Connect with us
Publicitate

Actualitate

FOTO| Cauzele „eşecului şcolar”, dezbătute la Alba Iulia: Concluziile studiului privind problematica abandonului şcolar la nivelul Regiunilor Centru şi Vest

Publicat

Asociaţia Filantropia Ortodoxă Alba Iulia a organizat joi „Conferinţa de diseminare a studiului privind problematica abandonului şcolar la nivelul Regiunilor Centru şi Vest”, respectiv judeţele Alba, Mureş şi Timiş. Evenimentul a avut loc în sala de conferinţe a Hotelului Parc din Alba Iulia şi a reunit reprezentanţii unor instituţii publice, ai centrelor educaţionale înfiinţate în cadrul acestui proiect şi directori sau profesori ai unităţilor de învăţământ în care studiază copiii beneficiari ai centrelor educaţionale.

În debutul evenimentului, managerul proiectului „Rețea Interregională de poriecte educaționale”, Daniela Truţă, a prezentat rezultatele obţinute până acum şi impactul pe care l-a avut acest proiect în comunităţile în care funcţionează centre educaţionale.

„Zilnic, în cele 16 centre educaţionale, un număr de 400 de copii au fost sprijiniţi în efectuarea temelor şi au beneficiat de o masă caldă de prânz şi de o gustare rece care a corespuns din punct de vedere caloric şi nutriţional vârstei copiilor. Lunar, celor 400 de copii le-au fost oferite burse sociale care să îi sprijine în procesul educativ. De asemenea, sunt realizate zilnic activităţi derulate prin intermediul atelierelor educaţionale care urmăresc să îmbine munca şi relaxarea prin provocări cu conţinuturi pedagogice extracurriculare prin care se modelează situaţii socio-economice reale asigurând o dezvoltare fizică şi intelectuală optimă fiecărui copil”, a spus Daniela Truţă.

Ulterior, studiul privind problematica abandonului şcolar la nivelul Regiunilor Centru şi Vest a fost prezentat de directorul Direcţiei de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Alba (DGASPC), Sorin Chirilă şi sociologul Mirela Mândroc şi a cuprins date importante privind fenomenul abandonului şi eşecului şcolar. Cercetarea sociologică este extrem de complexă şi cuprinde atât date privind această problematică din judeţele menţionate cât şi cauze, factori şi direcţii de acţiune sau metode de prevenire şi combatere a abandonului şcolar.

Cercetarea efectuată s-a dorit tocmai ca o bază pe care să se fundamenteze o strategie în domeniul prevenirii abandonului şcolar şi s-a fundamentat pe analiza fenomenului absenteismului şcolar care culminează cu abandonul şcolar în câteva comunităţi din eparhiile Alba şi Timiş. În cadrul studiului s-a stabilit o eşantionare pe cele trei categorii de actori pe care i-am considerat maxim implicaţi în asigurarea succesului şcolar: elevi, părinţi, specialişti din unităţi de învăţământ şi specialişti din societatea civilă printre care şi preoţi. Prin focus grupuri şi prin întrebări adresate direct, s-a încercat scoaterea la lumină a cauzelor care conduc la ceea ce se numeşte „eşec şcolar” şi cum vede fiecare efectele imediate şi de perspectivă a acestui moment din viaţa lui. Studiul analizează în detaliu rolul şi locul pe care îl joacă pentru copii şi adulţi activitatea de formare profesională, aşteptările, imediate şi de perspectivă, pe care le au copiii, părinţii, dascălii şi membri societăţii de la şcoală. Din analiza datelor se poate vedea raportul între problemele interne ale copiilor, legate de capacitatea cognitivă, starea psihică şi motivaţională pe de o parte şi problemele legate de relaţiile sociale ale acestora inclusiv cele determinate de situaţia materială, financiară şi relaţională din cadrul familiei.

„Analizele conduc spre următoarele concluzii: copiii doresc un mediu şcolar mai prietenos care să le asigure o mai mare siguranţă fizică şi psihică, un mediu instructiv care să ţină cont de dezvoltarea lor psiho-intelectuală, de nivelul intereselor lor în diferite domenii, de nevoia lor de timp liber, de nevoia de relaxare, de interesele lor legate de diferite forme de instrucţie sau activitate. Copiii îşi doresc nu neapărat părinţi foarte bogaţi dar părinţi mai preocupaţi de viaţa şi problemele lor care să nu consume alcool şi care să asigure un mediu calm şi echilibrat în familie, mediu care să creeze senzaţia de siguranţă. Centrele educaţionale, aşa cum au fost ele organizate şi gestionate de către Filantropia sunt considerate, de către toţi cei intervievaţi, ca un bun punct de plecare în asigurarea condiţiilor suplimentare celor acordate de către familie, în asigurarea unei interfeţe între şcoală şi familie şi a unui bun liant în relaţiile copil – familie”, a declarat directorul DGASPC Alba, Sorin Chirilă.

„Studiul privind problematica abandonului şcolar la nivelul Regiunilor Centru şi Vest” a fost realizat în cadrul proiectului „Reţea interregională de centre educaţionale” derulat de Asociaţia Filantropia Ortodoxă Alba Iulia şi cofinanţat prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013. Proiectul este derulat de Asociaţia Filantropia Ortodoxă Alba Iulia în parteneriat cu DGASPC Alba, DGASPC Mureş, Arhiepiscopia Timişoarei, DGASPC Timiş, Inspectoratul Şcolar Judeţean Alba, Asociaţia Filantropia Ortodoxă Alba Iulia – Filiala Reghin, Inspectoratul Şcolar Judeţean Timiş. Proiectul a presupus înfiinţarea a 16 centre educaţionale respectiv în judeţul la Alba Iulia, Baia de Arieş, Aiud, Ocna Mureş, Sebeş, Valea Lungă, Roşia de Secaş, Silivaş, în judeţul Mureş la Luduş, Sângeru de Pădure, Reghin şi în Timiş la Timişoara, Deta, Lugoj, Sânnicolau Mare şi Făget. În cadrul acestora sunt beneficiari câte 25 de copii din familii sărace sau aflaţi în risc de abandon şcolar. Aceştia beneficiază zilnic de o masă caldă şi o gustare rece, sprijin în efectuarea temelor şi meditaţiilor pentru scăderea riscului de eşec şcolar. De asemenea, copiii primesc şi burse sociale, rechizite şi materiale didactice. În cadrul centrelor, beneficiarii participă la activităţi de petrecere a timpului liber, de formare a deprinderilor practice şi de întreţinere a spaţiului personal. Ei sunt încurajaţi să comunice în orice ocazie, să îşi exprime sentimentele, nemulţumirile şi dorinţele într-un mod constructiv, fără a-i deranja sau leza pe ceilalţi, să înveţe să îşi cunoască şi să-şi apere drepturile prin intermediul comunicării cu ceilalţi.

Bugetul total al proiectului este de 20.276.687,48 lei, din care finanțarea nerambursabilă este în valoare de 19.871.153,73 lei, iar perioada de implementare este de 36 de luni, din 02.08.2010, până în 11.10.2014.

Având în vedere că mai sunt încă 9 luni până la finalizarea acestuia, echipa de proiect își propune ca viitoare activități, următoarele: realizarea unei strategii de la nivelul celor două regiuni de implementare, pentru prevenirea abandonului școlar, derularea de activități de tip outdoor pentru cei 400 de copii din centrele educaționale, organizarea a două mese rotunde în cadrul cărora să fie finalizată reţeaua de îmbunătăţire a activităţilor de prevenire a abandonului şi eşecului şcolar și organizarea unei conferinţe naţionale în cadrul cărora vor fi diseminate rezultatele proiectului şi rezultatele strategiei de la nivelul celor două regiuni.

 

 

Urmăriți Alba24.ro și pe Google News

1 Comentariu

1 Comentariu

  1. Maria

    joi, 20.02.2014 at 15:57

    Se pare ca vorbiti de esec scolar, dar nu mentionati oamenii din scoli care au fost implicati sau profesori consilieri. Din cate cunosc, DGSAPC are ca obiect de activitate „asistenta si protectia sociala”, nu invatamantul. Sau gresesc? Dl. Chirila se ocupa cumva si de invatamant si noi nu stim? Mi s/ar fi parut firesc ca un inspector scolar general sa prezinte niste concluzii. Dar daca au fost niste beneficii reale pentru copii, atunci tot este bine.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *







ȘTIREA TA - trimite foto/video la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate