire, la prima probă susținută.

Ministerul Educației pune la dispoziția celor interesați o linie TELVERDE – 0800801100 – pentru sesizarea eventualelor nereguli privind desfășurarea Evaluării Naționale. Numărul este disponibil în perioada 22 – 26 iunie, între orele 8:00 – 16:00, iar vineri, 19 iunie, între orele 8:00 -14:00.

Pentru comunicarea notelor obținute la examenul de Evaluare Națională, înainte de etapa de depunere și soluționare a contestațiilor, comisiile din unitățile de învățământ/centrele de examen tipăresc lista rezultatelor examenului de Evaluare Națională care cuprinde: codul candidatului, unitatea de învățământ de proveniență, notele obținute la fiecare probă scrisă, media sau mențiunile „absent”/„eliminat din examen”, după caz.

Rezultatele examenului de Evaluare Națională ale candidaților anonimizați sunt afișate și pe pagina de internet a Ministerului Educației și Cercetării și a inspectoratelor școlare.

Media la examen și admiterea la liceu

Media generală obținută în cadrul Evaluării Naționale are o pondere de 80% în calculul mediei de admitere în clasa a IX-a. Absolvenții clasei a VIII-a își vor putea continua studiile în învățământul liceal sau profesional, fiind asigurate locuri pentru toți elevii care au finalizat ciclul gimnazial.

CALENDAR EVALUARE NAȚIONALĂ 2021

  • 22 iunie 2021 – Limba și literatura română, probă scrisă
  • 24 iunie 2021 – Matematică, probă scrisă
  • 25 iunie 2021 – Limba și literatura maternă, probă scrisă
  • 29 iunie 2021 (până la ora 14.00) – Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor
  • 29 iunie 2021 (orele 16.00 – ora 19.00) – 30 iunie 2021 (orele 8.00 – ora 12.00) – Depunerea contestațiilor
  • 30 iunie – 4 iulie 2021 – Soluționarea contestațiilor
  • 4 iulie 2021 – Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

OFICIAL: Câte cazuri active de COVID mai sunt în județul Alba. ZERO cazuri noi în ultimele 24 de ore. Incidența pe localități

Publicat

DSP Alba a anunțat că în ultimele zile nu a mai fost înregistrat nici un caz nou de COVID, la nivelul județului. 

De la începutul pandemiei, 21379 de persoane din județul Alba au fost confirmate pozitiv. Dintre acestea, 20618 au fost declarate vindecate și s-au înregistrat 712 decese. Luni, in Alba au fost prelucrate 293 de teste, la SJU. Numarul total de teste efectuate până în prezent în județ a ajuns la 225087.

Situația în data de 22 iunie arată bine în județ: incidența în județ a ajuns la 0,13 de cazuri noi la mia de locuitori, înregistrate în ultimele 14 zile.

În Alba mai sunt 48 de cazuri active.

LocalitateIncidențăCazuri noi
   
ŞPRING1.544
MOGOŞ1.301
CIUGUD1.234
GÂRDA DE SUS0.661
ORAŞ CÂMPENI0.554
ORAŞ BAIA DE ARIEŞ0.532
CÂLNIC0.501
CRĂCIUNELU DE JOS0.471
BUCERDEA GRÂNOASĂ0.441
METEŞ0.351
ŞUGAG0.351
CETATEA DE BALTĂ0.331
MUNICIPIUL ALBA IULIA0.2116
VINŢU DE JOS0.181
IGHIU0.141
MUNICIPIUL SEBEŞ0.124
MUNICIPIUL BLAJ0.102
ORAŞ OCNA MUREŞ0.071
ORAŞ CUGIR0.041
ALBAC0.000
ALMAŞU MARE0.000
ARIEŞENI0.000
AVRAM IANCU0.000
BERGHIN0.000
BISTRA0.000
BLANDIANA0.000
BUCIUM0.000
CENADE0.000
CERGĂU0.000
CERU-BĂCĂINŢI0.000
CIURULEASA0.000
CRICĂU0.000
CUT0.000
DAIA ROMÂNĂ0.000
DOŞTAT0.000
FĂRĂU0.000
GALDA DE JOS0.000
GÂRBOVA0.000
HOPÂRTA0.000
HOREA0.000
ÎNTREGALDE0.000
JIDVEI0.000
LIVEZILE0.000
LOPADEA NOUĂ0.000
LUNCA MUREŞULUI0.000
LUPŞA0.000
MIHALŢ0.000
MIRĂSLĂU0.000
MUNICIPIUL AIUD0.000
NOŞLAC0.000
OCOLIŞ0.000
OHABA0.000
ORAŞ ABRUD0.000
ORAŞ TEIUŞ0.000
ORAŞ ZLATNA0.000
PIANU0.000
POIANA VADULUI0.000
PONOR0.000
POŞAGA0.000
RĂDEŞTI0.000
RÂMEŢ0.000
RIMETEA0.000
ROŞIA DE SECAŞ0.000
ROŞIA MONTANĂ0.000
SĂLCIUA0.000
SĂLIŞTEA0.000
SÂNCEL0.000
SÂNTIMBRU0.000
SĂSCIORI0.000
SCĂRIŞOARA0.000
ŞIBOT0.000
SOHODOL0.000
ŞONA0.000
STREMŢ0.000
UNIREA0.000
VADU MOŢILOR0.000
VALEA LUNGĂ0.000
VIDRA0.000

Citeste mai mult
Publicitate

ACTUALITATE

Comunicat de presă: PSD a pregătit și va promova un proiect de lege pentru sprijinirea familiilor cu copii

Publicat

”Partidul Social Democrat a pregătit și va promova un proiect de lege pentru sprijinirea familiilor cu copii, în contextul în care 2020 a fost anul în care s-au născut cei mai puțini copii din România, raportat la ultimii 100 de ani.

Dacă nu sprijinim familiile tinere, trendul descrescător al natalității se va menține și există riscul ca în 2050 populația țării să scadă sub 15 milioane de locuitori.

Proiectul PSD este primul pas dintr-un amplu program menit să determine creșterea natalității. În acest demers vital pentru România PSD s-a consultat și va colabora strâns cu organisme internaționale precum UNICEF, dar și cu cele mai reprezentative organizații din domeniu ale societății civile.
În județul Alba potrivit datelor oficiale, în 2019 au fost 3.124 de nașteri, în vreme ce în 2020 au fost 2.719 de nașteri. Depopularea este în plină expansiune, cu implicații si consecințe pe termen lung greu de evaluat.

PSD inițiază, prin acest prim proiect, un amplu program de combatere a declinului demografic și cheamă alături pe toți cei care, de bună credință, pot contribui, inclusiv partidele politice. Este momentul unui veritabil Pact Național pentru Redresare Demografică.

Prevederi esențiale ale proiectului PSD privind sprijinirea familiilor cu copii:

1) Creșterea alocației pentru copii – Acordarea de urgență a alocației de stat pentru copii la nivelul prevăzut de Ordonanța de urgență nr. 9/2019, respectiv 600 de lei pentru copiii cu vârsta de până la 2 ani și 300 de lei pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 2 – 18 ani.

2) Creșterea deducerilor acordate salariaților care au copii – Deduceri consistente, de la 1000 până la 3000 de lei, funcție de numărul de copii, pentru angajații cu salarii mici și medii, de până la 5000 de lei brut.

Prin această măsură se asigură creșteri de venituri pentru 85% din salariați. Măsura reduce inechitățile salariale și riscul de sărăcie în rândul familiilor cu mulți copii.

3) Introducerea unui stimulent educațional pentru copiii din familiile defavorizate – Se acordă tichete sociale în valoare de 1000 de lei, pe lună, pentru copiii cu vârsta între 0 – 3 ani și de 1500 de lei, pe lună, pentru copiii cu vârsta între 3 – 6 ani, familiilor cu venituri lunare mai mici de 1000 de lei/lună/persoană.

Acordarea acestui stimulent educațional este condiționată de frecvența regulată la creșă ori grădiniță a copiilor din familiile beneficiare”, a transmis într-un comunicat de presă, Marcel Tuhuț, deputat PSD de Alba.

 

Citeste mai mult
Publicitate

EDUCAȚIE

VIDEO: REZOLVAREA subiectelor de la Română, prima probă a examenului de EVALUARE NAȚIONALĂ 2021

Publicat

Elevii care au terminat în acest an clasa a VIII-a au susținut marți proba scrisă la Limba și literatura română, în cadrul examenului de Evaluare Națională 2021.

Au avut la dispoziție cel mult două ore pentru a alege răspunsurile corecte la cerințe și a redacta lucrările pe format broșură.

Vezi și FOTO: EVALUARE NAȚIONALĂ 2021. SUBIECTELE la Limba și literatura română, prima probă de examen pentru elevii de clasa a VIII-a

Elevii au primit două texte la prima vedere, cu diferite cerințe. Fragmentele au fost din Sorin Titel „Pantera neagră” și Stela Giurgeanu „Falsa generozitate”, un articol publicat online.

Au avut de redactat și o compunere în care să motiveze dacă ar trebui să-și urmeze visul în orice condiții.

Au mai avut de asociat unul dintre textele primite cu cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând o asemănare și o deosebire de conținut dintre ele.

Vezi și MODELE de SUBIECTE la EVALUARE NAȚIONALĂ 2021, clasa a VIII-a: TOATE testele de antrenament și BAREMELE la Română și Matematică

Proba a fost monitorizată audio-video.

REZOLVAREA SUBIECTELOR la Română – Evaluare Națională – 22 iunie 2021:

SUBIECTUL I

A.

1. Notează două cuvinte care arată timpul în care se desfășoară acțiunea din textul 1: ”după-amiază de duminică”, ”vară”
2. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 1.

Gicoane intră în joc:

a) în prima repriză a meciului.
b) în a doua repriză a meciului.
c) în prelungirile meciului.
d) de la începutul meciului.

Răspuns corect b)

3. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 1. Gicoane are înălțimea de

a) 1 metru și 63 de centimetri.
b) 1 metru și 64 de centimetri.
c) 1 metru și 80 de centimetri.
d) peste doi metri.

Răspuns corect b)

4. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 2. Deoarece a oferit prietenei sale din clasa a IV-a un obiect primit cadou, fetița crede

a) că va fi certată de bunica.
b) că va fi certată de părinți.
c) că va fi lăudată de bunica.
d) că va fi lăudată de părinți.

Răspuns corect a)

5. Notează „X” în dreptul fiecărui enunț pentru a stabili corectitudinea sau incorectitudinea acestuia, bazându-te pe informațiile din cele două texte. (corect/incorect)

Stadionul se afla la marginea orașului. – corect
Romică a suferit un accident în timpul meciului anterior – incorect
În meciul în desfășurare, Gicoane a purtat celebrul său tricou negru. – incorect
Familia își îndeamnă copilul să fie generos. – corect
În clasa a IV-a, fetița îi face cadou prietenei sale păpușa cea mai frumoasă. – incorect
Falsa generozitate înseamnă să le oferi altora ceea ce ție nu îți mai trebuie. – corect

6. Menționează, în câte un enunț, tiparul textual identificat în fiecare dintre fragmentele de mai jos.

a) „— Credeam că m-ai uitat. / — Cum era să te uit?”.

Răspuns: Tiparul textual este dialogat

b) „glasul lui Gicoane deveni foarte prietenos, primi acel timbru special pe care glasul unui bărbat nu-l capătă decât atunci când vorbește cu un prieten drag. Glasul lui Gicoane deveni aproape copilăros, de o puritate caldă, catifelată.” –

Răspuns: Tiparul textual este descriptiv

7. Prezintă, în cel puțin 30 de cuvinte, o legătură care se poate stabili, la nivelul conținutului, între fragmentul din „Pantera neagră” de Sorin Titel și fragmentul extras din „Falsa generozitate” de Stela Giurgeanu.

Răspuns posibil: Elementul comun al celor două texte îl reprezintă tema prieteniei.

În primul text, se observă sprijinul și încurajarea pe care Romică i le oferă prietenului său.

În textul al doilea, povestitoarea își amintește de acea situație în care a oferit unei prietene o cruciuliță pentru a o ajuta să depășească o situație dificilă și pentru a-i arăta că este alături de ea.

8. Crezi că ar trebui să îți urmezi visul în orice condiții? Motivează-ți răspunsul, în 50 – 90 de cuvinte, valorificând textul 1.

Răspuns posibil: Din punctul meu de vedere, este important să-ți urmezi visul în orice condiții.

Aşa cum se observă în primul text, în ciuda faptului că Gicoane crede că este dificil să fie portar, că ar o înălţime mică, continuă să fie portar şi îşi desfăşoară activitatea cu multă energie şi cu multă pasiune. Chiar spre finalul fragmentului puteţi vedea şi să vă folosiţi de acolo faptul că „are mişcări extraordinare”, „îi surprinde pe toţi”. În ciuda faptului că îşi pierde încrederea uneori, demonstrează că este un portar extraordinar. Puteţi face trimitere la aceste fragmente.

9. Asociază fragmentul din „Pantera neagră” de Sorin Titel cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o asemănare și o deosebire de conținut dintre ele.

Sugestii: Puteţi să asociaţi cu orice alt text care are tema prieteniei. De exemplu: Cireşarii, Dumbrava minunată, cu tema prieteniei dintre om şi animal, sau orice basm popular, Povestea adolescentului miop. Aveţi o mulţime de texte cu această temă. Dacă alegeţi o poveste cu prietenia dintre om şi animal, evident diferenţa este că această prietenie este cu un animal umanizat.

Subiectul 1. A. B. Gramatică

1. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. Conțin diftong toate cuvintele din seria:

a) „speriată”, „picioare”.
b) „primei”, „dormeau”.
c) „trăgeau”,„scânteia”.
d) „voiam”, „niciodată”.
Răspuns corect c)

2. Scrie în casetă litera corespunzătoare răspunsului corect. Seria care conține doar cuvinte derivate este:

a) „accidentul”, „portar”.
b) „optzeci”, „orășelul”.
c) „părinților”, „prietenos”.
d) „portiță”, „fetiței”.
Răspuns corect d)

3. Rescrie secvența „Adeseori mă gândeam că, dacă tot sunt ei atât de darnici, de ce nu-şi dau lucrurile lor prietenilor mei?”, înlocuind cuvintele „darnici” și „prietenilor” cu câte un sinonim adecvat contextului.

darnici – generoși

prietenilor – amicilor, cunoscuților, apropiaților

4. Selectează, din fragmentul următor, trei substantive aflate în cazuri diferite, pe care le vei preciza:

„Glasul lui Gicoane deveni aproape copilăros, de o puritate caldă, catifelată.

– Știi, mă Romică, eu cât am stat în pat m-am gândit mult.”

Răspuns posibil: ”Glasul” – nominativ

”lui Gicoane” – genitiv

”de o puritate” – acuzativ

5. Completează cu o propoziție enunțul „Am cântărit mult timp decizia.”, precizând tipul raportului sintactic din fraza obținută.

Exemplu: „Am cântărit mult timp decizia și mi-am oferit cruciulița” – raport de coordonare

6. Alcătuiește o propoziție afirmativă, în care pronumele demonstrativ „aceasta” să aibă funcția sintactică de atribut (a) și o propoziție negativă, în care substantivul „stadion” să aibă funcția sintactică de complement direct (b).

Exemplu: a) ”Bucuria acesteia m-a impresionat” – ”acesteia” pronume demonstrativ, cazul genitiv, atribut

sau ”Cadoul de la aceasta m-a bucurat” – ”de la aceasta” – cazul acuzativ, atribut

b) Nu am văzut stadionul – complement direct, cazul acuzativ

7. Completează spațiile libere din textul de mai jos, reprezentând mesajul unui susținător al echipei, cu forma corectă a cuvintelor scrise între paranteze.

Știi (a ști, conjunctiv, prezent, persoana a II-a, singular) că acești doi arbitri (arbitru) n-au greșit. Traiectoria mingii (minge, genitiv, singular) care a creat (a crea, indicativ, perfect compus) probleme a fost neobișnuită. Fiecare dintre susținătorii noștri (al nostru) de azi va participa (a participa, indicativ, viitor), sper, la gală.

Sursă rezolvare subiecte: Cristina Tunegaru – profesoară de Limba Română

CALENDAR EVALUARE NAȚIONALĂ 2021

  • 22 iunie 2021 – Limba și literatura română, probă scrisă
  • 24 iunie 2021 – Matematică, probă scrisă
  • 25 iunie 2021 – Limba și literatura maternă, probă scrisă
  • 29 iunie 2021 (până la ora 14.00) – Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor
  • 29 iunie 2021 (orele 16.00 – ora 19.00) – 30 iunie 2021 (orele 8.00 – ora 12.00) – Depunerea contestațiilor
  • 30 iunie – 4 iulie 2021 – Soluționarea contestațiilor
  • 4 iulie 2021 – Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate