Connect with us
Advertisement

Actualitate

Cardul de sănătate „înghite” alţi bani. CNAS anunță demararea licitației pentru servicii de mentenanţă a sistemului informatic

Publicat

card sanatate Cardul de sănătate a devenit obligatoriu la 1 septembrie 2015, dar nicio firmă IT nu a asigurat până acum servicii de mentenanţă pentru el. Casa Naţională de Asigurări de Sănătate a anunţat că va demara licitația pentru servicii de întreținere a sistemului informatic în valoare de aproape 6 milioane de euro. A doua, după ce la prima nu s-a prezentat nicio firmă.

Sute de mii de români au stat săptămâni întregi la cozi la casele judeţene de asigurări de sănătate pentru a intra în posesia cardurilor. Unii, abia operaţi, în cârje sau în scaunul cu rotile pentru că medicii au refuzat să le facă tratamentul în lipsa cardului.

Casa Națională de Asigurări de Sănătate a pus la bătaie suma de 18,8 milioane de lei fără TVA pentru mentenanţa sistemului informatic al cardurilor de asigurări de sănătate, suportul tehnic şi serviciile de help desk pe trei ani. Astfel, CNAS se pregăteşte să acorde două contracte, unul de 4,2 milioane de euro pentru mentenanţa cardului de sănătate şi unul de 1,8 milioane de euro pentru Platforma Informatică din Asigurările de Sănătate. Sumele finale încasate de firmele câştigătoare ar putea fi sub acest prag, deoarece deoarece criteriul de atribuire a contractelor va fi preţul cel mai mic.

Licitaţia se va încheia la începutul lunii mai, când CNAS va deschide ofertele de la companii, desigur, dacă va exista vreo ofertă.

Casa Naţională de Asigurări de Sănătate încearcă încă din din vara anul trecut să atribuie un contract de mentenanţă pentru card. La prima licitaţie nu s-a prezentat nimeni, iar din luna decembrie, sistemul nu mai are niciun contract de întreţinere în vigoare şi are nevoie de cineva care să îl menţină în funcţiune în condiţiile în care defecţiunile sunt dese.

Sistemul cardului de sănătate a costat aproximativ 20 de milioane de euro şi a fost realizat de HP România si Novensys Corporation, având ca subcontractant SIVECO România.

La începutul acestui an, surse citate de Curs de Guvernare, spuneau că întreg mecanismul a fost construit pe baza unui model copiat din sistemul bancar. Însă cardurile de sănătate sunt fololsite de 15.000 de ori pe secundă, iar suprasolicitarea ar fi fost unul dintre motivele pentru care funcţionarea sistemului este întreruptă atât de des.

În timpul penelor, medicii nu mai pot transmite reţetele electronice şi sunt nevoiţi să lucreze offline.

O altă sursă a problemelelor e modul în care medicii folosesc cardul de sănătate. În vreme ce sistemul central este acelaşi pentru toată lumea, doctorii au primit libertatea să îşi instaleze la libera alegere softurile de pe calculatoarele din cabinete. Dacă unele programe funcţionează bine şi au parte de actualizări şi îmbunătăţiri periodice, alte softuri nu comunică atât de uşor cu serverele cardului de sănătate, ceea ce îngreunează şi mai mult modul de funcţionare al sistemului.

Aproximativ jumătate dintre doctori au ales să lucreze cu alte softuri decât cele gratuite oferite de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate. Această libertate, menită să încurajeze concurenţa pe piaţa IT, mai mult a complicat lucrurile. Însă marile probleme de până acum nu au fost pe computerele medicilor, ci în sistemul principal al cardului de sănătate, care s-a blocat chiar şi în prima sa zi de funcţionare.

sursa: digi24.ro, realitatea.net

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement