Actualitate
Ce propune albaiulianul Mihai Dragoş, care a participat, alături de reprezentanţi ai societăţii civile, la consultările cu preşedintele Klaus Iohannis
Unul dintre reprezentanţii societăţii civile care a participat la întâlnirea de săptămâna aceasta la Cotroceni, cu preşedintele Klaus Iohannis, în contextul protestelor de stradă desfăşurate după tragedia din Clubul Colectiv, este Mihai Dragoş, originar din Alba Iulia, acum preşedintele Consiliului Tineretului din România (CTR). Acesta a făcut publică şi o “ordine ideală de revoluţie”, cu 8 puncte.
„Trebuie făcute anumite reglementări pentru ca astfel de tragedii, cum a fost cea din Clubul Colectiv să fie evitate. În noul Guvern ar trebui să fie oameni curaţi, şi trebuie susţinută o reformă reală, la nivel de administraţie, în aşa fel încât coordonata politică să nu mai aibă atâta putere, să aibă acces mai uşor şi persoane independente politic şi să nu mai funcţioneze sistemul de şpăgi. Forţele politice noi trebuie să aibă aceleaşi şanse cu cele vechi, să fie completiţie electorală reală, astfel încât oamenii care au hotărât să se implice în politică, în urma acestor mişcări, să aibă timp să se organizeze”, a declarat Mihai Dragoş, pentru Alba24.
Mihai Dragoş, născut în Alba Iulia, absolvent al Colegiului Naţional „Horea, Cloşca şi Crişan” în 2007 (Matematică-Informatică intensiv engleză) şi licenţiat în Psihologie la Universitatea din Bucureşti, este preşedintele Consiliului Tineretului din România (CTR) de anul trecut. A fost implicat timp de patru ani în conducerea Alianţei Naţionale a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR).
Ce propune Mihai Dragoş:
“Am scris mai jos, mai pe larg, cum arată ordinea mea ideală de revoluție.
SANCȚIONAREA penală și politică a vinovaților de tragedia din clubul Colectiv. Procesul a început, dar e departe de a fi finalizat
GUVERN CURAT: Fără condamnați penal, corupți, securiști (ofițeri și colaboratori), traseiști, parlamentari pentru care s-a blocat bunul mers al unei anchete penale (nu au avizat cererile Parchetului), conducători de mari datornici la stat și oameni care nu își pot justifica averile – repede.
REGLEMENTĂRI ANTI-INCENDIU: Modificarea reglementărilor referitoare la protecția anti-incendii, a procedurilor de control și a protocoalelor de intervenție. Inițierea unui control generalizat al cluburilor. Morții nu ne lasă (țineți minte sloganul din piață?) ar trebui să se refere în primul rând la permiterea apariției de noi dezastre de genul celui întâmplat și în al doilea rând la o schimbare mai generală a societății. Prima dată am ieșit, să nu uităm, ca să nu mai ardă de vii și alții.
POLITICĂ FĂRĂ BARIERE, TRANSPARENTĂ ȘI FĂRĂ IM(P)UNITATE:
E în continuare foarte dificil să fii ales ca independent față de o listă de partid (ca număr de voturi, nu vorbim de campanie și altele), ți se radiază partidul dacă n-ai nuștiuce rezultate și alte aberații. Schimbarea trebuie să fie în primul rând posibilă ca să se și întâmple. Dizolvarea Parlamentului și securizarea a 4 ani de PNL care nu poate fi zgâlțâit nu rezolvă nimic fără schimbarea regulilor și fără timpul necesar fețelor noi să se afirme. Mai mult, voturile trebuie să fie la vedere și protecția împotriva cercetărilor penale trebuie eliminată.
ADMINISTRAȚIE PUTERNICĂ:
Administrație (funcționărimea din instituțiile publice) cu un nivel ridicat de autonomie față de decidentul politic în sarcinile curente, chiar și de mare complexitate, responsabilă administrativ, financiar și penal pentru greșeli, bine plătită, mai puțin invadată de politic. Văd că nimeni nu vorbește despre asta și, de fapt, administrația puternică este cel puţin la fel de importantă ca schimbarea fețelor din politică. Nici angajatul nu trebuie să își permită abuzuri și trebuie să evolueze ierarhic doar în condiții de performanță, dar nici Ministrul nu trebuie să poată să îl dea afară pe un angajat doar pentru că nu a favorizat pe cine trebuia la un contract public, ca să nu dăm exemple și mai scârboase.
În plus, ne trebuie funcționari publici de carieră, oameni nonpartizani care cresc în carieră în administrație și înțeleg că sunt în serviciul public. În Franța pleacă 3 oameni cu un Ministru și Ministrul nu decide cine se angajează în ministerul lui, de asta se ocupă o agenție specializată în gestionarea resurselor umane ale administrației publice, iar procesul de selecție nu e influențat politic. Ambasadorul Franței a anunțat întreg sprijinul țării sale pentru o astfel de reconstrucție a administrației publice (Ca expertiză, modele, etc.). Sunt sigur că și alte state și-ar oferi sprijinul. Ne trebuie doar o decizie aici, acasă, în România. Ce mai aşteptăm?
În contextul în care colcăie corupții în politică și administrație și nu există premisele de corectare a clasei politice și a administrației, mie unul îmi e teamă că ne ratăm propria revoluție. O să câștigăm 10% la salariile medicilor, 5% la bursele de studii, 15 km de autostradă inaugrați în 2 luni, dezafectați după încă 4 și o inflație de nici una din măsurile astea nu va fi resimțită pozitiv în nivelul nostru de trai mai mult de 4 luni..
POLITICI PUBLICE
Primul pas ar fi să ne hotărâm ce vrem, fundamental de tot, să facă sistemul pe care vrem să îl clădim în loc. Un fel de redefinire a interesului național, în speranța că Oprea lasă locul gol pentru un astfel de demers. Păi. Ce ar trebui să facă politicienii și administrația, fundamental de tot? Să conceapă şi implementeze politici care conduc la un nivel de trai decent al cetăţenilor. Adică nu să ne dea pică pară mălăiață dintr-un sac fără fund care nu există decât în mintea noastră, ci să facă autostrăzi, căi de comunicații, să stabilească impozite, să construiască planul cadru pentru învățământul preuniversitar, să dea facilități când e cazul, etc. etc., astfel încât în timp să ducă, toate aceste măsuri, la o rată de ocupare bună, salarii decente, acces la locuințe, acces la servicii de sănătate…
Și de construirea politicilor pe domenii se pot ocupa experți cu doctorat (doctorat pe bune, domnilor și doamnelor demnitari), ONG-uri, oameni care știu despre ce e vorba pe domeniile lor, care nu sunt la rândul lor corupți/corupte și care tot strigă, până acum în mare parte în gol, ce e de făcut. Politicile trebuie să aibă studii ex-ante, studii de impact și tot tacâmul, ca să ducă spre mărețul interes național despre care vorbeam și care nu e Oprea.
OAMENI POLITICI NOI.
Dezbaterile și alternativele de politici publice vor fi în mod inevitabil polare. Chiar dacă stabilim ca punct central un dezvoltarea de politici care conduc către un nivel de trai decent, cum ajungem acolo este subiect care arde și vor fi poziții uneori diametral opuse. Exponenții acestor poziții Se vor contrazice, chiar dacă au cele mai bune intenții și cea mai înaltă ținută morală. Și asta e excelent. Să ajungem să îi alegem pentru viziune, corupția să nu mai fie un criteriu nu pentru că nu ne pasă de ea, ci pentru că orice corupt este eliminat natural.
ȘI ÎNAINTE DE TOATE, IEȘIM ÎN CONTINUARE STRADĂ!”
Sâmbătă, Mihai Dragoş a postat un nou mesaj pe reţeaua de socializare: “Dacă Președintele forțează alegeri anticipate, atunci alegem din aceleași partide, PNL (PDL included) își consolidează puterea și 4 ani nimeni nu o să le mai poată face nimic (politic). Dacă se fac alegeri la termen, cu un Guvern fără corupți și securiști între timp, avem un an până la alegeri, an în care se pot forma forțe politice noi și pot fi împinse reforme cruciale (de ex. depolitizarea administrației) înainte de „judecata” alegerilor. Nu anticipatele sunt soluția pentru reforma de profunzime pe care o așteptăm cu toții.”
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News