Economie
Ce se va întâmpla cu magazinele Profi, începând cu anul 2025. Anunțul companiei ce preia lanțul de retail
Consiliul Concurenței a anunțat, miercuri, 4 decembrie, că a autorizat cu condiții tranzacția prin care Delhaize „The Lion” Nederland B.V. (Mega Image) preia Profi Rom Food SRL. Fondul de investiții Ahold Delhaize a comunicat, la aceeași dată, termenul la care intenționează să încheie această tranzacție.
Potrivit Ahold Delhaize, tranzacția este planificată pentru încheiere, în prima parte a lunii ianuarie 2025. Lanțul de magazine Profi va fi integrat în Mega Image.
Profi are 1.751 de magazine în țară, peste 25 dintre acestea în județul Alba. Lanțul de magazine a generat vânzări de 2,7 miliarde de euro, în ultimele 12 luni încheiate în iunie 2024, potrivit sursei citate.
Ahold operează sub brandul Mega Image 977 de magazine, predominant în zonele urbane.
„Sunt încântat de această confirmare din partea autorităților de reglementare și așteptăm cu nerăbdare să primim echipa Profi în familia noastră de mari branduri locale, începând de la finalizarea tranzacției. România este o piață atractivă care se confruntă cu o creștere continuă a averii publice și a puterii de cumpărare, determinată de fundamente economice puternice. Echipele noastre sunt pregătite pentru următorii pași, cu scopul unei tranziții ușoare pentru echipa Profi”, a declarat Claude Sarrailh, CEO Ahold Delhaize Europe & Indonesia, citat de economica.net.
Ahold Delhaize este o companie olandezo-belgiană, unul dintre cele mai mari grupuri de retail alimentar din lume, un lider pe segmentul de supermarketuri si comert online. Are peste 7000 de magazine alimentare și de specialitate în 11 țări.
Consiliul Concurenței: obligații pentru Mega Image
Consiliul Concurenței a transmis că Mega Image trebuie să îndeplinească o serie de angajamente structurale și comportamentale. Acestea sunt ”pentru a înlătura îngrijorările concurențiale identificate atât în relația cu furnizorii, cât și pe piața locală a comerțului cu amănuntul de produse de consum curent, preponderent alimentare, prin magazine”.
„Aceasta este cea mai mare tranzacție din domeniul comerțului alimentar pe care am instrumentat-o și am impus măsuri fără precedent pe plan național, dar care sunt inspirate din practica europenă. (…) Scopul nostru este să păstrăm un mediu concurențial puternic, astfel încât să nu crească prețurile, care, la ora actuală, sunt, în medie, cele mai mici din Uniunea Europeană, în ciuda presiunilor inflaționiste”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
Mega Image trebuie să implementeze proceduri care să cuprindă regulile pentru listarea și delistarea furnizorilor în cadrul rețelei Mega Image/Profi, indiferent dacă aceștia comercializează produse alimentare sau non-alimentare.
Procedură pentru furnizori
Mega Image se angajează să aplice tuturor furnizorilor Mega Image și/sau Profi o procedură prin care se stabilesc condițiile de acces în magazinele celor două rețele, dar și condițiile pe care trebuie să le îndeplinească pentru a nu fi delistați. Totodată, vor fi prevăzute termene clare privind delistarea și obligația notificării furnizorilor.
În același timp, Mega Image va implementa o procedură specială pentru furnizorii relevanți, respectiv acei furnizori care livrează produse în proporție de peste 20% din cifra lor de afaceri către cele două rețele implicate. Astfel, se angajează să nu delisteze/să nu elimine din rețea produsele acestora, decât în anumite condiții clar stabilite, care includ prevederi legale, sau în situația în care produsele devin nerelevante pe piață, cererea pentru acestea scăzând substanțial.
Procedura aferentă tuturor furnizorilor se va aplica pe termen nelimitat, iar cea aferentă furnizorilor relevanți se va aplica pe o perioadă de 2 ani de la finalizarea tranzacției pentru furnizorii care livrează între 20%-30% din cifra de afaceri și 3 ani pentru furnizorii care livrează peste 30% din cifra acestora de afaceri din 2023 sau 2024.
Totodată, Mega Image se angajează să transmită furnizorilor relevanți o estimare a volumelor pe care anticipează că le-ar putea achiziționa de la fiecare, în următoarele 12 luni.
Pentru asigurarea unei protecții suplimentare a furnizorilor relevanți, odată cu implementarea tranzacției, Mega Image trebuie să păstreze condițiile comerciale de care beneficiază aceștia pentru anul 2025.
Cesionarea de magazine
De asemenea, Mega Image trebuie să cesioneze 87 de magazine din 44 de localități în care activitățile Mega Image și Profi se suprapun și ar putea conduce la reducerea posibilităților de alegere ale consumatorilor, mai anunță Consiliul Concurenței. Se înlătură, astfel, orice posibile îngrijorări ale autorității de concurență.
În plus, Mega Image va permite accesul nerestricționat oricărei părți interesate de închirierea/subînchirierea/achiziționarea unor spații comerciale din anumite zone afectate pentru care entitatea rezultată își va opri activitatea, dacă este cazul. Acțiunea se va realiza prin intermediul unei agenții imobiliare independente de părți, care va oferi spațiul respectiv oricăror părți interesate, indiferent de activitatea comercială derulată de acestea (inclusiv activitate de retail alimentar) și va asigura publicitatea prealabilă a acestui demers.
„Am primit foarte multe observații referitoare la această tranzacție și am ținut cont de ele, obligând Mega Image să adopte măsuri pentru a proteja toți furnizorii, respectând, astfel, prevederile Directivei europene privind practicile comerciale neloiale în cadrul lanțului de aprovizionare, transpusă prin legea 81 din 2022. În acest fel, peste 600 de furnizori ai rețelelor Mega Image și Profi, cei mai mulți de dimensiuni medii și mici, vor putea beneficia de procedurile speciale de protecție”, a mai declarat președintele Consiliului Concurenței.
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News
gelu stoian
miercuri, 04.12.2024 at 16:42
Aceeasi Marie, cu Alta PALARIE ( Incepand cu anul 2025 ) !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!