Eveniment
CCR a publicat hotărârea prin care Călin Georgescu a fost eliminat de la alegerile prezidențiale

Curtea Constituțională a publicat vineri hotărârea prin care Călin Georgescu a fost eliminat de la alegerile prezidențiale.
CCR arată că respingerea înregistrării unei candidaturi pe motiv că persoana în cauză a încălcat principii și valori constituționale nu conduce la o sancționare perpetuă a acesteia prin prisma dreptului de a fi ales în funcția de Președinte al României.
Extras din document: Soluția și motivarea Deciziei Biroului Electoral Central nr. 18D din 9 martie 2025
Domnul Călin Georgescu și-a depus candidatura pentru funcția de Președinte al României la data de 7 martie 2025, iar prin Decizia nr. 18D din 9 martie 2025, BEC a respins înregistrarea candidaturii domnului Călin Georgescu la alegerile pentru Președintele României din anul 2025.
În motivarea deciziei menționate, BEC a reținut că, potrivit Hotărârii Curții Constituționale nr. 2 din 5 octombrie 2024, elementele cuprinse în jurământul de credință depus de persoana aleasă în funcția de Președinte al României, și anume respectarea Constituției și apărarea democrației, sunt condiții pe care candidatul trebuie să le îndeplinească încă de la momentul depunerii candidaturii sale.
Se subliniază că atât deciziile, cât și hotărârile Curții Constituționale fac parte din ordinea normativă și sunt general obligatorii, impunându-se erga omnes, așadar și autorităților publice chemate să organizeze și să urmărească buna desfășurare a procesului electoral pentru alegerea Președintelui României, inclusiv BEC.
Astfel, BEC apreciază că este obligat să respecte și să valorifice, să dea eficiență statuărilor cu forță constituțională ale instanței de contencios constituțional, așadar inclusiv celor pronunțate în exercitarea atribuției reglementate de art. 146 lit. f) din Constituție cu referire la Hotărârile nr. 2 din 5 octombrie 2024 și nr. 32 din 6 decembrie 2024.

Se consideră că atât Constituția, cât și Curtea Constituțională au configurat cadrul axiologic în care au loc alegerile pentru funcția de Președinte al României în anul 2025.
În acest sens, condițiile de formă ale candidaturii, cât și cele speciale de fond, inclusiv declarația candidatului în sensul că îndeplinește condițiile legale pentru a candida, trebuie analizate atât în cheia conformității lor cu cadrul constituțional, cât și în cheia subsidiarității lor în raport cu poziționarea candidatului, în sensul manifestării de către acesta a unei atitudini de natură să aducă sau nu atingere cadrului constituțional.
În aceste condiții, BEC arată că nu poate da prevalență analizei aspectelor formale ale candidaturii domnului Călin Georgescu în detrimentul celor fundamentale tranșate deja de către Curtea Constituțională.
În măsura în care BEC nu ar analiza întregul context al candidaturii și în lipsa contestării ulterioare a deciziei BEC de înregistrare a candidaturii, ar exista riscul, în condițiile înregistrării candidaturii, ca după parcurgerea întregului proces electoral Curtea Constituțională să fie pusă în situația infirmării rezultatului sufragiului pentru lipsa manifestă, preexistentă depunerii candidaturii, a unei condiții de înregistrare a acesteia, sens în care se face referire la Hotărârea Curții Constituționale nr. 2 din 5 octombrie 2024.
BEC consideră că, prin hotărârea anterefertă, Curtea Constituțională analizează și statuează cu privire la maniera în care candidatul a cărui candidatură face obiectul analizei BEC a înțeles să se raporteze la persoana aleasă în funcția de Președinte al României, fiind relevată o atitudine în manifestă contradicție cu valorile de esență ale statului de drept.
Se apreciază că hotărârea menționată cuprinde statuări obligatorii pentru BEC care conduc la concluzia că, în ceea ce privește candidatura domnului Călin Georgescu, aceasta nu întrunește condițiile de legalitate, întrucât candidatul, prin nerespectarea procedurilor electorale, a încălcat însăși obligația de a apăra democrația, care se întemeiază tocmai pe sufragii corecte, integre și imparțiale, în conformitate cu legea, în lipsa cărora este alterat însuși fundamentul ordinii constituționale actuale.
Se apreciază că, prin anularea procesului electoral din anul 2024 și reluarea în integralitate a acestuia (inclusiv cu privire la depunerea candidaturilor), ca urmare a conduitei candidatului de nerespectare a reglementărilor legale referitoare la procedura electorală, esențiale pentru democrație și statul de drept, Curtea Constituțională a tranșat implicit și general obligatoriu și cu privire la neîndeplinirea condițiilor prevăzute de lege pentru înregistrarea candidaturii depuse de către domnul Călin Georgescu, fiind inadmisibil ca, la reluarea procesului electoral, să se considere că aceeași persoană îndeplinește condițiile pentru a accede la funcția de Președinte al României.
BEC a mai apreciat că, în aceste circumstanțe, îndeplinirea de către candidat a celorlalte condiții de înregistrare a candidaturii și a semnului electoral este irelevantă.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
Mihaela happy
vineri, 14.03.2025 at 12:16
de ce nu a fost lăsat să candideze?e cu rușii?sau cu americanii?sau cu Potra?RUȘINE CCR ați făcut România de rușine datorită vouă ne știe tot mapamondul
pilu
vineri, 14.03.2025 at 12:18
Asta cam aşa ar suna. Pe prostia dată de CCR în noiembrie, se bazează hotărârea BEC de acum,care la rândul ei este folosită de CCR. Vorba aia, din greşeală în greşeală spre victoria finală. Amin.