Actualitate
UPDATE: Clase separate pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale. Planuri la Ministerul Educaţiei
Ministrul Educaţiei ia în calcul înfiinţarea unor clase separate pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale. Propunerea nu este sprijinită însă de specialişti şi nici de unii părinţi.
UPDATE 1: Ministerul Educaţiei a făcut precizări oficiale sâmbătă, într-un comunicat de presă: “Având în vedere informațiile apărute în spațiul public, cu privire la copiii cu dificultăți de învățare, MEN face următoarele precizări, menite să sublinieze, cu claritate, poziția ministrului educației naționale:
În baza Legii nr. 221/2010, precum și a Strategiei naționale „O societate fără bariere pentru persoanele cu dizabilități” – 2016-2020, România s-a angajat să mobilizeze resursele necesare pentru eliminarea barierelor, astfel încât nicio persoană cu nevoi speciale să nu fie discriminată, marginalizată, exclusă sau abuzată, iar alegerile și aspirațiile acesteia să fie respectate și sprijinite.
În domeniul educației, cadrul strategic este completat cu strategiile sectoriale care prevăd, de asemenea, măsuri care să conducă la creșterea accesului la o educație de calitate pentru toți copiii, prin adaptări curriculare în concordanță cu nevoile acestora, precum și prin acordarea de sprijin educațional și material.
Ministerul Educației Naționale urmărește integrarea copiilor cu dificultăți de învățare în unitățile de învățământ de masă și dezvoltarea serviciilor de sprijin educațional prin creșterea numărului profesorilor de sprijin și a consilierilor școlari – cu suportul cărora se realizează terapiile necesare, precum și prin formarea cadrelor didactice care predau în clasele unde sunt integrați individual copii cu nevoi speciale.
Declarațiile ministrului educației naționale, pe tema mai sus-menționată, au făcut referire întocmai la această necesitate, de a aloca suplimentar profesori de sprijin copiilor cu dificultăți de învățare.
Precizăm că nu se intenționează organizarea unor clase separate, numai cu elevi cu cerințe educaționale speciale.
De altfel, în perioada 2001 – 2003, pe durata mandatului ministrului Ecaterina Andronescu, aproximativ 30.000 de elevi cu nevoi speciale au fost integrați în unitățile de învățământ de masă, prin transferul de la unitățile de învățământ special.”
UPDATE: Potrivit hotnews.ro, ministrul Educaţiei a făcut precizări privind situaţia copiilor cu cerinţe speciale de educaţie: “Am spus că dacă în clasele de masă sunt doi-trei copii cu dificultăți de învățare poate reușim să le dăm și un profesor de sprijin”.
„Noi acum îi avem pe cei cu dificultăţi de învăţare, să îi numim aşa generic, împărţiţi în două categorii. Pe unii îi trimite în şcolile speciale, iar alţii sunt în şcolile normale, integraţi în clasele normale. Acolo, din păcate, într-o foarte mică măsură reuşim să asigurăm profesori de sprijin pentru copiii integraţi în clasele normale şi atunci creăm dificultăţi la profesori. Şi mă gândeam dacă nu am putea să îi împărţim mai mulţi într-un loc şi să punem profesori de sprijin acolo. Adică aş vrea ca şi lor, celor integraţi în şcolile de masă să le putem asigura profesori de sprijin”, a spus ministrul, potrivit digi24.ro.
Specialiştii atrag însă atenţia că o astfel de schimbare nu va creşte performanţele elevilor vizaţi. Reprezentanţii UNICEF consideră că nu asta ar fi soluţia pentru a creşte performanţele acestor copii, motivând că din experienţa de până acum, elevii învaţă mai bine atunci când sunt expuşi diversităţii.
Şi părinţi ai unor copii diagnosticaţi cu autism amintesc de importanţa integrării sociale a acestora.
În acest proces, copiii cu cerinţe educaţionale speciale se află în fişa postului unui consilier şcolar. În practică, însă, nu au timp fizic să stea nici măcar două minute cu fiecare elev în parte, nu doar de cei cu cerinţe educaţionale speciale. Motivul? În unele cazuri, sunt prea puţini consilieri raportaţi la numărul de elevi. În plus, de două luni aceştia nu şi-au primit sporul de suprasolicitare neuropsihică de 10% din salariul de bază.
Ministrul spune că aceşti consilieri, dar şi logopezii nu au clase, ci lucrează individual cu cei care au dificultăţi de vorbire, de învăţare şi că “e greu să îi încadrăm pe legislaţia actuală în categoria cadre didactice de predare”, fiind necesară completarea legislaţiei.
sursa: digi24.ro
Urmăriți Alba24.ro și pe Google News