Connect with us
Publicitate

ACTUALITATE

Ce li se pregătește locuitorilor din Roșia Montană – Apuseni pentru a scăpa de sărăcie. Interpelare adresată Guvernului de senatorul Alexandru Pereș


Publicat

rosia montanaSenatorul PNL de Alba, Alexandru Pereș, a adresat Guvernului o interpelare privind îmbunătățirea situației sociale și economice a locuitorilor din zona Roșia Montană – Munții Apuseni, Valea Jiului și comunitățile marginalizate din Moldova. În răspunsul Executivului sunt enumerate o serie de măsuri care contribuie la îmbunătățirea mediului de afaceri, prin acordarea de subvenții de la bugetul de stat, din fonduri europene sau internaționale destinate acestui scop.

De asemenea, Guvernul a transmis câteva programe care vor fi instituite în anii următori, și anume Programul din agricultură ”Tomate românești”, Programul din turism ”Primul centru de agrement” și Programul de asistență socială ”Pensiuni pentru seniori”.

Potrivit lui Alexandru Pereș, în Munţii Apuseni fenomenul depopulării este mult mai vizibil decât în alte zone din țară. „Exemplificativ, dar nu limitativ, populaţia comunei Râmeţ, din judeţul Alba, a scăzut în 15 ani cu aproape 40%”, susține Pereș.

Accentuarea fenomenului depopulării satelor româneşti, mai ales din zonele montane, ca efect direct al lipsei investiţiilor și a locurilor de muncă, a determinat guvernul precedent la adoptarea, în luna septembrie a anului trecut, a unui Memorandum privind „Dezvoltarea unor programe integrate din fonduri europene și bugetul național pentru îmbunătățirea situației sociale și economice a locuitorilor din zonele pilot de intervenție Valea Jiului, zona Roșia Montană – Munții Apuseni și comunitățile marginalizate din Moldova”. Astfel, la nivelul Cancelariei prim-ministrului, s-a înființat și organizat o unitate de asistență tehnică (UGAT) în elaborarea și implementarea proiectelor cu finanțare din fonduri europene și din bugetul național pentru zonele asumate ca o prioritate a politicilor guvernamentale cu rol de coordonare a instituțiilor implicate în realizarea strategiei de dezvoltare integrată a zonelor pilot de intervenție. Această abordare pragmatică din partea executivului a fost primită pozitiv de către autoritățile locale și județene, respectiv comunitățile din zonele pilot. În cele din urmă, autoritățile centrale au întreprins și pentru Zona Roșia Montană – Munții Apuseni (26 localități aflate într-o zonă montană minieră mono-industrială în declin) un plan concret pentru îmbunătățirea situației sociale și economice”, mai susține parlamentarul în interpelarea adresată Guvernului.

Pereș susține că, potrivit acordului de Parteneriat (AP), capitolul „Sărăcie și excluziune socială pe scară largă”, în România, gradul de sărăcie și de excluziune socială este mult mai mare decât în majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene, 40,3% din populație fiind expusă la astfel de riscuri în 2011, comparativ cu media UE de aproximativ 24%.

Premierul Sorin Grindeanu a răspuns interpelării, precizând câteva dintre măsurile care contribuie la îmbunătățirea semnificativă a mediului de afaceri autohton. Printre acestea se numără instituirea Codului Economic, înființarea unui minister al antreprenoriatului, constituirea unui parteneriat între administrația publică și comunitatea de  afaceri, informatizarea relației dintre stat și contribuabili, simplificarea legislativă și administrativă, relaxarea fiscală (prin reducerea numărului de taxe și scăderea cuantumului de impozitare), asigurarea unei justiții echitabile pentru mediul de business, acordarea de subvenții publice pentru întreprinderi și multe altele.

Conform legislației naționale, zona Roșia Montană – Munții Apuseni, Valea Jiului și comunitățile marginalizate din Moldova sunt considerate zone defavorizate și, ca atare, se bucură de un statut special în raport cu celelalte zone ale țării. Una dintre principalele măsuri de sprijinire de la nivel guvernamental a locuitorilor și a întreprinderilor din aceste zone este acordarea de subvenții de la bugetul de stat și, după caz, din fonduri europene sau internaționale destinate acestui scop.

Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat (MMACA) implementează:

  • Programul Scale-up care are un buget de 500 de milioane de euro pentru perioada 2017 – 2020, din care se oferă o AFN de peste un milion de euro în condiții prestabilite
  • Programul de internaționalizare a IMM-urilor pentru participarea firmelor în nume propriu la târguri internaționale și la misiuni economice. Firmele își vor dezvolta propriul brand, vor urma un curs de susținere și de dezvoltare a internaționalizării sau alte activități necesare pentru internaționalizare (de exemplu site propriu, aplicație online, diverse alte instrumente)
  • Programul Start-up Nation pentru susținerea antreprenorilor tineri prin finanțare nerambursabilă cu câte 200.000 de lei pentru fiecare start-up, fără a fi nevoie de cofinanțare, având un buget de 2 miliarde de lei pentru anul 2017, din care se vor finanța 10.000 de start-up-uri în fiecare an, cu costuri zero pentru înființarea acestora, durata de înființare o zi și accesarea programului numai online
  • Programul de dezvoltare a activităților de comercializare a produselor și serviciilor de piață
  • Programul național multianual de microindustrializare
  • Programul național multianual pentru susținerea meșteșugurilor și artizanatului
  • Programul de pregătire antreprenorială EMPRETEC
  • Programul pentru organizarea Târgului Întreprinderilor Mici și Mijlocii – TIMM 2017
  • Programul național multianual pentru dezvoltarea antreprenoriatului în rândul femeilor din sectorul întreprinderilor mici și mijlocii

De asemenea, Oficiile Teritoriale pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii și Cooperație, reprezentanții în teritoriu ai Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat au printre atribuții îmbunătățirea accesului întreprinderilor mici și mijlocii la finanțare, prin acordarea de sprijin financiar și asistență pentru dezvoltarea sistemelor moderne de finanțare, asigurarea fundamentelor informaționale necesare în vederea elaborării de proiecte viabile către întreprinzători, acordarea de consiliere agenților economici interesați pentru inițierea de acțiuni de demarare a unor afaceri, de dezvoltare și diversificare a activității societăților comerciale precum și a unităților cooperatiste.

În baza Programului de guvernare 2017-2020, noi programe orientate spre încurajarea inițiativelor antreprenoriale (inclusiv din sfera economiei sociale) vor fi instituite în anii următori, și anume:

  • Programul din agricultură ”Tomate românești”
  • Programul din turism ”Primul centru de agrement”
  • Programul de asistență socială ”Pensiuni pentru seniori”

Guvernul va oferi totodată garanții de stat (de până la 80%) pentru împrumuturi bancare (în valoare de 400.000 lei /angajat nou) acordate oamenilor de afaceri care crează locuri de muncă în județe cu șomaj mai mare de 5% (așa cum este în cazul zonelor defavorizate), perioada de angajare fiind de minimum 3 ani.

Dintre programele operaționale (PO) finanțate din fonduri europene structurale și de investiții 2014-2020 , sprijin financiar pentru zonele defavorizate se acordă prin:

  • PO Regional – Axa prioritară 9 „Sprijinirea regenerării economice și sociale a comunităților defavorizate din mediul urban”
  • PO Capital uman – Axa prioritară 5 „Dezvoltarea locală plasată sub responsabilitatea comunității”

Dintre alte forme organizate de acordare a sprijinului antreprenorial (destinate inclusiv zonelor defavorizate și finanțate din diverse surse internaționale) se menționează ”Programul Româno-Elvețian pentru IMM-uri” care permite creditarea de către CEC Bank (în condiții preferențiale la o rată a dobânzii ROBOR la șase luni +1% ) a IMM-urilor din producție, turism, domeniile medical și al comercializării echipamentelor cu eficiență energetică sporită, în baza unui grant în valoare totală de 24 milioane CHF acordat României de către Confederația Elvețiană.

Nu în ultimul rând, în vederea încurajării antreprenorilor din întreaga țară se prevede simplificarea procedurilor de înființare a întreprinderilor (start-up-urilor) în sensul eliminării costurilor și, respectiv, a reducerii duratei de constituire a firmei, precum și a scăderii a cuantumului cerinței legale privind capitalul social inițial al acesteia. Totodată se va apela la o procedură simplificată de depunere (în mediul online) și de aprobare (în maxim o zi) a proiectelor de finanțare a firmelor nou apărute pe piață.



ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Alba24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Publicitate

EVENIMENT

Medicul Virgil Musta: Ce înseamnă simptome ușoare de Covid-19, când poți sta acasă, și când trebuie să mergi la spital

Publicat

Pacienții asimptomatici sau cu forme ușoare de Covid-19 vor fi monitorizați și tratați de medicii de familie. Medicul Virgil Musta, şeful Clinicii de Infecţioase de la Spitalul Victor Babeş din Timișoara, a explicat la Digi24 ce însemană simptome ușoare și când este momentul în care pacienții trebuie să meargă la spital.

„Pacienții care au durere de gât, tuse care nu e intensă, scaune diareice, lipsa gustului, a mirosului, acestea sunt forme ușoare când pacienții pot rămâne acasă.

Dacă au semne de infecție de căi respiratorii, lipsă de aer, tuse intensă, febră, acestea recomandă internarea sau prezentarea la evaluare pentru a se lua decizii de internare sau de rămânere la domiciliu, în funcție și de locurile în spital”, a spus Musta.

Medicul a precizat și după cât timp de simptome ușoare, dar persistente, ar trebui pacienții să meargă la spital.

„La acest virus, în 5 – 7 zile starea se înrăutățește, simptomele devin mai grave, atunci trebuie să sune la 112 ca să se interneze.

Dacă durează peste o săptămână este bine să se prezinte pentru evaluare pentru a analiza sindromul inflamator sau de coagulare și să primească recomandări. Evaluarea se face într-o singură zi, când se fac investigații biologice conform unui protocol, investigații imagistice. Pacientul poate fi trimis acasă sau, dacă se consideră că este cazul, să fie internat într-un spital nivel 1 sau spital suport.

Acum, noi nu avem niciun loc, tot ce se prezintă pentru evaluare direcționăm spre spitalele suport”, a explicat Virgil Musta.

Și medicul de familie își poate da seama dacă pacientul respiră greu sau sacadat, a spus medicul.

Singura posibilitate de a determina cât de gravă este problema respiratorie este determinarea saturației oxigenului. Dacă pacientul are o saturație scăzută, trebuie făcute investigații biologice, a precizat medicul.

sursa: digi24.ro 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

JOI: Prima ședință a noului Consiliu Local din Alba Iulia. PROIECTE pe ordinea de zi

Publicat

sediu primarie drona

Noul Consiliu Local al municipiului Alba Iulia, rezultat în urma alegerilor din 27 septembrie, se întâlnește în ședință ordinară joi, 29 octombrie, de la ora 13:00, în regim de videoconferință.

În prima ședință din acest legislativ pe masa consilierilor locali se vor afla 29 de proiecte, printre care se numără rectificarea bugetului general de venituri și cheltuieli, extinderea rețelei de apă potabilă și canalizare pe mai multe străzi din municipiu și implementarea unor sisteme de supraveghere și de alarmare la 18 obiective din oraș. 

Pe ordinea de zi se află următoarele proiecte:

1. Proiect de hotărâre privind rectificarea bugetului general de venituri și cheltuieli al municipiului Alba Iulia pentru anul 2020

2. Proiect de hotărâre privind execuția bugetului general de venituri si cheltuieli al municipiului Alba Iulia pe trimestrul III anul 2020

3. Proiect de hotărâre privind aprobarea documentației tehnico – economice faza SF și a indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiții : ”Extindere rețea de apă potabilă și canalizare zona Emil Racoviță, străzile : Emil Racoviță, Alexandru Odobescu, Petre Ispirescu, Grigore Antipa, Humulești, Simion Mândrescu, Alexandru Vlahuță, Dimitrie Bolintineanu, Cenade, Episcop Emilian Birdaș, Victor Babeș”

4. Proiect de hotărâre privind modificarea Hotărârii nr. 38/2020 a Consiliului local cu privire la aprobarea sumelor din excendetul bugetului local din anul precedent ca sursă de finanțare a cheltuielilor secțiunii de dezvoltare în anul 2020 cu modificările și completările ulterioare

5. Proiect de hotărâre privind aprobarea documentației tehnico economice pentru obiectivul de investiții : ”Sisteme de supraveghere video și ssiteme de alarmare ale imobilelor de interes public din municipiul Alba Iulia ”

6. Proiect de hotărâre privind modificarea organigramei și statului de funcții al Aparatului de specialitate al Primarului Municipiului Alba Iulia, începând cu data de 1 noiembrie 2020

7. Proiect de hotărâre privind modificarea și completarea Hotărârii nr. 44/2018 a Consiliului local privind stabilirea salariilor de bază funcționarilor publici și personalului contractual din Aparatul de specialitate al Primarului municipiului Alba Iulia și din serviciile publice aflate în subordinea Consiliului Local al municipiului Alba Iulia, cu modificările și completările ulterioare, începând cu data de 1 noiembrie 2020

8. Proiect de hotărâre privind modificarea Hotărârii nr. 252/2019 a Consiliului local al municipiului Alba Iulia cu privire la aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a comisiei pentru susținerea și promovarea culturii scrise 9. Proiect de hotărâre privind desemnarea reprezentanților Consiliului local al municipiului Alba Iulia în Consiliile de administrație ale unităților de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică de pe raza municipiului Alba Iulia pentru anul școlar 2020-2021

10. Proiect de hotărâre privind desemnarea reprezentanților administrației publice locale în Consiliul de administrație al Palatului Copiilor Alba Iulia pentru anul școlar 2020-2021

11. Proiect de hotărâre privind aprobarea cuantumului cotizației pentru Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Salubris Alba

12. Proiect de hotărâre privind aprobarea încheierii unei convenţii de constituire a drepturilor de uz, servitute și acces la utilitățile publice în favoarea SDEE TRANSILVANIA SUD SA

13. Proiect de hotărâre privind aprobarea prelungirii termenului contractului de concesiune nr.538/1996 încheiat între municipiul Alba Iulia și Gergely Nicolae

14. Proiect de hotărâre privind aprobarea prelungirii termenului contractului de concesiune nr.122.915/2016 încheiat între municipiul Alba Iulia și SC RAISSA NORB SRL

15. Proiect de hotărâre privind aprobarea unui schimb de imobile (terenuri) între municipiul Alba Iulia şi Anca Ioan și Anca Eleonora, Varga Aurelia, Ciugudean Nicolae și Ciugudean Elena, Ordean Ioan

16. Proiect de hotarare privind repartizarea unei locuinţe din fondul locativ de stat în municipiul Alba Iulia, str. București, nr. 86

17. Proiect de hotărâre privind aprobarea unui schimb de locuinţe pentru tineri, destinate închirierii

18. Proiect de hotărâre privind aprobarea vânzării prin negociere directă a unor imobile (terenuri) situate în Alba Iulia,str.Crișan, FN

19. Proiect de hotărâre privind aprobarea vânzării prin negociere directă a unui imobil (teren) situat în Alba Iulia,str.Nada Florilor, nr.1G

20. Proiect de hotărâre privind acceptarea donației făcute municipiului Alba Iulia a unor imobile (drumuri) situate în Alba Iulia, strada Christian Tell

21. Proiect de hotărâre privind acceptarea donației făcute municipiului Alba Iulia a unor imobile (drumuri), situate în Alba Iulia, strada Eftimie Murgu

22. Proiect de hotărâre privind acceptarea donației făcute Municipiului Alba Iulia a unui imobil (drum) situat în Alba Iulia, strada Odisea

23. Proiect de hotărâre privind acceptarea donației făcute municipiului Alba Iulia a unor imobile (drumuri) situate în Alba Iulia, strada Romanița

24. Proiect de hotărâre cu privire la propunerea de atribuire prin Ordin al Prefectului a cotei de 12/489 mp teren în favoarea numitului Bolca Gheorghe

25. Proiect de hotărâre cu privire la propunerea de atribuire prin Ordin al Prefectului a cotei de 11,8/966 mp teren în favoarea numiților Oniga Vasile și Gligor Liliana Marinela

26. Proiect de hotărâre cu privire la propunerea de atribuire prin Ordin al Prefectului a cotei de 13/550 mp teren în favoarea numiților Haneș Nicolae și Haneș Bianca Ramona

27. Proiect de hotărâre cu privire la propunerea de atribuire prin Ordin al Prefectului a cotei de 20/453 mp teren în favoarea numiților Gavrilă Florin Traian și Gavrilă Floare Paraschiva

28. Proiect de hotărâre privind înscrierea definitivă a dreptului de proprietate a municipiului Alba Iulia în domeniul public a imobilului (drum) strada Azur în administrarea Consiliului local al municipiului Alba Iulia

29. Proiect de hotărâre privind însușirea raportului de expertiză extrajudiciară efectuată în Dosar nr. 4886/176/2020 aflat pe rol la Judecătoria Alba Iulia

 

Citeste mai mult
Publicitate

EVENIMENT

VIDEO: Un tânăr pălmuiește statuile din Piața Cetății din Alba Iulia, se cațără pe ele și le înjură. A primit 15000 de aprecieri

Publicat

Un tânăr a fost filmat când pălmuia câteva dintre statuile din Piața Cetății din Alba Iulia, iar scenele au ajuns pe internet. 

Tânărul pare că vrea să facă o glumă, iar în imagini se vede cum lovește statuile de metal, le vorbește, ba chiar se și cațără pe ele. Din „arsenalul umoristic” al tânărului nu lipsesc înjurăturile.

Și mai semnificativ este faptul că peste 15.000 de persoane i-a apreciat cele două videoclipuri postate online și le-au găsit amuzante.

sursa video: TikTok – Florin R. 

Citeste mai mult
Publicitate

ECONOMIE

Persoanele fizice vor putea plăti datoriile la stat eșalonat pe 12 luni. Perioada în care firmele pot amâna plata, extinsă

Publicat

bani

Guvernul a aprobat, joi, eşalonarea la plată pentru cel mult 12 luni a obligaţiilor bugetare principale şi accesorii a căror scadenţă/termen de plată s-a împlinit după data la care a fost declanşată starea de urgenţă şi până la data eliberării certificatului de atestare fiscală, a anunţat Ministerul Finanţelor.

Totodată, Executivul a decis prelungirea până la 25 decembrie a perioadei în care nu se percep dobânzi şi penalităţi pentru obligaţiile fiscale neachitate la termen, a căror scadenţă s-a împlinit după declanşarea stării de urgenţă, arată un comunicat al ministerului.

Potrivit sursei citate, până la 25 decembrie 2020 organele fiscale nu vor începe executarea silită, dând posibilitatea debitorilor de a se decide cu privire la accesarea facilităţilor fiscale oferite corespunzător situaţiei sale fiscale.

„Beneficiari ai facilităţii de eşalonare simplificată sunt toţi contribuabilii, indiferent de forma de proprietate, inclusiv cei care au în derulare o înlesnire la plată potrivit Codului de procedură fiscală şi care nu înregistrează obligaţii fiscale restante la data declarării stării de urgenţă, sau acestea au fost achitate până la eliberarea certificatului fiscal”, potrivit comunicatului.

Pentru acordarea eşalonării, contribuabilul trebuie să depună cerere până la data de 15 decembrie 2020, inclusiv.

Totodată, la cerere, debitorul poate anexa graficul de eşalonare cuprinzând cuantumul propus al ratelor de eşalonare. De asemenea, trebuie să nu înregistreze obligaţii bugetare restante la data declarării stării de urgenţă şi neachitate ulterior; să nu se afle în procedura insolvenţei; să nu se afle în dizolvare potrivit prevederilor legale în vigoare; să aibă depuse toate declaraţiile fiscale; să nu i se fi stabilit răspunderea potrivit legislaţiei privind insolvenţa şi/sau răspunderea solidară, potrivit prevederilor art. 25 şi 26 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit sursei citate, eşalonarea la plată nu se acordă pentru sume de până la 500 de lei, în cazul persoanelor fizice, respectiv 5.000 de lei, în cazul persoanelor juridice.

„Pot beneficia de eşalonarea simplificată şi debitorii aflaţi în insolvenţa pentru obligaţiile curente născute după declararea stării de urgenţă, dar şi cei care au eşalonare la plată conform Codului de procedură fiscală. Întrucât eşalonarea simplificată nu presupune constituirea de garanţii, legiuitorul, în acord cu mediul de afaceri şi ceilalţi parteneri sociali, a instituit plata unei dobânzi. Nivelul dobânzii este redus la jumătate, respectiv 0,01% pe zi de întârziere adică la 3,65 % pe an (faţă de Codul de procedură fiscală care prevede nivelul dobânzii de 0,02% pe zi de întârziere)”, se mai spune în comunicat.

Ministerul Finanţelor precizează că debitorul poate solicita modificarea eşalonării, prin includerea obligaţiilor apărute după acordarea acesteia, de 2 ori în perioada stabilită.

„Dacă debitorul pierde eşalonarea, poate solicita menţinerea acesteia tot de două ori. Debitorul poate anexa graficul de eşalonare cuprinzând cuantumul propus al ratelor de eşalonare, care poate cuprinde rate diferenţiate de plată”, se menţionează în comunicat.

Printre avantajele acestei măsuri, Ministerul Finanţelor precizează faptul că „este o alternativă la măsurile fiscale adoptate după intrarea în starea de urgenţă, pentru care perioada de aplicare încetează la data de 25 octombrie 2020”. Totodată, este o procedură simplificată de acordare a eşalonării la plată, pentru contribuabilii care au fost buni platnici până la data intrării în starea de urgenţă.

„Faţă de procedura normală de acordare a eşalonării, potrivit Codului de procedură fiscală, procedura şi documentele depuse de debitori sunt simplificate, în sensul că se acordă eşalonare numai în baza unei cereri, fără a fi depuse alte documente. Termenul de soluţionare este mult diminuat – 5 zile de la data depunerii cererii, întrucât nu este necesară o analiză amplă asupra situaţiei fiscale a debitorului”, precizează ministerul.

Pe de altă parte, se suspendă executarea silită pentru obligaţiile bugetare ce fac obiectul eşalonării la plată şi nu se constituie garanţii, ţinând cont de termenul scurt de acordare eşalonării la plată (12 luni), de situaţia dificilă cu care se confruntă contribuabilii din perspectiva lichidităţilor financiare mult diminuate faţă de perioada anterioară intrării în starea de urgenţă, precum şi de necesitatea susţinerii mediului de afaceri pentru revitalizarea activităţii.

Ministerul Finanţelor precizează că nu se consideră a fi restante obligaţiile bugetare pe perioada eşalonării la plată, iar contribuabilii trebuie să achite toate obligaţiile născute în această perioadă, cu posibilitatea de prelungire a termenelor de plată.

„Debitorul poate solicita, o singură dată pe perioada de valabilitate a eşalonării la plată, modificarea eşalonării la plată prin includerea în eşalonare a obligaţiilor ce constituie condiţie de menţinere a valabilităţii acesteia”, se mai precizează în comunicat. De asemenea, acesta poate menţine eşalonarea la plată, pierdută, o singură dată pe perioada de valabilitate a eşalonării la plată, respectiv în cele 12 luni de eşalonare.

sursa: mfinante.ro

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate